کد خبر: ۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: 16 هزار و 300 هکتار از اراضی شمال استان در بازه زمانی پنج‌ساله زیرپوشش طرح الگوی کشت قرار می‌گیرند.
محمدرضا پورخاتون در گفت‌و‌گو با کرمان‌شهر آن‌لاین، با اشاره به اجرای طرح همیاران آب در استان گفت: این طرح به‌صورت مصوبات 17گانه در حیطه‌ی کاری خیلی از دستگاه‌های دولتی طراحی و ابلاغ شده است.

وی افزود: جهاد کشاورزی، یکی از دستگاه‌هایی است که در این طرح نقش پررنگی دارد و در راستای اجرای طرح همیاران آب، چند طرح از سوی جهاد کشاورزی استان کرمان پیش‌نهاد و مصوب شد که ملزم به اجرای آن‌ها هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ادامه داد: یکی از این طرح‌ها، حذف کشت محصولات با نیاز آبی بالاست.

پورخاتون به طرح تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این طرح، باید مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود و برای بسیاری از شهرستان‌ها، برنامه‌ی کشت مشخص شده که عمده‌ی آن، برای محصولات زراعی است.

وی بیان کرد: اگر برآیند طرح تغییر الگوی کشت را در نظر بگیریم، حدود 10 هزار هکتار از اراضی استان نباید کشت شود و شش هزار هکتار مابقی، باید کشت محصولاتی با نیاز آبی کم و از نظر اقتصادی مطلوب باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به اولویت‌های تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: کشت محصولاتی مثل گندم، جو و محصولات روغنی که به نوعی در امنیت غذایی جامعه و در سبد غذایی وجود دارند و نمی‌توانیم در تامین آن‌ها وابسته باشیم، در اولویت است.

وی ادامه داد: اولویت دوم، محصولاتی مثل علوفه است که به‌صورت غیرمستقیم در سبد غذایی خانوار وجود دارد و در تولید مواد لبنی و پروتیینی نقش دارند که باید با برنامه‌ریزی مناسب، در الگوی کشت استان وجود داشته باشند.

پورخاتون گفت: اولویت سوم، کشت محصولاتی در مناطق دارای مزیت است که به‌دلیل شرایط آب و هوایی می‌تواند عملکرد و میزان تولید بالایی داشته باشند.

وی افزود: برخی از محصولات، مثل هندوانه که نیاز آبی بالایی دارد و در تامین کالری و انرژی مصرف‌کننده نیز نقشی ندارد، از چرخه‌ی کشت خارج می‌شود یا سطح زیرکشت این محصولات کاهش می‌یابد و در بخشی از این اراضی، کشت محصولاتی با درآمد اقتصادی خوب و نیاز آبی کم جایگزین می‌شود.

پورخاتون با بیان این‌که در یک برنامه‌ی پنج‌ساله، محصولات را براساس منابع آب، نیاز آبی و درآمد اقتصادی مشخص کردیم، گفت: برای مثال در زمینه‌ی گندم، در بعضی مناطق عملکرد قابل قبول نیست و 1500 تا 2000 کیلوگرم در هکتار تولید می‌شود که جز اتلاف و هدررفت منابع، هیچ سودی ندارد؛ ضمن این‌که در بعضی مناطق هم، آب به اندازه‌ی کافی نیست تا گندم کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در بعضی از باغ‌های پسته نیز، عملکرد 1200 کیلوگرم در هکتار به 700 کیلوگرم در هکتار کاهش یافته که این وضعیت بررسی و مطالعه می‌شود و براساس آب ورودی دشت‌ها، کاهش سطح زیرکشت در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی به مناطقی که جز محصولات با نیاز آبی بالا کشت دیگری نمی‌شود انجام داد، اشاره کرد و افزود: در این مناطق، سعی می‌کنیم از کشت‌های زیرپلاستیک استفاده کنیم که به کاهش تبخیر و تعرق کمک کند و یا با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، کشت را انجام می‌دهیم.

پورخاتون گفت: در مجموع طی برنامه‌ی پنج‌ساله، به نسبت نیاز آبی هر محصول، این برنامه اجرا می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح، 100 میلیون مترمکعب در مصرف آب شمال استان کرمان، صرفه‌جویی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

قریب به 20 هزار پرونده در کرمان با صلاح و سازش مختومه شد / نجات ۱۶۵ نفر از قصاص

اهدای اعضای بدن بانوی جیرفتی به سه بیمار نیازمند عضو

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

هشدار یک متخصص داخلی از وضعیت نگران کننده چاقی در کشور

معاون دادگستری کرمان: وسایل نقلیه توقیفی برابر قانون تعیین تکلیف شوند

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

پیش بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان؛ روند افزایش دما تا اواسط هفته

خسارات اقتصادی و تهدید سلامتی ثمره بیماری‌های مشترک انسان و دام

بیست‌و‌نهمین جشنواره شعر رضوی در کرمان به ‌کار خود پایان داد

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان؛ روند افزایش دما تا اواسط هفته

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

خسارات اقتصادی و تهدید سلامتی ثمره بیماری‌های مشترک انسان و دام

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)