کد خبر: ۵۱۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
امسال میزان بروز آنفلوآنزا بیشتر از کرونا است
یک فلوشیپ بیماری‌های ریه با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی و گوارشی فصلی در کشور، گفت: کرونا، آنفلوآنزا، RSV، ویروس‌های سرماخوردگی و... این روزها در همه گروه‌ها ایجاد بیماری می‌کنند اما به نظر می‌رسد این روند در کودکان بیشتر باشد.

یک فلوشیپ بیماری‌های ریه با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی و گوارشی فصلی در کشور، گفت: کرونا، آنفلوآنزا، RSV، ویروس‌های سرماخوردگی و... این روزها در همه گروه‌ها ایجاد بیماری می‌کنند اما به نظر می‌رسد این روند در کودکان بیشتر باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد طباطبایی، با اشاره به اینکه با توجه به وارد شدن به فصل سرما، ویروس‌های مرتبط با این فصل هم افزایش می‌یابند، گفت: امسال هم مانند سال گذشته با موج جدیدی از آنفلوآنزا مواجه می‌شویم که به طور کلی جامعه را دربرمی‌گیرد اما، به نظر می‌رسد این روند در کودکان بیشتر باشد. سال گذشته با ترکیب کرونا و آنفلوآنزا مواجه بودیم اما امسال میزان بروز آنفلوآنزا بیشتر از کرونا است.

وی افزود: البته این موضوع به معنای آن نیست که کرونا تمام شده است. این بیماری هنوز هم مبتلایانی دارد که کارشان به بستری شدن می‌رسد؛ البته این افراد عموما سیستم ایمنی تضعیف شده دارند. برخی هم با علائم کمتر مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند.

وی تاکید کرد: عفونت‌های دیگری مانند RSV و ویروس‌های سرماخوردگی با توجه به فعالیت مدارس و ... نیز در کودکان دور از انتظار نیست اما این موارد فصلی است و عارضه کمتری ایجاد می‌کند.

طباطبایی گفت: این درحالی است که آنفلوآنزا می‌تواند در افرادی که بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی دارند سبب عفونت ریه‌ای شود که منجر به تخریب بافت ریه، پنومونی نکروزان، تجمع چرک در فضای جنب (ذات‌الجنب) و ... می‌شود و اکثرا در بیمارستان‌ها بیمارانی با این علائم بستری هستند.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت نکات بهداشتی،‌ تصریح کرد: بویژه کسانی که مبتلا می‌شوند نباید در مجامع حضور یابند چون راهی برای انتقال بیماری به سایرین می‌شوند. ماسک زدن در این شرایط به شدت توصیه می‌شود.

این فلوشیپ بیماری‌های ریه با اشاره به ادعایی که برخی می‌گویند زدن ماسک سبب تنگی نفس می‌شود، اظهار کرد: علم نتوانسته این موضوع را ثابت کند چون از نظر انتقال اکسیژن به ریه، وجود ماسک مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه فرد ماسکی بزند که از ورود و خروج هوا جلوگیری کند که این نوع ماسک هم عموما در دسترس همه افراد نیست. از طرفی اینکه بگویند ماسک زدن سبب می‌شود سردرد بگیرند به نظر می‌رسد مسائل روانی باشد.

وی تاکید کرد: مطالعات زیادی نشان داده است که زدن ماسک باعث افزایش سطح گاز کربنیک خون و کاهش اکسیژن خون نمی‌شود؛ هرچند گاهی شاید افراد دچار مسائل روحی و جسمی شوند و علی‌رغم نیاز به زدن ماسک نتوانند از ماسک استفاده کنند که در این صورت باید سعی کنند از خانه خارج نشده و در معرض سایرین قرار نگیرند.

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ اظهار کرد: البته استفاده از ماسک در کودکان زیر دو سال از آنجایی که ممکن است سبب انسداد مسیر هوایی شود، توصیه نمی‌شود. این کودکان را هم در صورت ابتلا باید دور از تماس با افراد سالم قرار داد تا بهبود یابند.

وی افزود: برخی از آنتروویروس‌ها در فصل پاییز علائم گوارشی ایجاد می‌کنند هرچند که ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا هم می‌تواند علائم گوارشی در کنار علائم تنفسی داشته باشند. با این حال آنتروویروس‌ها و روتاویروس‌ تمایل بیشتری به ایجاد مشکل در دستگاه گوارش دارند. با اینکه مشکلات گوارشی هم وجود دارد اما به اندازه ویروس‌های تنفسی نیست.

طباطبایی درباره پیش‌بینی بروز بیماری‌های تنفسی تا پایان سال جاری،‌ اظهار کرد: به نظر می‌رسد امسال پوشش واکسن آنفلوآنزا خیلی کامل نبوده است و واکسن داخلی هم برای افراد بالاتر از ۱۸ سال است و امیدواریم با وارد کردن مقدار بیشتری واکسن آنفلوآنزا سطح ایمنی بیشتری در جامعه ایجاد کنند.

وی در خصوص شرایط تزریق واکسن آنفلوآنزا در کودکان، توضیح داد: کودکان از ۶ ماهگی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند و اگر کودکی برای اولین بار بخواهد واکسن بزند تا سن ۹ سالگی توصیه می‌شود که دو دز واکسن با فاصله یک ماهه بزند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

پربازدید ها

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)