کد خبر: ۵۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سرطان پروستات در بین سرطان‌های مردان در کشور، رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد و در استان کرمان، این نوع سرطان در جایگاه چهارم قرار دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سرطان پروستات در بین سرطان‌های مردان در کشور، رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد و در استان کرمان، این نوع سرطان در جایگاه چهارم قرار دارد.

به گزارش گفتارنو به نقل از دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کاوه رفیعی‌پور با بیان اینکه ماه سپتامبر (11 شهریور الی 9 مهر) به عنوان ماه اطلاع‌رسانی درباره سرطان پروستات تعیین شده است، اظهارداشت:  این بیماری به گفته پزشکان و کارشناسان، در بین سرطان‌های مردان در کشور، بیشترین شیوع را دارد.

وی افزود: غده پروستات بخشی از دستگاه تولید مثل مردان است که در زیر مثانه و به صورت یک حلقه اطراف مجرای ادرار قرار دارد.

رفیعی‌پور گفت: سرطان پروستات، که معمولاً در مردان بالای 50 سال بروز می‌کند، به موجب آن سلول‌های طبیعی پروستات به سلول‌های غیرطبیعی با رشد خارج از کنترل تبدیل می‌شوند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به علل بروز سرطان پروستات اشاره کرد و گفت: علل این بیماری می‌تواند ژنتیکی (سابقه خانوادگی) باشد و همچنین برخی عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند مصرف سیگار، الکل و رژیم غذایی نامناسب نیز می‌تواند نقش مهمی در بروز آن داشته باشد.

وی اصلاح سبک زندگی، ورزش منظم و کافی، اجتناب از استعمال دخانیات و تغذیه سالم را به عنوان راهکارهای پیشگیری از سرطان پروستات معرفی کرد.

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی کلیه و مجاری ادراری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز، در این رابطه گفت: سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان دستگاه ادراری در مردان است. تشخیص به موقع این بیماری از طریق اندازه‌گیری سطح PSA در مردان بین 50 تا 70 سال صورت می‌گیرد و در صورت نیاز، نمونه‌برداری از بافت پروستات انجام خواهد شد. انتخاب روش درمان مناسب در صورت تشخیص زودرس می‌تواند منجر به درمان قطعی بیماری با کمترین عوارض شود.

حمید پاک منش اظهارداشت: سرطان پروستات به عنوان شایع‌ترین بدخیمی دستگاه ادراری مردان شناخته می‌شود و باید توجه داشت که این بیماری با بزرگی خوش‌خیم پروستات متفاوت است.

وی ادامه داد: معمولاً این تومور در مردان از سن 50 سال به بعد بروز می‌کند. با این حال، افرادی که دارای سابقه خانوادگی تومور پروستات در پدر، برادر، دایی یا عمو هستند، ممکن است از سن 35 سالگی به این بیماری مبتلا شوند.

وی با تأکید بر این نکته که در مراحل اولیه بیماری فرد هیچ علامتی ندارد، افزود: تنها راه شناسایی سرطان پروستات در مراحل اولیه، انجام آزمایش خون است. بنابراین، انجام آزمایش دوره‌ای سالیانه غربالگری در مردان از سن 50 سال شروع شده و تا 70 سال ادامه می‌یابد.

به گفته پاک منش، در صورت وجود سابقه خانوادگی سرطان پروستات، آغاز آزمایش سالیانه از سن 35 سال توصیه می‌شود.

پاک منش هشدار داد: اگر فرد دیر مراجعه کند، ممکن است با علائمی نظیر سوزش ادرار یا تخلیه نشدن و بند آمدن ادرار مواجه شود. در برخی موارد، بیمار ممکن است با نارسایی کلیه یا انتشار تومور به استخوان و دردهای استخوانی مراجعه کند. در مراحل پیشرفته، در صورت عدم درمان، این وضعیت می‌تواند منجر به کمردرد و فلج اندام‌ها شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: البته همیشه افزایش سطح PSA به معنی وجود سرطان نیست. در برخی موارد، سطح PSA می‌تواند به صورت کاذب بالا رود، به این معنا که سرطان وجود ندارد اما سطح PSA در آزمایش خون به دلیل دلایل دیگری افزایش می‌یابد. در بیشتر این موارد، علت افزایش سطح PSA عفونت یا التهاب پروستات است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در مورد نتایج درمان سرطان پروستات گفت: چنانچه تشخیص سرطان به موقع انجام شده باشد، نتایج جراحی رادیکال پروستاتکتومی بسیار مطلوب است و سرطان به طور کلی از بدن حذف می‌شود. به‌طوری‌که در آزمایش یک ماه بعد از جراحی، سطح PSA که قبل از عمل بالا بود به زیر 0.1 کاهش می‌یابد. بنابراین، پیگیری وضعیت بیمار بسیار ساده و روشن است.

وی در ادامه به روش‌های دیگر درمان اشاره کرد و گفت: رادیوتراپی به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های درمانی مطرح است. در این روش، فرد زیر دستگاه رادیوتراپی قرار می‌گیرد و اشعه به بدن تابانده می‌شود.

این متخصص افزود: در بیماران مسن یا کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، هورمون‌درمانی نیز انجام می‌شود. در این روش، دارویی تجویز می‌شود که هورمون مردانه تستوسترون را خنثی کرده و منجر به کاهش رشد بافت پروستات می‌شود. با این حال، ادامه طولانی‌مدت این درمان می‌تواند باعث پوکی استخوان، شکستگی استخوان و گاهی عوارض قلبی شود.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه تشخیص به موقع می‌تواند تأثیر بسزایی در طول عمر بیماران داشته باشد و سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت است، توصیه می‌شود که آزمایش غربالگری سالیانه خون و اندازه‌گیری سطح PSA به‌ویژه در مردان 50 تا 70 سال به دقت انجام و جدی گرفته شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رئیس اتحادیه فرآورده‌های لبنی: لبنیات ۲۵ درصد گران می‌شود

اهدای اعضای مرد 49 ساله نجات بخش زندگی سه بیمار

معاون سیاسی وزیرکشور: در بکارگیری نیروها در ساختار مدیریتی ابتدا نگاه به درون داشته باشیم

رئیس انجمن خرمای ایران: با ناترازی آب و برق روبه‌رو هستیم

کودکان کرمانی موفق به کسب جایزه مسابقه نقاشی کاناگاوای ژاپن شدند

شهربابک میزبان جشنواره دوشاب

معاون استاندار کرمان: گهرسنگ باید به یک صنعت تبدیل شود

فردا؛ نخستین ماه‌گرفتگی سال ۱۴۰۳ در ایران

جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو

مصرف زیاد نمک ممکن است عامل افزایش بیماری MS باشد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان  

علائم کمبود ویتامین B در بدن چیست؟

با خودروهای شوتی حتی بدون حمل کالای قاچاق برخورد جدی می‌شود

مدیرکل بازرسی کرمان: دستگاههای متولی بر افزایش لاین‌های عبور و مرور و تجهیز فناوری‌های نوین اقدام کنند

فردا؛ نخستین ماه‌گرفتگی سال ۱۴۰۳ در ایران

وزش باد و گرد و خاک پدیده غالب جوی در کرمان

مهر امسال کمبود معلم در استان وجود ندارد

دستگیری قاتل 4 شهروند رودباری پس از 15 ماه

در بحث آسیب‌های اجتماعی در وضعیت نگران‌کننده‌ای هستیم

دادستان شهرستان بافت تاکید کرد: ورود افراد غیر بومی به منطقه خبر بافت فقط با مجوز سازمان محیط زیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

پایان زندگی جوان 35 ساله کرمانی بر اثر سقوط در چاه   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

پاییز بی‌باران و خشک در کرمان همچنان ادامه دارد   (۱ نظر)

چرا دلایل رد صلاحیت را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ / آنان که دست به رد صلاحیت زده‌اند، صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از افراد را ندارند / اینک حجت تمام شد   (۱ نظر)

پیش بینی هواشناسی کرمان از وضعیت جوی استان   (۱ نظر)

نتایج انتخابات هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان کرمان اعلام شد   (۱ نظر)

یارانه برخی افراد به خاطر مشکل فنی بانک‌ها با تاخیر واریز می‌شود   (۱ نظر)