کد خبر: ۶۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: مرحله دوم مبارزه با آفت زنجره خرما اکنون است و اگر کشاورزان عملیات مبارزه و سم پاشی را انجام دهند، تخم گذاری حشره و جمعیت این آفت بسیار کم می شود.
ناصر طاهری روز پنجشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: آفت زنجره خرما در دو فصل از سال بیشترین خسارت را وارد می کند و در این مراحل می توان برای مبارزه و کنترل اقدام کرد.

وی گفت: خسارت اول از اردیبهشت ماه شروع شده که حدود 40 روز است و مرحله دوم خسارت از اواخر شهریور ماه بعد از برداشت خرما شروع می شود و براساس شرایط آب و هوایی 15 تا 20 روز فعالیت حشره متفاوت است.

وی با بیان اینکه آفت زنجره خرما از آفات همگانی است اظهار کرد: دولت می تواند توصیه های فنی و علمی را انجام دهد ولی کشاورز بیشترین وظیفه را در مبارزه با این آفت برعهده دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: اوایل فصل امسال مبارزه بسیار خوبی انجام شد و کشاورزان نسبت به سال گذشته رضایت مندی بیشتری داشتند.

وی افزود: مشارکت کشاورزان خوب بوده است و سازمان جهاد کشاورزی 20 دستگاه سمپاش جدید که قدرت سم پاشی تا ارتقاع 20 متر را دارد در اختیار کشاورزان و کلینیک ها و شرکت های مشاوره ای دهیاری قرار داده است.

طاهری گفت: اگر در مرحله دوم که اکنون فصل مبارزه است کشاورزان با وسایل و امکانات سمپاشی موجود در منطقه مشارکت کنند در 10 تا 20 روز آینده 30 درصد سمپاشی نسل اول صورت گیرد و کشاورزان از کارت و نوار زرد چسبنده استفاده کنند جمعیت آفت برای سال آینده بشدت کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان از این فرصت باقی مانده بعد از برداشت استفاده کنند و عملیات مبارزه را با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات که در منطقه مستقر هستند انجام دهند.

وی به اعتبار 400 میلیارد ریال مصوب سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اعتبار برای مبارزه با آفت زنجره خرما مصوب و مراحل موافقت نامه انجام شده است که امیدواریم در چند ماه آینده تخصیص یابد و به حساب سازمان جهاد کشاورزی واریز شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه برنامه کاری سازمان برای هزینه کردن این اعتبار در چند زمینه پیش بینی شده است اظهار کرد: طرحی تدوین شده است که در چهار زمینه این اعتبار را هزینه کنیم.

وی گفت: بحث اول آموزش کشاورزان برای افزایش دانش فنی و علمی از طریق برپایی کارگاه های آموزشی، چاپ نشریات و غیره و هر روشی است که دانش فنی کشاورز را افزایش پیدا کند.
طاهری ادامه داد: بخشی از این اعتبار در زمینه باغبانی، اصلاح باغ ها و هرس هزینه می شود که مهمترین دلیل طغیان آفت زنجره خرما تراکم بیش از حد باغ ها و غیر استاندارد بودن تعداد درخت در واحد سطح است.

وی گفت: در بخش مربوط به حفظ نباتات هزینه ای برای مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی با آفت در نظر گرفته شده است. 

وی بیان کرد: بخش چهارم در زمینه زیربنایی و بحث مکانیزاسیون است که شامل خرید تجهیزات و امکانات سمپاشی جدید و در اختیار قرار دادن برای کشاورزان و شرکت های فنی و مشاوره ای می باشد تا همیشه تجهیزات را در منطقه داشته باشیم.

طاهری گفت: امیدواریم این اعتبار در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان قرار گیرد و کارهای زیربنایی سریع انجام شود تا سریع تر آفت زنجره خرما را کنترل کنیم.

آفت زنجره خرما هر سال به درختان خرما آسیب وارد می کند و بخشی از محصول را از بین می برد.

خرما یکی از محصولات مهم مناطق گرمسیری کشور است که به لحاظ امنیت غذایی، اشتغال، درآمد زایی، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی از محصولات استراتژیک کشور به شمار می آید.

شهرستان های شرقی کرمان زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی استان هستند.

جنوب استان کرمان نیز با سطح زیر کشت 31 هزار و 400 هکتار و تولید سالانه بیش از 182 هزار تن خرما سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارد.
برچسب ها: زنجره خرما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)