کد خبر: ۵۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس انجمن ملی خرما:
رئیس انجمن ملی خرمای ایران به اعلام عوارض 50 درصدی صادرات خرما واکنش نشان داد و گفت: زندگی 4 میلیون نفر در کشور به خرما گره خورده است و اگر این عوارض لغو نشود از دستگاه‌های ذی‌ربط که این تصمیم خلق‌الساعه را گرفتند، شکایت می‌کنیم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران به اعلام عوارض 50 درصدی صادرات خرما واکنش نشان داد و گفت: زندگی 4 میلیون نفر در کشور به خرما گره خورده است و اگر این عوارض لغو نشود از دستگاه‌های ذی‌ربط که این تصمیم خلق‌الساعه را گرفتند، شکایت می‌کنیم.

به گزارش فارس، محسن رشیدفرخی پس از اعلام افزایش عوارض صادرات خرما از صفر به ۵۰ درصد اظهار داشت: گاهی از بعضی از تصمیمات خلق‌الساعه تعجب می‌کنم و می‌خواهم علت این تصمیمات را بدانم که ضرر و زیان ملی در پی دارد.

وی بیان داشت: سال‌ها آزمون و خطاهای متعددی را انجام می‌دهیم، اما باز هم درس نمی‌گیریم و هرچند دو روز قبل در همایش ملی مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در بم به نمایندگان وزارت‌خانه‌های مختلف حاضر در این برنامه اعلام کردم، خرما به اندازه کافی وجود دارد و بالای 50 درصد انبارهای ما خرمای مضافتی و خرماهای دیگر را دارد، اما حالا شاهد اعلام افزایش 50 درصدی عوارض صادرات خرما هستیم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با تاکید بر اینکه قیمت خرما از مبدا معقول و مناسب است، تصریح کرد: اینکه در مقصد قیمت خرما دو برابر می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد از ضعف دستگاه‌های نظارتی است و قیمت بالا با ممنوعیت و محدودیت صادرات کاهش نمی‌یابد.

رشیدفرخی ابراز داشت: دو روز قبل این موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که شرایط توزیع خرما برای ماه مبارک رمضان هم خوب است و این ماه را با عرضه مستقیم و قیمت‌های رقابتی در شهرهای پرجمعیت پشت‌سر می‌گذاریم.

وی عنوان کرد: اما تنها یک روز بعد از اینکه گفتم همه چی روی روال است از زیرنویس شبکه خبر متوجه شدم، عوارض 50 درصدی برای صادرات خرما وضع شده که این تصمیم در اصل ممنوعیت صادرات خرماست.

رشیدفرخی بیان داشت: اگر صادرات باشد، تولید هم هست، اما اگر صادرات نباشد و خرما بماند، تولیدکننده ما ضرر و زیان می‌بیند و دیگر رغبتی به تولید نخواهد داشت.

وی ابراز کرد: صادرکنندگان خرما توانسته‌اند، بازارهای هدف را پیدا کنند و قرارداد یک ساله با مشتریان بسته‌اند و اگر شلف یا قفسه‌ای از خرما خالی شود، دوستان ما در لیست سیاه قرار می‌گیرند و رقیبان ما که از طرف دولت‌های‌شان حمایت می‌شوند، بازارهای ما را می‌برند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار داشت: این آزمون و خطا در سه سال قبل هم  برای صادرات خرما اتفاق افتاد و عربستان، بازارهای ما را گرفت.

رشیدفرخی با اشاره به اینکه هنوز باور نمی‌کنم تصمیم‌گیری برای عوارض 50 درصدی صادرات خرما حقیقت داشته باشد، ادامه داد: امیدوارم این خبر نادرست باشد، زیرا تصمیمی ناآگاهانه است.

وی از نگرانی و اعتراضات گسترده کشاورزان در استان‌های خرماخیز کشور پس از شنیدن افزایش عوارض 50 درصد صادرات خرما سخن به‌میان آورد و تصریح کرد: در این برهه حساس به احساس آرامش نیاز داریم، اما می‌بینیم چگونه با یک تصمیم ناآگاهانه موجب ناراحتی حدود 4 میلیون نفر از فعالان بخش خرما شده‌اند.

رشیدفرخی بیان داشت: در این شرایط حساس حتی یک دلار هم می‌تواند برای اقتصاد کشور در برابر ضربه‌های بی‌رحمانه دشمنان مفید باشد، اما با دست خودمان مسائلی را رقم می‌زنیم که به اقتصاد کشور لطمه می‌خورد.

وی افزود: به صراحت اعلام می‌کنم بعد از ماه مبارک رمضان نه مصرف داخلی و نه صادرات خرما خواهیم داشت، زیرا 50 درصد مصرف داخلی و خارجی خرما برای این دو ماه است و تا امروز هم 270 میلیون دلار از صادرات خرما تحقق پیدا کرده بود که 450 میلیون دلار دیگر هم باید محقق می‌شد، اما با این شرایط صادرات خرما متوقف می‌شود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار داشت: امیدواریم این تصمیم ناآگاهانه با یک دستورالعمل قاطع ملی لغو شود، در غیر این صورت انجمن ملی خرمای ایران به‌عنوان متولی دست‌اندرکاران این بخش از دستگاه‌های ذی‌ربط به علت وضع عوارض 50 درصدی صادرات خرما شکایت می‌کند و از آنها بازخواست می‌کنیم به چه علت این تصمیمات را می‌گیرند و ضرر و زیان غیرقابل جبرانی را به محصولات و کشاورزان و 4 میلیون نفر فعال این حوزه وارد می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پربازدید ها

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)