کد خبر: ۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیئت موسس جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان:
اولین جرقه‌های تاسیس این حزب خیلی سال‌ها پیش زده شد. در سال 1387 جمعی از سران اصلاح‌طلب در استان کرمان تصمیم گرفتند یک تشکل استانی را به ثبت برسانند و مجوز آن را از کمیسیون ماده 10 احزاب بگیرند.
چندی پیش جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان مجوز شروع فعالیتش را اخذ کرد. این تشکل استانی قطعا فصل جدیدی از تحزب را در استان کرمان رقم خواهد زد. برای آشنایی بیشتر با این تشکل خبرگزاری برنا با محمدرضا نژادحیدری، عضو هیئت موسس و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی این تشکل گفت‌وگویی انجام داده است تا وی تکلیف خیلی چیزها را در مورد این حزب روشن کند. نژادحیدری علیرغم آن که جوان است ولی اطلاعات و تجربیات قابل توجهی در حوزه مسائل سیاسی دارد و سخنان نویی در زمینه فعالیت تشکیلاتی و کار حزبی ارائه می‌دهد. آن چه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی یک ساعته خبرگزاری برنا با وی است:

به عنوان اولین سوال کمی به عقب برگردیم و بگویید اولین جرقه‌های تاسیس حزب جمعیت کی و چگونه زد شد؟

اولین جرقه‌های تاسیس این حزب خیلی سال‌ها پیش زده شد. در سال 1387 جمعی از سران اصلاح‌طلب در استان کرمان تصمیم گرفتند یک تشکل استانی را به ثبت برسانند و مجوز آن را از کمیسیون ماده 10 احزاب بگیرند. اقدامات لازم انجام شد و براساس اطلاعاتی که ما کسب کردیم کمیسیون موافقت کرد ولی وزارت کشور دولت آقای احمدی‌نژاد این مجوز را ابلاغ نکرد و موضوع تا پس از پیروزی آقای دکتر روحانی موضوع معطل ماند. با پیروزی آقای دکتر روحانی اقدامات مجددی برای پیگیری بحث حزب استانی دنبال شد. وزارت کشور به ما گفت که قبلا با 5 نفر ثبت داده بودید و الان آیین‌نامه تغییر کرده و باید 15 نفر درخواست تاسیس حزب را بدهند که ما مجددا بررسی کنیم. در تابستان سال گذشته برای اخذ مجوز جمعیت توسعه آزادی استان کرمان اقدام شد. در یک مرحله کمیسیون از ما خواست نام تشکل را تغییر دهیم و نامی که قبلا انتخاب شده بود و تقریبا در فضای سیاسی استان جا افتاده بود را وزارت کشور از ما نپذیرفت، نام را تغییر دادیم و پس از طی مراحل قانونی در جلسه شهریورماه امسال کمیسیون ماده 10 احزاب، مجوز جمعیت اسلامی توسعه و آزادی استان کرمان به همراه 4 تشکل دیگر صادر شد.

مشخصا بگویید حزب جمعیت اسلامی توسعه و آزادی استان کرمان در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و آخرین اقداماتی که انجام داده‌اید چه بوده است؟

بر اساس ضوابط موجود لازم است که کنگره جمعیت را در یک بازه زمانی تعریف شده برگزار کنیم و در کنگره اساس‌نامه و مرام‌نامه تشکیلات را به تصویب برسانیم. در گام اول هیئت موسس با تشکیل دو نشست یک دبیر کل موقت را برای پیگیری امور انتخاب کرد و یک هیئت اجرایی چند نفره را برگزید تا امور اجرایی جمعیت را تا زمان برگزاری کنگره برعهده داشته باشد و درحال حاضر هم در حال پیگیری برای برگزاری کنگره هستیم. کمیته‌هایی تاکنون راه‌اندازی شده از جمله کمیته پیگیری اساس‌نامه که مسئولیتش با مهندس محمدتقی بختیاری نماینده سابق شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی است، کمیته تشکیلات که مسئولیتش با آقای احمد حسن‌زاده است، آقای محسن برازوان مشاور فنآوری اطلاعات است و مسئول راه‌اندازی سایت جمعیت است. بنده نیز مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و ارتباطات جمعیت هستم و آقای دکتر علی مصطفوی نیز به عنوان رئیس هیئت موسس برگزیده شدند و جناب آقای فرشاد هم تا زمان برگزاری کنگره قبول مسئولیت کردند که دبیرکل موقت جمعیت باشند. تا الان هم چند جلسه هیئت اجرایی تشکیل شده و مقدمات لازم برای برگزاری کنگره درحال انجام است که انشاا... کنگره در موعد مقرر انجام شود.

در مورد کمیته پیگیری اساسنامه که مسئولش هم مهندس بختیاری است بیشتر توضیح دهید...

اساسنامه قبلا در کمیته تدوین پیش نویس اساسنامه و مرامنامه تصویب شده و در جلسه اخیری که با رابطان تشکیلات در سراسر استان داشتیم این اساسنامه را در اختیار آنها قرار دادیم تا مطالعه کنند و نظرات خود را بفرستند. کمیته‌ای که مسئولیتش با مهندس بختیاری است باید این نظرات را جمع بندی کند و با موازین حقوقی، آیین‌نامه‌ها و دستورات وزارت کشور تطبیق دهد و اساسنامه را با نظرات اصلاحی برای ارائه در صحن کنگره آماده کند.

در هیئت موسس و هیات اجرایی دو عضو جوان مشغول به فعالیت هستند، یک نفر شما و دیگری آقای برازوان. علاقه‌مندم بدانم تا چه حد جوانگرایی در دستور کار حزب جمعیت توسعه آزادی استان کرمان قرار دارد؟

ما باید در رابطه با جوانگرایی به یک نگاه واقع‌بینانه دست پیدا کنیم. من به عنوان کسی که خودش جوان است و مشغول فعالیت سیاسی است، معتقد هستم که صرف جوان بودن نمی‌تواند برای کسی امتیازی باشد. یعنی ما بگوییم افرادی را وارد مجموعه می‌کنیم که فقط جوان باشند. بلکه باید دارای یک سری شرایط باشند و با دارا بودن این شرایط جوانان در اولویت هستند. معمولا افرادی که جوان هستند و فعالیت‌های مستمر و دائمی دارند به طور طبیعی وارد این مجموعه‌های سیاسی خواهند شد و مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. هیئت موسس 15 عضو دارد که شاخه‌های مختلف و صنوف متفاوت اجتماعی را نمایندگی می‌کند. به طور مثال یک نفر از روحانیون هست، یک نفر از فرهنگیان آموزش و پرورش، از شهرستان‌های استان کرمان اعضایی حضور دارند به همین ترتیب از جامعه دانشگاهی و سایر صنوف. در ترکیب هیئت موسس دو جوان هم حضور دارد که این‌ها به صرف جوان بودنشان نیست که وارد ترکیب شدند. در فعالیت‌های اجتماعی باید به سمت افرادی رفت که فعالیت دائمی و مستمر دارند.

در مقام نظر اینکه بگوییم جوانان بیایند خیلی خوب است ولی در مقام عمل باید به سمت جوانانی رفت که میل به فعالیت سیاسی و اجتماعی دائمی و نه موقت دارند. ضمن اینکه از نظر اندیشه و تفکر سیاسی اصلاح‌طلبی آنها محرز باشد و خود آنها قبول داشته باشند که اصلاح‌طلب هستند.

ضمنا کل مجموعه جمعیت فقط هیئت اجرایی و موسس نیست، جمعیت شاخه‌ها و ارکان مختلفی دارد که جوانان حتما می‌آیند و ما هم در هیئت اجرایی و موسس این مطالبه را نمایندگی می‌کنیم که بیایند در ترکیب ارکان و تشکیلات قرار بگیرند.

انتقادی که به اصلاح‌طلبان وارد است این است که به کادرسازی کمتر پرداخته شده و به جوانان میدان داده نشده است.

اینها دو مقوله متفاوت است. این انتقاد تا حدی وارد است اما کسانی که این موضوع را برجسته‌سازی می‌کنند یا درک درستی از فضای سیاسی ندارند یا از موضع دیگری این بحث را پیش می‌کشند. جای کادرسازی در احزاب است و واقعیت این است که ما احزاب جدی که فعالیت شفافی داشته باشند و حزب شب انتخابات نباشند کم داریم. یکی از اهداف جمعیت هم کادرسازی است و این موضوع در اساسنامه به صراحت ذکر شده است. اما اینکه به جوانان میدان داده نشده است ادعای قابل پذیرشی نیست. در حال حاضر بنده معتقدم در مجموعه اصلاح‌طلبان استان کرمان جوانان جایگاه ویژه‌ای دارند چرا که تمام برنامه‌هایی که امسال به عنوان برنامه‌های عمومی مجموعه اصلاح‌طبان در استان کرمان برگزار شده همه و همه را جوانان پیشنهاد و رهبری کرده‎‌اند. از سفر جناب آقای دکتر عارف به کرمان تا برنامه‌های دیگری که احزاب گذاشته‌اند. الان نمایندگانی که به عنوان نماینده احزاب در کرمان معرفی می‌شوند اغلب در سنین جوانی هستند. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم الان همین جوانان هستند که می‌نشینند دور میز و مذاکره می‌کنند و بعضا تعداد قابل توجهی هم در شورا دارند. در مجموع من معتقدم هم هیئت موسس جمعیت و هم سایر ارکان جمعیت نگاه ویژه‌ای به جوانان دارند. در حقیقت موتور پیش بنده تشکیلات جدید که در استان کرمان شکل گرفته، جوانان هستند و هم در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی جوانان موثر و تاثیرگذارند. در حقیقت نسل‌های مختلف انقلاب در این جمعیت در کنار هم قرار دارند.

مکانیزمی که برای عضوگیری دارید به چه شکل است و در شهرستان‌های استان کرمان چگونه عمل خواهید کرد؟

در مرحله اول اعضا و افرادی را در شهرستان‌ها داریم که در طول سالیان دراز با ما فعالیت و همکاری کرده‌اند و در صورت تمایل به جمعیت می‌پیوندند و انشاا... در آینده نزدیک جمعیت عضوگیری عمومی خواهد داشت.

آیا جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان یک حزب فصلی و انتخاباتی است؟

نکته مهمی که درمورد حزب جمعیت اسلامی توسعه و آزادی استان کرمان وجود دارد و شاید نقطه ابهامی هم در ذهن خیلی‌ها ایجاد کرده باشد همین موضوع است و پاسخ من به این سوال کاملا منفی است. جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان یک تشکل سیاسی است که می‌خواهد فعالیت دراز مدت داشته باشد و برفضای سیاسی استان تاثیر مطلوب بگذارد. احزاب هسته‌های کادرسازی هستند برای آینده کشور و درحقیقت حلقه اتصال منافع اجتماعی با نهادهای تصمیم‌گیر هستند. ما وقتی که از مشارکت مردم سخن می‌گوییم نمی‌توانیم تشکل‌های مردمی را نادیده بگیریم و وقتی صحبت از حضور و مشارکت مردم در صحنه است یکی از ابزارهای مهم حضور مردم در صحنه فعالیت در احزاب است. به عبارت دیگر همانطور که ما از بخش خصوصی در اقتصاد دفاع می‌کنیم باید از فعالیت بخش خصوصی در سیاست هم دفاع کنیم. نمی‌شود گفت بخش خصوصی در اقتصاد حضور داشته باشد ولی احزاب و گروه‌های سیاسی که بخش خصوصی سیاست هستند حضور نداشته باشند. متاسفانه این ذهنیت وجود دارد که فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را مطلوب نمی‌دانند و بخشی از این موضوع ناشی از سوابقی منفی است که احزاب غیر ملی در کشور ایجاد کردند. در تاریخ اگر نگاه کنیم می‌بینیم که حزب توده بزرگ‌ترین تشکیلات سیاسی را در ایران سازماندهی کرده و بیشترین عضوگیری‌ها را داشته و حتی تا سطح روستاها تشکیلات حزبی خودش را پیش برده یک حزب کاملا وابسته بوده و سران حزب توده تازمانی که رادیو شوروی گوش نمی‌دادند نمی‌دانستند چه باید بکنند. گروه‌ها و احزاب دیگری هم داشتیم که تبدیل به فرقه‌ها تروریستی شدند. اینها فعالیت‌های مخربی بوده که در اذهان عمومی اثر سوء داشته است. احزابی هم داشتیم که یک نفر با برخی اقوامش حزبی تاسیس کرده و شاید در کل کشور 10 نفر هم عضو نداشته باشد اما در بزنگاه‌های سیاسی آفتابی می‌شود و مدعی ارث و میراث می‌شود. با این اوصاف باید گفت که اگر حزبی عملکرد بدی داشته این به معنای بد بودن و نا مطلوب بودن تحزب نیست. این مقدمه را عرض کردم که بگویم که جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان به دنبال فعالیت سیاسی دراز مدت است و انتخابات یکی از کارها و اقدامات جمعیت به شمار می‌رود.

 با توجه به اینکه دو انتخابات مهم و حساس را در اسفند ماه سال جاری پیش‌رو داریم، حزب جمعیت توسعه آزادی استان کرمان در این انتخابات‌ها به چه ترتیب عمل خواهد کرد؟

جمعیت اسلامی توسعه و آزادی در کنار اصلاح‌طلبان خواهد بود و زیر چتر اصلاحات قرار دارد. مجموعه افرادی که در هیئت موسس و سایر ارکان حزب حضور دارند دارای سابقه روشن اصلاح‌طلبی هستند.

در انتخابات پیش‌رو هم ما در کنار سایر گروه‌های اصلاح‌طلب قرار داریم و همراه جریان اصلاحات هستیم و همراه و هم دوش سایر گروه‌ها در انتخابات شرکت خواهیم کرد.

به هرتصمیمی که اصلاح‌طلبان استان با مکانیزم از قبل تعریف شده دست پیدا کنند جمعیت اسلامی توسعه و آزادی از آن حمایت خواهند کرد و بسیاری از اعضای ما در شوراهای تصمیم‌گیر حضور دارند.

 آقای نژادحیدری شما در بخشی از صحبت‌‎های‌تان به این موضوع اشاره کردید که اسم نخستی که انتخاب کردید به تایید نرسید و اسم حزب را عوض کردید، چه شد که به این اسم رسیدید؟

این اسم نظام اندیشگی حاکم بر تشکیلات است. در تشکیلات استانی مجموعه‌ای از مسلمانان هستیم که اعتقاد داریم که باید برای بهبود وضع موجود جامعه تلاش کنیم. در نظام فکری ما هم همانطور که حضرت امام فرمودند ساختن جامعه یکی از اقدامات مستحبی است که هر فرد مسلمانی می‌تواند انجام دهد، ما برای ساختن جامعه تلاش می‌کنیم. ما اعتقاد داریم ظرفیت‌های فراوانی در استان کرمان وجود دارد که این‌ها باید به فعل در بیاید که انشاا... استان کرمان یک استان نمونه و توسعه یافته باشد. در کنار پرداختن به مقوله توسعه معتقدیم که نباید آزادی را نادیده بگیریم. اعتقاد داریم آزادی یکی از شعارهای مقدس و نورانی انقلاب اسلامی است که در سه‌گانه‌ی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرده و چراغ و راهنمای فعالیت‌های ما خواهد بود. در حقیقت اسم جمعیت اسلامی توسعه و آزادی نمایانگر اهداف و فعالیت‌های آینده ما خواهد بود که ما مسلمانانی هستیم که به دنبال تلاش برای توسعه استان و بهره‌گیری و تقویت آزادی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی هستیم. در حقیقت معتقدیم فعالیت برای عمران و آبادانی استان باید در کنار پیگیری مطالبات سیاسی باشد. یعنی توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی باید به صورت همزمان اتفاق بیفتد تا به توسعه پایدار ختم بشود.

اشاره کردید که این حزب، یک تشکل فصلی و انتخاباتی نیست، با توجه به این موضوع در مورد برنامه‌های آینده حزب توضیح دهید...

اگر احزاب صرفا دایره فعالیت خود را به مسائل سیاسی معطوف کنند، نمی‌توانند آن خیر و برکت لازم را که باید برای جامعه داشته باشند  و به اندازه لازم روی جامعه تاثیر بگذارند. معتقدم یک حزب و تشکل سیاسی به همان اندازه که در عزل و نصب‌ها، انتخابات و اظهارات سیاسی مسئولین باید هوشیار و دقیق باشد به همان اندازه هم باید نسبت به محیط زیست، اعتیاد و شیوع مصرف مواد مخدر، ریزگردها حساسیت داشته باشد. در حقیقت این جمعیت تشکیل شده تا برای بهبود زندگی و رفاه خانواده‌های کرمانی برنامه ریزی و تولید فکر کند. ما معتقدیم ظرفیتی در جمعیت اسلامی و توسعه آزادی استان کرمان وجود دارد که ما می‌توانیم بهترین برنامه را برای اداره استان کرمان داشته باشیم و این برنامه‌ها و راهکارها را در اختیار مسئولین محترم دولتی قرار دهیم تا انشاا... شاهد بهبودی روزبه روز جامعه باشیم. جمعیت اسلامی توسعه و آزادی در فضای سیاسی استان کرمان صدای جدیدی را طنین‌انداز خواهد کرد و برنامه‌های جدیدی دارد. البته این موارد در کوتاه مدت قابل دستیابی نیست و ما در اول راه هستیم و بنا داریم با انسجامی که در تشکیلات ایجاد می‌شود و گذاری که از مرحله تاسیس به مرحله تثبیت خواهیم داشت برای این موضوعات هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

منشور اخلاق انتخاباتی چندی پیش توسط استانداری کرمان تدوین شد، نظر شما به عنوان فعالین حزب تازه تاسیس جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در مرود این منشور چیست؟

منشور اخلاق انتخاباتی در حقیقت برگرفته از قوانین ما است و به صراحت می‌توانم بگویم چیز جدیدی در آن نیست. ما وقتی که پذیرفتیم قوانین را اجرا کنیم قطعا منشور اخلاقی را هم می‌پذیریم و به آن احترام می‌گذاریم ضمن اینکه دوستان ما قبلا آن را امضا کرده‌اند. اما در این میان یک نکته وجود دارد که گرچه منشور اخلاق انتخاباتی سخن و حرف جدیدی نیست و برگرفته از قوانین موجود ما است، اما آن چیزی که جدید و ارزشمند است و باعث تقویت اخلاق سیاسی می‌شود، ابتکار استاندار کرمان در کنار هم نشاندن چپ و راست است. این منشور محصول نشست و برخاست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عادت دارند در رسانه‌ها بیشتر باهم صحبت کنند و از دور یکدیگر را عتاب و خطاب کنند و کمتر شده در کنار هم قرار بگیرند و وقتی که در کنار هم قرار می‌گیرند می‌بینند آن فضای ترسیم شده از قبل درباره رقیب زیاد واقعی نیست و بیشتر حبابی است.

جمع کردن سران اصلا‌ح‌طلب و اصولگرا در کنارهم و ایجاد بستر برای گفت‌وگو که بهانه آن هم منشور اخلاق انتخاباتی بوده، گام بزرگی است که از تهیه منشور هم مهم‌تر است.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)