کد خبر: ۵۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
 حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران و استاد دانشگاه با اشاره به نقش ایالات متحده در جنایت‌های اسرائیل در جنگ غزه تاکید می‌کند که سیاست جمهوری اسلامی ایران تلاش برای پایان دادن به جنگ است اما در راهبرد انصارلله یمن دخالتی ندارد.

 حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران و استاد دانشگاه با اشاره به نقش ایالات متحده در جنایت‌های اسرائیل در جنگ غزه تاکید می‌کند که سیاست جمهوری اسلامی ایران تلاش برای پایان دادن به جنگ است اما در راهبرد انصارلله یمن دخالتی ندارد.

 جماران: حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران و استاد دانشگاه با اشاره به نقش ایالات متحده در جنایت های اسرائیل در جنگ غزه تاکید می کند که سیاست جمهوری اسلامی ایران تلاش برای پایان دادن به جنگ است اما در راهبرد انصارلله یمن دخالتی ندارد.

متن گفت و گو با سردار علایی به شرح زیر است:

 تداوم جنگ در غزه به تشدید تنش در دریای سرخ و افزایش حملات انصارلله یمن هم منتهی شده است. فکر می کنید این روندی که انصارلله آغاز کرده با توجه به واکنش هایی که از سوی کشورهای مختلف نشان داده شده و حتی تهدید به مقابله نظامی هم صورت گرفته، قابل تداوم باشد؟

در  حال حاضر انصارالله یمن بر تنگه باب المندب مسلط است و قدرت نا امن کردن خطوط کشتیرانی را برای کشتی هایی که به بنادر اسرائیل تردد می کنند، دارد. انصارالله اعلام کرده که مسیر دریای سرخ برای همه کشتی هایی که به بنادر کشورهای مختلف تردد می کنند باز و امن است و مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد  شد و تنها کشتی های عازم بنادر فلسطین اشغالی اجازه تردد از این مسیر را ندارند. بنابراین مداخله نظامی آمریکا نمی تواند آزادی کشتیرانی را برای کشتی های عازم اسرائیل به ارمغان آورد،  زیرا ناامن سازی خطوط کشتیرانی راحت تر از برقراری امنیت برای کشتی های اسرائیلی است

هدف از این حملات وادار کردن اسرائیل به آتش بس در غزه و ارسال کمک های بشردوستانه به این باریکه اعلام شده است. هیچکدام از این اهداف تاکنون محقق نشده و حتی ما شاهد افزایش حضور نظامی امریکا و باز شدن پای سایر کشورها به گشت زنی های این کشور در دریای سرخ و منطقه هم بودیم. فکر می کنید راهبردی که انصارلله انتخاب کرد کارایی دارد؟

تا الان انصارالله یمن به خوبی موفق شده مسیر کشتیرانی به سمت اسرائیل را ناامن کند. از طرفی اعلام مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ و احتمال حمله نظامی آمریکا به حوثی ها در یمن، علامت موفق بودن و کارا بودن راهبرد انصارالله در بستن راه تردد کشتی ها به بنادر اسرائیل است.

  از طرفی، بسیاری از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که بایستی نسل کشی و قتل عام فلسطینی ها به ویژه کشتار کودکان و زنان در نوار غزه متوقف شود و جلوی آپارتاید و جنایات مستمر اسرائیل گرفته شود.  البته باید توجه داشت که قبل از هرگونه اقدامی توسط انصارالله، آمریکا دو ناو هواپیمابر و تعدادی کشتی جنگی را به منطقه اعزام کرده است.  آمریکا از روز اول جنگ غزه، با تمام قوا به حمایت های نظامی، سیاسی، تبلیغاتی و مالی از اسرائیل پرداخته است و تجهیزات و تسلیحات و مهمات فراوانی در اختیار اسرائیل قرار داد و سخاوتمندانه مبلغ ۱۴ میلیارد دلار نیز برای کشتار و آواره کردن فلسطینی ها به اسرائیل داد. پس آمریکا خود یک طرف جنگ با فلسطینی هاست و باعث کوچ اجباری فلسطینی ها و انهدام خانه ها و کاشانه آنهاست. بنابراین، آمریکا نمی تواند انتظار داشته باشد که هیچ کشوری از جمله یمن به حمایت از مظلومین فلسطینی ها نپردازد.

جمهوری اسلامی ایران از 7 اکتبر تاکنون مرتبا هشدار داده که دامنه جنگ گسترش پیدا خواهد کرد، آنچه از سوی انصارلله و برخی گروه های مقاومت در منطقه شاهد آن هستیم، مصداق عینیت یافتن همان هشدار است؟

جمهوری اسلامی به دنبال پایان یافتن جنگ غزه و برقراری امنیت در منطقه است. طبیعی است که قصابی و قتل عام مداوم فلسطینیان توسط اسرائیل  باعث ناراحتی و عصبانی شدن بسیاری از مردم جهان و افکار عمومی دنیا شده است و همین امر ممکن است موجب واکنش گروه های طرفدار فلسطینی ها در سراسر جهان شود. ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ، به طور مرتب هشدار می دهد که اسرائیل غاصب به دنبال گسترش جنگ نباشد و دست از گرسنگی دادن به مردم فلسطین و تشنه نگاه داشتن آنها بردارد.

وزیر دفاع ایالات متحده در سفر به منطقه باز هم اعلام کرده که امریکا در کنار اسرائیل تا رسیدن به اهداف تعیین شده در این جنگ می ایستد. همزمان انتقادها از دولت امریکا به دلیل این حمایت بی قید و شرط هم افزایش پیدا کرده است. فکر می کنید تداوم این وضعیت به بروز اختلاف های جدی تری میان تل آویو و واشنگتن منتهی خواهد شد؟

اگر آمریکا اجازه ندهد، اسرائیل نمی تواند با خیال راحت دست به کشتار شبانه روزی فلسطینیان بزند. سفر مرتب بایدن و سران نظامی آمریکا به اسرائیل برای اطمینان بخشیدن به نتانیاهو جهت تداوم بمبارانهای نوار غزه است. آمریکا و اسرائیل هیچ گونه اختلافی در سرکوب فلسطینیان و کشتار آنان ندارند. آمریکا از روز اول جنگ غزه هر نوع قطعنامه سازمان ملل را برای برقراری آتش بس  وتو کرده است و اجازه نداده تا جنگ خاتمه یابد. بنابراین باید به رفتار آمریکا توجه کرد و به گفتاری که برای خام کردن مردم بیان می شود، توجه نکرد.

 در حال حاضر عملاً این آمریکاست که به قتل عام فلسطینیان و جلوگیری از پایان یافتن جنگ اصرار دارد. آمریکا به طور مرتب اعلام می کند که در کنار اسرائیل ایستاده است تا به هدف اسرائیل که ویرانی کامل زیر ساخت ها، خانه ها و بیمارستانها و نابودی کامل غزه و آواره سازی و بی خانمانی مردم فلسطین است برسد.  بنابراین یک نوع هماهنگی کامل بین آمریکا و اسرائیل برقرار است.

فکر می کنید ورود جدی تر و مستقیم ایران به این صحنه بخصوص از نظر نظامی می توانست معادله ها را به سود جریان مقاومت تغییر بدهد یا خیر؟ اساسا چنین ورودی را در راستای منافع ملی ما می دانید یا نه؟

ایران تا کنون خویشتنداری زیادی از خود نشان داده است. شاید بسیاری از گروه های مقاومت انتظار داشتند که جمهوری اسلامی ایران به نفع حماس وارد اقدام نظامی علیه اسرائیل شود ولی ایران به دنبال محدودسازی دامنه جنگ و خاتمه دادن به آن و برقراری آتش بس است.

ایران برای حفظ منافع ملی به دنبال آنست تا تلاش کند هر چه سریعتر جنگ ظالمانه اسرائیل علیه مردم فلسطین خاتمه یابد و محاصره نوار غزه پایان پذیرد و کمک های انسان دوستانه به دست مردم فلسطین برسد.

در صورت تداوم حملات انصارالله یمن ایا امکان رویارویی ایران و ایالات متحده بیشتر از قبل خواهد شد؟ تهدید این شرایط برای رابطه پرفراز و فرود تهران و واشنگتن چه خواهد بود؟

آمریکا اعلام کرده که در حال سازماندهی یک نیروی نظامی برای حمله به انصارالله در یمن است. طبیعی است که درگیری نظامی آمریکا با یمن، باعث افزایش تنش ها در منطقه خواهد شد و معلوم نیست که بتواند مسیر دریای سرخ را برای کشتی های اسرائیلی امن سازد.

 ایران نمی خواهد در مسائل مربوط به دریای سرخ یک طرف ماجرا باشد، ولی به تصمیم حوثی ها احترام می گذارد.  البته اسرائیل تلاش می کند تا هر طور شده پای ایران را به جنگ غزه باز کند ولی ایران می داند که نباید خود را در چنین دامی گرفتار کند.

تداوم این حملات از سوی انصارالله بر رفت و آمد آزاد کشتیرانی در دریای سرخ تاثیر می گذارد و کشورهایی چون چین هم این وضع را تهدیدی برای زنجیره تامین خود می دانند. فکر می کنید در چنین صورتی ایران همچنان از این راهبرد حمایت خواهد کرد؟

طبیعی است که ایران از برنامه انصارالله برای کمک به فلسطینیان حمایت می کند، ولی مداخله ای در راهبرد حوثی ها ندارد. البته بهترین راه حل برای افزایش امنیت رفت و آمد کشتی ها در دریای سرخ برقراری آتش بس در جنگ غزه و خاتمه یافتن کشتارهای بیرحمانه فلسطینی ها توسط ارتش خونخوار اسرائیل است.  گرچه تا کنون کشتی های چینی با مشکلی در دریای سرخ مواجه نشده اند ولی چین هم می تواند برای برقراری آتش بس در نوار غزه تلاش کند تا خیالش از امنیت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ راحت باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)