کد خبر: ۵۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
چالش پیش بینی هواشناسی
مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه سطح و رنگ هشدارهای هواشناسی با توجه به شاخص‌های مشخص در سطح بین‌المللی تعریف شده و یکسان است گفت: برای هشدار قرمز باید شرایط و الزامات خاصی وجود داشته باشد تا با استناد و تکیه بر آنها بتوان هشدار قرمز که ممکن است تخلیه برخی مناطق مسکونی را نیز به همراه داشته باشد، ارائه شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه سطح و رنگ هشدارهای هواشناسی با توجه به شاخص‌های مشخص در سطح بین‌المللی تعریف شده و یکسان است گفت: برای هشدار قرمز باید شرایط و الزامات خاصی وجود داشته باشد تا با استناد و تکیه بر آنها بتوان هشدار قرمز که ممکن است تخلیه برخی مناطق مسکونی را نیز به همراه داشته باشد، ارائه شود.

به گزارش ایرنا، محسن عراقی زاده با بیان اینکه پیش‌بینی دقیق و لحظه‌ای سرعت وزش باد در هر موقعیت، از روزهای قبل کاری بسیار سخت و پیچیده است گفت: وقوع طوفان با ابزارها و تجهیزات موجودِ در اختیار، قابل پیش‌بینی است و سرعت آن را نیز تاحدی می‌توان تخمین زد، اما پیش‌بینی دقیق‌تر سرعت طوفان در هر موقعیت خاص، آن هم از چندروز قبل، چون سرعت لحظه‌ای باد در یک نقطه، متاثر از عوامل زیادی است که مدام در حال تغییر خواهند بود، کاری است که به‌راحتی نمی‌تواند قابل تحقق باشد.

وی اظهارداشت: ما براساس یکسری نقشه‌های خاص که در اختیار داریم سرعت را در سطوح مختلف براساس شدت وزش باد تخمین می‌زنیم و برهمان اساس اطلاع‌رسانی و سطح هشدار صادر می‌شود.

عراقی زاده به همزمانی بارش باران در چند نقطه استان و سرعت متفاوت طوفان در هر نقطه از استان طی اواخر هفته گذشته اشاره و بیان کرد: در چنین شرایطی کار پیش‌بین برای اتخاذ سطح پیش‌بینی سخت می‌شود که هشداری را اطلاع‌رسانی کند که دربرگیرنده کلیات شرایط استان در همه مناطق نیز باشد.

مدیرکل هواشناسی کرمان با بیان اینکه سرعت طوفان روز جمعه تا ۱۰۱ کیلومتر در برخی نقاط بوده و اطلاع رسانی نیز از سرعت باد در هر منطقه صورت گرفت اظهارداشت: سرعت ۱۰۱ کیلومتر یک لحظه و در یک نقطه رخ داده است؛ چطور می‌شود با همان دقت از روزهای قبل آن سرعت در آن لحظه را با همان کیفیت، آن هم با امکانات موجود، پیش‌بینی کرد؟.

وی در پاسخ به اینکه به چه تجهیزاتی نیاز است که پیش‌بینی‌ها کامل‌تر انجام شود، گفت: به طور قطع ابزارهای کمکی می‌تواند در این عرصه کمک کننده باشند؛ برخی رادارهای هواشناسی وجود دارد که در صورت استقرار، به پیش‌بینی با کیفیت‌تر کمک می‌کند و ما در استان با وجود انواع مخاطرات طوفان، سیل و دیگر شرایط اقلیمی، آن رادارها را در اختیار نداریم.

عراقی زاده با بیان اینکه این نوع رادارها تنها در ۱۱ نقطه کشور و بیشتر مناطق مرزی مستقر هستند اما در کرمان در اختیار نداریم گفت: این رادارها کارشان بیشتر اندازه‌گیری باران است که در بخش طوفان هم کارکرد دارند و شرایط را رصد می‌کنند که امکان پیش‌بینی دقیق‌تر را مهیا می‌سازد.

مدیرکل هواشناسی کرمان با بیان اینکه برخی الگوها و نقشه‌های خاص دقیق‌تر پیش‌بینی هواشناسی در جهان مورد استفاده است که نیاز داریم در کشور نیز به کار گرفته شوند تا به صورت نقطه‌ای بتوان پیش‌بینی دقیق‌تر داشت اظهارداشت: استقرار این رادارها در کرمان که استان خاصی با شرایط خاص آب و هوایی است ضرورت دارد که امیدواریم مسئولان استان و کشور در این زمینه کمک کنند.

عراقی زاده تصریح کرد: با این رادارها می‌توان ضمن پیش‌بینی، جمع‌آوری داده و ارائه تحلیل نیز درباره شرایط جغرافیایی هر منطقه برای ایجاد برخی مشاغل و کسب و کارها یا اقدامات توسعه‌ای دولت داشت، به طور مثال اینکه مزرعه پنل‌های خورشیدی یا نیروگاه‌های بادی در کجا راه‌اندازی شود که بیشترین ماحصل داشته باشد، می‌تواند با استفاده از این اطلاعات، با کیفیت مناسب‌تری به نتیجه برسد؛ لذا هرچقدر هواشناسی مجهزتر شود، نظام تصمیم‌سازی و توسعه استان نیز هدفمندتر و کیفی‌تر خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی کرمان در ادامه به نیاز دیگری اشاره و تاکید کرد: استان با این موقعیت جغرافیایی در محدوده‌های کویری و نقاط مرزی، تنها یک ایستگاه سنجش گردوخاک آن هم در بم دارد؛ حال آنکه در جنوب و جنوب شرق استان، مناطق شرقی مثل فهرج و حتی شمال استان، در مسیرهای ارتباطی کرمان به خراسان نیز باوجود گردوخاک‌های فراوان در ایام سال، این دستگاه وجود ندارد.

عراقی زاده تصریح کرد: البته سازمان محیط زیست در چند نقطه ایستگاه دارد که برای آن سازمان از کارکردهای لازم برخوردار است اما در هواشناسی نیز این تجهیزات نیاز است و کارکردهای مختلفی برای کمک به مردم منطقه و استان خواهد داشت.

به گفته وی، استان کرمان باتوجه به شرایط جغرافیایی دست‌کم در پنج نقطه به ایستگاه سنجش گردوخاک نیاز دارد.

عراقی‌زاده با اشاره به برآورد تقریبی هزینه برای هر ایستگاه سنجش گردوخاک که مبالغ خیلی زیادی نخواهد بود اظهارامیدواری کرد که به همت مدیران در تخصیص منابع این مشکل مرتفع شود.

به گفته وی راه اندازی این ایستگاه‌ها در راور، انار، فهرج و دیگر مناطق ضرورت دارد.

مدیرکل هواشناسی کرمان همچنین با بیان اینکه تجهیزات، نیازمند نیروی انسانی متخصص نیز در استفاده و پشتیبانی است گفت: اینک ۴۰ درصد چارت تشکیلات نیروی انسانی این اداره کل خالی است و به‌شدت نیازمند نیروی متخصص انسانی هستیم که با تقویت منابع انسانی و تجهیزات موردنیاز، هواشناسی می‌تواند با توانمندی بهتری به ارائه خدمات بپردازد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سردار رادان: گذرنامه اربعین به هیچ عنوان در مرز صادر نمی‌شود

روند قیمت طلا و سکه در بازار

دستگيري عامل تيراندازي و قدرت نمایی در عنبرآباد

سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته است/ 40 درصد مبتلایان به HIV شناسایی نشده‌اند

پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا طی روزهای آینده در کرمان

28 درصد ذخیره آب در سد‌های استان کرمان / صرفه جویی در مصرف آب ضروری است

مرگ دختر ۴ ساله در کهنوج بر اثر ابتلا به بیماری هاری

رئیس حوزه قضائی جازموریان: عدم ترمیم شبکه آبرسانی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد

ساعت کاری بانک‌ها در ۲ روز ابتدایی هفته آینده اعلام شد

بیش از ۳ هکتار از مراتع بافت در آتش سوخت

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا طی روزهای آینده در کرمان

پیش بینی دمای بالای 50 درجه در کرمان

هیچ فردی بدون هماهنگی به مرز مراجعه نکند / برای انتقال زائران کمبود اتوبوس داریم

مدیرکل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: تشکیل پرونده برای بیش از 64000 معلول در کرمان

رئیس پلیس راهور استان کرمان عنوان کرد: مصدومیت  ۲ هزار و ۸۹۳ نفر طی سه ماه ابتدای سالجاری در تصادفات

سازمان غذا و دارو هشدار داد؛ فرآورده چربی سوز جلبک و بلوبری غیرمجاز است

بی‌توجهی در جمع‌آوری معتادان متجاهر توسط نهادهای متولی ترک فعل است

رئیس حوزه قضائی جازموریان: عدم ترمیم شبکه آبرسانی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد

سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته است/ 40 درصد مبتلایان به HIV شناسایی نشده‌اند

کشف 5 هزار ليترسوخت قاچاق از کاميون حامل پوکه معدني در سيرجان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)

پاییز بی‌باران و خشک در کرمان همچنان ادامه دارد   (۱ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از آئین پرسه شادروان فردوس کاویانی در کرمان   (۱ نظر)

پایان زندگی جوان 35 ساله کرمانی بر اثر سقوط در چاه   (۱ نظر)

چرا دلایل رد صلاحیت را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ / آنان که دست به رد صلاحیت زده‌اند، صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از افراد را ندارند / اینک حجت تمام شد   (۱ نظر)