کد خبر: ۵۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان کرمان:
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان کرمان با صدور بیانیه مشترکی با اشاره به حواشی پیش‌آمده در دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کردند: امیدواریم که اتفاق ناگوار اخیر و گفتگوهای انجام شده، زمینه را برای بهبود شرایط به منظور انعکاس واقعیت‌ها توسط رسانه‌های استان کرمان بیش از پیش فراهم آورد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان کرمان با صدور بیانیه مشترکی با اشاره به حواشی پیش‌آمده در دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کردند: امیدواریم که اتفاق ناگوار اخیر و گفتگوهای انجام شده، زمینه را برای بهبود شرایط به منظور انعکاس واقعیت‌ها توسط رسانه‌های استان کرمان بیش از پیش فراهم آورد.

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار گفتارنو قرار گرفته است به شرح ذیل است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع اصحاب محترم رسانه می‌رساند: متعاقب دریافت گزارش‌هایی مبنی بر برخورد نامناسب صورت گرفته با خبرنگار محترم خبرگزاری تسنیم در استان کرمان در حاشیه سخنرانی عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و عدم صدور اجازه ورود سایر خبرنگاران متقاضی به این نشست، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت و مقرر بود تا در اولین نشست شورای اطلاع‌رسانی استان موضوع مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

با اظهارنظر استاندار محترم کرمان در حاشیه شورای اجتماعی استان در خصوص ماجرای صورت گرفته و انعکاس رسانه‌ای این موضوع، ضمن سپاس از همراهی و حمایت ایشان، پیگیری‌ها شتاب بیشتری گرفت.

 در این میان با دعوت دانشگاه شهید باهنر کرمان نشستی به منظور عبور از شرایط ایجاد شده و یافتن راه‌حل‌هایی برای عدم تکرار چنین مواردی در آینده با حضور رئیس محترم دانشگاه، معاون محترم آموزشی و برخی دیگر از مسئولان دانشگاه تشکیل و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مدیرعامل خانه مطبوعات استان در این نشست حضور یافتند.

 اهم موارد مطرح شده از سوی مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای استان کرمان به شرح زیر بود:

 1: تاکید بر ناپسندی برخورد با خبرنگار خبرگزاری تسنیم و ضرورت دلجوئی از جامعه رسانه‌ای استان کرمان

2:  انتقاد از رویه دانشگاه شهید باهنر به دلیل سخت‌گیری در ورود خبرنگاران به محیط دانشگاه و انعکاس رویدادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی

3:  تاکید بر ضرورت رعایت ملاحظات ایمنی و حفاظتی مدنظر دانشگاه و در عین حال ضرورت حضور نمایندگان رسانه‌ها (خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، مطبوعات و صداوسیما) در نشست‌ها و برنامه‌های آتی

پس از بیان این نظرات، رئیس محترم دانشگاه شهید باهنر ضمن تاکید بر جایگاه والای اصحاب رسانه و تقدیر از تلاش‌های گذشته رسانه‌های استان در تعامل با دانشگاه، برخورد صورت گرفته با خبرنگار تسنیم و سایر خبرنگاران را «غیرقابل تائید و در عین حال ناخواسته» ارزیابی کرده و ضمن تاکید بر ضرورت دلجوئی از جامعه رسانه‌ای استان کرمان از اتخاذ رویکردهای جدید، برای مرتفع شدن موانع حضور خبرنگاران در محیط دانشگاه خبر داد و اعلام آمادگی کرد تا در برنامه‌های آتی که جنبه عمومی و همگانی دارد، با هماهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات زمینه حضور خبرنگاران در دانشگاه فراهم شود.

 پس از این جلسه، نشستی در دفتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد و پس از حدود 4 ساعت بحث و تبادل نظر و شنیدن انتقادات مدیران خبرگزاری‌های استان پیرامون موارد مشابه و مسبوق به سابقه؛ نگاه و رویکرد جدید رئیس محترم دانشگاه شهید باهنر کرمان و تلاش برای اصلاح رویه‌ها باطلاع ایشان رسید. صادرکنندگان این بیانیه با نگاهی به تجربه کسب شده از اتفاق اخیر معتقدند:

 الف: کمک به تامین حقوق و گسترش آزادی‌های قانونی و مسئولانه رسانه‌های استان کرمان وظیفه عمومی دستگاه‌های اجرائی استان می‌باشد و بایستی در این زمینه اقدامات بیشتری صورت بگیرد. برمبنای این نگاه ضمن تشکر از موضع‌گیری اخیر استاندار محترم کرمان، لازم است تا زمینه حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها (اعم از خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، مطبوعات و صداوسیما) در مراکز اجرائی، دانشگاه‌ها و... به منظور پوشش رویدادها بیش از پیش فراهم گردد.

 ب: رعایت مصالح و الزامات انتظامی نبایستی مانع فعالیت رسانه‌ها گردد. این آمادگی وجود دارد تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه راهکارهایی ایجاد شود تا مصالح عمومی و حقوق طرفین تامین گردد.

 ج: تامین حقوق و پاسخ به مطالبات به حق اصحاب رسانه بایستی در فضائی کم‌تنش و به دور از هیجان‌زدگی صورت گیرد؛ طبیعتا رعایت این موارد نافی حق مطالبه‌گری و طرح انتقادات نخواهد بود.

امیدواریم که اتفاق ناگوار اخیر و گفتگوهای انجام شده، زمینه را برای بهبود شرایط به منظور انعکاس واقعیت‌ها توسط رسانه‌های استان کرمان بیش از پیش فراهم آورد.

آخِرُ دَعْوَانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)