کد خبر: ۵۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
در جلسه شورای شهر کرمان مطرح شد:
بحث درباره شکایت شهرداری کرمان از کمیسیون ماده ۷۷ یک از موضوعات چالشی نشست عمومی شورای اسلامی این شهر بود که رییس کمیسیون خدمات شهری شورا در جریان آن خطاب به شخص شهردار گفت: جناب آقای شهردار، مجبورم این جمله را بگویم، به استناد ماده ۶۰۰ قانون مجازت های اسلامی شما مجرم هستید و میلیاردها پول از مردم اضافه دریافت کردید.

بحث درباره شکایت شهرداری کرمان از کمیسیون ماده ۷۷ یک از موضوعات چالشی نشست عمومی شورای اسلامی این شهر بود که رییس کمیسیون خدمات شهری شورا در جریان آن خطاب به شخص شهردار گفت: جناب آقای شهردار، مجبورم این جمله را بگویم، به استناد ماده ۶۰۰ قانون مجازت های اسلامی شما مجرم هستید و میلیاردها پول از مردم اضافه دریافت کردید.
به گزارش ایرنا، یکصد و دهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان در روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه همچون هفته‌های گذشته خالی از موضوعات حاشیه ای و جنجال برانگیز نبود؛ بعد از اتمام دستورکارهای جلسه، فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان و عضو کهنه کار شورا که بیشتر مردم این کلانشهر به وی اعتماد کرده اند و رای داده اند، موضوع شکایت شهرداری کرمان از کمیسیون ماده ۷۷ بابت مناقشاتی که در خصوص دریافت ضریب کاهنده از متقاضیان پروانۀ ساختمان در شهر کرمان وجود داشت را مطرح کرد.

با این شهرداری باید برویم محکمه جواب پس بدهیم
براساس کمیسیون ماده ۷۷، رفع هرگونه اختلاف بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارض و بهای خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان های وابسته به آن، به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و شورای شهر ‌ارجاع می‌شود و تصمیم کمیسیون مزبور قطعی است.
وی در ادامه گلایه از شهرداری گفت: ۲۲ سال در شورای شهر هستم؛ در این سال ها کلی رای علیه شهردارها صادر شده است همه را اجرا کردند ولی در این دوره باید برویم در محکمه جواب پس دهیم.
مویدی همچنین متنی را به شرح زیر خواند: ریاست شورای اسلامی شهر کرمان، جناب آقای دکتر نادری با سلام و احترام پیرو مذاکرات شفاهی در طول سال گذشته در شورا در مورد دریافت وجه غیرقانونی توسط شهرداری از شهروندان متقاضی پروانه ساختمان و دادن گزارشات کتبی مستند به مسئولان ذیربط نظارتی متاسفانه هیچ اقدام موثری انجام نشده است.

وقتی شهرداری همچنان برخلاف قانون اضافه می گرفت
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان تصریح کرد: در هیات دولت به استناد تبصره ۳ ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم، ضریب کاهنده را در سال ۱۴۰۰، ۲۷ درصد و در سال گذشته ۱۶ درصد اعلام نمود، استانداری هم طی نامه‌ای این ضریب را در سال ۱۴۰۲ به شهرداری‌ها و شوراهای شهر جهت اجرا ابلاغ نموده است.
وی اظهارداشت: متاسفانه شهرداری در طول سال گذشته همچنان همان ضریب ۲۷ درصد را از متقاضیان پروانه ساختمانی دریافت نموده است، تعدادی از شهروندان جهت احقاق حق خود به کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری ها شکایت نموده‌اند، در نهایت این کمیسیون به استناد قانون رای صادر نمود و شهرداری را مکلف کرد که ضریب هیات دولت (۱۶ درصد) را رعایت کند.

شهردار به جای پس دادن حق مردم، شکایت کرد
مویدی بیان کرد: جای بسی تعجب است، شهردار محترم به جای اینکه به قانون احترام بگذارد، علیه کمیسیون‌های ماده ۷۷ به دادگستری شکایت نموده است.
وی بیان کرد: در طول ۲۲ سالی که در شورای اسلامی هستم چنین اتفاقی از طرف شهرداران صورت نگرفته و تعداد زیادی رای هم علیه آنان صادر شده که آن رای ها هم اجرا شده است.

مجبورم این جمله را بگویم: مجرم هستید
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان ادامه داد: جناب آقای شهردار، مجبورم این جمله را بگویم که به استناد ماده ۶۰۰ قانون مجازت های اسلامی شما مجرم هستید، میلیاردها پول از مردم اضافه دریافت کردید، طبق این ماده ۶۰۰، هر یک از مسئولان دولتی و مستخدمین و مامورینی که مامور تشخیص یا تعیین یا محاسبه یا وصول وجه یا مالی به نفع دولت است برخلاف قانون یا زیاده بر مقررات قانونی اقدام و وجه یا مالی اخذ یا امر به اخذ آن نماید به حبس از ۲ ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.

مدعی العموم ورود کند
وی گفت: به عنوان یک عضو شورای شهر از مسئولان نظارتی خصوصا دادستان به عنوان مدعی العموم درخواست دارم به این موضوع مهم رسیدگی شود.
مویدی بیان کرد: جناب آقای شهردار من خیلی تاسف خوردم که این جمله را اینجا نوشتم و گفتم شما مجرم هستید، بخاطر اینکه در این شکایت چیزهایی را نوشتید که برخلاف قانون است، من مدارک مستند هم دارم، بیش‌از ۳۰ صفحه مدرک دارم و همه را ارائه می دهم.

چناریان: شکایت از کمیسیون ماده ۷۷ بی احترامی به شان شورا
حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان نیز در ادامه صحبت های مویدی گفت: شکایت شهرداری از کمیسیون ماده ۷۷ بی‌احترامی به شان شورا، شهرداری و آرای صادره است.
وی ادامه داد: اگر شهرداری نظری هم داشت باید در یک جلسه ای مطرح می‌کرد نه اینکه شکایت کند؛ واقع این است که به نظرم بسیار بی احترامی شده و شهرداری شان شورا را رعایت نکرده است.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان بیان کرد: افرادی که از مجموعه شهرداری به این شکایت اقدام کردند به نظرم بدون نظر شهردار بوده است، یعنی از این دست اقدامات در شهرداری دارد اتفاق می‌افتد که بدون نظر جنابعالی( شهردار) تصمیم‌گیری و اقدام می‌شود.

شهردار: فراتر از قانون نیستیم
اما در پاسخ به این اعضای شورا، سعید شعرباف تبریزی، شهردار مشهدی کرمان که تاکنون بارها محل انتقاد اعضای شورا و خارج از شورا بوده هم در پاسخ به صحبت های مویدی و چناریان گفت: خودتان می‌دانید، دوستان رسانه‌ها هم می دانند، موضوع لوایح عوارضی مفصل تقریبا در همه نهادهای نظارتی در حال بررسی است و ما هیچ ابایی از بیان استدلال‌هایمان نداریم و هیچ کدام فراتر از قانون نیستیم.
وی که نخستین تجربه شهرداری خود را با کلانشهر مرکز استان کرمان آغاز کرده، ادامه داد: بیش از ۱۰ بند استدلال در نهاد نظارتی مربوطه و دادستانی آورده‌ایم، نهاد نظارتی هم بیش از ۲ ماه است که با تمرکز و شنیدن همه حرف‌ها، گزارشی را تهیه کرده است و منتظر ابلاغ این گزارش تهیه شده به سیستم دادستانی هستیم.
شهردار کرمان خاطرنشان کرد: ملاک تشخیص جرم یا عدم جرم هم مجموعه قضایی است؛ یک ریال از اموال مردم پیش ما باقی نخواهند ماند اما همچنان حقمان است که نسبت به منافع عمومی شهرداری و مردم اعتراض کنیم.
وی گفت: بسیاری از آرای کمیسیون ماده ۷۷ و بعضی کمیسیون‌های دیگر قطعا مقابل منافع عمومی مردم است که کاش یک موقعی وقت می‌شد در اذهان عموم بعضی پرونده‌های عجیب را مطرح می‌کردیم.
شعرباف با بیان اینکه به قانون تمکین می کنیم خاطرنشان کرد: اینکه آقایان در شهرداری بگویند علیه اشخاص موجود در کمیسیون شکایت کردیم قطعا کار غلطی است، به نسبت بعضی آرای کمیسیون معترض هستیم و تا آخر هم پای آن ایستاده‌ایم.

سوابقی مثل زباله عفونی و صاروج
به گزارش ایرنا این درحالی است که در ۲ سال گذشته بارها موارد مختلفی پیش آمده که شهردار کرمان در برابر اجرای مسئولیت های شهرداری مقاومت کرده اما با ورود نهادهای نظارتی یا دیگر مجاری مجبور به اجرای قوانین شده است؛ از جمله جمع آوری زباله های عفونی و بیمارستانی که شهردار از اجرای آن استنکاف کرده بود و انباشت زباله ها در بیمارستان ها نیز جنجال آفرین شد که معاون استاندار گفته بود بارها گفته ایم شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند اما اجرا نمی کند.
 نحوه تعامل و همکاری با سرمایه گذار خارجی در یک مجتمع موسوم به صاروج پارس در شهر کرمان نیز از دیگر مصادیقی است که در دوره این شهردار کم تجربه مشکل ساز شد و تا دادگستری چندبار اتمام حجت نکرد و هشدار نداد، پای کار نیامد؛ جالب اینکه کارشناسان انتقاد می کنند اگر پیشتر و در نتیجه تعامل و تهاتر همکاری انجام شده بود دستکم ۳۰۰ میلیارد ریال از جیب بیت المال (شهرداری) در این پروژه هزینه نمی شد و مثل سایر پروژه های مشارکتی در نتیجه تهاتر کار جلو می رفت و مردم شهر کرمان اینهمه زیان نمی دیدند.
اختلاف بر سر ماندن یا خاتمه فعالیت شهردار کرمان اوایل امسال در شورای شهر بسیار بالا گرفت به طوری که دو دستگی بین اعضا شکل گرفت؛ عده ای از آنان خواهان استعفای شهردار بودند تا کار به استیضاح نکشد که شعرباف گفت استعفا نمی دهد و استیضاح نیز یک یا دو رای کم داشت.
محمدرضا کمساری نایب رییس شورا پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره ماجرای استیضاح یا استعفای شهردار کرمان چنین گفته است: «وقتی دیدیم فضا اینجوری‌ست، ۷ نفر از اعضای شورا به عنوان مخالفان از آقای شعرباف دعوت کردیم و گفتیم آقای شهردار! برادر عزیز! شما ۶ رای آورده‌ای و شهردار شده‌ای و ۸ رای نیاز است که استیضاح بشوی، حالا ۷ نفر روبه‌روی شما نشسته‌اند و می‌گویند از عملکرد شما رضایت ندارند و الان دل‌مان می‌خواهد با کمترین حاشیه و ضرر برای مردم این اتفاق بیفتد، شما کناره‌گیری کن. یک رای دیگر می‌خواهی و این یک رای حتما در استیضاح می‌آید چون فشار بیرونی هم وارد می‌شود زیرا شما در بیرون هم اصلا محبوبیتی در بین مردم نداری، حداقل نگاه مردم به عنوان یک نیروی غیربومی به شما خوب نیست حتی اگر این بی‌انصافی باشد. آقای شعرباف دو تا حرف زد و گفت من یا باید حجت شرعی برای کناره‌گیری داشته باشم و یا حجت قانونی. حجت شرعی این است که من بدانم آدم کارآمدتر از من وجود دارد که من به این جمع‌بندی نرسیده‌ام که آدم کارآمدتر از من در این سیستم وجود دارد. حجت قانونی هم این است که من بدانم شما ۸ نفر مخالف من هستید و می‌توانید من را استیضاح کنید، آن وقت شما من را استیضاح نکنید و به من بگویید و خودم در فضای آرامی کنار می‌روم که دوستان گفتند، آقای شعرباف شما اگر سر لجبازی با ما داری، اگر ۸ نفر بشویم شما را استیضاح می‌کنیم. وگرنه الان در فضای تعاملی‌ست که از شما می‌خواهیم بروید.شهردار این حرف‌ها را زد و هنوز هم بر این حرف مستحکم و استوار است.البته الان که آقای شعرباف می‌داند مخالفان جدی دارد، در فضای کاری خودش تغییراتی به‌وجود آورده و در پی همراه کردن و راضی کردن مخالفان است.»
این جمله شهردار کرمان که گفته بود از نظر وی، «فرد کارآمدتر از وی در کرمان برای این مسئولیت وجود ندارد»، از سوی بسیاری از اهالی و نخبکان دیار کریمان توهین و اهانت تلقی شد که بازتاب های آن همچنان وجود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)