کد خبر: ۵۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
هشدار اداره کل دامپزشکی کرمان به مرغداران نسبت به بیماری آنگارا
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به مرغداران در خصوص بیماری آنگارا گفت: آنگارا یک بیماری مسری و عفونی بوده و درصد بالای تلفات و ابتلای طیور را دارد که جز معدوم‌سازی راه‌حل دیگری برای مقابله با آن وجود ندارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به مرغداران در خصوص بیماری آنگارا گفت: آنگارا یک بیماری مسری و عفونی بوده و درصد بالای تلفات و ابتلای طیور را دارد که جز معدوم‌سازی راه‌حل دیگری برای مقابله با آن وجود ندارد.

به گزارش گفتارنو به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، محمدمهدی یزدانپناه اظهارداشت: آنگارا بیماری ویروسی است که معمولاً در جوجه‌های گوشتی از سن 8 روزگی به بالا  بروز می‌کند؛ اما در گله‌های تخمگذار و مادر هم این اتفاق رخ می‌دهد که در گله‌های مادر زمان وقوع بیماری در سنین 28 تا 32 هفتگی و در گله‌های تخمگذار تجاری 10 تا 20 هفتگی است.

وی افزود: مهم‌ترین ضایعه پس از مرگ طیور که درلاشه دیده می‌شود وجود محلول زرد شفاف در کیسه اطراف قلب می‌باشد که البته پر خونی عمومی و ادم ریه هم در لاشه وجود دارد و کبد و کلیه‌ها بزرگ، رنگ پریده و ترد و شکننده شده و گاهی پارگی کبد دیده می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت ابتلای گله به بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، میزان تلفات واحد به 80 درصد هم می‌رسد، گفت: با این تلفات، رعایت کامل اصول بهداشتی قرنطینه‌ای، اصول امنیت زیستی و واکسیناسیون مناسب در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است.

یزدانپناه در ادامه به شرح راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری پرداخت و گفت: با توجه به نقش مهم کود و فضولات طیور در انتقال این بیماری، فرآوری و عقیم‌سازی کود در هر دوره صورت گیرد و لازم است کود فرآوری شده با اخذ مجوز از دامپزشکی حمل شود.

وی با بیان اینکه مرغداران از جابه‌جایی دان و نهاده و ... بین واحدهای پرورشی خودداری نمایند، افزود: لازم است قبل از جوجه‌ریزی سالن‌ها و انبار (کف و دیوار‌های داخل و خارج) و وسایل مختلف (کلیه وسایل، مواد، آب، دان که به سالن وارد می‌شوند) پاکسازی و ضدعفونی شوند، ضمن اینکه  جوجه یک روزه از منابع  مطمئن و واحدهای مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا تأمین شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون مطابق با الگوی منطقه در واحد پرورش مرغ مادر صورت گیرد و به خصوص واکسیناسیون علیه بیماری گامبورو انجام شود.

یزدانپناه با بیان اینکه مرغداران از رفت و آمد غیر ضروری افراد و ورود وسایل نقلیه به واحد جلوگیری نمایند، گفت: در صورت لزوم به رفت و آمد، این امر با رعایت کامل موارد بهداشتی (دوش گرفتن، پوشیدن لباس کار، چکمه، ماسک، کلاه و دستکش، و ضدعفونی کامل وسیله نقلیه شامل چرخ‌ها و بدنه) صورت گیرد و کلیه رفت و آمدهای افراد و ورود و خروج وسایل نقلیه ثبت شود.

این مقام مسئول بر فعال نگه داشتن حوضچه‌‌های ضدعفونی مقابل درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها و انبار تاکید نمود و بیان داشت: لازم است حوضچه‌‌های ضدعفونی با عمق کافی و مواد ضدعفونی کننده تازه برای افراد و وسایل نقلیه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بر رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن گفت: مرغداران لازم است هنگام ورود به سالن، شستن دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش، یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی را انجام داده و از کفش و لباس اختصاصی برای هر سالن استفاده نمایند.

یزدانپناه افزود: مرغداران از ورود پرندگان وحشی از جمله کبوتر و گنجشک به داخل انبار دان و سالن پرورش جلوگیری نمایند و همچنین  از رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن (اعم از داخل مرغداری یا خارج آن) که سبب می‌شود در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد، جداً خودداری نمایند ضمن اینکه لازم است لاشه پرندگان پس از جمع‌آوری، در کیسه‌های پلاستیکی قرار گیرد و به کوره‌های لاشه‌سوز یا محل دفن بهداشتی منتقل شود.

این مقام مسئول گفت: در مواردی که ابتلا در سنین نزدیک به کشتار رخ می‌دهد (33 تا 35 روزگی)، توصیه می‌گردد تمهیدات لازم از جمله کشتار در مرحله پایانی شیفت کشتار انجام گیرد تا ضد عفونی دقیق سالن کشتار، خودرو و قفسه‌های حمل امکان‌پذیر گردد.

یزدانپناه تصریح کرد: مرغداران هر گونه تلفات غیر عادی و یا کاهش مصرف دان و آب و افزایش تلفات را در اسرع وقت (حداکثر 48 ساعت) به شبکه دامپزشکی  شهرستان و مسئول فنی واحد گزارش دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

پربازدید ها

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)