کد خبر: ۵۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از سوالاتی که دانشجویان از استاندار پرسیدند
استاندار کرمان گفت: کرمان لزوما به عنوان محل سکونت اتباع نیست و بیشتر محل ترانزیت است و عبور می‌کنند و به استان‌ها یا کشورهای دیگر می‌روند.

گفتارنو- مهدیه‌السادات هاشمی:

استاندار کرمان گفت: کرمان لزوما به عنوان محل سکونت اتباع نیست و بیشتر محل ترانزیت است و عبور می‌کنند و به استان‌ها یا کشورهای دیگر می‌روند.

به گزارش گفتارنو محمدمهدی فداکار به مناسبت روز دانشجو با حضور در دانشگاه شهید باهنر کرمان  به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

استاندار کرمان در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ها برای اشتغال بانوان و در نظر گرفتن نقش مادری در این برنامه‌ها گفت: فاصله نرخ بیکاری در آقایان و بانوان زیاد است نرخ بیکاری آقایان در استان بیش از ۳ درصد و در بانوان بیش از ۴ درصد می‌باشد که علت اصلی آن معادن هستند یعنی بیش از ۴۰ هزار نفر در شرکت‌های معدنی مشغول به کار هستند لذا در معدن ظرفیت کار برای بانوان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در برخی از شهرهای استان مشکل جذب نیرو داریم و از خارج از استان نیرو وارد می‌شود مثلا در سیرجان و بردسیر در شرق استان نیز با کمبود  نیروی انسانی مواجه هستیم استان کرمان استانی معدن پایه هست به نسبت جذبی که شرکت‌های معدنی دارند استان کرمان با فاصله رتبه برتر در کشور در حوزه معدن را به خود اختصاص داده اما در حوزه گردشگری و خدمات کار برای بانوان وجود دارد.

فداکار افزود: در معادن و باغات کاری برای بانوان وجود ندارد این در حالیست که بانوان می‌توانند در فصل‌هایی از سال در گلخانه‌ها کار کنند.

وی یادآور شد: در استان کرمان ظرفیت گردشگری بالایی وجود دارد که بانوان می‌توانند در این حوزه‌ها ‌ورود کنند از زمان زلزله بم گردشگری کرمان دچار مشکل شد اما هم‌اکنون شاهد رونق در این حوزه هستیم.

استاتدار کرمان افزود: اما بانوانی که در رشته‌های دیگر تحصیل کرده‌اند می‌توانند از ظرفیت‌های اشتغال در آموزش‌و‌پرورش، بهداشت و درمان بهره‌مند شوند و بعضی از رشته‌های دانشگاهی استان ظرفیت‌های اشتغال بیرونی دارند مثل حقوق و رشته‌هایی که در شرکت‌های مختلف جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: رشته‌ها باید پیش از این آمایش می‌شد و رشته‌های متناسب با ظرفیت‌های استان تدریس شود مانند رشته معدن که در سال‌های گذشته تعطیل شده بود.

استاندار کرمان در پاسخ به سوالی درخصوص حجاب گفت: دشمن به دنبال نماد بی‌حجابی برای ضدیت با جمهوری اسلامی بود و کار زیادی هم انجام دادند که موفق نشدند و مردم استقبال نکردند.

وی گفت: به دلایل مختلفی این قبح‌شکنی انجام شد که بخشی زیادی به دلیل غفلت بوده و برخی نیز به نشانه اعتراض انجام دادند.

استاندار افزود: ستاد مفصلی در این رابطه وجود دارد اقداماتی توسط ستاد مربوطه انجام شده برخی مکان‌ها که در آنجا حجاب رعایت نمی‌شد تعطیل شدند.

استاندار کرمان در خصوص اولویت‌بندی مسئولیت اجتماعی معادن گفت: مجمع عمومی شرکت‌های معدنی هر ساله مبالغی در اختیار هیات مدیره می‌گذارند تا خرج مسئولیت اجتماعی شود. اختیار این مبالغ در دست هیات مدیره شرکت‌ها است.

وی افزود: باید این مبالغ در حوزه‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان ریل‌گذاری شود اما متاسفانه قسمت زیادی از این پول در جاهایی خرج می‌شود که ربطی به مسئولیت اجتماعی آنها ندارد.

 استاندار گفت: ۱۲۰۰ میلیارد از محل پول سهام‌دار هزینه ساخت پارک گوهر سیرجان شده که از محل مسئولیت اجتماعی نیست و از پول سهام‌دار می‌باشد.

استاندار در خصوص کنترل ورود اتباع بیگانه گفت: کرمان لزوما به عنوان محل سکونت اتباع نیست و بیشتر محل ترانزیت است و عبور می‌کنند و به استان‌ها یا کشورهای دیگر می‌روند.

وی افزود: در استان کرمان جمعیت اتباع زیاد است ضمن این که در تعدادی از شهرهای استان سکونت اتباع ممنوع است.

فداکار ادامه داد: اخیرا طرحی در خصوص ساماندهی اتباع در حال انجام است که از طریق ثبت اثر انگشت و هویت‌نگاری این افراد ثبت می‌شوند و کارت مشخصی برایشان صادر می‌شود.

استاندار گفت: طرح طرد اتباع غیرمجاز دو ماه است که آغاز شده ضمن این که بهتر است دعوای ایرانی افغانی انجام نشود تا زمینه سوءاستفاده برخی کشورها ایجاد نشود.

فداکار در پاسخ به سوالی درباره دخالت نمایندگان در انتصابات گفت: دوستان که ورود می‌کنند استدلال دارند که به نفع مردم کار می‌کنند اما اگر نماینده‌ای در انتصاب شخصی اصرار داشته باشد دیگر نمی‌تواند از وی مطالبه‌گری کند لذا توصیه می‌شود نمایندگان در انتصابات طبق گفته رهبر معظم انقلاب ورود نکنند.

استاندار کرمان در خصوص حمل و نقل شهری گفت: حمل و نقل عمومی شهرداری دارای محدودیت‌هایی است ضمن این که تعداد زیادی ون خریداری شده همچنین چند دستگاه اتوبوس نو به ناوگان شهری افزوده شده اما در حوزه حمل و نقل استان، عقب افتادگی‌هایی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

استاندار در خصوص از بین رفتن آثار تاریخی کرمان گفت: من اطلاعات زیادی در این حوزه ندارم در کرمان آثار باستانی بسیاری وجود دارد اما در این حوزه کمبود اعتباراتی داریم خانه‌های زیادی هستند که جزو آثار باستانی هستند که میراث روی آن‌ها دست گذاشته اما برای ساماندهی آن‌ها به پول نیاز است.

فداکار در خصوص بررسی صلاحیت امینتی در گزینش‌ها گفت: در بحث گزینش بخشی از آن گزینش‌های تخصصی است اما در همه دستگاه‌ها صلاحیت‌های عمومی هم لحاظ می‌شود اما صلاحیت امنیتی لزوما وجود ندارد.

استاندار در خصوص فعالیت برخی مدیران دولت قبل در دولت فعلی گفت: قرار نیست صفر تا ۱۰۰ همه تغییر کنند ضمن این که جابه‌جایی باید انجام شود که برخی در حال انجام است اما فرآیند طولانی است.

وی افزود: شکستن فضا گاهی سخت است و قانوناً استاندار باید سه پیشنهاد بدهد و وزیر انتخاب کند ضمن این که دخالت‌هایی وجود دارد.

فداکار در خصوص بحران سوخت در شهرهای جنوبی و کمبود بنزین و گازوئیل در این مناطق گفت: افرادی که امکان استفاده از گاز طبیعی در منازلشان را ندارد، برای دریافت کپسول باید در سامانه ثبت‌نام کنند تا گاز را به نرخ دولتی دریافت کنند.

 وی ادامه داد:همچنین گلخانه‌داران و کشاورزانی که در محل گلخانه خود گازکشی ندارند اما اگر کسی با وجود گازکشی بخواهد از کپسول گاز استفاده کند باید نرخ آزاد را پرداخت نماید.

وی ادامه داد: در جنوب استان کرمان و به طور خاص در شهر قلعه‌گنج گازکشی درب خانه مردم است؛ اما فقط ۶ درصد از مردم حاضر به گازکشی شده‌اند وقتی از سرمایه‌گذاری دولت استفاده نمی‌شود برای تامین سیلندر گاز دچار مشکل می‌شوند.

استاندار کرمان افزود: در خصوص کمبود گازوئیل و بنزین در شهرهای جنوبی باید بگویم که استان ما در معرض قاچاق سوخت قرار دارد که موجب خسارت‌های مالی و جانی برای افراد در استان شده و این امر طولانی شدن صف‌های جایگاه‌ها و کمبود سوخت را به همره دارد اما با اجرای طرح کدینگ، مصرف سوخت کاهش یافته و مشکل تامین سوخت مردم در جایگاه‌ها نسبت به چند ماه قبل کمتر شده ضمن این که بعضی از گلخانه‌داران گازوئیل می‌گیرند و بخش زیادی را آزاد می‌فروشند.

استاندار کرمان در پاسخ به سوالی در خصوص سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در سال گذشته به بیش از ۱۰۰ هزار نفر اسکان داده شد همچنین کارهای زیرساختی در گلزار انجام شده و امسال در حال تکمیل است و باید بگویم که در زیرساخت‌ها تقریبا مشکلی نداریم و برای گلزار طرح جامعی نیاز است که در حال بحث است و نیز در خصوص اصلاح روشنایی شهر اقداماتی در حال انجام است.

فداکار در خصوص ساخت خوابگاه برای دختران گفت: در رابطه با ساخت خوابگاه با همکاری شرکت‌های معدنی استان کمک خواهیم کرد ضمن اینکه دانشگاه نیز از محل مولدسازی می‌تواند برای ساخت خوابگاه استفاده کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)