کد خبر: ۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ‌کرمان
معاون امور معادن ‌و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ کرمان‌ تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم یک هزار و 400 محدوده معدنی خود را تعیین تکلیف کنیم‌ و طی این یک سال کار 14 سال را انجام دهیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ‌کرمان اظهار داشت: از یکم‌ آذر ماه بر‌اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، محدوده‌های معدنی آزاد و بلامعارضی که مشمول مزایده بودند را آزاد می‌کنیم.
 به گزارش فارس ، مهدی حسینی‌نژاد بعد از ظهر امروز اظهار داشت: استان کرمان 181 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود 150 هزار کیلومتر آن توسط اشخاص که می‌خواستند فعالیت معدنی ‌انجام شود ثبت و بلوکه شده است.
وی افزود: ‌بعضی از افراد در سال‌های قبل به ویژه سال 87 به واسطه بخشنامه‌ای که از وزارت صنعت، معدن داشتیم به عنوان ثبت محدوده درخواست داده‌اند و محدوده‌هایی در خاک استان بلوکه شده‌ است.
حسینی‌نژاد تصریح کرد: هم اکنون در خاک استان کرمان حدود 5 هزار و 721 محدوده معدنی ثبت شده که از این تعداد 361 پروانه بهره‌برداری کسب کرده ‌و ما‌بقی به نحوی گواهی کشف و پروانه اکتشاف و درخواست ثبت محدوده دارند.
وی عنوان کرد: حدود 3 هزار محدوده معدنی ‌به دلیل اینکه نتوانسته‌اند به تعهدات ‌خود عمل کنند، باطل شده و طبق قانون باید به مزایده گذاشته شوند.
معاون امور معادن ‌و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ‌کرمان بیان کرد:‌ یکی از مشکلاتی که در مزایده محدوده‌های معدنی در سطح استان کرمان وجود دارد به دلیل اینکه افراد که آنها را ثبت داده‌اند از لحاظ مالی و علمی در این زمینه تخصص نداشتند نتوانستند ذخیره را دربیاورند و به همین دلیل امکان قیمت‌گذاری این محدوده‌ها نیست.
حسینی‌نژاد گفت: در آیین‌نامه‌ قانون معادن آمده است زمانی که محدوده مجدد به مزایده رفت‌، برنده آن مزایده لازم‌الاجرا شده که حتما باید هزینه‌های فرد قبلی را به قیمت کارشناسی روز پرداخت کند و این هم یکی از مشکلاتی که ما در مزایده‌ها داریم.
وی افزود:‌ از سال 88 تا سال 92 تنها 450 محدوده معدنی را توانستیم به مزایده ببریم و تعیین تکلیف شوند و اگر قرار باشد 3 هزار محدوده را به مزایده بگذاریم حدود 30 سال باید مزایده برگزار کنیم و این یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه معدن است.
حسینی‌نژاد بیان کرد: سرمایه‌گذار واقعی که می‌خواست در حوزه معدن در استان سرمایه‌گذاری کند به دلیل بلوکه ‌و پر شدن محدوده توسط افراد که توان مالی و علمی نداشتند نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه معدن استان کرمان وجود دارد این است که 14 درصد مساحت استان به واسطه محیط زیست و 32 درصد سازمان انرژی هسته‌ای بلوکه شده که عملا دیگر امکان فعالیت در استان کرمان وجود نداشت.
معاون امور معادن ‌و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ کرمان با اشاره به اینکه مواد معدنی چهار طبقه دارد، بیان کرد: طبق اول و دوم در حیطه وزارت صنعت، معدن‌، طبقه سوم که مواد پرتوزا هستند در حیطه سازمان انرژی اتمی و طبقه چهار مواد نفتی در اختیار وزارت نفت قرار دارند.
حسینی‌نژاد تصریح کرد: کرمان یک استان معدنی است و حدود 42 درصد ارزش افزوده معدنی تولیدات معدنی‌، 21 درصد استخراج معادن کشور در استان کرمان استخراج و حدود 36 درصد وصول حقوق دولتی و 30 درصد فعالیت‌های حوزه معدن کشور در استان کرمان انجام می‌شود.
وی افزود: سال گذشته 42 درصد ارزش افزوده تولیدات معدنی مربوط به چهار شرکت بزرگ کرمان یعنی مس، گل‌گهر، زغال‌سنگ، کرومیت و جلال‌آباد است و تقریبا 99.6 دهم درصد ارزش افزوده مربوط به این شرکت‌هاست‌ و تنها چهار دهم ‌درصد دیگر مربوط به مابقی معادنی است که ثبت داده‌ایم.
حسینی‌نژاد عنوان کرد: در حوزه معدن سیاست کوچک مقیاس بودن خیلی جواب نداده و در معدن سیاست بزرگ مقیاس جواب می‌دهد.
وی گفت: از ابتدایی سال 93 یک سند راهبردی‌ برای حوزه معدن با کمک دانشگاه‌، انجمن تخصصی معدن را طراحی کرده‌ و بر اساس آن پیش رفته‌ایم و امیدواریم برنامه‌ها و زیرساخت‌ها‌ را در حوزه معدن فراهم کنیم که امکان سرمایه‌گذاری توسعه استان و کشور بهبود یابد.
‌معاون امور معادن‌ و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ کرمان عنوان کرد: اکتشاف اصولی‌ترین کار در حوزه معدن است.
حسینی‌نژاد افزود: در دنیا معمولا دولت‌ها بحث اکتشاف را رصد می‌کنند و بعد اثبات ذخایر معدنی را در اختیار سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند قرار می‌دهند که این مسئله در کشور ما بر‌عکس است.
وی گفت‌: وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاستی اتخاذ کرد تا ما 20 درصد مساحت استان کرمان ‌را در قالب پهنه برای مزایده اکتشافی بگذاریم و شرکت‌های توانمند وارد شوند و بتوانند اکتشاف را انجام دهند.
حسینی‌نژاد عنوان کرد: چیزی که در سال‌های قبل تعریف شده بود که بر‌اساس این سیاست در هر استان دو پهنه را برای اکتشاف تعریف کند و ما در استان کرمان با پیگیرهای صورت گرفته ‌توانستیم این دو پهنه را منحصرا برای استان کرمان به 23 پهن بشکنیم.
معاون امور معادن ‌و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ کرمان‌ تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم یک هزار و 400 محدوده معدنی خود را تعیین تکلیف کنیم‌ و طی این یک سال کار 14 سال را انجام دهیم.
حسینی‌نژاد افزود: طبق آیین‌نامه‌ای که در سال 88 از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد، باید محدوده‌هایی که ‌منجر به صدور گواهینامه کشف نشدند را نگه داریم به دلیل اینکه بتواند از معدندکار حمایت کند.
وی بیان داشت: اکثر افرادی که به حوزه معدن ورود کرده بودند توان مالی و فنی را نداشتند و منجر به این شده معدن کاملا بلوکه شود.
حسینی‌نژاد ادامه داد: از یکم‌ آذر ماه سال جاری بر‌اساس بخشنامه جدید‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محدوده‌های آزاد و بلامعارضی که مشمول مزایده بودند را آزاد می‌کنیم.
وی عنوان کرد: برای شفاف‌سازی در حوزه معدن سایت کاداستر را طراحی کرده‌ایم و همه این محدوده‌ها از طریق این سایت در اختیار‌ افراد قرار می‌گیرد و خودشان می‌توانند ثبت محدودها داشته باشند‌ و وضعیت محدوده‌های خود را بررسی کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بیست‌و‌نهمین جشنواره شعر رضوی در کرمان به ‌کار خود پایان داد

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

رئیس شبکه بهداشت رودبار جنوب هشدار داد: ثبت ۶۰ مورد عقرب‌گزیدگی در فروردین ماه امسال

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: افزایش ۳۰ درصدی میزان مطالبات معوق بانکی در کرمان

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)