کد خبر: ۵۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون امنیتی استاندار کرمان:
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با تشریح اقدامات دولت در ایجاد زیرساخت‌های ایمنی و امنیتی برگزاری مراسم سالگرد، درباره این انفجارها توضیحات تکمیلی ارائه داد و گفت: عامل انتحاری اول چون به حلقه امنیتی خورده بود و نتوانست عبور کند، آنجا در مسیر گلزار و با فاصله زیاد از مزار حاج قاسم خود را منفجر کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با تشریح اقدامات دولت در ایجاد زیرساخت‌های ایمنی و امنیتی برگزاری مراسم سالگرد، درباره این انفجارها توضیحات تکمیلی ارائه داد و گفت: عامل انتحاری اول چون به حلقه امنیتی خورده بود و نتوانست عبور کند، آنجا در مسیر گلزار و با فاصله زیاد از مزار حاج قاسم خود را منفجر کرد.

به گزارش ایرنا، رحمان جلالی اظهارداشت: امسال برای اولین بار در کنار دوربین‌های هوشمند و همه تدابیر زیرساختی، از سگ موادمنفجره‌یاب هم استفاده شد، نیروهای چهره زن هم در اطراف مسیرها حضور داشتند.

وی بیان کرد: فنس‌کشی اطراف گلزار که هنگام اجرا، عده‌ای معترض بودند، به طور کامل انجام شد و تروریست‌ها چون نمی‌توانستند وارد محدوده گلزار شوند و به سر مزار و انبوه جمعیت برسند، به‌اجبار وقتی با حلقه امنیتی مواجه شدند، خودشان را منفجر کردند.

جلالی گفت: اگر تروریست‌ها می‌توانستند از داخل جنگل خود را به گلزار شهدا برسانند، به طور قطع به داخل انبوه جمعیت داخل گلزار مراجعه می‌کردند.

وی ضمن تشریح تدابیر امنیتی انجام شده توسط دولت و دیگر ارکان حاکمیت گفت: پایش تصویری محدوده گلزار شهدا کامل شده و نقطه کور دوربینی در آنجا نداریم.

جلالی اظهارداشت: محدوده رینگ امنیتی از گلزار و نقاط مشرف به آن تا بزرگراه که پل گنبدجبلیه است تعریف می‌شود.

وی گفت: در انفجار دوم در فیلم‌ها مشخص است، تروریست می‌آید و به حلقه امنیتی می‌خورد، صبر می‌کند زیرا نمی‌تواند از سد امنیتی عبور کند لذا وقتی اتوبوس می‌آید و جمعیتی را پیاده می‌کند، خود را منفجر می‌کند.

جلالی گفت: اینطور نبوده که یک بمب داخل رینگ امنیتی جاساز کنند یا تله انفجاری بکارند، عملیات انتحاری بوده است.

وی در مورد خودرو پژو حاضر در محل انفجار اول نیز توضیح داد که خودرو مربوط به یکی از موکب‌ها بوده که کارت تردد داشته تا اقلام موکب را انتقال دهد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان در پاسخ به چرایی اطلاع‌رسانی با تاخیر در مورد برخی ابعاد این حادثه امنیتی گفت: باتوجه به مختصات مهم این رویداد امنیتی منتظر بودیم اقدامات عوامل امنیتی به مراحل نهایی برسد و پس از احصای اطلاعات دقیق این کار انجام گیرد.

وی بیان کرد: محل انفجار تا مزار حاج قاسم حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد که نشان می‌دهد ترویست‌ها از سر استیصال آنجا عملیات انتحاری کردند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان با بیان اینکه تمامی کوه‌های مشرف به گلزار توسط عوامل فراجا پشتیبانی می‌شد گفت: همانطور که ۲ عضو قضایی و ناظر شورای تامین اعلام کردند، اقدامات زیرساختی دولت به طور کامل انجام شده، استاندار در ۲ جلسه شورای امنیت کشور برای تامین زیرساخت‌ها حضور داشته و اگر کوتاهی از سوی عوامل امنیتی شده بود، مشخص بود.

جلالی گفت که توسعه رینگ امنیتی گلزار شهدا منوط به ساماندهی بزرگراه و اجرای طرح جامع گلزار شهداست که در دست اجرا قرار دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان همچنین در پاسخ سوالی مبنی بر اعلام کشفیات بمب‌ها توسط مقام‌های قضایی، گفت: کشف ۱۶ بمب مربوط به سالگرد اغتشاشات و مرگ مهسا امینی بود که وزارت اطلاعات هم بیانیه داده بود؛ دادستان تاکید کرد که اهداف این افراد انفجار در گلزار شهدا نیز بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: کشف جلیقه‌های انتحاری نیز مربوط به چند ساعت بعد از انفجارهای ترویستی بود که توسط عوامل امنیتی انجام شد.

جلالی گفت: قبل از انفجارها در استان کشفیات بمب و جلیقه انفجاری نداشتیم.

وی همچنین تمهیدات برگزارکنندگان مراسم سالگرد در دو بخش ایمنی و امنیتی را تشریح کرد و گفت که با چه ملاحظات سختگیرانه حتی کار استقرار موکب‌ها، گازکشی برای آنها، تامین آب، برق و سایر خدمات به طور مدیریت شده انجام گرفته است.

جلالی اظهارداشت: ستاد برگزاری مراسم شهید سلیمانی در چهارمین سالگرد ۱۶ کمیته دارد و ۲ کمیته اختصاصی برای ایمنی و امنیت در آن تشکیل شده که نشان می‌دهد به سبب اهمیت موضوع ما حتی مسائل ایمنی و امنیتی را جداگانه پیش بردیم.

وی با اشاره به دایر شدن ۲۶۰ موکب و تامین نیازمندی‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز آنها گفت: با محوریت دولت همه این اقدامات در بحث گاز، برق، آب، سرویس‌های بهداشتی و تامین فضای پارکینگ چند برابر پارسال به خوبی انجام شد.

جلالی گفت: در بحث تمهیدات ایمنی و امنیتی حتی در روز راهپیمایی به موکب‌های در طول مسیر اجازه توزیع خوراکی و غذا ندادیم تا جمعیت شکل نگیرد و راهپیمایی دچار مشکل نشود.

به گفته وی، چیدمان محل استقرار نیروهای مختلف امدادی و عملیاتی نیز به گونه‌ای بود که دیدید در ۲ انفجار، آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها با وجود تراکم جمعیت به موقع برای امدادرسانی رسیدند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)