کد خبر: ۵۰۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
روزنامه «پیام ما» ادعای صدور حکم انتصاب ۱۷ نفر خارج از قاعده رسمی فرهنگستان را مطرح کرد و نوشت: که به جز ۲ تا ۳ نفر از اعضا که پیش از این با فرهنگستان در ارتباط بوده‌اند، باقی چهره‌های سیاسی هستند که با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو پیوسته منصوب شده‌اند.

روزنامه «پیام ما» ادعای صدور حکم انتصاب ۱۷ نفر خارج از قاعده رسمی فرهنگستان را مطرح کرد و نوشت: که به جز ۲ تا ۳ نفر از اعضا که پیش از این با فرهنگستان در ارتباط بوده‌اند، باقی چهره‌های سیاسی هستند که با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو پیوسته منصوب شده‌اند.

به گزارش جماران، یک روزنامه مدعی انتصاب خارج از قاعده ۱۷ نفر در فرهنگستان علوم شد.

روزنامه «پیام ما» امروز نوشت: رضا فرجی دانا، وزیر اسبق علوم و استاد دانشگاه تهران، روز پنجشنبه در نامه‌ای به دلیل آنچه «دخالت‌های نابجای شورای عالی انقلاب فرهنگی خوانده»، از دبیری فرهنگستان علوم استعفا کرد. پیش از این در اوایل مردادماه امسال، محمدرضا مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای به ریاست ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جدید فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. با انتصاب او به جای رضا داوری اردکانی، بیم تغییراتی در ساختار فرهنگستان می‌رفت. حالا با استعفای فرجی‌دانا، نخستین نشانه‌های این تغییرات نمایان شده است.

روزنامه «پیام ما» به نقل از یکی از اعضای وابسته فرهنگستان ادعای صدور حکم انتصاب ۱۷ نفر خارج از قاعده رسمی فرهنگستان را مطرح کرد و نوشت: که به جز ۲ تا ۳ نفر از اعضا که پیش از این با فرهنگستان در ارتباط بوده‌اند، باقی چهره‌های سیاسی هستند که با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو پیوسته منصوب شده‌اند.

این روزنامه در ادامه نوشت: محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، ۲۷ شهریور ماه ۱۷ نفر را خارج از قاعده و مراحل رسمی انتخاب اعضا طی حکمی به عضویت پیوسته این فرهنگستان درآورد.

۳ روز بعد از این حکم هم رضا فرجی دانا، وزیر اسبق علوم و استاد دانشگاه تهران پس از پانزده سال فعالیت در فرهنگستان علوم به عنوان عضو وابسته و بیست ماه دبیری این فرهنگستان، در نامه‌ای خطاب به مخبر دزفولی از سمت خود کناره گرفت. او رونوشتی از این نامه را به دبیر مجمع عمومی فرهنگستان، رئیس گروه علوم مهندسی و رئیس شاخهٔ برق و کامپیوتر ارسال کرده است. فرجی‌دانا در نامه‌اش آورده: «دخالت مرجع سیاستگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتصاب عده‌ای به عضویت پیوسته فرهنگستان علوم بدون کسب نظر و رای مجمع عمومی فرهنگستان»، علت این استعفا بوده است.

وزیر اسبق علوم، این دخالت‌ها را بدعتی تاریخی در طول حیات فرهنگستان علوم از آغاز تاسیس آن خوانده و آورده است: «این اقدام بر مرجعیت علمی فرهنگستان علوم در سطح ملی و بین‌المللی و زیر سوال بردن اعتبار جهانی آن صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند.»

انتصاب خارج از قاعده چهره‌های سیاسی در فرهنگستان علوم

این روزنامه سپس مدعی شد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی در دههٔ ۸۰ و ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مصوبه‌ای را ارائه کرد که عضویت بعضی از افراد در فرهنگستان علوم با صلاحدید این شورا و تصویب رئیس فرهنگستان علوم اتفاق بیفتد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه این مصوبه در زمان ریاست داوری اردکانی اجرا نمی‌شد، افزود:‌ «با روی کار آمدن رئیس جدید فرهنگستان علوم از شهریور امسال، برای ۱۷ نفر بدون نظر مجمع عمومی به طور مستقیم، حکم عضویت پیوسته فرهنگستان صادر شده است.»

به ادعای این روزنامه، ۲ تا ۳ نفر از این افراد پیش از این به عنوان عضو مدعو با فرهنگستان علوم همکاری می‌کردند اما باقی چهره‌های سیاسی هستند که با حکم مستقیم به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان منصوب شده‌اند.

این روزنامه همچنین به نقل از یک عضو وابستهٔ فرهنگستان نوشت: رسیدن به پایهٔ عضویت پیوسته فرهنگستان علوم از رسیدن به درجهٔ استاد تمامی دانشگاه نیز سخت‌تر است،. صد نفر به عنوان عضو وابسته و ۵۰ نفر به عنوان عضو پیوسته در فرهنگستان فعالیت می‌کنند. در هر دوره، مجمع عمومی باید برای هر تغییری در ساختار اعضای پیوسته رأی دهد. همچنین برای اینکه عضوی از اعضای وابسته به عضویت اعضای پیوسته درآید، باید به طور منظم با فرهنگستان علوم همکاری کرده باشد و استحقاق علمی او در مجمع عمومی بررسی شده و با رأی اعضا به عنوان عضو پیوسته انتخاب شود.

۱۷ عضو پیوسته فرهنگستان علوم، چه کسانی هستند؟

«پیام ما» اسامی ۱۷ عضو جدید را که بدون رأی‌‌گیری از مجمع عمومی فرهنگستان به عضویت پیوسته درآمده‌اند، به شرح زیر اعلام کرده است:

دکتر پرویز داودی (معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت محمود احمدی‌نژاد)، دکتر منصور کبگانیان (عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)، دکتر حسین بهاروند (عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان)، آیت‌الله علی اکبر صادقی رشاد (عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)، دکتر فرهاد رهبر (دستیار اقتصادی رئیس جمهوری و مشاور اقتصادی آستان قدس رضوی)، دکتر محمدعلی زلفی‌گل (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، دکتر محمد مهدی زاهدی (رئیس کمیسیون آموزش مجلس و وزیر علوم در دولت احمدی‌نژاد)، دکتر محمد سلیمانی (وزیر ارتباطات در دولت احمدی‌نژاد و عضو جبهه پایداری)، دکتر مجتبی شمسی‌پور (رئیس انجمن شیمی ایران)، دکتر محمدمهدی طهرانچی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی)، دکتر محمدمهدی علیشاهی شیرازی (چهرهٔ ماندگار مهندسی مکانیک کشور)، دکتر سید مهدی قمصری (عضو شورای مرکزی نظام دامپزشکی کشور)، دکتر سید فضل‌الله موسوی (عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان)، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی (رئیس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران)، دکتر سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی (وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت هاشمی رفسنجانی)، دکتر معصومه اسماعیلی (رئیس انجمن مشاوره ایران) و دکتر نسرین سلطانخواه (معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دولت احمدی‌نژاد).

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)