کد خبر: ۵۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
با وجود توافق ایران روی میز و مطرح بودن احتمال غنی‌سازی عربستان سعودی، تل‌آویو با مسائل زیادی روبه‌رو است که باید آن را با آمریکا حل‌وفصل کند.

با وجود توافق ایران روی میز و مطرح بودن احتمال غنی‌سازی عربستان سعودی، تل‌آویو با مسائل زیادی روبه‌رو است که باید آن را با آمریکا حل‌وفصل کند.

به گزارش جماران، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در یادداشتی به بررسی این مسأله پرداخته که چرا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در برابر تفاهم صورت گرفته میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا ساکت است؟ در بخش‌هایی از این گزارش که خبرگزاری ایسنا آن را ترجمه کرده، آمده است: چرا نتانیاهو ساکت است؟ چرا با این توافق مقابله نمی‌کند؟ سه پاسخ مطرح است:

نخست اینکه نتانیاهو ممکن است حالا دیگر به اندازه گذشته با توافقی موقت یا تفاهمی جدید میان ایران و آمریکا مخالف نباشد. شکی نیست که او نمی‌خواهد ایران به یک سلاح اتمی دست پیدا کند و اگر متوجه شود که آن‌ها در حال ساختن یک بمب هستند، احتمالا  فورا دست به اقدامی خواهد زد، اما او می‌داند که گزینه‌های تل‌آویو در این زمینه چندان خوب نیستند. واداشتن ایران به متوقف کردن غنی‌سازی، حتی از طریق توافقی ضعیف و محدود، بدترین گزینه روی میز نیست.

دوم، وضعیت سیاسی نتانیاهو است. بر کسی پوشیده نیست که جایگاه او در واشنگتن مانند گذشته نیست و تا پنج‌شنبه گذشته، او هنوز منتظر بود که ببیند آیا با بایدن در حاشیه نشست بعدی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری نیویورک دیدار خواهد خواهد کرد یا نه. توان نتانیاهو برای اثر گذاشتن بر آنچه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، امروز نسبت به سال ۲۰۱۵ محدودتر است و در نتیجه، او باید نبردهایش را بسیار با دقت انتخاب کند.

دلیل سوم، عربستان سعودی است. نتانیاهو می‌خواهد بایدن توافقی میان تل‌آویو و ریاض انجام دهد و اگر در این موقعیت به خاطر ایران با رییس‌جمهور درگیر شود، ممکن است باعث رویگردانی بایدن از کمک به انجام دادن توافقی برای پیشبرد روابط تل‌آویو با خاورمیانه شود.

جالب توجه است که نتانیاهو درباره‌ توافق با عربستان نیز سکوت کرده است. او هنوز چیز زیادی درباره درخواست عربستان سعودی مبنی بر مجاز بودن برخورداری از  برنامه غنی‌سازی اورانیوم نگفته است و وقتی در این باره سوال شد، نزدیک‌ترین مشاوران دیپلماتیک او می‌گویند، اگر آمریکا تضمین دهد، تل‌آویو احتمالا با غنی‌سازی در عربستان سعودی کنار خواهد آمد.

در ادامه این گزارش آمده است: می‌توان با اطمینان گفت که اگر موضوع عربستان سعودی نبود، نتانیاهو هر کاری از دستش بر می‌آمد برای جلوگیری از دستیابی یک کشور مسلمان عربی به توانمندی غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌داد. امارات متحده عربی هم برنامه انرژی هسته‌ای دارد، اما تصمیم گرفت که به عنوان راهی برای نشان دادن تعهدش نسبت به منع اشاعه تسلیحات اتمی، از غنی‌سازی و تولید سوخت‌ هسته‌ای در داخل صرف نظر کند.

جروزالم پست با اشاره به این که در صورت غنی‌سازی در داخل عربستان سعودی، کشورهای دیگری از جمله امارات متحده عربی، مصر و ترکیه نیز خواستار آن می‌شوند، افزود: در حالی که در داخل اسرائیل در زمینه تمایل به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی اتفاق نظر وجود دارد، ائتلاف حاکم باید برای آمریکایی‌ها روشن سازد که غنی‌سازی در داخل خط قرمز است.

مشکل این جاست که دولت تل‌آویو مشغول قانع کردن آمریکا به این است که آن را مجبور به امتیاز دادن به فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از این توافق نکند. دلیل آن ساده است؛ این دولت به دلیل ساختارش نمی‌تواند به فلسطینی‌ها امتیاز بدهد و گنجاندن این درخواست در توافق به معنی این خواهد بود که یا باید قید دولت را زد یا عادی‌سازی روابط را.

با وجود توافق ایران روی میز و مطرح بودن احتمال غنی‌سازی عربستان سعودی، تل‌آویو با مسائل زیادی روبه‌رو است که باید آن را با آمریکا حل‌وفصل کند. در این میان، حتی به حزب‌الله و دیگر مسائل جاری مانند توافق‌های تسلیحاتی، گردآوری اطلاعات و دیگر موضوعات اشاره نمی‌کنیم.

در نتیجه، تل‌آویو، اکنون در موقعیتی قرار دارد که باید میان نبردهایش انتخاب کند و این دلیل دیگری است که نشان می‌دهد چرا باید به هیاهوی موجود بر سر اصلاحات قضایی پایان داد.

این روزنامه در پایان نوشت: ایران هنوز  بزرگ‌ترین چالش اسراییل است و با وجود این که عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی یک فرصت تاریخی است، ما نمی‌توانیم از خطراتی چشم پوشی کنیم که پیش رو قرار دارند. ما به روابطی قوی با واشنگتن نیاز داریم تا روی این مسائل کار کنیم، چیزی که متأسفانه، اسرائیل در حال حاضر از آن برخوردار نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)