کد خبر: ۵۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان:
معاون قضایی رئیس کل و معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان گفت: حدود ۱۹ هزار و 986 پرونده با صلح و سازش خاتمه یافته و ۷ هزار و ۷۰۵ فقره پرونده زندانی بوده‌اند که با وساطت اعضای شورای حل اختلاف و اعضای صلح ما به سازش رسیده‌اند و از زندان‌ها آزاد شدند.

معاون قضایی رئیس کل و معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان گفت: حدود ۱۹ هزار و 986 پرونده با صلح و سازش خاتمه یافته و ۷ هزار و ۷۰۵ فقره پرونده زندانی بوده‌اند که با وساطت اعضای شورای حل اختلاف و اعضای صلح ما به سازش رسیده‌اند و از زندان‌ها آزاد شدند.

به گزارش گفتارنو، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامیر ابراهیمی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: بعد از تصویب قانون دادگاه‌های حل اختلاف کلیه شوراهای رأی خاتمه پیدا می‌کند و به صلح‌یار می‌پیوندند لذا در نظر داریم در ۵ سال آینده یک میلیون صلح‌یار را در جامعه ابلاغ بزنیم.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان گفت: طی 19 سالی که از تاسیس شورای حل اختلاف می‌گذرد بیش از ۳ میلیون ۳۰۰ هزار پرونده به شوراها وارد شده و قریب به همین تعداد مختومه شده که ۴۴ درصد این آمار به صلح و سازش ختم شده و بقیه با رای اعضای شورا مختومه شده‌اند.

وی به راه اندازی شوراهای صلحی در سطح استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در کانون وکلا، کانون کارشناسان ( مرکز و کانون دادگستری)، دفاتر خدمات الکترونیک و در بین معلمان جامعه صلح‌یار داشتیم و وقتی رویکرد جامعه به سمت صلح و سازش برود خود به خود این هدف در جامعه و در خانواده و ذهن جوانان بهینه می‌شود خشونت، پرخاشگری و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌یابد و جامعه امن خواهد شد.

معاون قضایی رئیس کل یادآور شد: اعضای شورای حل اختلاف که تاکنون در حال فعالیت بوده‌اند حدود 8 هزار و ۸۲۵ نفر هستند همچنین 455 نفر دبیر و جمعاً در سطح استان کرمان هزار و 280 نفر در شورای حل اختلاف فعال هستند.

وی به اشاره به بحث داوری اظهارداشت: در کنار شوراهای حل اختلاف بحث داوری را مطرح کردیم تا مردم اختلافات خود را به سمت و سوی داوری برود تا قضات و داوران سریع و آسان و به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرند و مشکل خود را حل و فصل کنند.

معاون قضایی رئیس کل گفت: فعلا 54  داور حرفه‌ای ابلاغ گرفته‌اند که از قضات بازنشسته‌ی باتجربه، هیات علمی دانشگاه‌ها و وکلای حرفه‌ای و انسان‌های وارسته‌ای هستند که اختلافات مردم را بررسی می‌کنند.

وی با بیان این که اگر صلح و سازش در جامعه رواج پیدا کند مسلماً جامعه روی آرامش می‌بیند، افزود: در کنار داوری بحث میانجیگری را داریم که بحث داوری در پرونده‌های حقوقی مطرح می‌شود اختلافات ملکی و حقوقی مردم حل و فصل می‌شود و در بحث میانجیگری دعواها و اختلافات کیفری و نزاع‌ها مرتفع می‌شود.

ابراهیمی به برگزاری همایش صبر در ۳۰ اردیبهشت در شهر رفسنجان اشاره کرد و یادآور شد: مراسم تحلیف داوران و میانجی‌گران در این تاریخ انجام خواهد شد و عملا کار این افراد بعد از این تاریخ شروع می‌شود.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان اذعان داشت: در دورانی که شوراهای حل اختلاف فعال شده است حدود ۱۶۵ نفر انسانی که می‌بایست با قصاص جان خود را از دست بدهند رضایت گرفته شده و به چرخه جامعه و آغوش خانواده بازگشته‌اند و افراد مفیدی برای جامعه شدند.

وی ادامه داد: ما سراغ هر پرونده‌ای برای صلح و سازش نمی‌رویم پرونده‌‌هایی را برای صلح و سازش و کسب رضایت خانواده مقتول دنبال می‌کنیم که اولاً قاتل سابقه شرارت نداشته باشد و در پرونده‌های خود شرارت‌های خرد و کلان نداشته باشد و قطعاً سراغ انسان‌هایی که وجودشان برای جامعه مضر باشد نمی‌رویم.

ابراهیمی گفت: همایش داوری و میانجی‌گری در دوم تیرماه جاری برگزار خواهد شد که در این همایش عملکرد داوران و میانجیگران را رصد می‌کنیم و در نهایت اهدافی که از تشکیل داوری و میانجیگری هست را به وسیله نخبگان و خبرگان افرادی که در این فن اطلاعاتی دارند و مقالاتی بیان می‌کنند خلاصه‌ای از آنها بیان می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل گفت: شوراهای حل اختلاف تا قبل از تصویب قانون به صورت یک ارگان موقتی با قانون موقتی دو ساله و پنج ساله از سوی مجلس تصویب می‌شد اما قانون اخیر شورای حل اختلاف به عنوان قانون دائمی و شوراهای حل اختلاف به عنوان یک نهاد زیرمجموعه قوه قضائیه کار خودش را با قدرت در چند محور شامل نظارت بر داوری، نظارت بر میانجیگری، صلح و سازش و ... ادامه می‌دهند.

وی به طرح هر مسجد یک حقوقدان اشاره کرد و بیان داشت: در نظر داریم هیات امنا، پیش نماز مسجد، هیات صلح و بسیج حقوقدانان را که مردمی هستند و در سطح شهر مشغول فعالیتند در مساجد جمع و ساماندهی کنیم تا در هر مسجد یک حقوقدان، یک صلح یار و یک هیئت صلح را ایجاد کنیم و این گروه صلح فعال و در هفته به تناسب نیاز مردم آن منطقه چند نفر را به سازش برسانند لذا بنا داریم اختلافات را در مسجد به پایان برسانیم و گروه صلح باید پیگیر استمرار صلح آن باشند و ریشه اختلاف را بررسی کنند و به برطرف کردن آن کمک کنند. ما به بنگاه‌های معاملات ملکی و املاک، جوامع کارگری و ... ورود خواهیم کرد تا آنها را ساماندهی و قانونمند کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

مرعشی: به پزشکیان گفتم بدهی به ما ندارید /اصلاح طلبان نیاز ندارند در دولت پُست بگیرند

افزایش گرمای هوا در کرمان تداوم دارد

شرکت پیرغلامان داخلی و خارجی در روضه های خانگی کرمان

کلیه مراکز دولتی و بانک‌ها فردا تعطیل شد

زمان انتشار نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی اعلام شد

مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمان عنوان کرد: ضرورت کاهش مصرف برق توسط اصناف

مراسم تنفیذ چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فردا برگزار می‌شود

قایقرانی به گِل نشسته در کویر کرمان و انتظارها برای تغییر

تغییر ساعت کاری ادارات در استان کرمان

سردار رادان: گذرنامه اربعین به هیچ عنوان در مرز صادر نمی‌شود

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا طی روزهای آینده در کرمان

رئیس پلیس راهور استان کرمان عنوان کرد: مصدومیت  ۲ هزار و ۸۹۳ نفر طی سه ماه ابتدای سالجاری در تصادفات

رئیس حوزه قضائی جازموریان: عدم ترمیم شبکه آبرسانی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد

سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته است/ 40 درصد مبتلایان به HIV شناسایی نشده‌اند

سردار رادان: گذرنامه اربعین به هیچ عنوان در مرز صادر نمی‌شود

کشف 5 هزار ليترسوخت قاچاق از کاميون حامل پوکه معدني در سيرجان

مرگ دختر ۴ ساله در کهنوج بر اثر ابتلا به بیماری هاری

بیش از ۳ هکتار از مراتع بافت در آتش سوخت

دستگيري عامل تيراندازي و قدرت نمایی در عنبرآباد

افزایش گرمای هوا در کرمان تداوم دارد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)

پاییز بی‌باران و خشک در کرمان همچنان ادامه دارد   (۱ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از آئین پرسه شادروان فردوس کاویانی در کرمان   (۱ نظر)

پایان زندگی جوان 35 ساله کرمانی بر اثر سقوط در چاه   (۱ نظر)

چرا دلایل رد صلاحیت را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ / آنان که دست به رد صلاحیت زده‌اند، صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از افراد را ندارند / اینک حجت تمام شد   (۱ نظر)