کد خبر: ۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
کشاورزان جنوب کرمان که سال گذشته براثر سقوط ناگهانی ارزشی «روبل» در مقابل دلار و عمل نکردن طرف روس به تعهداتش ورشکست شدند امسال نیز جایی در بازار بزرگ روسیه ندارند.


سال گذشته در پی تحریم روس‌ها از طرف اتحادیه اروپا، تجار روس با سفر چندین‌باره به کرمان و بازدید از توانمندی‌های جنوب استان کرمان با عقد قراردادهایی کشاورزان جنوب کرمان را ترغیب به کشت محصول‌های موردنیازشان کردند اما با تغییر ارزش روبل سود ناشی از صادرات محصول از بین رفت و دراین‌بین تنها کشاورزان کرمانی بودند که ضرر کردند.

توزیع خیار خاردار در بازار داخلی که بذرش نیز به سفارش روس‌ها تهیه‌شده بود یکی از نمودهای این چالش اقتصادی است که البته باوجود ارگانیک بودن مشتری نیز در بازار داخلی نداشت.

این در حالی بود که طبق اعلام اتحادیه کشاورزان جنوب کرمان برای کشت هر هکتار گلخانه در جنوب کرمان تا برداشت محصول نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده بود.

 امسال نیز خبر می‌رسد که روس‌ها در راستای ادامه سیاست‌های سال گذشته خود از بازار جنوب کرمان پا پس کشیده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: بخشی از محصول گلخانه‌ای جنوب کرمان هرسال با هدف صادرات، تولید و روانه بازار مصرف می‌شود اما سال گذشته مشکلاتی به دلیل افت ارزش روبل در بازار روسیه پیش آمد و این روند در سال جاری ادامه دارد.

شاهرخی از توقف کشت محصول خیار صادراتی در سال جاری در مزارع جنوب کرمان به دلیل عدم حضور تجار روسی خبر داد و افزود: کشت این محصول عملا متوقف‌شده و از کشاورزان می‌خواهیم با هدف صادرات به روسیه کشت نداشته باشند.

پیش‌ازاین هرسال ۳۵۰ هکتار خیار صادراتی در جنوب کرمان کشت می‌شد، این گفته شاهرخی است و این‌گونه خبر می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته کشت محصول خیار برای صادرات به روسیه در جنوب کرمان انجام می‌شده اما امسال به دلیل ادامه کاهش ارزش روبل هیچ تاجر روسی برای عقد قرارداد به جنوب کرمان مراجعه نکرده و عملا کشت خیار صادراتی برای بازار روسیه منتفی است.

برداشت خیار از گلخانه کشاورز کار آفرین 

معاون جهاد کشاورزی جنوب کرمان خواستار بازاریابی و تعیین جایگزین برای بازار روسیه شد و ادامه داد: در صورت ادامه این روند با مشکل جدی مواجه می‌شویم که شامل بیکاری و بلاتکلیفی کشاورزان برای کشت محصول است.

وی خواستار پیدا کردن جایگزین برای روسیه در بحث صادرات محصولات کشاورزی شد و گفت: در غیر این صورت ضربه سنگینی به کشاورزی جنوب کرمان وارد می‌شود.

در این میان کشاورزان جنوب کرمان که تقریباً طی یک دهه گذشته در فصل زمستان کار کشت محصولات موردنیاز روسیه را انجام می‌دادند حالا با نبود مشتری مواجه شده‌اند.

توپ مشکلات کشاورزی در زمین کشاورزان

محمد سلیمانی کشاورزی عنبرآبادی در گفتگو با مهر اظهار داشت: متأسفانه عدم وجود سیستم بازاریابی مناسب هرسال به کشاورزی جنوب کرمان ضربه می‌زند و هیچ زمان نیز یک سیستم به‌روز و مناسب برای رفع مشکل وجود نداشته است.

وی گفت:هیچ زمان مشکلات پیش‌بینی نمی‌شود بلکه باید با مشکلات موجه شویم و ضرر بدهیم تا موانع نیز مشخص شوند.

وی که به دلیل عدم سفارش بازار روسیه کشت محصول صادراتی را انجام نداده است می‌گوید: حالا چاره‌ای جز کشت محصول برای بازار داخل نداریم و به همین دلیل در زمان برداشت محصول باعرضه فراوان محصول و تقاضای کم و افت قیمت مواجه خواهیم شد.

بیکاری فعالان بخش کشاورزی

علی موسوی دیگر کشاورز جنوب کرمان به خبرنگار مهر می‌گوید: هرسال خیار خاردار را برای فروش در روسیه کشت می‌کردیم که به دلیل عدم گرایش مصرف داخلی به این محصول عملاً کشت خیار خاردار متوقف می‌شود و باید به سمت تولید سایر محصولات پیش برویم که عملاً الگوی کشت را مطابق با نیاز بازار بر هم خواهد زد.

وی خواستار اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان برای بازاریابی محصولات کشاورزی شد و افزود: کشاورز نمی‌تواند در بازار خارجی به دنبال مشتری بگردد بلکه این روند باید توسط متصدیان دولت انجام شود.

وی گفت: بخش قالب توجهی از نیروی کاری که هرسال در این بخش مشغول به کار می‌شدند هم‌اکنون بیکار شده‌اند.

این کشاورز افزود: سال گذشته نیز کاهش روبل در مقابل دلار باعث شد ضرر هنگفتی نصیب کشاورزان شود و با چالش سال جاری مشکلات بیشتر هم خواهند شد.

رئیس هیئت‌مدیره گلخانه داران جنوب کرمان نیز در گفتگو با مهر بیان کرد: کشت محصولات گلخانه‌ای در جنوب استان کرمان جایگاه ویژه‌ای دارد و به دلیل شرایط جوی و کمبود آب در جنوب کرمان تمایل کشاورزان به سمت تولید این محصولات افزایش‌یافته است.

کشت محصولات گلخانه‌ای در جنوب استان کرمان جایگاه ویژه‌ای دارد و به دلیل شرایط جوی و کمبود آب در جنوب کرمان تمایل کشاورزان به سمت تولید این محصولات افزایش‌یافته است

کیخواه خواستار حمایت دولت از کشاورزان شد و اضافه کرد: سال قبل ارزش روبل در مقابل دلار به نصف کاهش یافت و دیگر نه برای سرمایه‌گذار روس و نه برای کشاورز تولید محصول برای بازار روسیه صرف نمی‌کرد به همین دلیل با مشکلات متعددی روبرو شدیم.

وی ادامه داد: کشاورزی در جنوب کرمان یک فرصت بزرگ اقتصادی برای اقتصاد استان و کشور است و هر کشاورز نیز در این زمینه یک عامل مهم اقتصادی محسوب می‌شود پس حمایت از این افراد و کشت محصولات می‌تواند موجب رونق و رفع محرومیت شود.

وی گفت: یکی از مشکلات عمده کشاورزان افت قیمت و عدم تقاضا برای محصول و همچنین حضور دلالان در بازار عرضه و تقاضا است که هرسال مشکلاتی ایجاد می‌کند به نظر می‌آید باید چاره‌ای همیشگی برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

نبودحمایت از بخش کشاورزی درزمینهٔ حمل‌ونقل کالا و بازاریابی هرسال هزینه‌های هنگفتی را بر دوش کشاورزان می‌گذارد این در حالی است که بازار کشورهای عربی که کاملاً در دسترس کشاورزان جنوب کرمان قرار دارد مملو از میوه‌ و تره‌بار کشاورزهای آمریکای جنوبی و آفریقا قرار دارد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پربازدید ها

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

حضور پررنگ گل‌گهر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

زمین‌های طرح‌ نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در چهار شهر کرمان آماده واگذاری شد

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)