کد خبر: ۵۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
در مراسم تجلیل از استاد محمد عبدالکریمی عکاس پیشکسوت کرمانی عنوان شد؛
 از استاد محمد عبدالکریمی پیشکسوت عکاسی کرمان در اولین همایش راویان زمان تجلیل شد.

 از استاد محمد عبدالکریمی پیشکسوت عکاسی کرمان در اولین همایش راویان زمان تجلیل شد.

در حاشیه این همایش مرتضی مهرانفر دبیر اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران کرمان گفت: تاکنون هیچ کار شایسته و درخوری برای عکاسان کرمانی صورت نپذیرفته بود و همواره این دغدغه را داشتم تا چنین اتفاقی را رقم بزنم و برگزاری این مراسم واجب بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال است که به عکاسی مشغولم ولی هیچکس توجهی به من نکرده است، اظهارداشت: وضعیت عکاسی در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده و عکاسان پیشکسوت با آن امکانات و وضعیت در واقع هنرمندان بزرگی هستند که باید قدر آنها دانسته شود.

وی با گلایه از دولت به دلیل وضعیتی که مراکز پلیس بعلاوه ده بر سر هنر عکاسی آورده‌اند اظهار داشت: عکاسان کرمانی بسیارمظلوم هستند و باید اتحاد و همبستگی میان عکاسان زیاد شود تا بتوانیم حق خود را  بگیریم و حرفه عکاسی را دوباره زنده کنیم.

مهرانفر در پاسخ خبرنگاران در خصوص بوسیدن دستان استاد عبدالکریمی گفت: پیشکسوتان عکاسی ولی‌نعمتان ما هستند و ما باید قدر این بزرگان را بدانیم چرا که این عزیزان هنرمندان واقعی و بی‌بدیل استان هستند.

وی اظهار داشت:  طرح‌های بسیاری برای ایجاد همبستگی و قدردانی از عکاسان کرمانی داریم که به زودی اجرایی خواهند شد.

شایان ذکر است در این همایش از بیش از ۲۵ عکاس پیشکسوت کرمانی تجلیل به عمل آمد.

استاد محمد عبدالکریمی از اساتید برجسته عکاسی استان کرمان است که در دومین دوسالانه عکس کرمان نیز از وی به عنوان عکاس برجسته استان توسط استاندار وقت و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل به عمل آمد.

زندگی نامه مختصراستاد محمد عبدالکریمی هنرمند و پیشکسوت عکاسی کرمان

محمدعبدالکریمی کوهبنانی در تاریخ 25/1/1330 در کرمان متولد شد. پدرش جوادعبدالکریمی از فرهنگیان و دبیران با سابقه کرمان بود و جدش ملا عبدالکریم کوهبنانی از علمای بزرگ کرمان محسوب می‌شد.

 وی در اوان کودکی پدر خود را از دست داد و به همراه مادر خود به کوهبنان مهاجرت کرد.

محمدعبدالکریمی تحصیلات متوسطه را در کوهبنان طی کرد و سپس برای ادامه تحصیل به کرمان آمد و درهمین سال‌ها علاقه‌اش به عکاسی  باعث شد تا با خرید دوربینی قدیمی به عکاسی  آماتور بپردازد.

وی در سال 1348 به استخدام نیروی هوایی ژاندارمری درآمد و برای ادامه تحصیل در رشته تعمیر هلیکوپتر عازم آمریکا شد و درآنجا با تحصیل در دو رشته تعمیرات هلیکوپتر و نیز خلبانی هلیکوپتر عنوان دانشجوی ممتاز را کسب نمود در حالی که  در کنار آن عکاسی را نیز ادامه داد.

عبدالکریمی پس از بازگشت از آمریکا و به واسطه علاقه وافرش به عکاسی به نزد هادی مشکوه که از عکاسان مشهور و بنام کرمان و کشور بود، رفت و آموزش‌های عکاسی، چاپ عکس و... را نزد ایشان فرا گرفت (عکاسی چهره‌نگار، شروین، کسری و... )، وی  پس از آن مدتی را نزد علی روشن ضمیر که وی نیز از شاگردان مشکوه وی پس از آن  مدتی را نیز نزد علی روشن ضمیر که وی نیز از شاگردان مشکوه و اصلیتش بمی بود (عکاسی لورکا) آموزش عکاسی اجتماعی و صنعتی دید و سپس برای دوره‌ای کوتاه مدت آموزش‌های عکاسی پرتره و چهره را نزد محمد منهاج (داماد هادی مشکوه) گذراند (عکاسی شرق)

محمد عبدالکریمی در این سالها به عکاسی از بناهای تاریخی و طبیعت روی آورد که حاصل آن جایزه‌های مختلف کشوری و جهانی بود. وی سپس در سال 1358 از خدمت در ژاندارمری استعفا داد و با همکاری یدالله سلطانی و سیدعباس نواب رضوی اقدام به تاسیس یک لابراتوار عکاسی نمود، این همکاری دیری نپایید و پس از آن وی به تنهایی لابراتوار عکاسی « پلانار» را پایه‌گذاری کرد.

پلانار پس از پنج سال و به واسطه مسائل شخصی تعطیل شد. وی لابراتوار را به منزل منتقل و ضمن عکاسی، به چاپ تخصصی عکس‌های آگراندیسمان  روی آورد.

عبدالکریمی در سال 1379 بار دیگر اقدام به تاسیس لابراتوار عکس «یادگار» نمود که از همان تاریخ تاکنون این عکاسی دایر بوده و بیشتر به ارائه خدمات چاپ عکس دستی و عکس‌های آگراندیسمان می‌پردازد.

مجموعه عکس‌های عبدالکریمی از آثار و بناهای تاریخی کرمان کم نظیر می‌باشد. وی همچنین در سالهای اخیر به جمع‌آوری عکس‌های قدیم کرمان  و همچنین شناسایی افراد مختلف حاضر در این عکسها پرداخته که باعث به وجود آمدن  مجموعه‌ای بی‌نظیر شده است.

محمد عبدالکریمی در دومین دوسالانه عکاسی کرمان به همراه هادی مشکوه و سیدعباس نواب رضوی به عنوان عکاسان برتر پیشکسوت استان انتخاب شده و توسط استاندار وقت و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی تقدیر گردید.

شایان ذکر است فرزند وی عبدالرحیم عبدالکریمی نیز از عکاسان حرفه‌ای استان بوده که جوایز متعددی را در حوزه عکس‌های خبری و اجتماعی کسب نموده است وی مدیر نشریه برهان می‌باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)