کد خبر: ۵۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
دکتر حسین معین آبادی در نشست جمعیت توسعه و آزادی با موضوع تحولات غزه:
یک عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: حمایت از مظلوم در اندوخته ذهنی و در اندیشه و باور ما وجود دارد چرا مصدق به عنوان نخست‌وزیر ایران رابطه‌اش با اسرائیل را قطع می‌کند؟ چون او یک ادم ملی است و می‌گوید اسراییل غاصب است و فلسطین مظلوم. 

یک عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: حمایت از مظلوم در اندوخته ذهنی و در اندیشه و باور ما وجود دارد چرا به عنوان نخست‌وزیر ایران رابطه‌اش با اسرائیل را قطع می‌کند؟ چون مصدق یک ادم ملی است و می‌گوید اسراییل غاصب است و فلسطین مظلوم. 
به گزارش گفتارنو حسین معین‌آبادی در جلسه‌ای با موضوع فلسطین و چرایی مقاومت که در دفتر جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان برگزار شد به مساله فلسطین و مسائل پیرامون آن اشاره کرد و بیان داشت: این موضوع علاوه بر این که جهان عرب و جهان اسلام را دربرگرفته کل جهان را هم درگیر کرده و یک موضوع منطقه‌ای نیست بلکه یک موضوع جهانیست.
وی افزود: جهان بیش از ۷ دهه درگیر موضوع فلسطین و اسرائیل است به نحوی که نظریه‌پردازان امنیت معتقدند امنیت در منطقه خاورمیانه یک مساله هویتی است مهم نیست عرب، فلسطینی یا یهودی باشی مهم این است که چگونه به مساله امنیت نگاه می‌کنیم، از دوران کودکی ما ضدیت با یکدیگر را فرامی‌گیریم یعنی این مسأله امنیت در حوزه تعامل هم تاثیر گذاشته و حتی توسعه اقتصادی خاورمیانه را هم تحت تاثیر قرار داده یعنی بحث‌های هویتی باعث شده تا تبادلات اقتصادی خاورمیانه هم تحت تاثیر قرار بگیرد.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان این که یهودیان معتقدند اولین قومی هستند که به وحدانیت خداوند رسیده‌اند تصریح کرد: آنها معتقدند که پیش از مسیحیان و مسلمانان به خدای یکتا ایمان داشتند و باعث شده یک ویژگی خاص به انها بدهد، یهودی هر کجا هست یک احساس تعلق به سرزمین موعود و دین خود دارند که این احساس تعلق، تاریخی و در آنها نهادینه شده است.
معین‌آبادی اذعان داشت: این قوم عملا یک حسرت دارد به واسطه این که از سرزمین فلسطین و کنعان یا در کنار رود نیل آواره شدند که این آوارگی به دوران فرعون برمی‌گردد و این‌ها پخش شدند در جهان، همانطور که می‌دانید خاخام‌های یهود کسانی بودند که حکم قتل مسیح را دادند این زمانی است که امپراطوری رم هنوز دینی ندارد و بی‌خداست اما در سال ۳۰۰ میلادی امپراطور رم مسیحی می‌شود بعد از حکم به صلیب کشیدن مسیح توسط خاخام‌ها این خشم در بین مسیحیان نسبت به یهود نهادینه می‌شود.
معین‌آبادی ادامه داد: زندگی یهودیان پس از مسیحی شدن امپراطور روم زندگی جهنمی شد آنان در اقلیت قرار گرفتند پس از قدرت گرفتن مسیحیان، يهوديان را مجبور می‌کردند تا از کلاه‌ها یا نمادهایی استفاده کنند که مشخص باشند این‌ها یهودی هستند، ازدواجی بین اینها صورت نمی‌گرفت ضمن این که ورودشان به شهرها نیز ممنوع بود و در جاهایی به نام گتو سکونت پیدا کردند.
وی در ادامه گفت: طبیعیست زمانی که در اقلیت قرار بگیریم توجه نسبت به همدیگر بیشتر می‌شود این‌ها که با همدیگر ازدواج می‌کنند بسیار از هم حمایت می‌کنند سرمایه‌های اولیه به همدیگر می‌دهند این توجه به همدیگر باعث نفرت هیتلر هم شد.
معین‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یهودیان بر خلاف دین اسلام و مسیحت خیلی داعیه‌ جهانی شدن ندارد اظهار داشت: یهودیان علاقه‌ای ندارند تا افراد را تشویق کنند برای گرویدن به یهود آنها معتقدند که افراد خاصی هستند برای همین زیاد به گرویدن مردم به دین یهود تبلیغات نمی‌کنند تصور این است این دین مختص به این قوم است و حس قومیت که افراد خاصی هستند در دایره لطف خداوند هستند این تصور در این قوم بسیار قوی است.
این کارشناسان مسائل سیاسی یادآور شد: وضعیت آوارگی یهودیان از دوره رنسانس که از قرن ۱۰ میلادی تا قرن ۱۴ بود یهودیان به خاطر یهودی بودن در این دوران وضعیت بسیار بدی داشتند یعنی از زمانی که کلیسا حاکم می‌شود و یکی از عوامل بسیار مهمی هم که یهودیان از انقلاب فرانسه حمایت می‌کنند این بود که انقلاب فرانسه اولین انقلابی است که در فرم استخدامی دین را نمی‌نویسد تا قبلش حتما می‌نوشتند و اگر یهودی یا مسلمان بود به عنوان شهروند درجه دو شناخته می‌شد.
وی افزود: انقلاب فرانسه در سال ۱۸۷۹ تحت عنوان آزادی، برادری و برابری آغاز شد و یهود حمایت خیلی جدی از انقلاب فرانسه کرد کم‌کم سکولاریسم حاکم شد و دین کمرنگ شد بعد از آن فضاحتی که کلیسا به وجود آورد تفتیش عقایدخیلی حس بدی را نسبت به مسیحیت و دین ایجاد کرد و یهودیان فرصت تنفس پیدا کردند بر خلاف قرون وسطا که قرون سیاهی بود یهودیان کم‌کم ظهور و بروز پیدا کردند. یهودیان خانواده‌های بسیار مهمی دارند و بیشترین جایزه‌های نوبل متعلق به یهودیان است بزرگترین اندیشمندان را دارند از جمله مارکس.
معین‌آبادی تصریح کرد: جامعه‌ای که منجر شد یهود مساله‌اش جدی شود آلمان است آلمان قرن نوزدهم تازه به قدرت رسیده برخلاف سایر کشورهای اروپایی دیر صنعتی شده و دیگه مستعمره‌ای وجود ندارد، جنگ جهانی اول را با هدف بر هم زدن نظم جهان راه می‌اندازد که بتواند یک مستعمراتی بگیرید در نتیجه صاحبان نظم با آن مقابله می‌کنند و آلمان موفق نمی‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر افزود: ماکس وبر جامعه شناس گفته بود که آلمان‌ها را تحقیر نکنید اینها از شما انتقام سختی خواهند گرفت لذا آلمان جنگ جهانی دوم را در تلافی تحقیری که در جنگ جهانی اول شدند به راه انداخت که جدی بود، از مباحث داخلی که خیلی جدی بود و هیتلر در کتاب نبرد من به آن اشاره می‌کند نفرت هیتلر از یهودیان بود که متهم به همکاری با فرانسه و انگلیس و آمریکایی‌ها شدند کسانی هستند که نژاد ژرمن را خراب می‌کنند.
معین‌آبادی گفت: در آن زمان که یهودیان دیگر در آلمان حل شده بودند هیتلر معتقد بود اینها برای خودشان محلاتی تشکیل دادند و مستقل هستند و اینها عملا به فکر منافع خود هستند.
وی افزود: خاندان روچیلدها خاندانی بسیار قدرتمند عملا امور مالی اروپا را در دست دارند و در فرانسه، بریتانیا و خیلی از شهرهای اروپایی بانک دارند هیتلر معتقد بود روچیلدها وضعیت آلمان برایشان مهم نبود و فقط به فکر منافع خود هستند و به علاوه اینها عامل جاسوسی هم هستند.
این دکترای علوم سیاسی گفت: از عوامل عمده‌ای که باعث نفرت از یهود شد شکست آلمان در جنگ جهانی اول بود و یکی هویت آلمانی بود، آلمان به دنبال ابر مرد و ابر انسان بودند و می‌خواستند ناپاکی‌ها را از جامعه آلمان بزدایند که شامل بچه‌های معلول و کم ذهن و همچنین یهودیان می‌شد.
معین‌الدینی افزود: آلمانی‌ها یهودیان را ناپاک می‌دانستند به همین خاطر کوره‌های آدم سوزی و اردوگاه‌های کار اجباری به وجود آوردند که همین امر باعث شده یهودیان مظلوم نمایی کنند به علاوه این بزرگنمایی را در رسانه‌ها توانستند بسیار پررنگ کنند.
وی یادآور شد: جنگ جهانی دوم باعث شد بیش از ۱۸۰ میلیون کشته داشته باشد یهودیان معتقدند ۴ میلیون از این کشته‌ها متعلق به ماست و این قتل عام یا به عبارتی بزرگنمایی قتل عام که عملا یک مظلومیتی ایجاد کرد که تا الان از این سواستفاده کرده‌اند و توانستند یک سرزمین را تصاحب کنند به این بهانه که ما مظلوم واقع شدیم و مورد ظلم قرار گرفتیم.
معین‌آبادی در جایی از سخنان خود با بیان این که اروپاییان یک عذاب وجدان نسبت به یهودیان دارند و این را نمی‌شود کتمان کرد بیان داشت: ایرانیان با یهودیان مهربان بودند پیامبران یهودی که در ایران زندگی کردند اما اروپاییان اینچنین نبود و همان عذاب وجدان باعث شده عملا اروپاییان الان و در گذشته به آنها کمک‌کرده به علاوه لابی‌ها و نفوذی‌های بسیار قدرتمندی یهود در اروپا ایجاد کرده که در انتخابات کشورهای اروپایی تاثیرگذار هستند.
وی افزود: یهودیان تنها ملتی هستند که برای این که منافع اسرائیل تامین شود حاضر هست هر هزینه‌ای بکند و خساست به خرج نمی‌دهد.
وی افزود: آلمان‌ها بهترین سرمایه‌گذار در دوران قبل از انقلاب در ایران بودند که یهودیان آن را نابود کردند آلمان‌ها حتی در دوران تحریم کمک کردند و تحریم‌ها را دور زدند، اما لابی یهود عملا علیه ایران وارد عمل شدند و یک شریک استراتژیک را گرفتند.
معین‌آبادی در خصوص پیشینه دولت یهود گفت: کوه صهیون مبنای این دولت به عنوان یک امر مقدس تخت عنوان دولت صهیونیسم و تشکیل یک دولت است. اولین اعلامیه برای این کار را لرد بالفور در سال ۱۹۱۷ در یکسال قبل از جنگ جهانی اول می‌دهد که می‌گوید یک خانه ملی یهود ایجاد کنید که بحث این بود که این را در یک جا بنا کنند. سه جا مد نظرشان بوده آرژانتین، حبشه یا اتیوپی و فلسطین به عنوان ارض موعود که این را عملی کردند.
وی تصریح کرد: بر اساس طرح قیمومیت جامعه ملل یک سری سرزمین از امپراطوری عثمانی جدا شد سرزمین، نه دولت سرزمین‌هایی مثل فلسطین، سوریه و عراق که دولت نبود.
وی افزود: یک نکته تاریخی وجود دارد هم بنیاد صهیونیست و هم خود نظریه‌پردازان با هم با عثمانی و هم دولت آلمان در ارتباط بودند این در واقع یک دروغ بزرگ است که می‌گویند نازیسم ما را نابود کرده اینها با دولت‌ها در ارتباط بودند حتی با نازی‌ها. حتی جالب است بدانید که ایجاد ناامنی روانی یا ناامنی شغلی را خود یهودیان برای یهودیان  ایجاد می‌کردند که یهودیان کوچ کنند و بروند فلسطین با دولت عثمانی‌ هم زد و بند داشتند، گفتگوهای بسیار جدی داشتند، در یک دوره ۵۰ ساله مهاجرت به فلسطین انجام می‌شود. بسیاری از سرزمین‌ها را هم می‌خرند و آرام‌ آرام‌ آمدند در فلسطین مستقر شدند.
معین‌آبادی گفت: فلسطین تا ۱۹۱۸ در درست عثمانی‌ها است یک پروسه بیش از ۴۰۰ ساله که بعد از آن در دست بریتانیاست که حاضر نیست سرزمین را به یهودیان بدهد و معتقد است ۲۳ درصد از خاک دنیا در دست آنهاست اما بعد از ۲۳ سال فلسطین را واگذار می‌کند.
وی یادآور شد: در سال ۱۹۴۷ اسراییل توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد و دو سرزمینی رای آورد ۵۴ درصد از سرزمین به اسراییل و ۴۶ درصد به فلسطین واگذار شد راه‌حل موسوم به «دو دولتی» سال‌هاست مورد قبول بسیاری از کشورها قرار گرفته و در سازمان ملل نیز تصویب شده تا راه‌حلی برای صلح در فلسطین باشد. با این وجود، حتی راه‌حل دو دولتی که تا حد زیادی حقوق فلسطینی‌ها را پایمال می‌کند نیز از سوی رژیم صهیونسیتی نقض شده و جدی گرفته نمی‌شود.
کارشناس مسائل سیاسی اذعان داشت: در اولین جنگ ۲۴ هزار سرباز عرب در جنگ درگیر شدند و ۴۰ هزار سرباز یهود در جنگ حضور داشتند. در سال ۱۹۴۸ جنگ راه افتاد و به شکست عرب‌ها انجامید و بعدها با جنگ‌هایی که یهودیان انجام دادند بیش از ۸۰ درصد زمین‌ها را گرفتند. یهودیان علاوه بر فلسطین از مصر و لبنان و سوریه هم سرزمین‌هایی گرفته‌اند.
وی افزود: یهودیان علاوه بر مسلمانان مسیحیان را هم بیرون کردند ادوارد سعید مسیحی در کتاب بی در کجا می‌نویسد یهودیان به همه ظلم کردند از جمله به ما، ما که مسلمان نبودیم ولی ما را از خانه‌هایمان بیرون کردند.
معین‌ابادی گفت: علت نفوذ اسراییل با توجه به جمعیت کم و اقلیت دینی در دنیا چیست و چرا ما با قومی می‌جنگیم که داعیه جهانی شدن ندارند و ما چرا دنبال راهی نیستیم که انها را بپذیریم.
معین‌ابادی پاسخ داد: شناسایی یک کشور ممکن است به‌صورت «دفاکتو» یا «دوژور» باشد. شناسایی دفاکتو به‌معنی شناسایی موقتی و به‌منظور برقراری مناسبات سیاسی در سطح پایین است و در این نوع رابطه، دو کشور نمی‌توانند سفیر مبادله کرده یا قراردادهای دوجانبه امضا کنند؛ ولی شناسایی «دوژور» به‌معنی برقراری مناسبات کامل دیپلماتیک است.
وی ادامه داد: ما اسراییل را به عنوان دوفاکتو در سال ۱۹۴۸ که اتفاق افتاده در دوره محمد ساعد مراغه‌ای پذیرفته‌ایم.
این استاد دانشگاه افزود: محمد ساعد مراغه‌ای متهم است ۴۰۰ هزار دلار رشوه گرفته و اولین اقدام علیه اسراییل توسط آیت‌الله کاشانی صورت می‌گیرد و اولین تظاهرات ضد اسراییلی ما در تهران اتفاق می‌افتد. رابطه ما با اسراییل در زمان مصدق قطع می‌شود این سوال پیش می‌آید این‌ها که جمهوری اسلامی نیستند نه نظریه ولایت فقیه داشتند چرا این اتفاق می‌افتد این خیلی مهم است.
وی ادامه داد: حمایت از مظلوم در اندوخته ذهنی ما در اندیشه و باور ما وجود دارد در پیشا اسلام و در دوره اسلام تقویت شده، حمایت از مظلوم در ذهنیت ما هست به این جمله دقت کنید یعنی وقتی که نگاه می‌کنیم این حمایت ما از مظلوم اصلا تاریخی به آن عقیده داریم حالا چرا این درگیری ادامه دار است؟ زیرا ریشه تاریخی دارد چون مصدق نه ماییم و نه حمایت از حماس می‌کند ولی چرا رابطه‌اش با اسرائیل را قطع می‌کند؟ مصدق یک ادم ملی است؛ چون می‌گوید اسراییل غاصب است و فلسطین مظلوم. به نظر می‌رسد از اول ناشی از ریشه تاریخی هویتی که به آن اشاره کردم ما هویتی از مظلوم حمایت می‌کنیم و از بچگی مادر به ما آموخته از مظلوم حمایت کنیم.
وی ادامه داد: نگاه اسراییل به سایر ادیان نگاهی برتری جویانه است و می‌گویند ما قوم برتر هستیم و بقیه ادیان باید به ما خدمت کنند و به نظر می‌رسد آن‌ها نمی‌خواهند با سایرین به توافق برسند.
معین‌ابادی گفت: ابتدا باید ببینیم منابع قدرت چیست؟ منابع قدرت بر پایه سه اصل ثروت، شخصیت و نقش متکی است، ممکن است فردی شخصیتی ضعیف داشته باشد و از قدرتش نتواند استفاده کند نقش رییس جمهور قطعا قدرتی بیشتر از نخست وزیر دارد در نظام‌های ریاستی؛ و مسأله بسیار مهم ثروت است که متاسفانه ما از دور مسأله ثروت در دنیا دور افتاده‌ایم ما از منابع سه گانه قدرت ثروت را خیلی خیلی مهم می‌دانیم. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)