کد خبر: ۵۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر کار در کرمان:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال رسالت ملی فردی و اجتماعی این وزارتخانه است، گفت: حتی وجود یک فرد بیکار زیبنده این مرز و بوم نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال رسالت ملی فردی و اجتماعی این وزارتخانه است، گفت: حتی وجود یک فرد بیکار زیبنده این مرز و بوم نیست.

به گزارش مهر، سید صولت مرتضوی در کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمان، افزود: این نشست‌ها می‌تواند به بیان دیدگاه‌ها، ارائه راهکارها و برون رفت از مشکلات به وزارت کار و تمام سیستم اجرایی کمک کند.

وی ادامه داد: از بابت خدماتی که به برکت نظام جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر صورت گرفته خدا را شاکریم، اما این خدمات در بازه‌های زمانی دارای فراز و نشیب‌های مخصوص به خود است.

مرتضوی گفت: یکی از مشکلات و مشقاتی که کشور ما را از رشد نگه داشته نحوه مدیریت در دهه ۹۰ بود در این راستا اگر عزیزان صاحب‌نظر به نماگرهای اقتصادی در این دهه نگاه کنند نشان می‌دهد این دهه، فصل رکود بود و معدل رشد اقتصادی کشور به کمتر از هشت دهم درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۹۰ میزان سرمایه‌گذاری به شدت با کاهش مواجه بود، اظهار کرد: در آن دهه متأسفانه تلاش داشتند کشور را در یک بن بسته خود خواسته قرار بدهند و مثال‌های متعددی برای این موضوع وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: کاهش صادرات نفت، عدم برگشت منابع، بلوکه کردن منابع کشور در برخی از کشورها، سیاست خارجه غیرفعال سبب شد که در دهه ۹۰ دچار مشکلات جدی شدیم و در نهایت این مشکلات باعث ایجاد تورم در کشور شد.

مرتضوی ادامه داد: در دهه ۹۰ مازاد برداشت دستگاه‌های اجرایی از منابع نزد مردم و استقراض از بانک مرکزی دشواری‌های ایجاد کرد و در همین راستا مطالبات صندوق‌های تأمین اجتماعی و ناترازی آنها آزار دهنده بود.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم بدون تکلف اقتصاد کشور را در ریل واقعی قرار داد، گفت: در دهه ۹۰ ناترازی صندوق‌های بازنشستگی به جایی رسیده بود که تقریباً بالغ بر ۶۰۰ همت مطالبات معوق داشتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تاکنون ۱۸۰ همت برای معوقات صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کرده است، گفت: تا بهمن پارسال ماهانه صندوق تأمین اجتماعی از منابع عمومی و بانکی ۶ هزار میلیارد تومان استقراض می‌کرد اما از ابتدای امسال درهمی هم استقراض نکرده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی، در دولت سیزدهم هم اینک سیاست عزت، حکمت و مصلحت جاری است، گفت: تئوری ایران ستیزی رنگ باخته و ارتباطات با سایر کشورها برقرار شده است.

وی گفت: بعد از سال‌ها منابع بلوکه شده کشورمان در کشور کره جنوبی آزاد شده اما بعضی از رسانه‌ها دعوا راه انداختن که چرا این پرداخت به دلار نبود اما باید توجه کرد که کار بزرگی صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه برای رفع اشتغال باید مانند دوران دفاع مقدس قرارگاه ایجاد کرد، اظهار کرد: به استان کرمان آمده‌ام تا دست تک تک کارآفرینان و مدیران پر تلاشی که تلاش کردند اشتغال در استان کرمان ایجاد شود را ببوسم.

مرتضوی با بیان اینکه در کلان کشور نرخ بیکاری پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود یک درصد کاهش داشته است، گفت: خوشبختانه اشتغال پایدار در کشور افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه پارسال میانگین اشتغال استان از متوسط کشوری بالاتر بود که جای تقدیر دارد، گفت: بعضاً افرادی به این آمار خدشه وارد می‌کنند اما این آمار را ما به انحای مختلف راستی آزمایی می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال را ناکافی دانست و گفت: استان کرمان افتخار دارد که پایتخت مقاومت جهان اسلام است از طرفی افتخار دارد پایتخت معادن کشور نیز هست و این مزیت معادن در کنار مزیت کشاورزی می‌تواند بخش اعظمی از مساله اشتغال کشور را حل کند البته در این راستا همه باید کمک کنیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال بر روی طرح‌های کلان و خرد باید سرمایه‌گذاری کرد، افزود: نقدینگی اگر در بحث دولت هدایت شود تورم زا نیست و رشد را به‌دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی سهم بانک‌های عامل را از محل منابع تبصره ۱۸ مشخص کرده است، گفت: از مسئولان استان می‌خواهم حتماً شورای عالی بانک‌ها را تشکیل دهند و اگر بانکی در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ تقصیر دارد به ما اعلام کند تا از بانک مرکزی در تهران تذکرات لازم داده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طبق گزارشات رسیده پیشرفت استان در حوزه اشتغال خوب بوده است، گفت: در مجموع سیاست ریاضت در بانک‌های اقتصادی معنا ندارد مگر می‌شود منابع وجود داشته باشد اما تسهیلات پرداخت نشود.

ضرورت تقویت سرمایه در گردش

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: تأمین اجتماعی در استان کرمان نقش پررنگی دارد و این سازمان سهامدار برخی شرکت‌های بزرگ اقتصادی کرمان است.

محمدمهدی فداکار با بیان اینکه از طریق لاستیک بارز صرفه‌جویی ارزی خوبی داریم بیان کرد: شرکت‌ها به سرمایه در گردش نیاز دارند که درخواست داریم بانک‌ها به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر بانک‌ها به تعهد خود در سال گذشته کامل عمل می‌کردند نرخ اشتغال استان بیشتر می‌شد.

پیگیری وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: همه آمارها نشان می‌دهد استان کرمان پارسال بازار کار خوبی داشت و از منطقه بحرانی اشتغال فاصله گرفته و در این راستا نرخ بیکاری استان پارسال کمتر از میانگین کشوری بود.

محمد کریمی بیرانوند ادامه داد: سامانه رصد اشتغال کشور با تدابیر وزیر کار هر روز بروز می‌شود و این سامانه به منظور سه هدف طراحی شده که اولین هدف آن شفافیت است.

وی با اشاره به اینکه دومین هدف این سامانه نظارت و سومین هدف سیاستگذاری است، ادامه داد: کاهش بیکاری فارغ التحصیلان سر فصل کاری امسال در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در موضوع مشاغل خانگی اولویت ما بازار است، گفت: امسال به اشتغال تعاونی‌ها بیشتر بها داده خواهد شد.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه محتوای کارگروه‌های اشتغال امسال آموزشی و فرهنگی است، تصریح کرد: باید مراکز فرهنگی در کنار دستگاه‌های اقتصادی باشند و مسئولیت بپذیرند.

وضعیت اشتغال استان کرمان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه کارگروه اختصاصی اشتغال در سطح استان برگزار شده است.

مجتبی مصباح با اشاره به اینکه امسال تعهد اشتغال استان ۴۶ هزار و ۱۳۸ مورد است که تاکنون ۳۵ درصد آن محقق شده است، بیان کرد: پارسال نرخ بیکاری استان از ۱۱.۲ درصد به ۸.۶ رسید.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان از جهت ثبت اشتغال رتبه هشتم کشور را داراست، بیان کرد: پارسال چهار هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به صورت‌های مختلف پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه پارسال مراکز کاریابی در استان به ۵۰ مورد رسید و از ابتدای امسال تاکنون نیز پنج مرکز کاریابی جدید در این استان ثبت شده است، اظهار کرد: مراکز کارآفرینی در استان رشد قابل توجهی داشته و پارسال ۶ مورد به آن اضافه شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز سه مرکز کارآفرینی در استان ایجاد شده است.

مصباح خاطرنشان کرد: مشکل عمده اشتغال استان عدم مهارت کارجویان است، از این‌رو کمیته آموزش و مهارت را در استان تشکیل دادیم و دستگاه‌های متولی را در این کمیته عضو کردیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)