کد خبر: ۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر خارجه آلمان با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، تأکید کرد که تا دیر نشده، باید گروه تماسی متشکل از بازیگران کلیدی منطقه از جمله ایران، برای حل بحران سوریه تشکیل شود.
وزیر خارجه آلمان با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، تأکید کرد که تا دیر نشده، باید گروه تماسی متشکل از بازیگران کلیدی منطقه از جمله ایران، برای حل بحران سوریه تشکیل شود.

به گزارش فارس، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان در یادداشتی که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده، تأکید کرده است که برای پایان دادن به بحران سوریه، به مشارکت ایران نیاز است.

وی با بیان اینکه در 4 سال گذشته، سوریه شاهد «یکی از مرگبارترین جنگ‌های عصر ما» بوده، نوشته است که اگر کسانی هم منکر تبعات این جنگ بودند، حالا با مشاهده تصاویر خیل عظیم پناهجویان به اروپا، به این مسئله اذعان خواهند کرد. 

او همچنین با اشاره به تحرکات گروه تروریستی داعش، نوشته است که شاید زمان زیادی برای حفظ دیگر نقاط سوریه از خطر سقوط باقی نمانده باشد. 

وی در ادامه نوشته است: «بیائید با واقعیت روبرو شویم: تا الان تمام تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای تسهیل یک راه‌حل سیاسی به شکست انجامیده است. اختلاف نظر میان غرب و روسیه مانع اقدام قاطع شورای امنیت سازمان ملل شذه و کشورهای همسایه هم نتوانسته‌اند بر رقابت بر سر نفوذ منطقه‌ای و عدم اعتماد عمیقشان فائق آیند. از دید برخی، ایران کشوری مطرود بوده و برای برخی هنوز هم هست و مذاکره با آن ناخوشایند است. حمایت‌های نظامی از طرف‌های مختلف هم به در خفا و عیان ادامه دارد.»

اشتاین‌مایر سپس نوشته است که با وجود این پیشینه، توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و گروه موسوم به 1+5، «دریچه فرصت تازه‌ای برای منطقه و احتمالا شانسی برای شکستن بن بست در سوریه، فراهم کرده است.» 

او به مذاکره وزرای خارجه آمریکا و روسیه با همتای سعودی‌شان هم اشاره کرده و نوشته است که یک ماه پس از توافق، نشانه‌هایی از همکاری خوب مسکو برای حل بحران سوریه مشاهده شده، «اما اکنون نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه این فرصت برای پیشرفت در سوریه، ممکن است که از دست برود.»

دیپلمات ارشد آلمان در این رابطه به گزارش‌های منتشر شده در خصوص حمایت روسیه از ارتش سوریه و آنچه تعهد ایران به حمایت بی‌قید و شرط از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، خوانده اشاره کرده و نوشته است که کشورهای همسایه نیز برای آغاز گفت‌وگوها در حال گذاشتن پیش‌شرط برای مذاکرات هستند. 

در ادامه این مطلب آمده است: «اگر جهان اجازه دهد که این فرصت تاریخی از دست برود، دیگر نمی‌تواند عذر و بهانه‌ای بیاورد. حماقت است اگر همچنان امیدوار به راهکار نظامی باشیم.»

وی سپس نوشته است: «اکنون زمان آن است که راهی برای آوردن طرف‌های مختلف پای میز مذاکره است. این مذاکره باید شامل گفت‌وگوهای اولیه با و بین بازیگران منطقه‌ای اصلی نظیر عربستان سعودی، ترکیه و البته ایران باشد.»

او به طرح ماه گذشته «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه اشاره کرده، که در آن شکل‌گیری یک روند سیاسی، از طریق گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر و پشتیبانی از این مذاکرات توسط یک گروه تماس متشکل از بازیگران کلیدی بین‌المللی و منطقه‌ای، پیش‌بینی شده است.

اشتاین‌مایر این طرف را «امیدوارکننده‌ترین راه» توصیف کرده و نوشته است که کشورها باید از تمام نفوذشان برای استفاده از موقعیتی که «نه چند ماه دیگر، بلکه تنها چند هفته دیگر» ممکن است از دست برود، استفاده کنند. 

او در پایان نوشته است: «جامعه بین‌المللی اکنون باید تلاش بیشتری به خرج دهد تا به سوری‌ها آنچه را که بیش از هرچیز بدان نیاز دارند، بدهد: فرصتی برای بازگشت به خانه و زندگی در صلح.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)