کد خبر: ۵۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
کرمان با معضل بزرگ فرسایش خاک روبه‌رو است
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان با بیان اینکه کرمان با معضل بزرگ فرسایش خاک روبه‌رو است، گفت: فرسایش خاک در استان کرمان به ۳۰ تن در هر هکتار می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان با بیان اینکه کرمان با معضل بزرگ فرسایش خاک روبه‌رو است، گفت: فرسایش خاک در استان کرمان به ۳۰ تن در هر هکتار می‌رسد.

به گزارش تسنیم، علیرضا ابوالحسنی عنوان کرد: 4 تن در هر هکتار فرسایش خاک در دنیا است و این عدد در کشور ما به 16 تن و در استان کرمان با توجه به شرایط بیابانی که در 14 شهرستان در شمال استان وجود دارد به 30 تن در هکتار می‌رسد.

وی با بیان اینکه اتحادیه جهانی علوم خاک در سال 2002 به دلیل اهمیت حفاظت از خاک 5 دسامبر مصادف با 14 آذر ماه را روز جهانی خاک نامگذاری کرده است، اظهار داشت: حفاظت از خاک یک زندگی سالم را به ما هدیه می‌دهد.

وی با اشاره به کارها و اقدامات انجام شده در راستای سلامت و حفاظت خاک در استان کرمان، گفت: حفاظت از خاک در تنوع و امنیت زیستی مردم اهمیت زیادی دارد و مهمترین کارکرد آن حفاظت از پوشش گیاهی موجود در عرصه‌های طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه پوشش گیاهی خاک را نگه داشته و جلوی تخریب آن را می‌گیرد، ادامه داد: فرسایش خاک در استان کرمان به یک معضل بزرگی تبدیل شده است.

ابوالحسنی با بیان اینکه همه اقدامات ما در چهار شاخه بیابان‌زدایی، آبخیزداری، جنگل‌کاری و مرتعداری ضامن حفاظت خاک است، گفت: سال قبل در حوزه بیابان‌زدایی 350 میلیارد تومان در شرق استان برای جلوگیری از فرسایش خاک و شن‌های روان هزینه شده است که عدم انجام این اقدامات باعث از بین رفتن خاک کشاورزی و مهاجرت مردم از منطقه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری، بیان کرد: این اقدامات حفاظت از خاک، جلوگیری از سیلابی شده مناطق و آب‌بردگی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اهمیت افزایش پوشش گیاهی و کاهش بی‌رویه چرای دام، گفت: چرای بی‌رویه دام به از بین رفتن مراتع می‌انجامد و مراتع ما به سمت بیابانی شدن می‌روند؛ واقعیت این است که فشار چرای بی‌رویه دام‌ها بر روی مراتع، مراتع ما را به سمت بیابانی شدن می‌برد.

ابوالحسنی با بیان اینکه استان کرمان یک استان بیابانی است با این حال در شمال استان نزدیک به یک میلیون هکتار جنگل داریم، افزود: 20 درصد بیابان‌های کشور در استان کرمان قرار دارند؛ نزدیک 6.9 میلیون هکتار از عرصه‌های مراتع شمال استان تعریف بیابان را دارد و هر ساله این عدد افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که جنگل‌های استان را حفظ کنیم و در این راستا مبارزه با آفات به منظور حفظ وضعیت موجود را در برنامه داریم، گفت: خاک سالم زندگی را به دنبال دارد و در واقع خاک پایه و اساس پوشش گیاهی است؛ یک چهارم تنوع زیستی زمین در خاک است و آلودگی و فرسایش خاک تنوع زیستی را زیر سوال می‌برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال، بیان کرد: از این تعداد سهم استان کرمان تولید و کاشت 42 میلیون نهال است که تا پایان سال 5.5 میلیون اصله نهال به عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمان منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال فراتر از تعهد خود تولید نهال داشتیم، گفت: عملیات نهالکاری در یک عرصه هزار و 800 هکتاری در شهر کرمان آغاز شده و در دو شهرستان بیابانی فهرج و راور نیز کاشت نهال‌های بیابانی را آغاز کردیم.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه امسال قراردادی را با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه منعقد کردیم و نزدیک 900 هزار هکتار از عرصه‌های ما تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار می‌گیرد، افزود: 3150 میلیارد تومان در طول چهار سال عملیات آبخیزداری باید انجام شود که با این اقدامات هم مهار سیلاب و هم مهار رسوبات و تغذیه سفرهای آب زیرزمینی را در 23 حوزه و 14 شهرستان خواهیم داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر حای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)