کد خبر: ۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
جشنواره استانی تئاتر به بعد از ماه محرم موکول شد
امسال جشنواره استانی تئاتر با تاخیر برگزار می‌شود. آن هم نه در کرمان که در یکی از شهرستان‌های استان و به احتمال فراوان در بم. به این‌ها عدم استقبال از جشنواره را هم اضافه کنید تا مشخص شود امسال قرار نیست جشنواره‌ای مانند سال‌های گذشته در استان برگزار شود.

گفتارنو/عماد محسنی تکلو

هر سال اواخر شهریور و اوایل مهر موسم جشنواره استانی تئاتر بوده. زمانی پیش از ایام عزاداری و بعد از اجرای عموم خیلی از کارها، جشنواره‌ای که اگر نگوییم تمام مخاطبانش اهالی تئاتر استانند که باید گفت درصد زیادی از مخاطبانش را اهالی تئاتر و هنرمندان تشکیل می‌دهند نه توده مردم. امسال هم طبق روال گذشته قرار بود 9 و 10 مهر جشنواره استانی برگزار شود که خبر رسید فعلا برگزاری این جشنواره به تعویق افتاده است و آن طور که رییس انجمن نمایش استان کرمان می‌گوید قرار نیست جشنواره پیش از محرم برگزار شود. 


عبدالرضا قراری در خصوص زمان برگزاری این جشنواره به گفتارنو گفت: «در گذشته به دلیل وجود جشنواره‌های منطقه‌ای باید تا قبل از محرم آثار راه یافته از استان را معرفی می‌کردیم. اما امسال چون جشنواره‌های منطقه‌ای حذف شده دیگر این محدودیت زمانی را نداریم.» اشاره قراری به جشنواره‌های منطقه‎‌ای تئاتر است که در حکم مرحله بعد از جشنواره استانی و قبل از جشنواره سراسری فجر ار بازی می‌کردند و آثار نمایشی پس از راه‌یابی از استان‌ها مجدادا باید در مناطق رقابت میکردند تا برای جشنواره سراسری فجر انتخاب شوند. امسال و با تصمیم اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مرحله حذف شده تا آثار نمایشی راه یافته از استان‌ها مستقیما در جشنواره فجر حضور یابند. قراری همچنین دلایل به عقب افتادن این جشنواره را در کرمان این طور بیان کرد که: « قرار بود آخر همین هفته جشنواره در بم برگزار شود که به دو دلیل این اتفاق نیافتاد اول اینکه با مشکلات فنی مواجه شدیم. و دیگر اینکه امسال قرار بود جشنواره به نحوی برگزار شود که ما در همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی بتوانیم برنامه‌ریزی جامعی برای توسعه تئاتر استان انجام دهیم. سفر مدیرکل هنرهای نمایشی به کرمان به تعویق افتاد. به این دلیل که پس از حوادث مکه در کشور عزای عمومی اعلام شد و برنامه جشنواره‌های ملی عوض شد و برنامه‌های جشنواره استانی ما مقارن با خیلی از جشنواره‌های دیگر شد. پس به این نتیجه رسیدیم که در صورت برگزاری به اهداف از پیش تعیین شده جشنواره نمی‌رسیم. تصمیم گرفتیم زمان برگزاری جشنواره را تغییر دهیم.»

اما تغییر زمان تنها تغییر قابل ذکر جشنواره امسال تئاتر نیست. امسال قرار نیست کرمان میزبان جشنواره استانی باشد. قراری با شاره به شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان که برای برگزاری جشنواره ابراز تمایل کردند در نهایت از شهرستان بم با عنوان میزبان نهایی جشنواره نام می‌برد. او به گفتار نو می‌گوید: « از ابتدا قرار بود جشنواره به شهرستان‌ها منتقل شود. در این بین سیرجان، رفسنجان و بم متقاضی برگزاری جشنواره بودند. شورای اسلامی شهر بم شدیدا پای کار است و قرار بود حمایت کند و حمایت خوبی هم تا اکنون انجام داده.»

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان که پس از برگزاری انتخابات این انجمن نخستین جشنواره را باید برگزار کند، با اعلام این خبر که از این به بعد هر سال جشنواره به صورت ادواری هر سال در یکی از شهرستان‌های استان برگزار می‌شود، در پاسخ به سوال در خصوص دلیل تغییر مکان برگزار جشنواره به گفتارنو می‌گوید: « چند سالی هست ظرفیت‌های تئاتر استان گسترش پیدا کرده. در گذشته تنها فضای انگیزشی برای گروه‌های نمایش همین جشنواره تئاتر بود اما در حال حاضر با گسترش اجراهای عمومی، گروه‌های زیادی خارج از جشنواره کار می‌کنند و با مخاطب ارتباط داشته و انگیزه‌ای برای حضور در جشنواره ندارند. هدف از بردن جشنواره تئاتر به شهرستان‌ها پوشش مخاطب است و حالا که این ظرفیت در استان به وجود آمده بهتر است با اجراهای ادواری جشنواره در شهرستان‌ها پراکنده شود که بخش‌های دیگر استان هم از آن برخوردار شوند.»

قراری در حالی به اجرای دوره‌ای جشنواره در شهرستان‌های استان اشاره می‌کند که استقبال از جشنواره امسال از سوی گروه‌های نمایشی استان استقبال چشمگیری داشته است. در حالی که سال گذشته جشنواره پس از بازبینی سختگیرانه 8 نمایش را به بخش نهایی جشنواره راه داد، امسال تنها 5 اثر در بخش نهایی جشنواره استانی حضور دارند. 2 اثر از سیرجان 2 اثر از رفسنجان و یک اثر از شهرستان راور. قراری اما این استقبال سرد از جشنواره را نشانه مثبتی می‌داند. او می‌گوید: « این نشانه مثبتی است. فقط باید آن را مدیریت کرد و به آن جهت داد. باید به سمت اجراهای مداوم و تبادل فرهنگی بین شهرستان‌ها و استان‌ها برویم . باید آثاری از استان‌ها مجاور به کرمان بیایند و بعد ما برویم در سایر استان‌ها اجرا کنیم.» او همچنین در خصوص دلیل کم رونق شدن جشنواره‌های استانی تئاتر را این طور بیان می‌کند که: « دلیل این اقبال محدود این است که زیر ساخت‌های اجرای عمومی به وجود آمده و جریان همواره تئاتر ارتباط با مخاطب را پی گرفته است. در گذشته این قدر امکانات محدود و دولتی بود که اجراها فقط در فضای جشنواره محقق می‌شد. اما اکنون اجراها با مردم ارتباط برقرار می‌کند و فضاهای خصوصی به کمک تئاتر آمده. این باعث شده دیگر اجرای جشنواره‌ای هنرمندان را اقنا نکند و هنرمندان به دنبال اجراهای عمومی و ارتباط مستقیم با مردم باشند.»

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
0
0
اطلاعات نویسنده گزارش نادرست است. سال گدشته هم جشنواره تئاتر استان با پنج تئاتر برگزار شد: دو اثر از سیرجان، یکی از کرمان، یکی بافت و دیگری زرند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)