کد خبر: ۵۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
آخرین تحولات جنگ حماس و اسرائیل
در روز اول جنگ غزه، ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته شدند. حماس می‌گوید از آن روز تاکنون بیش از ۱۱ هزار فلسطینی در باریک غزه کشته شده‌اند از جمله بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کودک.

در روز اول جنگ غزه، ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته شدند. حماس می‌گوید از آن روز تاکنون بیش از ۱۱ هزار فلسطینی در باریک غزه کشته شده‌اند از جمله بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کودک.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، سازمان جهان بهداشت در سی وهشتمین روز جنگ حماس و اسرائیل اعلام کرد که «الشفاء»، بزرگترین بیمارستان غزه از کار افتاده است و دیگر قادر به ادامه خدمات‌رسانی پزشکی نیست. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، اما ادعا کرد که حماس پیشنهاد اسرائیل برای ارسال سوخت به این بیمارستان را رد کرده است.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز مدعی است زیر بیمارستان الشفاء مقر حماس قرار دارد، ادعایی که این جنبش آن را رد می‌کند. ارتش اسرائیل نیز اتهام حماس مبنی بر حمله نظامیانش به این بیمارستان را رد می‌کند..

در روز اول جنگ غزه که با حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد، ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته شدند. حماس می‌گوید از آن روز تاکنون بیش از ۱۱ هزار فلسطینی در باریک غزه کشته شده‌اند از جمله بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کودک.

سازمان ملل و اتحادیه اروپا کمک‌های خود را با چتر نجات بر فراز غزه بریزند

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز دوشنبه از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواست تا کمک‌های خود به نوار غزه و به ویژه در بخش شمالی آن را با استفاده از نیروی هوایی و چتر نجات بر فراز این منطقه بریزند، شیوه‌ای که پیشتر هم در موارد مشابه و در بخش‌های دیگری از دنیا هم مورد استفاده قرار گرفته است.

آقای اشتیه که در جلسه کابینه تشکیلات خودگردان فلسطینی در شهر رام‌الله واقع در کرانه باختری سخن می‌گفت، افزود: «سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا باید افزون بر گذرگاه رفح، در پی گشودن کریدور‌های بشردوستانه دیگری برای ارسال کمک‌های بیشتر به غزه باشند.»

او درخواست اسرائیل را برای ایجاد کمپ‌های موقت آوارگان فلسطینی در جنوب نوار غزه، رد کرد.

کریدور بشردوستانه شمال غزه باز شد؟

ارتش اسرائیل مدعی شد که کریدور تخلیه ساکنان شمال غزه را برای بار دیگر روز دوشنبه باز کرده است.

آویچای آدرایی، سخنگوی عربی ارتش اسرائیل گفت: «این معابر امروز از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر به وقت محلی برای اهداف بشردوستانه باز است و همزمان عملیات نظامی در اطراف این گذرگاه و جاده صلاح‌الدین متوقف خواهد بود.»

گزارش‌های حماس از داخل غزه حاکیست که برخی از غیرنظامیان از ترک مکان‌هایی مانند بیمارستان‌هایی که در آن پناه گرفته‌اند، می‌ترسند، در حالی که برخی دیگر تمایلی به ترک خانه‌های خود ندارند. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که در پی باز شدن کریدور بشردوستانه چند هزار نفر از بزرگترین بیمارستان غزه خارج و از غزه گریخته‌اند.

تبادل آتش میان حزب‌الله و اسرائیل: حمله توپخانه‌ای در پاسخ به خمپاره‌پرانی

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که دو خمپاره پرتاب شده از لبنان در محوطه‌ای باز در شمال اسرائیل فرود آمده و هیچ خسارت و تلفاتی بر جای نگذاشته است.

با این وجود، خبرنگار سی‌ان‌ان از شنیده شدن انفجار‌های مکرر در منطقه مرزی لبنان خبر داد. سپس ارتش اسرائیل با تایید خبر شلیک یک موشک ضدتانک از خاک لبنان به سمت شمال اسرائیل اعلام کرد که پایگاه‌های پرتاب خمپاره‌ها و موشک ضدتانک را زیر آتش توپخانه خود گرفته است.

حزب‌الله لبنان نیز روز دوشنبه گزارش داد که به پیاده نظام‌های اسرائیل در نزدیکی مرز حمله کردند. در مقابل، ارتش اسرائیل هم ادعا کرد که شب گذشته یک گروه را در جنوب لبنان هدف قرار داده است.

نیرو‌های اسرائیل به دروازه‌های بیمارستان اصلی شهر غزه رسیدند

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که نیرو‌های ارتش اسرائیل در ادامه پیشروی‌های خود در شهر غزه با هدف به دست گرفتن کنترل نیمه شمالی نوار غزه، به دروازه‌های بیمارستان اصلی شهر غزه رسیدند.

نیرو‌های زمینی اسرائیل اواخر اکتبر وارد غزه شدند و به سرعت شهر غزه، بزرگ‌ترین منطقه مسکونی در شمال نوار غزه را محاصره کردند. از آن زمان، نبرد‌ها در یک محدوده فشرده در اطراف بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان غزه که در محاصره نیرو‌های اسرائیلی قرار دارد و چند هزار غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند، میان نیرو‌های حماس و سربازان اسرائیلی متمرکز شده است.

اسرائیل می‌گوید که جنگجویان حماس یک مقر زیرزمینی در تونل‌های منتهی به بیمارستان دارند و عمدا از بیماران به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. حماس این اظهارات مقام‌های اسرائیلی را ادعای غیرواقعی می‌داند.

در چنین شرایطی، مقام‌های حماس در نوار غره از وقوع بحران سوخت و برق خبر می‌دهند که موجب توقف فعالیت‌های امدادی شده و تا کنون مرگ ۲۷ بیمار بستری شده و ۷ نوزاد نارس را رقم زده است. البته ارتش اسرائیل نیز با انتشار ویدیو‌هایی ادعا کرده که سربازانش در حال انتقال سوخت به بیمارستان شفا هستند.

اتحادیه اروپا خواستار وقفه‌بشردوستانه «فوری و معنا‌دار» در جنگ غزه شد

یانز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اروپا روز دوشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «برقراری و احترام به وقفه‌های بشردوستانه ضروری است.»

آقای لنارچیچ افزود: «همان‌طور که می‌بینید، فعالیت بیش از نیمی از بیمارستان‌های نوار غزه، عمدتا به دلیل کمبود سوخت، متوقف شده و تامین سوخت مورد نیاز آن‌ها ضروری است.»

او توضیح داد: «شرایط وخیم غزه رو به بدتر شدن است و ما به ارسال و توزیع کمک‌های بشردوستانه در سراسر نوار غره نیاز مبرم داریم که بدون برقراری وقفه‌بشردوستانه فوری و معنا‌دار ممکن نیست.»

۲۷ کشور اتحادیه اروپا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر محافظت از بیمارستان‌های غزه، حماس را به دلیل  آنچه آنها ادعا کرده اند، استفاده از امکانات پزشکی و غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» محکوم کردند.

اتحادیه اروپا همچنین خواستار «وقفه فوری بشردوستانه» در جنگ اسرائیل و حماس شد.

کشتی ترکیه‌ای حامل تجهیزات ۸ بیمارستان صحرایی به نزدیکی گذرگاه رفح رسید

یک مقام مصری روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه از جمله بیمارستان‌های صحرایی برای نوار غزه به بندر عریش در مصر واقع در نزدیکی گذرگاه رفح در مرز فلسطین رسید.»

به گفته مقام‌های حماس، این نخستین کشتی امدادی حامل بیمارستان‌های صحرایی برای غزه است که به مصر می‌رسد.

یکی از مقامات وزارت بهداشت ترکیه نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کشتی حامل تجهیزات، ژنراتور و آمبولانس برای استقرار ۸ بیمارستان صحرایی است که با دریافت چراغ سبز مقام‌های مصری در مکان‌های تعیین شده بر پا خواهد شد.»

سخنگوی دولت اسرائیل حامیان فلسطین در لندن را «مدافعان تجاوز» توصیف کرد!

سخنگوی دولت اسرائیل در واکنش به تظاهرات ۳۰۰ هزار نفری حامیان فلسطینی‌ها در لندن، آنان را «مدافعان تجاوز» توصیف کرد.

آیلون لوی، یکی از سخنگویان دولت اسرائیل در شبکه ایکس (توییتر سابق) با انتشار تصاویری از تظاهرات روز شنبه حامیان فلسطین در لندن گفت: «فکر نمی‌کنم لندن تاکنون شاهد چنین تظاهرات بزرگی از مدافعان تجاوز بوده باشد.»

هدف این تظاهرات طبق گفته سازمان‌دهندگان آن اعلام درخواست آتش‌بس در غزه بود و درگیری‌های اندکی در آن گزارش شد.

 وزیر کشور بریتانیا به‌دنبال سخنان جنجالی درباره راهپیمایی حامیان فلسطین برکنار شد

نخست وزیر بریتانیا، «سوئلا براورمن» وزیر کشور را به‌دنبال سخنان جنجالی‌اش درباره راهپیمایی‌های حامیان فلسطین که آن را «راهپیمایی‌های نفرت» توصیف کرده بود، برکنار کرد.

خانم براورمن هفته گذشته در مقاله‌ای در روزنامه تایمز از نحوه برخورد پلیس لندن با راهپیمایی حامیان فلسطین انتقاد کرد.

وی پلیس بریتانیا را متهم کرد که رویکرد و برخوردش با معترضان چپ‌گرا ملایم‌تر است و در مقابل برخوردش با راست گرایان سخت‌تر است.

اختلال در تجمع کنشگران محیط زیست

تجمع کنشگران محیط زیست با حضور گرتا تونبرگ برای مدت کوتاهی از سوی مردی که به روی سن رفت و میکروفن او را گرفت دچار اختلال شد.

تونبرگ که چفیه سنتی فلسطینی را دور گردنش انداخته بود از یک زن فلسطینی و یک زن افغان برای سخنرانی در ارتباط با آب و هوا در آمستردام دعوت کرده بود.

او زمانی که یک مرد با ژاکت سبز رنگ در حال نزدیک شدن به وی بود خطاب به جمعیت گفت که به حرف‌های ما گوش نکرده‌اند. افراد صاحب قدرت گوش نکرده‌اند.

در این هنگام مرد میکروفن او را گرفت و گفت: «من برای تظاهرات اقلیمی به اینجا آمده‌ام نه شنیدن دیدگاه‌های سیاسی.»

پس از آنکه برخی از مسئولان برگزاری این رویداد، مرد معترض را به بیرون هدایت کردند، تونبرگ شعار «عدالت اقلیمی در سرزمین‌های اشغالی ممکن نیست» سر داد که جمعیت با وی همراهی کرد.

شمار سربازان اسرائیلی کشته شده در نبرد زمینی غزه به ۴۴ نفر رسید

ارتش اسرائیل می‌گوید دو سرباز دیگر در جریان نبرد در شمال نوار غزه کشته شدند و تعداد کشته‌شدگان عملیات زمینی علیه حماس به ۴۴ نفر رسید.

پاسخ گوترش به نتانیاهو

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به ادعا‌های مطرح شده توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پاسخ داد.

نتانیاهو در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود که گوترش اسرائیل را مقصر می‌داند در حالیکه که باید از حماس بخواهد قوانین بین‌المللی را رعایت کند. اما گوترش اواخر روز یکشنبه تاکید کرد که از همان ابتدا حماس را محکوم کرده است.

وی افزود: «برای من یک اصل اساسی وجود دارد و آن این است که حماس مردم فلسطین نیست و شما باید بتوانید حماس را از مردم فلسطین متمایز کنید؛ بنابراین نمی‌توانید از کار‌های وحشتناکی که حماس انجام داده است به عنوان بهانه‌ای برای مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین استفاده کنید.»

وی ادامه داد که نارضایتی‌های فلسطینی‌ها مربوط به ۵۶ سال اشغال است گرچه هیچ یک از این نارضایتی‌ها حمله وحشیانه حماس را توجیه نمی‌کند.

وی در نهایت به راه‌حل «دو کشور» اشاره کرد و گفت: «به‌نظرم راه حل دو کشور تنها راه برون رفت از این مسائل است.»

بیش از ۱۸۰ هزار نفر در اعتراض به افزایش یهودی‌ستیزی در فرانسه راهپیمایی کردند

بیش از ۱۸۰ هزار نفر در سراسر فرانسه از جمله ۱۰۰ هزار نفر در پاریس روز یکشنبه در اعتراض به افزایش یهودی‌ستیزی تظاهرات کردند.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، نمایندگان چندین حزب چپ‌گرا، محافظه‌کار و میانه‌رو‌های حزب امانوئل ماکرون و همچنین مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی به همراه روسای جمهوری پیشین فرانسه در تظاهرات روز یکشنبه در پایتخت فرانسه در میان تدابیر شدید امنیتی شرکت کردند.

ماکرون در این تظاهرات حضور نداشت، اما حمایت خود را از آن ابراز کرد و از شهروندان خواست تا علیه «شمار غیرقابل تحمل یهودی‌ستیزی افسار گسیخته» بایستند.

سازمان ملل: سه پرستار بیمارستان شفا کشته شده‌اند

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه در سرزمین‌های فلسطینی می‌گوید که سه نفر از پرستاران بیمارستان شفای غزه کشته شده‌اند.

بمباران و درگیری‌های مسلحانه در اطراف بیمارستان شفا در شهر غزه از بعد از ظهر ۱۱ نوامبر تشدید شد.

دفتر سازمان ملل در جدیدترین به روزرسانی اعلام کرد که زیرساخت‌های حیاتی از جمله مخزن اکسیژن، آب، مرکز قلب و عروق و بخش زایمان بیمارستان آسیب دیده و سه پرستار کشته شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)