کد خبر: ۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
آیت الله هاشمی:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به فاجعه منا گفت: این قابل قبول نیست که این اتفاق عجیب به آسانی بیفتد؛ این اتفاق فاجعه بسیار بدی است و واقعاً مصیبتی جدی است. ان‌شاءالله که این اتفاق درسی شود که دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی نباشیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به فاجعه منا گفت: این قابل قبول نیست که این اتفاق عجیب به آسانی بیفتد؛ این اتفاق فاجعه بسیار بدی است و واقعاً مصیبتی جدی است. ان‌شاءالله که این اتفاق درسی شود که دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی نباشیم.

به گزارش ، آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد اسلامی و بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سازمان مرکزی این دانشگاه گفت: قرار بود شروع سال تحصیلی با جشن همراه باشد ولی با فاجعه منا که دل ما را خون کرده و اشک ما را سرازیر کرد این مراسم رنگ و بوی دیگری گرفت. خدا می داند چه بر سر مهمان های خدا در صحرای منا آمد.

هاشمی  گفت: من بعد از اصلاحات فیزیکی که در منا صورت گرفته بود به آنجا رفته بودم و آنجا را از نزدیک دیده بودم. راههای متعددی درست کرده و فضا آنقدر وسیع بود که حجاج به راحتی می آمدند و سنگ می انداختند و می رفتند و این قابل قبول نیست که به این آسانی چنین اتفاق عجیبی بیفتد. من دیشب گوشه هایی از فیلم حادثه را می دیدم از دلخراشی صحنه ها چشمم را بستم واقعا اینکه مهمانان خانه خدا با لباس احرام این طور جان بدهند خیلی تلخ است. 

وی با بیان اینکه جای شکرش باقیست که در میان جان باختگان حادثه منا زن ها کمتر دیده می شوند افزود: من شنیدم که وقتی جسد حجاج را انتقال می دادند عده ای که بر اثر حادثه بیهوش شده بودند را هم با آنها برده و به سردخانه سپرده اند. این مصیبت. واقعا بدفاجعه و بد مصیبتی بود . حجاج به زودی به ایران می آیند و ما خاطراتشان را از این حادثه از زبان خودشان خواهیم شنید و از آن مطلع خواهیم شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ان شاءالله این حادثه درسی باشد که در سال های بعد تکرار نشود گفت: باید کاری کرد که دیگر شاهد این حادثه نباشیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اظهار ارادت برخی مهمانان حاضر در مراسم امروز اظهار داشت: صرف نظر از تمجید دوستان باید بگویم من یک انسان معمولی و روستایی هستم که از گذشته به شهر آمده و به کارهای سیاسی و اجتماعی پرداخته و در طول مدت مسوولیت هایش خدمت و خطا کرده و جزء اظهار شرمندگی چیزی ندارم بگویم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به شباهت های این دانشگاه و دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: هر دو با اعتبار، آبرو و تصمیم حضرت امام راحل مربوط می شود و در دفاع مقدس این شهامت و تیزبینی و خداجویی ایشان بود که این گونه دفاع مقدس را بخوبی از سر ملت ایران گذراند و دانشگاه آزاد به عنوان ضروری ترین نیاز جامعه که اگر حمایت و دفاع بنیان گذار انقلاب نبود این چنین اتفاقی نمی افتاد ما هم شاگردی از هزاران شاگرد امامیم.

وی با تأکید بر اینکه شبیه و نظیر دفاع 8 ساله با آن ویژگی هایش را نمی توان در تاریخ جنگ های دنیا پیدا کرد گفت: با توجه به آغاز جنگ های انقلاب به هیچ وجه آمادگی ورود به یک جنگ برای یک کشور فراهم نبود و در سال های ابتدایی انقلاب یک باد کوچک به عنوان عامل تخریب علیه نهاد تازه انقلاب شده شروع شد.

وی گفت: بدنه ارتش بیشترین توجه را به مردم داشت تا حکومت شام. البته کسانی هم محو آن دوران بودند. در انقلاب های معمولی شاهد بودیم که ارتش را متحول می کردند اما ما نمی خواستیم چنین کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی و مردمی بود و با همه بخش های اداری و غیراداری رژیم سابق سعی داشتیم که سر نگهداری داشته باشیم و اگر افرادی واقعا مستحق تنبیه بودند تنبیه می شدند اما ما از اغلب نیروها در بخش های مختلف استفاده کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روحیه انقلابی برای دوره جدید بسیار ضروری است گفت: در آن هنگام نهادهایی تأسیس شد برای مثال برای نیروهای مسلح، سپاه و بسیج، برای کارهای عمرانی، جهاد سازندگی و برای دستگاه قضایی دادگاه های انقلاب تاسیس شد. قطعا این نهادهای تازه تأسیس شده اشکالاتی داشتند اما خدمات آنها انقلاب را نجات داد.

ایت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ساختار انقلاب عیبی ندارد و سر تا پا درست است گفت: این ساختار کاملا مردمی و انتخابی است حالا اگر کسانی نمی خواهند انتخابات روح خود را داشته باشند جریان خود را دارد و اکنون تمامی نهادها همچون مجلس، دولت و حتی انتخاب رهبری همه به صورت مستقیم و غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب می شوند و در واقع ساختار نظام متعلق به مردم است. اگر چه ممکن است در انتخابات اشکالاتی داشته باشیم اما اساس آن درست است و کسانی هستند که قانون اساسی را جور دیگری می فهمند.

وی ادامه داد: هنوز نظام ما درست شکل نگرفته بود که اختلافاتی در آن وجود داشت اما امام راحل تمام آنها را کنترل می کرد آن موقع رئیس جمهوری با مجلس سازگار نبود و ما در آن زمان کشوری بودیم که حتی اسلحه خود را نمی شناختیم. در چنین شرایطی بود که دشمن گمان می کرد که همچون جنگ جهانی دوم که رضاخان را بردند و تبعید کردند می توانند از طریق دیوانه ای همچون صدام به آسانی به تهران بیایند. با این وجود آنها با ارتشی مجهز وارد خاک ایران شدند و این در حالی بود که ما هیچ پشتوانه ای در دنیا نداشتیم و ناخواسته وارد جنگ شدیم و هدف جنگ به خیال صدام تصرف یک هفته ای خوزستان و سپس تهران بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: انصافا در آن زمان از ارتش در حال تصفیه مردانگی دیدیم و سپاه د ر آن زمان نهادی کوچک بود که بیشتر حالت امنیتی داشت و آرایش جنگی نداشت. بسیج هم که فقط فرمان تأسیسش صادر شد ما در آن شرایط واقعا مظلومانه وارد جنگ شدیم و دفاع را آغاز کردیم و در خاتمه دیدیم که تعداد شهدا و تلفات ما از عراقی ها بسیار کمتر بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خداوند در جنگ 8 ساله به ما نصرت داد گفت: امام (ره) فرمانده لایقی بودند و اگر چه فرمانده میدان نبودند بلکه به عنوان فرمانده طراح به ایفای نقش پرداختند. پیروزی که ما کسب کردیم بسیار بهتر از پیروزی در شرایطی بود که می رفتیم و بغداد را متصرف می شدیم. خدا خواست که آن گونه شود و ما را هدایت کرد و هیچگاه چنین اقدامی را انجام ندادیم و در آن شرایط امام (ره) دستور دادند به هیچ وجه وارد خاک عراق نشوید و فقط با کسانی که با شما می جنگند بجنگید و خداوند در نهایت ما را به نتیجه رساند که نباید ادامه دهیم.

وی با اشاره به حمایت های تسلیحاتی دنیا به عراق در زمان جنگ گفت: ما هم می توانستیم در آن شرایط از سلاح شیمیایی استفاده کنیم اما هدف ما فقط دفاع از خود بود و نه کشتن مردم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به آغاز حملات صدام حسین بعد از پذیرش قطعنامه اشاره و تصریح کرد: آنها گمان می کردند ما از ضعف قطعنامه را پذیرفتیم اما پس از شکستشان در جنگ هایی که بعنوان عملیات مرصاد در غرب و جنگ هایی در جنوب شکل دادند متوجه شدند که ایران با قدرت قطعنامه را پذیرفت و حتی توانستیم با مذاکره قطعنامه را عوض کنیم و هیچگاه سراغ نداریم که در سازمان ملل بخواهند قطعنامه را به نفع کشوری اصلاح کنند.

وی گفت: اگر در زمان جنگ به بغداد وارد می شدیم قطعا مردم عراق پس از گذشت نهایت دو سال خارجی ها را نمی پذیرفتن اما الان آنها برای مبارزه با تروریست و پیشرفت کشورشان در بسیاری از حوزه ها از ایرانیان برای حضور در کشورشان درخواست کمک دارند و در چنین شرایطی شاهدیم که در دنیا سر و صدا شده که ایران نفوذش زیاد است این همان نصرتی بود که به آن عمل کردیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به وجود روابط دیپلماتیک میان ایران و عراق اشاره و تصریح کرد: اکنون در کاخ صدام شاهد هستیم که برای احترام به ما رژه می گذارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اکنون عده ای تازه به دوران رسیده آمده اند و می گویند پذیرش قطعنامه جام زهر بود اینها نمی فهمند و نمی دانند حرف امام چه بود؟ امام پس از پذیرش قطعنامه گفتند اکنون جام زهر جام شیرین شیرین است.

وی بیان داشت: اسرای ما که در زندان های عراق حضور داشتند هیچگاه خم به ابرو نیاوردند و سر افرازانه وارد کشور شدند و باید بگوییم که در دفاع مقدس واقعا مظلومانه جنگیدیم و سرافرازانه پیروز شدیم و برخی ها اکنون نق می زنند و یک چیزهایی می گویند البته ایران کشور آزادی است و آنها هم نظرات خود را می گویند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افتخار این دانشگاه گفت: اکنون یک میلیون و 700 هزار دانشجو برای تحصیل در این دانشگاه آماده می شوند و تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی افتخاری با ارزش است و اینکه این دانشگاه بدون هیچ هزینه ای برای دولت و حتی کمک به دولت در عرصه علمی و اشتغال فعالیت می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)