کد خبر: ۵۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
محمود احمدی‌نژاد بعد از تحریم توسط دولت بایدن بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نشان داد تا چه اندازه چشم امید به انتخابات آینده در واشنگتن بسته تا بتواند در ایران بار دیگر حاکمیت را به حضور در انتخابات ۱۴۰۴ مجاب کند.

محمود احمدی‌نژاد بعد از تحریم توسط دولت بایدن بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نشان داد تا چه اندازه چشم امید به انتخابات آینده در واشنگتن بسته تا بتواند در ایران بار دیگر حاکمیت را به حضور در انتخابات ۱۴۰۴ مجاب کند.

به گزارش امتداد، دفتر او ضمن تاکید بر اینکه بیانیه آمریکا «وجاهتی نزد افکارعمومی جهان و ایران» ندارد بیان کرده است: «از نحوه این اتهام زنی غیرمسئولانه، به روشنی می‌توان دریافت که این امر محصول توافقات پشت صحنه برخی از سیاست بازان در ایالات متحده و ایران است که با هدف تعمیق شکاف و قرار دادن مانع بر سر راه نزدیکی بیشتر و همکاری‌های گسترده‌تر بین دو ملت و دو دولت انجام شده است.»

او همچنین در متن خود سه بار از واژه «ملت بزرگ» و «کشور بزرگ» آمریکا استفاده کرده و تاکید دارد که «بدخواهان دو ملت که برای رسیدن به اهداف پلید خود، به تنزل جایگاه ریاست جمهوری آمریکا و هزینه کردن این سرمایه بزرگ ملی آمریکا تن داده‌اند»

بیانیه احمدی نژاد در همان بخش که از «بدخواهان دو ملت» و «همکاری پشت صحنه سیاست بازان ایران و آمریکا» حرف زده نشان می‌دهد او صدور این بیانیه را در جهت مهار کردن خودش ارزیابی می‌کند.

احمدی‌نژاد در این بیانیه سیگنال‌های متعدد تمایل به «همکاری» و «برقراری رابطه با آمریکا» را تکرار می‌کند و عصبانیتش در این باره از آنجاست که فکر می‌کند با این تحریم تصمیم دارند راه را برای حضور او در انتخابات آتی مسدود کنند.

اعتمادسازی با حاکمیت

احمدی‌نژاد درست پس از آنکه یکبار دیگر از روی خودروها در خیابان فاطمی تهران برای مردم دست تکان داد و ردصلاحیت شد، به سکوت فرو رفت. برخی انتظار داشتند تا او نمایشی از اعتراض خیابانی را به اجرا بگذارد. اما همان روزها خبرهایی منتشر شد که حکایت از یک دیدار مهم در دفتر او داشت. دیداری که طی آن تذکرات لازم در این باره به او داده شده بود. وضعیت برای او در دوسال گذشته به طور خلاصه اینگونه رقم خورد:

1 دو یار نزدیک او یعنی مشایی و بقایی به مرخصی متصل به آزادی آمدند.

2 برخی از بدنه اجرایی او وارد دولت ابراهیم رئیسی شدند.

3 او برخلاف دوران حسن روحانی لب به انتقاد از دولت باز نکرد.

4 برخلاف نقش آفرینی در سال‌های 96 و 98 در وقایع اعتراضی سال 1401 حتی یک موضع‌گیری سیاسی نداشت.

5 چهار  روز پس از فوت مهسا امینی بار دیگر اجازه حضور در صندلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را پیدا کرد.

به این ترتیب تصور او این است که توانسته روند اعتمادسازی با حاکمیت را طی کند.

ثبت نام برای 1404

اگر نامه احمدی نژاد به ترامپ را یکبار خوانده باشید به خاطر می‌آوردید که او چطور از ریاست جمهوری ترامپ خوشحال بود و برای او اینگونه دعا می‌کرد: «یک بار دیگر شما را دعا کرده و از مقدسات آسمانی که شما باور و احترام به آن‌ها را آشکار می‌سازید توفیق رستگاری برای جنابعالی آرزو می‌کنم.»

او انتظار داشت که در انتخابات سال 96 بتواند نامزد شود و به رقابت با حسن روحانی بپردازد. از همین رو با وجود آنکه در جلسه‌ای در بسته حضورش در انتخابات را به صلاحش ندانستند، راهی را در پیش گرفت تا این مساله «از پشت بلندگو» اعلام شود. با این حال باز هم در سال 96 و بعد 1400 ثبت نام کرد. احمدی‌نژاد در زمان مذاکرات وین در اواخر دوران حسن روحانی در گفتگو با CNN Turk به آمریکا هشدار می‌داد که نباید با دولتی که  "روزهای پایانی‌اش را سپری میکند، مذاکره کند».

مجموعا اینکه: او آمدن فردی مانند ترامپ را در انتخابات دور بعد آمریکا محتمل می‌داند و خود را شایسته‌ترین فرد برای حل منازعه ایران و آمریکا می‌پندارد. از سوی دیگر نیز معتقد است در اداره کشور از ابراهیم رئیسی کارآمدتر خواهد بود. با همین پیش فرض‌های ذهنی است که تحریم خودش توسط آمریکا را « با هدف تعمیق شکاف و قرار دادن مانع بر سر راه نزدیکی بیشتر و همکاری‌های گسترده‌تر بین دو ملت و دو دولت» ارزیابی می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)