کد خبر: ۵۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
گمانه زنی یک رسانه از انتخابات کرمان و راور:
نشریه صدای تاک ارگان جمعیت توسعه و آزادی در شماره اخیر خود نوشت: برخی خبرها از نامزدی مجید دوستعلی عضو موثر جبهه پایداری در کرمان خبر می‌دهند. اگر این خبر صحت داشته باشد می‌توان حدس زد که فهرست نهایی اصولگرایان را زاهدی و دوستعلی تشکیل می‌دهند. اما با همه این، برخی آگاهان سیاسی اعتقاد دارند که حسن‌پور، پورابراهیمی و زاهدی به صورت همزمان در رقابت نهائی حضور ندارند. درباره این موضوع نمی‌توان پیش‌داوری کرد، اما با فرض تائید صلاحیت پورابراهیمی و حسن‌پور احتمال بازگشت مجدد حسن‌پور به سیرجان و یا انتقال پورابراهیمی به تهران یا رفسنجان وجود دارد.

نشریه صدای تاک ارگان جمعیت توسعه و آزادی در شماره اخیر خود نوشت: برخی خبرها از نامزدی مجید دوستعلی عضو موثر جبهه پایداری در کرمان خبر می‌دهند. اگر این خبر صحت داشته باشد می‌توان حدس زد که فهرست نهایی اصولگرایان را زاهدی و دوستعلی تشکیل می‌دهند. اما با همه این، برخی آگاهان سیاسی اعتقاد دارند که حسن‌پور، پورابراهیمی و زاهدی به صورت همزمان در رقابت نهائی حضور ندارند. درباره این موضوع نمی‌توان پیش‌داوری کرد، اما با فرض تائید صلاحیت پورابراهیمی و حسن‌پور احتمال بازگشت مجدد حسن‌پور به سیرجان و یا انتقال پورابراهیمی به تهران یا رفسنجان وجود دارد.

این نشریه نوشت:

وضعیت اصولگرایان استان کرمان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی وضعیت مبهمی است. آنها اگرچه مانند رقیب دیرینه‌شان با موانع متعدد روبرو نیستند، اما از فقدان اردوگاه متحد و همگرا در رنج هستند.

چندی قبل حجت‌الاسلام مصباحی مقدم و منوچهر متکی از چهره‌های شاخص شورای وحدت به استان کرمان سفر کردند و با فعالان این شورا در کرمان نشستی را برگزار کردند. شورای وحدت یکی از چند نهاد مربوط به اصولگرایان است که محوریت آن با جامعه روحانیت مبارز است.

پیش‌بینی می‌شود اصولگرایان در تهران حداقل یک لیست با محوریت قالیباف و یک لیست با محوریت جبهه پایداری و رئیسی داشته باشند. آنگونه که از محافل سیاسی گزارش می‌شود قالیباف و رئیسی رقابتی سخت را در تهران پیش روی دارند.

در کرمان اوضاع چگونه است؟

در کرمان فعلا دو نهاد اصولگرا مشغول به فعالیت هستند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که ریاست آن را حجت‌الاسلام عرب‌پور برعهده دارد و شورای وحدت که ریاست آن برعهده حجت‌الاسلام موسوی است.

مدتی قبل شورای وحدت نشستی را در کرمان برگزار کرد و قبل‌تر از آن شورای ائتلاف نشستی را برگزار کرده بود. آنگونه که تسنیم روایت کرده حجت‌الاسلام موسوی رئیس شورای وحدت اصولگرایان در حاشیه حضور حجت‌الاسلام مصباحی مقدم و منوچهر متکی در کرمان گفته: عرصه انتخابات جای تسویه حساب شخصی افراد، گروه‌ها و احزاب نیست و این موضوع در واقع تیر به خودی است.

رئیس شورای وحدت استان کرمان «از بزرگترین ماموریت‌های شورای وحدت افزایش مشارکت مردم در انتخابات» دانسته و تاکید کرده که «باید همه مراقبت کنیم که کشور از این طریق ضربه نخورد چرا که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات برای دشمن ناامیدی ایجاد می‌کند.»

در تحولی دیگر حجت‌الاسلام مهدی عرب‌پور در نشستی که این تشکل در ماه گذشته برگزار کرده گفته «باید تلاش کنیم نامزدهایی که در تراز انقلاب هستند را به مردم معرفی کنیم» او در عین حال تاکید کرده که «رفتار جناحی، رفیق بازی، باند بازی، قوم بازی، سستی در عقاید، دخالت در کارهایی که به او مربوط نمی شود و مسائلی از این دست در تفکر نیروهای ولایی و انقلابی جایی ندارند.»

نامزدهای اصولگرایان

هنوز در خصوص نامزدهای احتمالی اصولگرایان یا همان نیروهای انقلاب خبری منتشر نشده است اما گمانه‌زنی‌ها در این خصوص آغاز شده است. محمدمهدی‌زاهدی نماینده فعلی مردم کرمان همچنان یکی از اصلی‌ترین نامزدهای جریان‌ اصولگراست. برخلاف تصور، به نظر می‌رسد اصولگرایان کرمان قصد ندارند در این دوره از انتخابات از محمدرضاپورابراهیمی حمایت کنند.

سال گذشته بود که محمدرضا پورابراهیمی در دیدار با دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفته بود که «جریان انقلابی گری و ولایی در انحصار هیچ کسی در استان کرمان نیست و اینکه تعدادی بخواهند برای کل استان و برای جبهه انقلاب تصمیم بگیرند، اساسا این موضوع مورد قبول هیچ کسی نه بوده و نه هست» این سخنان سال گذشته پورابراهیمی که آشکارا جریان اصولگرای کرمان را هدف قرار داده بود، تعارض‌ها در این جریان را آشکارتر  کرد.

در سوی دیگر ماجرا اما حضور و اعلام نامزدی شهباز حسن‌پور در کرمان موضوعی است که اصولگرایان نمی‌توانند او را نادیده بگیرند. او که حدود 16 سال است نماینده سیرجان است در سال 1390 در فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفت. اما در سال 94 در لیست حزب اعتدال و توسعه قرار داشت.

به نظر می‌رسد شهباز حسن‌پور اگرچه نیم‌نگاهی به سبد رأی اصولگرایان دارد اما قصد ندارد زیر پوشش رسمی اصولگرایان قرار بگیرد. اگرچه به دلیل رابطه‌اش با قالیباف ممکن است مورد توجه او نیز قرار داشته باشد. در عین حال اصولگرایان هم علاقه‌ای به جذب او ندارند.

از سوی دیگر برخی خبرها از نامزدی مجید دوستعلی عضو موثر جبهه پایداری در کرمان خبر می‌دهند. اگر این خبر صحت داشته باشد می‌توان حدس زد که فهرست نهایی اصولگرایان را زاهدی و دوستعلی تشکیل می‌دهند. اما با همه این، برخی آگاهان سیاسی اعتقاد دارند که حسن‌پور، پورابراهیمی و زاهدی به صورت همزمان در رقابت نهائی حضور ندارند.

درباره این موضوع نمی‌توان پیش‌داوری کرد، اما با فرض تائید صلاحیت پورابراهیمی و حسن‌پور احتمال بازگشت مجدد حسن‌پور به سیرجان و یا انتقال پورابراهیمی به تهران یا رفسنجان وجود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)