کد خبر: ۵۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
پيكر محمدعلي اسلامي ندوشن كه به صورت اماني در آرامگاهي در كانادا به خاك سپرده شده بود، راهي وطن شده است.

پيكر محمدعلي اسلامي ندوشن كه به صورت اماني در آرامگاهي در كانادا به خاك سپرده شده بود، راهي وطن شده است.

6 ارديبهشت ماه سال 1401 بود كه خبرگزاري‌هاي كشور خبر درگذشت محمدعلي اسلامي ندوشن يكي از چهره‌هاي برجسته فرهنگ و ادب كشور را به نقل از همسر ايشان روي خروجي خود قرار دادند.

در آن برهه شيرين بياني همسر استاد ندوشن در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره مراسم تشييع پيكر او و اينكه آيا به ايران منتقل مي‌شود يا نه؟ گفته بود: «چون كسالت نداشت در اين فكرها نبوديم؛ در همين‌جا (كانادا) به طريق اسلامي به امانت به خاك سپرده مي‌شوند.»

 با گذشت بيش از 18 ماه از اين اظهارات سرانجام ديروز پيكر محمدعلي اسلامي ندوشن كه به صورت اماني در آرامگاهي در كانادا به خاك سپرده شده بود، راهي وطن شده و براساس اعلام محمدجواد حق‌شناس، وكيل خانواده اسلامي ندوشن در خاك وطن آرام مي‌گيرد.

حق‌شناس ضمن تاييد اين خبر مي‌گويد: «براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، پيكر محمدعلي اسلامي ندوشن ۲۸ آبان‌ به ايران مي‌رسد و پس از برگزاري مراسم تشييع در تهران در ۲۹ آبان، ۳۰ آبان‌ در نيشابور و در جوار آرامگاه عطار به خاك سپرده مي‌شود.

محمدجواد حق‌شناس ساعاتي پس از پايان نشست خبري در اين خصوص كه در مركز جمعيت يزدي‌هاي مقيم مركز (بنياد انديشه و احسان توحيد) برگزار شد، تصويري از جزييات اين خاكسپاري را ترسيم كرده و گفت: باتوجه به اينكه در جريان سفر ايشان به كانادا موضوع وفات ايشان مطرح مي‌شود، فرآيند بازگشت ايشان به وطن از همان زمان توسط خانواده ايشان برنامه‌ريزي شد. همان‌طور كه اشاره شد آقاي ندوشن فردي نبود كه جلاي وطن كند ولي پس از بروز بيماري و بعد شيوع كرونا و لغو پروازها با يك منع پزشكي مواجه شدند ولي ايشان تاكيد داشتند كه اگر فوت خارج از خاك ايران اتفاق افتاد حتما پيكر به كشور منتقل شود. او در ادامه افزود: دكتر شيرين بياني (همسر اسلامي ندوشن) با بنده تماس داشتند كه باتوجه به حضور خانواده در خارج از كشور مسووليت حقوقي اين انتقال و خاكسپاري به بنده محول شود كه من هم درخواست كردم به صورت مكتوب باشد و اين وكالت حقوقي مهر ماه به من ابلاغ شد.

 او با اشاره به محل وصيت‌شده براي خاكسپاري به جمله‌اي از محمدعلي اسلامي ندوشن اشاره كرد كه گفته بود: «خراسان پرتاريخ‌ترين ايالت ايران ‌و نيشابور بلاكش‌ترين شهر است.» و ادامه داد: اين مكان با توجه به سابقه تاريخي‌اش پررمز و راز بوده كه به نوعي دليل اين انتخاب را از سوي آقاي ندوشن نشان مي‌دهد.

حق‌شناس درباره جزييات مراسم تشييع و خاكسپاري اعلام كرد: ۲۸ آبان ‌ماه پيكر استاد به فرودگاه امام خميني مي‌رسد و ساعت ۸ صبح ۲۹ آبان از صحن دانشكده ادبيات دانشگاه تهران تشييع انجام مي‌شود تا جلوي مسجد دانشگاه و از آنجا پيكر به موسسه اطلاعات منتقل مي‌شود. نماز در آنجا قرائت مي‌شود و بعد مراسم بزرگداشت تا ساعت ۱۱ برپا خواهد شد و سخنراني انجام مي‌شود. ‌سپس پيكر استاد به نيشابور منتقل مي‌شود تا روز ۳۰ آبان به خاك سپرده شود.

او در بخش ديگري از سخنانش يادآوري كرد: با مصوبه شوراي شهر نيشابور در دو برهه زماني يعني دوره فعلي و قبل از آن شاهد بوديم كه پيگيري‌هايي براي حضور پيكر استاد ندوشن در اين شهر با جانمايي قطعه مفاخر نيشابور در كنار آرامگاه عطار انجام شده بود و با اعطاي شهروندي نيشابور به سركار خانم بياني (همسر دكتر ندوشن) اين زمينه را آماده كرده بودند تا خاكسپاري در آنجا انجام شود. در اين راستا مقبره نمادين هم ‌در سالگرد درگذشت نصب و در واقع همه‌چيز از قبل پيش‌بيني شده بود.

حق‌شناس اضافه كرد: بر اين اساس روز ۳۰ آبان تشييع پيكر استاد ندوشن در نيشابور به سمت مقبره عطار برگزار خواهد شد و عصر آن روز هم نشستي به ياد استاد ندوشن برپا خواهد شد.

او در پايان با تشكر از تمام مراكز و دستگاه‌هاي مرتبط با اين آيين گفت: دكتر اسلامي ندوشن پيكرش را به عنوان آخرين تير تركش خود از كانادا به سمت قله‌هاي بينالود شليك مي‌كند و شايد اين يك نقطه آغازين براي تفكر و تحول باشد. به همين دليل نام اين رويداد «سفر سيمرغ» و با زيرعنوان «از ندوشن به نيشابور» انتخاب شده است.

او همچنين اشاره كرد: در روزهاي گذشته تماس‌هايي از يزد داشتيم‌ كه درخواست تشييع پيكر استاد را در يزد مطرح كردند و من در اينجا با پوزش بايد بگويم كه امكان چنين برنامه‌ريزي‌اي به دلايل مختلفي كه قابل ذكر هم نيستند، وجود نداشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)