کد خبر: ۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
یورونیوز گزارش داده که محققان در حال آزمایش عملیاتی ربات‌های غواص در یک زندان و معدن غرق شده در استونی هستند. این ربات‌ها می‌توانند در محیط‌‌های خطرناک،کمک باستان‌شناسان باشند.
یورونیوز گزارش داده که محققان در حال آزمایش عملیاتی ربات‌های غواص در یک زندان و معدن غرق شده در استونی هستند. این ربات‌ها می‌توانند در محیط‌‌های خطرناک،کمک باستان‌شناسان باشند.

يک زندان و معدن قدیمی واقع در استونی، در دهه نود تخلیه شده و سیلاب آن را پوشانده است. ساختمانها و ماشین آلات زیادی زیر آب رفتند اما حالا منطقه ای محبوب غواصان و جایی عالی برای امتحان ربات جدید یوکَت (U-CAT) است که برای باستان‌شناسی زیر آب و مطالعه درون کشتی های غرق شده طراحی شده است.

مارجا کروزما، استاد و پژوهشگر زیست رباتها (biorobotics) در مرکز پژوهشی زیست رباتها در دانشگاه فنی تالین درباره این ربات تازه می گوید:«این ربات قرار است به محفظه ها نفوذ کند، و فیلم بگیرد و برگردد. گاهی جای بسیار کمی براي غواصي انسان زير آب وجود دارد اما این ربات می تواند در تمام زوایا بچرخد و دوباره برگردد.»

این ربات ، با یک برنامه خودکار و بدون کنترل از راه دور کار می کند. حسگرهای این ربات اجازه نمی‌دهند که با دیوار یا موانع دیگر برخورد کند. این ربات با الهام از حیوانات دریایی نظیر لاک پشتها و ماهی ها طراحی شده تا به راحتي زیر آب حرکت کند.

تاوی سالیمائه، پژوهشگر رباتهای زیرآب، در دانشگاه تالین هم در این باره می گوید: «این ربات به جای پروانه، باله دارد که باعث می‌شود با راحتی بسیار در محفظه ها بگردد، در ضمن حرکت باله ها گل و لای کمتری ایجاد می کند زیرا اگر یک موتور پروانه دار را در این محیطها روشن کنید، باعث می شود که گل و لای کف آب بالا بیاید و آن وقت چیزی نمی بینید.»

تا همین اواخر فقط ارتش و شرکتهای بزرگ مانند شرکتهای نفتی می توانستند هزینه زیردریایی های کوچکِ خودکار را تأمین کنند. اما این وسیله ساده، حالا در دسترس دانشمندان است و به آنها کمک مي‌كند که بدون خطر، آثار تاریخی زیر دریا را مطالعه کنند.

مارجا کروزما دراین باره مي‌گويد: «گم کردن یک ربات در یک کشتی غرق شده، خیلی بهتر از از دست دادن یک غواص است. خیلی وقتها ما وارد محفظه کشتی های غرق شده نمی شویم چون بسیار خطرناک است. بنابرین واضح است چرا ترجیح می دهیم که در این موقعیت، رباتها را جانشین افراد کنیم.»

چالشهای پیش روی رباتهای زیرآب

اطلاعات صوتی و تصویری که این رباتها جمع می کنند می تواند به شکل نقشه های سه بعدی در بیاید و به همين خاطر آنها یک ابزار ارزشمند در کشف و نگهداری گنجینه‌های پنهان دریاها به حساب مي‌آيند. با وجود اين ارتباط با رباتها و هدایت آنها دردسرهاي خاص خود را دارد.

بندتو آلوتا، استاد رباتیک در دانشگاه فلورانس و مسئول هماهنگی در پروژه ARROWS ( پیکان ها) در این زمینه می گوید: «در مطالعات باستانشناسی بسیار مهم است که بدانیم یک عکس یا ویدئو دقیقاً در چه نقطه‌ای گرفته شده است. چون نمی توانیم زیر آب از امواج رادیویی استفاده کنیم باید از ارتباط آکوستیک استفاده کنیم که خیلی مطمئن نیست. براي ارتباط و هماهنگی با رباتها هنوز مشکلات فنی زیادی دارد كه در تلاش براي حل آنها هستيم.

ربات مدولار مارتا (MARTA) که شکلی شبیه یک اژدر زیردریایی دارد هم با هماهنگ کردن کار همزمان رباتهای مختلف در زیر آب، مانند یک «تفسیرگر اطلاعات» زیر آب عمل می کند. ساختار این ربات به آن اجازه می دهد که سریع حرکت کند و مناطق زیادی را به تنهایی و یا به همراه دیگر رباتها نقشه برداری کند. دکتر آلوتا درباره هدف و دستاورد این پروژه پژوهشی می گوید: «وقتی این پروژه راه اندازی شد، امیدوار بودیم که بتوانیم به کار باستان‌شناسان کمک کنیم، حالا در پایانِ این کار پژوهشی فکر می کنیم که این فناوری می تواند به زودی در زمینه های مخلتف پژوهشی، مثل زیست شناسی و زمین شناسی هم در اختیار دانشمندان قرار بگيرد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پربازدید ها

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

صعود قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)