کد خبر: ۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
یک کارشناس امور محیط زیست
یک کارشناس امور محیط زیست با بیان اینکه شهر کرمان با جمعیتی در حدود 700 هزار نفر، روزانه 400 تن پسماند تولید می کند تصریح کرد: پسماندهایی که شب‌ها توسط شهرداری جمع آوری می شوند، به محل دفن پسماندها در خارج از شهر انتقال داده می شوند اما باید بگویم هیچ گونه اقدام تخصصی و بهداشتی برای دفن پسماندها صورت نمی‌گیرد.
"حسین وحیدی" در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، با اشاره به وضعیت پسماند در استان کرمان گفت: میزان پسماند در استان کرمان متناسب با افزایش جمعیت است به گونه ای که در حال حاضر روزانه 2500 تن میزان پسماند تولید شده استان کرمان است.
 
وی با بیان اینکه شهر کرمان با جمعیتی 700 هزار نفره روزانه 400 تن پسماند تولید می کند تصریح کرد: پسماندهایی که شبها توسط شهرداری جمع آوری می شوند، به محل دفن پسماندها در خارج از شهر انتقال داده می شوند اما باید بگویم هیچ گونه اقدام تخصصی و بهداشتی برای دفن پسماندها صورت نمی‌گیرد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سیرجان بیان کرد: در استان کرمان برای دفن پسماندها از اولیه ترین روشهای دفن پسماند استفاده می‌شود و آن این است که پسماندها را در تراشه ای  بیرون از شهر دفن می کنند در حالی که این تراشه باید دارای لایه ای نفوذ ناپذیر باشد تا از انتقال آلودگی به خاک،  آب و هوا جلوگیری شود.
 
این کارشناس امور محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه پسماندی که دفن می شود دارای رطوبت است که آب حاصل از آن را شیرآبه می گویند و این شیرآبه به راحتی در آب های زیر زمینی نفوذ پیدا می کند و متاسفانه شهرداری کرمان برای برطرف کردن این معظل با کمبود بودجه و نیروی متخصص رو به رو است.
 
مدیرعامل شرکت خاک پترو زیست خاوران اظهار کرد: اگر محیط زیست در کرمان به جای کاشت درخت و چمن که آب مصرفی زیادی را می طلبند بودجه ای را در زمینه دفع پسماندها اختصاص و یا به درستی نظارت می کرد مشکل جوری دیگری و این آلودگی ها کمتر بود.
 
وحیدی با اشاره به اینکه آب شهر کرمان کمی مخلوط با شیرآبه حاصل از رطوبت زباله است! گفت: 400 تن پسماند دفن شده در شهر کرمان دارای رطوبت زیادی است که قطعا شیرآبه زیادی را تولید می کنند و به دلیل نبود تراشه لازم و مطمئن به آبهای زیر زمینی هم نفوذ پیدا می کنند .
 
وی با بیان اینکه هیچ ارگان و شخصی از این پسماند در جهت بهینه استفاده نمی کند بیان کرد: پسماندها باعث تولید گاز متان می شود که اگر نیروی متخصصی در این زمینه وجود داشت به راحتی می توانست این گاز را به یک سوخت تبدیل کند .
 
این کارشناس امور محیط زیست اظهار کرد: مدیریت پسماند در شهرستان‌های شهربابک، بم، بروات و ... بسیار ضعیف تر از شهر کرمان است زیرا دراین مکان‌ها، پسماند جمع آوری شده را در زمین انباشه و به آتش می کشند و هر سال یک مرتبه بر روی آنها خاک می ریزند.
 
وی بحث بازیافت زباله ها را یکی دیگر از مشکلات اساسی استان کرمان دانست و گفت: در استان کرمان هیچ بازیافتی به صورت رسمی صورت نمی‌گیرد البته این موضوعات در تمامی استان ها م مشاهده می شود و منحصر به استان کرمان نمی باشد.
 
وحیدی ادامه داد: گروه های غیر مجاز که 99 درصد آنها نیز افاغنه هستنند، بازیافت زباله ها را به صورت غیر مجاز از دو طریق جمع آوری زباله‌ها با گاری و ارسال آنها به کارگاه های مربوط خود و دیگری سرزدن به محل دفن زباله ها و تفکیک زباله‌های قابل بازیافت از غیر قابل بازیافت صورت می گیرد و به عبارت دیگر بازیافت زباله در استان کرمان عملا به صورت مکانیزه و مدیریت شده از سوی شهرداری کرمان صورت نمی گیرد.
  
وی با بیان اینکه این افراد 500 تا 700 میلیون تومان را از راه همین کار غیر قانونی در جیب خود می گذارند تصریح کرد: اگر در این زمینه نظارت کامل شهرداری صورت می گرفت می توانست با یک نظارت کامل، منبع درآمدی خوبی برای خود ایجاد کند ضمن آنکه مشکل دفن زباله ها نیز بدین طریق تا حدودی حل می شد.
 
 این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سیرجان افزود: متاسفانه بحران مدیریت پسماند در کل کشور وجود دارد و هیچ کنترل و نظارتی بر روی زباله در کشور وجود ندارد.
 
مدیر عامل شرکت خاک پترو زیست خاوران بیان کرد: در حال حاضر طرحی در استان بم در پنج فاز مناطق مسکونی، واحدهای صنفی، واحدهای آموزشی و اداری و پسماندهای عفونی و بیمارستانی انجام می شود و آن این است که این واحدها با دریافت کیسه زباله، زباله قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت را جدا می کنند .
 
وی در پایان با تاکید بر بر اهمیت اجرای تفکیک پسماند درمبداء و اهمیت اجرای آن توسط شهروندان خاطر نشان کرد: این طرح برای اولین بار در استان در شهرستان بم در حال انجام است که باعث کاهش هزینه هایی راهبردی می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)