کد خبر: ۵۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
آقای کروبی حزب را خطاب قرار دادند تا با اصلاح‌طلبان کار کنند و تشکیل حزب را به معنی شکستن انحصار در اصلاح‌طلب‌ها مطرح کردند، توصیه مبنی بر اینکه به اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان کمک کنید، پیشنهاد و توصیه بسیار درستی است و امیدوارم کسانی که دست‌اندرکار اصلی جبهه اصلاحات هستند مورد توجه قرار دهند تا باعث نشود در جبهه اصلاحات با چنددستگی و انشقاق و عمیق شدن اختلافات مواجه شویم.

هم‌میهن نوشت: مهدی کروبی، دبیرکل پیشین حزب اعتمادملی و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که پس از اعتراضات به نتایج انتخابات 88، حصر خانگی شد و به گفته خودش به «محاق » رفت، روز جمعه به کنگره حزب اعتمادملی پیام داد. پیامی که در آن انتقادات از وضع موجود و راهکارهایی را برای برون‌رفت از آن مطرح کرد.

اگرچه بیانیه‎‌‌های گذشته کروبی همراه با انتقادات و اعتراضات بسیار تندی بوده است؛ و برخی تحلیلگران مسیری که کروبی در پیش گرفته بود را به سمت خروج از چارچوب های نظام و مخالف آن تلقی کرده بودند؛ اما براساس این پیام مسیری که کروبی در نظر دارد و در این بیانیه ترسیم می‌کند، بیشتر از آنچه خاتمی و موسوی گفته‌اند نزدیک به هسته سخت قدرت است و می‎توان گفت که ملایمتی در این بیانیه وجود دارد که کمتر باعث عصبانیت نزدیکان به هسته سخت قدرت در این فضا می شود. بنا بر آنچه از ترسیم تصویر از سوی این سه چهره مبتنی بر اظهارنظرات و پیام‌ها و بیانیه‌هایشان به دست می‌‎آید؛ خاتمی و موسوی در یک‌سو و نزدیک‌تر به هم قرار دارند و نگران از دیرشدن ها هستند و کروبی با نگاه اصلاح از درون و تغییر از طریق مواردی مانند «حذف نظارت استصوابی» و «تقویت احزاب» در سوی دیگر طیف گسترده اصلاح‌طلبان و اصلاح‌خواهان در کشور قرار گرفته است. البته در نهایت این پیام چنین سوالی را در اذهان مردم ایجاد می‎کند که کروبی به دنبال ترسیم راه میانه‌ای برای حاکمیت و مردم بوده یا در میانه راهی قرار دارد که ممکن است با گذر زمان و افزایش ناامیدی از اصلاحات او هم ضرورت‌ها را اصلاحات تند و تیزتری بداند.

غلامحسین کرباسچی مدیرمسئول روزنامه هم میهن درباره بیانیه اخیر کروبی گفت: 

** دیدگاه آقای کروبی همیشه همین بوده و در همه این سال‌هایی که می‌گذرد، تغییری در دیدگاه ایشان ایجاد نشده است.

** ایشان با وجود همه مشکلاتی که طی ۱۳ سال گذشته در حصر داشتند، اما اصولی را از ابتدا در کار سیاسی خود در نظر داشتند که این بیانیه نیز مبتنی بر همان اصول مطرح شده است. درباره تغییر و تحولات، (البته به غیر از کسانی که راه‌حل مشکلات کشور را براندازی می‌دانند) کسانی که در داخل هستند هم به صورت مبهم از تعابیری مثل اصلاحات ساختاری سخن می‎گویند اما آقای کروبی اشکال را در مجریان قانون اساسی و مسئولینی که وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند می‌بیند و تاکید ایشان این است که اصول انقلاب و مواضعی که از زمان امام در پاریس و تهران شنیده شده و برآن تاکید داشته، اگر براساس همان موازین عمل شود، بسیاری از مشکلات حل و مسائل کشور سامان بهتری پیدا می‌کند.

** چراکه آقای کروبی معتقد است بسیاری از گرفتاری‌ها ناشی از انحراف از شعارها و حرف‌هایی است که رهبر انقلاب در روزهای آغازین انقلاب گفته اند و متاسفانه الان بسیاری از آن‌ها به فراموشی سپرده شده است. از نظر من تفاوت آقای کروبی با برخی از شخصیت‌های دیگری که اظهارنظرهای سیاسی می‌کنند، به‌ویژه آن‌هایی که در قالب جریان اصلاحات نظرات مختلف سیاسی می‌دهند، در همین مواردی است که اشاره کردم.

** اصل دیدگاه‌های آقای کروبی در مجموع تفاوتی نکرده است. حتی در سال ۷۵ و ۷۶، زمانی که بسیاری از سیاسیون اصلاح‌طلب ناامید بودند که بشود کاری انجام داد، کسی که بیشترین نقش را در به وجود آمدن دوم خرداد داشت و رایزنی‌های متفاوت می‌کرد و سخنرانی‌ها و فعالیت‌های زیادی برای حضور و کاندیداتوری آقای خاتمی داشت، آقای کروبی بود.

** در همان سال بسیاری از افراد که شرایط موجود را نمی‌پسندیدند ناامید بودند، حتی می‌توانم بگویم خود آقای خاتمی هم از حضور در انتخابات و کسب رای ناامید بود اما کسی که از ایشان دفاع کرد و برای رای آوردن او مبارزه و فعالیت بسیاری کرد، آقای کروبی بود.

** اصولاً رویه آقای کروبی این است که نباید هیچ‌وقت از فعالیت سیاسی ناامید شد و تلاش برای بهبود شرایط کشور، حضور نیروهای بهتر در مدیریت کشور و انتقاد از عملکردهای غلط در نهادهای مختلف که ایشان در این بیانیه نیز به آن اشاره کردند و اشکالات جدی به مجریان و ناظران انتخابات وارد دانستند، باید انجام گیرد. ایشان همیشه منتقد خیلی جدی رویه‌ای است که در انتخابات به کار گرفته می‌شود. در مجموع باید گفت آقای کروبی همیشه از فعالیت سیاسی، تشکیل و حضور احزاب در انتخابات حمایت کرده است.

اسماعیل گرامی‌مقدم قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت:

** وقتی سیاستی نتیجه مطلوب نمی‌دهد باید تغییر کند و این همان چیزی است که آقای کروبی به آن اشاره کرده‌اند.

** تغییر اساساً یک حرکت و کنش در همه نظام‌های سیاسی است که آن را به وضع مطلوب می‌رساند. وقتی هر نظام سیاسی با مشکلاتی مواجه است که بازخورد سیاست‌های خود است، دست به تغییر می‌زند و تغییر می‌تواند امید را به مردم بازگرداند تا کشور به شرایطی دچار نشود که انفجار ناامیدی در خیابان‌ها صورت بگیرد و بیرون مرزها نیز کسانی که بدخواه نظام و ملت هستند، اظهار خرسندی کنند.

** اسلامیت و جمهوریت نظام و رسیدن به اهداف آن با محوریت ملی‌گرایی، می‌تواند مردم را امیدوار کند و باعث رشد و توسعه کشور شود. 

** دو رکن نظام قوه مقننه و مجریه، می‌توانند مشارکت را براساس قانون اساسی در اختیار مردم بگذارند و منتخبین خود را انتخاب کنند و بقیه ارکان نظام که باید از ثبات بیشتری برخوردار باشند، از گرایش‌های سیاسی رهایی داشته باشند و مردم اعتماد کنند و امید داشته باشند که می‌توانند به این دو رکن اتکا کنند.

** آقای کروبی حزب را خطاب قرار دادند تا با اصلاح‌طلبان کار کنند و تشکیل حزب را به معنی شکستن انحصار در اصلاح‌طلب‌ها مطرح کردند، توصیه مبنی بر اینکه به اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان کمک کنید، پیشنهاد و توصیه بسیار درستی است و امیدوارم کسانی که دست‌اندرکار اصلی جبهه اصلاحات هستند مورد توجه قرار دهند تا باعث نشود در جبهه اصلاحات با چنددستگی و انشقاق و عمیق شدن اختلافات مواجه شویم.

** اینکه توصیه می‌کند بدون خشونت تغییر باید انجام شود، هم به مردم، همه به جریانات سیاسی و هم به حاکمیت اشاره دارد چراکه ایشان انسجام ملت ایران و سرفرازی کشور را می‌خواهد و برای جلوگیری از آسیب دیدن از حوادث تلخ، راهکار تغییر بدون خشونت و مسالمت‌آمیز را می‌دهد و این موضع قبلا هم از ایشان روشن بود، وقتی در سال ۱۴۰۰ آقای کروبی مردم را دعوت کرد تا به آقای همتی رای دهند، از همین منظر به موضوع نگاه کردند و از راه‌های مسالمت‌آمیز می‌خواستند نقش ایفا کنند.

** اما کسانی که عدم مشارکت در انتخابات را تقویت کردند و تصور می‌کردند با روش براندازانه می‌توانند کار را پیش ببرند، مشاهده کردند که به جز نزاع و خون‌ریزی از هر دو طرف و داغدار شدن خانواده‌‌ها چیزی نصیب نشد، از طرفی خشونتی که به کار گرفته شد، روشی است که پاسخگوی حکومت و مردم نیست.

** در نتیجه به کارگیری روش مسالمت‌آمیز و دستیابی به تغییر صرفاً باید با کنار گذاشتن سیاست‌های غلط توسط جریانات سیاسی درون کشور، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا باشد، می‌توان با روش‌های مسالمت‌آمیز شاهد تغییر و تحول بود؛ ایجاد تغییرات در صلح به صورت مسالمت‌آمیز، امید را برمی‌گرداند و حاصل آن نتایج مطلوبی برای ملت خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)