کد خبر: ۵۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
در دیدار با دانشگاهیان مطرح شد:
رییس دولت اصلاحات در دیدار با دانشگاهیان گفت: با کسانی که می‌خواهند جمهوری اسلامی را براندازند، منطقی مقابله کنید و اگر حاکمان نیز از موازین جمهوریت و اسلامیت سازگار با آن عدول کرده یا منحرف شده‌اند، بیان کنید، تذکر دهید و حتی راه‌های بازگرداندن آنها را به موازین جمهوریت اسلامی جستجو کنید و در تحقق آن بکوشید.

رییس دولت اصلاحات در دیدار با دانشگاهیان گفت: با کسانی که می‌خواهند جمهوری اسلامی را براندازند، منطقی مقابله کنید و اگر حاکمان نیز از موازین جمهوریت و اسلامیت سازگار با آن عدول کرده یا منحرف شده‌اند، بیان کنید، تذکر دهید و حتی راه‌های بازگرداندن آنها را به موازین جمهوریت اسلامی جستجو کنید و در تحقق آن بکوشید.
به گزارش ایلنا، سید محمد خاتمی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در دهم آبان‌ماه با بیان اینکه بعد از انقلاب، ایجاد تشکله‌ا رسما و قانونا منع نشده است ولی عملا تشکل‌های کارآمدی بوجود نیامده است، گفت: آنچه در عمل پدید آمده، انجمن‌های اسلامی است که متاسفانه برای بسیاری از آنها نیز محدودیت‌ها ایجاد شده است و اگر حاکمیت آنها را نپسندیده است، یا تعطیل شده یا با محدودیت‌ها و فشارهای زیاد مواجه شده‌اند.
وی افزود: به هرحال انجمن‌های اسلامی جای اصناف را نمی‌گیرند. اگر جامعه مدنی و دموکراسی را می‌خواهیم، پیش از هرچیز (حتی احزاب) باید اصناف به رسمیت شناخته شوند. در شرایطی که صنف و سندیکا به معنای واقعی نداشته باشیم، حزب واقعی و فراگیر هم پدید نخواهد آمد یا کارآیی لازم را نخواهد داشت. در یک جامعه آزاد و مردم‌سالار، همه بخش‌های مختلف جامعه باید نمایندگان واقعی خود را داشته باشند تا از حقوق خود دفاع کنند و در سرنوشت جامعه حضور و مشارکت داشته باشند.
رییس دولت اصلاحات تاکید کرد: البته در مورد دانشگاهیان (اساتید و دانشجویان) شاید تعبیر صنف درست نباشد ولی می‌توانند نهاد یا تشکلی چون باشگاه داشته باشند که در آن امکان هم‌صحبتی، همدلی و همکاری پدید آید. در بخش دانشجویی هم چنین امکانی می‌تواند پدید آید که البته در شرایط و موقعیت فعلی بعید و حتی غیرممکن به نظر می‌رسد. من از ایده‌آل‌ها که باید برای رسیدن به آن کوشید، صحبت می‌کنم.
وی ادامه داد: حالا اینکه چنین امکان‌های نیست وظیفه تشکل‌هایی چون انجمن شما بیشتر و سنگین‌تر می‌شود. انجمن شما باید از حقوق و حرمت همه مدرسان، استادان و حتی دانشجویان با گرایش‌های مختلف دفاع کند. اگر مشکلات و تنگناهایی برای آنها پدید می‌آید و نیز برای کل جامعه، باید آنها را شناخت، بیان کرد و برای رفع آنها پیشقدم شد حتی هزینه‌هایش را هم پرداخت کرد.
خاتمی با بیان اینکه اگر حقوقی سلب می‌شود و برخوردهای ناروایی صورت می‌گیرد، انجمن اسلامی نسبت به آن به شیوه مدنی واکنش داشته باشد، گفت: این کار را از موضع اسلامی انجام دهید مگر اگر اسلام و اسلامی که با جمهوریت سازگار است بر کرامت انسان (هر انسانی) پا فشاری نمی‌کند؟ و حقوق دگراندیشان را به رسمیت نمی‌شناسد؟ شما می‌توانید به رغم محدودیت‌ها، بیانگر دردها باشید و برای رفع آنها چاره‌جویی کنید و در این صورت است که جایتان در میان جامعه و به خصوص اصحاب دانشگاه باز می‌شود. حتی در برابر دردها و مشکلات عموم مردم مسیولید.
وی یادآور شد: امروز جامعه به لحاظ معیشت، امید به زندگی و برخورداری از یک زندگی قابل قبول، محیط زیستش و.... با مشکلات بزرگی روبروست. شما باید اولین کسانی باشید که این مسائل را می‌شناسد و به آنها توجه دارد. همچنین از آنچه در دنیای ما می‌گذرد نظیر آنچه امروز بر فلسطینیان مظلوم و مردم بی‌پناه غزه می‌رود، گرچه در جریان هستم در این زمینه نامه‌ای با امضاهای زیاد تهیه شده که کار خیلی خوبی است ولی کافی نیست.
خاتمی خاطرنشان کرد: شما عنوان اسلامی دارید به همین دلیل باید در شناخت اسلام و تبیین درست نسبت آن با جمهوری و دفاع از همه وجوه آن پیشتاز باشید. با کسانی که می‌خواهند جمهوری اسلامی را براندازند، منطقی مقابله کنید و اگر حاکمان نیز از موازین جمهوریت و اسلامیت سازگار با آن عدول کرده یا منحرف شده‌اند، بیان کنید، تذکر دهید و حتی راه‌های بازگرداندن آنها را به موازین جمهوریت اسلامی جستجو کنید و در تحقق آن بکوشید. باری وظیفه عزیزانی چون شما و دیگر تشکل‌های موجود در این موقعیت‌های خاص دشوارتر و سنگین‌تر است، موفقیت شما را در طی این مسیر دشوار آرزو می‌کنم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)