معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شرکت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانشآموز در آزمونهایی نهایی از سهم ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی دوازدهمیها در کنکور ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: امکان افشای سوالات آزمون های وزارت آموزش و پرورش غیر ممکن است.
به گزارش گفتارنو به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محسن زارعی در گردهمایی مشترک کارشناسان سنجش و حراست روسای حوزههای اجرا و تصحیح و مسئولان حفاظت آزمونهای نهایی خرداد ماه ۱۴۰۳ استان کرمان اظهارداشت: آزمونها تشریحی هستند و دریافت پاسخ تشریحی در حوزههایی که دوربین و سیگنالیاب دارند امکان پذیر نیست و اگر هم اتفاق بیفتد برگههای مشکوک را بازبینی کرده و طبق قانون "رسیدگی به تخلفات" با افراد برخورد میشود.
وی تاکید کرد: با هرنوع تخلفی با شدت برخورد میشود و از دادستان خواسته شده است که شعبه ویژهای برای رسیدگی به جرائم تدارک ببینند و مقدمات لازم فراهم شده است. شبکههای امنیتی، فضای مجازی را رصد میکنند. صرف همراه داشتن وسیله الکترونیکی و وسیله تقلب، موجب محرومیت از امتحانات همان سال میشود و اگر فرد از آن وسیله استفاده یا سوالات را افشا کند یا فرد دیگری را به جای خود به جلسه بفرستد از یک تا ۱۰ سال از تمام آزمونها محروم میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: از دانش آموزان میخواهیم فریب شبکههایی که به دنبال سودجویی هستند را نخورند.
زارعی گفت: به همه دستگاهها تکلیف شده است که همکاری لازم را برای برگزاری آزمونهای نهایی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند. تامین امنیت امتحانات نهایی جزو تکالیف شورای امنیت استانها قرار گرفته و در بسیاری استانها جلسات مربوطه برگزار و تقسیم وظایف صورت گرفتهاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود:: تاثیر قطعی نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری اقدامی ارزنده در دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت آموزشی است.
وی اظهار کرد: تأثیر قطعی نمره امتحانات نهایی برای آموزش و پرورش یک فرصت ارزنده در راستای نقش موثر کلاس درس در موفقیت دانشآموزان و جلوگیری از حافظه محوری و تحقق برنامه درسی است.
زارعی صیانت از این فرصت ارزنده را ضروری دانست و افزود: هدف اصلی طراحی سوالات باید مبنای سطوح یادگیری و اهداف کتب درسی طراحی شود تا در آموزش هم یادگیری تحقق یابد و دانشآموز هم خودش را ملزم به یادگیری کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در آزمون نهایی دانشآموز با خواندن در شب امتحان موفق نمیشود بلکه موفقیت در آن مستلزم یادگیری مستمر در طول سال تحصیلی است.
محسن زارعی طراحی سوال را اولین اقدام در راستای برگزاری امتحانات نهایی دانست و تاکید کرد: منبع اصلی طراحی سوال در این آزمون کتاب درسی است.
وی با بیان اینکه ارزشیابی جزئی مهم از فرایند یاددهی یادگیری است خاطر نشان کرد: منبع اصلی طراحی سوالات در آموزش و پرورش معلمان هستند.
زارعی اظهار کرد: در بخش طراحی سوالات بر ارزشیابی و مفاهیم آموزشی تاکید شد هر چند نمرات پایین بود اما یک جراحی در جهتدهی نظام آموزشی و اجتناب از حافظهمحوری انجام شد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمون سراسری پیش رو مبنای ۵۰ درصد تاثیر قطعی معدل فقط برای پایه دوازدهم است گفت: برای برقراری عدالت آموزشی، تصحیح امتحانات در دوره نهایی بهصورت الکترونیکی است.
محسن زارعی از تهیه و ارائه بسته «جدول هدف محتوا» بهعنوان راهنمای عمل آزمونهای نهایی برای طراحان، دبیران و دانشآموزان خبر داد.
وی با اشاره به شرکت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ دانش آموز در سراسر کشور در امتحانات نهایی خرداد ماه تاکید کرد: باید در راستای تحقق عدالت و تامین امنیت امتحانات نهایی حداکثر همگرایی و همدلی در استان صورت گیرد.
زارعی بر تجهیز محل برگزاری آزمونهای نهایی به دستگاه سیگنالیاب، دستگاه تکثیر، ضبط کامل تصویری تاکید کرد و افزود: باید تمامی شرایط حوزه اجرا و حفاظت آزمون طبق بخشنامه ارسالی رعایت شود.