کد خبر: ۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست خبر داد:
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درخواست داده ایم که در اجلاس آتی وزرای محیط زیست موضوع سند جهانی برای مقابله با گرد و غبار به پبشنهاد ایران مطرح شود.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درخواست داده ایم که در اجلاس آتی وزرای محیط زیست موضوع سند جهانی برای مقابله با گرد و غبار به پبشنهاد ایران مطرح شود.

 معصومه ابتکار روز پنجشنبه در نشست کارگروه گرد و غبار و احیای تالاب جازموریان که در استانداری کرمان برگزار شد افزود: این اقدام به دلیل اهمیت بین المللی و اثرات منطقه ای مساله گرد و غبار و از آنجا که متاسفانه منطقه غرب آسیا و خاورمیانه با ناامنی و ناپایداری های زیادی مواجه است و دولت ها خیلی نمی توانند در شکل گیری مناسبات بین المللی نقش داشته باشند، صورت گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: طرح این موارد ضمن آنکه حساسیت جهانی را به گرد و غبار جلب می کند، توجه و رویکرد فعال دولت یازدهم به این موضوع را نیز نشان می دهد.

وی با اشاره به سفرش به استان کرمان گفت: حضور هیاتی ملی متشکل از تمامی دستگاه های اجرایی کشور در استان کرمان برای نشان دادن اهمیت تالاب جازموریان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اراده جمعی برای تغییر روندهای گذشته و اجرای برنامه های مبتنی بر نگاه زیست محیطی در کشور شکل گرفته است.

وی حضور بخش های مختلف اجرایی در مباحث مربوط به محیط زیست را نشان دهنده عزم و اراده مشترک در این زمینه دانست و گفت: سخت ترین کار، ایجاد اراده ملی برای توجه به مساله ای است که ابعاد ملی و منطقه ای دارد.

ابتکار، بازنگری در سیاست نگهداری مراتع را در دستور کار دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: شرایط خاص اقیلمی موجود کشور براساس همه شواهد موجود، از پدیده تغییر اقلیم متاثر است و بسیاری از اتفاقاتی که در کشور و استان کرمان رخ می دهد در کنار مسایلی که باید برای مدیریت آب داشته باشیم به تغییر اقلیم بر می گردد.

وی تاکید کرد: برنامه های ما در بخش های کشاورزی، صنعت و شهری باید برای انطباق با این تغییرات مورد بازنگری قرار گیرد تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: موضوعاتی مانند جازموریان به دلیل سالها بی توجهی و شاید انکار رخ داده و این موضوعات اکنون به کانون گرد و غبار تبدیل شده و مشکلاتی را برای مرم استان و کشور ایجاد می کند.

وی گفت: برای حل موضوعات مربوط به تالاب جازموریان نیاز دارد که کاری مبتنی بر مطالعات بین بخشی و بین استانی شبیه کاری که برای دریاچه ارومیه انجام شده، صورت گیرد و پیشنهاد می شود که این موارد از سوی دولت نیز پیگیری شود.

ابتکار تاکید کرد: باید ساز و کار بین بخشی و بین استانی و با مشارکت همه ذینفعان و نیز مراکز تحقیقاتی به صورت استانی، ملی و بین المللی ایجاد کنیم و در این مسیر از تجربیات جهانی نیز استفاده می شود.

وی وجود چاه های غیر مجاز را یکی از دلایل بروز مشکل تالاب جازموریان ذکر کرد و گفت: در سیاست های اتخاذی برای حل مشکل تالاب جازموریان باید منافع مردم منطقه نیز دیده و تغییرات مورد نیاز با برنامه ریزی صحیح بین بخشی و جلب مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تدوین سند مقابله با گرد و غبار در استان کرمان جای تقدیر دارد افزود: این سند باید در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز تصویب شود.
وی بیان کرد: تدوین این سند در استان کرمان یک گام رو به جلو است.

ابتکار تصریح کرد: شکل گیری این کارگروه و تنظیم برنامه فرا بخشی کار زیادی دارد و باید اعتبارات کافی برای این موارد نیز دیده شود تا کار با موفقیت و پیشرفت خوبی انجام شود.

وی گفت: مطالعات و مقدمات تهیه سند مقابله با ریزگردها به صورت استان به استان در دست انجام است و استان کرمان این سند را تدوین کرده است.

تالاب جازموریان، حوضه ای آبریز و دریاچه ای به همین نام در جنوب شرق ایران است که دشت های حاصلخیز قلعه گنج و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود. 

در اصطلاح محلی پوشش گیاهی این منطقه را جاز می نامند و کثرت آن را موریان می گویند که به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است. 
با توجه به شروع خشکسالی از دهه 70 در استان کرمان آب این تالاب کمتر شد به نحوی که در سال 76 خشک شدن این تالاب قابل مشاهده بود و هم اکنون نیز بطور کامل خشک شده است.
برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی بالادست تالاب جازموریان، کاهش نزولات جوی، سدسازی در بالا دست آن بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب و عوامل دیگر از دلایل خشک شدن این تالاب است.
مردم جنوب کرمان مدت هاست به تدبیر مسوولان کشور و استان برای احیای تالابی چشم دوخته اند که سال ها زیستگاه پرندگان، منبع تامین علوفه جنوب و شرق کشور و عامل تنظیم اکوسیستم منطقه بود و امروز امیدواری برای این اقدام دوچندان شده است. 

بخش جازموریان در فاصله 65 کیلومتری مرکز شهرستان رودبار جنوب است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز پنجشنبه در سفری یک روزه وارد کرمان شد.

معصومه ابتکار علاوه بر افتتاح فاز دوم کمربند سبز شهر کرمان به طول پنج کیلومتر و شرکت در نشست یادشده عصر امروز در نشست مدیریت بحران آب استان، مسوولان قضایی و خبری نیز شرکت می کند.

برچسب ها: معصومه ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

وعده حل مشکل شغل، بیمه و حقوق ورزشکاران توسط وزیر ورزش و جوانان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پربازدید ها

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)