کد خبر: ۵۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق کرمان در چهارمین جشنواره بهره‌وری و رقابت‌پذیری استان کرمان با محوریت انقلاب صنعتی چهارم گفت: مظلومیت بهره‌وری از همین پیداست که در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان استان جایگاهی ندارد.

رئیس اتاق کرمان در چهارمین جشنواره بهره‌وری و رقابت‌پذیری استان کرمان با محوریت انقلاب صنعتی چهارم گفت: مظلومیت بهره‌وری از همین پیداست که در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان استان جایگاهی ندارد.

به گزارش گفتارنو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، با بیان اینکه اعداد و ارقام مصرفی و بازدهی ما در بخش‌های مختلف مانند مصرف آب و انرژی با یکدیگر همخوانی ندارند، افزود: به دلیل اینکه با شنیدن ارقام و اعداد تحولی ایجاد نمی‌شود، نشانه بارز مظلومیت بهره‌وری است.

وی ادامه داد: در کرمان نه تنها اینکه بهره‌وری نداریم، بلکه با اضمحلال منابع روبرو هستیم و استانی با این همه منابع و ظرفیت نتوانسته در شاخص‌های توسعه پایدار در جایگاه متوسط کشور قرار گیرد.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: برای داشتن بهره‌وری بیشتر اگر برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف انجام و30 درصد رشد از محل بهره‌وری محقق شود ولی بنگاه‌های اقتصادی نتوانند با حذف یارانه پنهان و آشکار، روی پای خود بایستند، هیچ کاری انجام نشده است.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: باید از روش‌ها، آموزش‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای ارتقا بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرد زیرا فقط اداره بنگاه، ایجاد یک سود محدود بدون توجه به یارانه‌ها نمی‌تواند بهره‌وری ایجاد کند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران، طراح و پایه‌گذار و دبیر جشنواره ملی بهره‌وری نیز در این همایش به ارائه مدل پیشنهادی برای اندازه‌گیری توان رقابتی پرداخت و گفت: رقابت‌پذیری کشورها، رقابت‌پذیری صنعت و رقابت‌پذیری شرکتی انواع رقابت‌پذیری هستند که از سه بخش منابع ورودی، پردازش منابع و خروجی تشکیل شده‌اند.

فرشید شکرخدایی، در پاسخ به این پرسش که چه کنیم رقابت‌پذیری و بهره‌وری را افزایش دهیم، گفت: مهمترین قاتل رقابت‌پذیری قیمت‌گذاری است که در بخش‌هایی مانند نوآوری، رقابت، کیفیت، بسته‌بندی و توزیع برای مصرف کننده با زیان همراه است.

  وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در کشور به جز در بحث آب که با کمبود و شرایط بحرانی روبرو هستیم، در سایر حوزه‌های سرمایه کسری نداریم اما در حالی که 1.5 میلیون همت دارایی دولت است توان مولدسازی دارایی را نداریم.

شکر خدایی، اظهار کرد: در برخی مواقع خوشحالیم که بدهی دلاری به دنیا نداریم و به آن افتخار می‌کنیم در حالی که ژاپن با این همه توسعه و پیشرفت، بیشترین بدهی را در دنیا دارد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران، ادامه داد: موضوع اقتصاد شراکتی ایده بزرگی در انقلاب صنعتی چهارم محسوب می‌شود، که با آن می‌توان یکسری کارها و منابع را به اشتراک گذاشت و استفاده بهینه کرد.

شکر خدایی، افزود: در انقلاب صنعتی چهارم که هدف آن جایگزین قرار دادن برای انسان است، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات می‌تواند به شناسایی امکانات و به اشتراک گذاری آنها کمک کند.

در ادامه این همایش نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران هم گفت: واژه "اقتصادی" که در عبارت‌هایی مانند فعال اقتصادی، بنگاه اقتصادی، محیط اقتصادی، اقتصاد خراب، اقتصاد نامناسب به کار برده می‌شود، به معنای علم تخصیص بهینه منابع محدود به خواسته‌های نامحدود و یا همان بهره‌وری است.

حسن فروزان فرد، تصریح کرد: فعالان اقتصادی ما به دلیل شرایط نامناسب فعلی، از رفتار اقتصادی فاصله گرفته‌اند و فعالیت‌هایشان بهره‌ور و اقتصادی نیستند.

وی ادامه داد: برخی کسب و کارها غیر اقتصادی راه‌اندازی شده‌اند به دلیل اینکه با محدودیت منابع روبرو نبوده‌اند و یا منابع خود را از مسیر طبیعی به دست نیاورده‌اند.

فروزان فرد، اظهار کرد: اگر اراده لازم برای بهره بردن از فناوری، ابزار و نحوه نگرش‌های جدید در یک فعال اقتصادی و یا یک بنگاه شکل بگیرد، می‌توان از فرصت انقلاب صنعتی چهارم برای جبران عقب افتادگی‌ها کمک گرفت.

در ادامه این همایش عضو هیات رئیسه اتاق تهران گفت: اگر نتوان پاسخی برای چگونگی کاربرد هوش مصنوعی در بنگاه‌های اقتصادی پیدا کنیم به یکباره چنان جهشی در این حوزه اتفاق می‌افتد که در تخیل ما نیز نمی‌گنجد.

فرزین فردیس، اظهار کرد: مدل‌های حل مسئله به واسطه فناوری‌های جهان به گونه‌ای تغییر می‌یابد که ناگهان زود دیر می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود شدید برق در کشور می‌توان از فرصت اقتصاد شراکتی استفاده کرد و چند بنگاه برای تامین برق خود در احداث نیروگاه با یکدیگر مشارکت کنند که البته این مهم نیاز به بلوغ اقتصاد و همکاری دارد.

فردیس، اظهار کرد: استفاده از فناوری نباید در حد کمال باشد باید بدانیم کجا به سراغ فناوری رویم و کجا از آن استفاده نکنیم.

گفتنی است در این نشست پنل انتقال تجربه با حضور مدیران عامل بنگاه‌های اقتصادی موفق در استان در اجرای پروژه‌های اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم برگزار شد.

برگزاری دو کارگاه آموزشی "کوچینگ ضرورت یا انتخاب در عصر تحول" و "مدیر در نقش کوچ" از سایر برنامه‌های جانبی این همایش بود. در پایان از واحدهای منتخب در مسابقه تجربه‌های برتر با اهدای لوح سپس تندیس همایش تجلیل شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پربازدید ها

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)