کد خبر: ۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
جزئیات نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران که قرار است دی‌ماه امسال در استان کرمان برگزار شود،‌ توسط مدیران اجرایی این جشنواره تشریح شد.
جزئیات نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران که قرار است دی‌ماه امسال در استان کرمان برگزار شود،‌ توسط مدیران اجرایی این جشنواره تشریح شد.

به گزارش ایسنا سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران که دو سال متوقف شده بود‌، امسال دوباره با تعیین شورای سیاست‌گذاری آغاز به کار خواهد کرد.

فرزاد طالبی اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که توسط وزارت ارشاد با استان کرمان بسته شده‌، سیر جشنواره به‌طور کامل مشخص و قرار است به‌صورت مشترک توسط استانداری کرمان و وزارت ارشاد برگزار شود.

او ادامه داد: اهمیت جشنواره موسیقی نواحی ایران کمتر از جشنواره موسیقی فجر نیست. جشنواره موسیقی نواحی ابعادی ملی دارد و یک جشنواره کارکردی است، زیرا انواع موسیقی‌های کشور ما از آبشخور موسیقی نواحی تغذیه می‌کنند. بنابراین اهمیت این موسیقی بر کسی پوشیده نیست.

طالبی با بیان این‌که این جشنواره با وجود برگزاری در کرمان ابعاد ملی دارد، اعلام کرد: براساس تفاهمنامه‌ای که میان وزارت ارشاد و استان کرمان بسته شده است، این استان به مدت سه سال میزبان جشنواره موسیقی نواحی خواهد بود. سعی کرده‌ایم در جشنواره امسال برنامه مشخصی را تدوین کنیم تا شاهد یک تفاوت محتوایی نسبت به سال‌های قبل باشیم.

سرپرست دفتر موسیقی با بیان این‌که برگزاری این جشنواره با هفته وحدت همزمان شده است، گفت: تقارن جشنواره موسیقی نواحی با هفته وحدت باعث شده که جشنواره امسال تم شادمانه‌ای داشته باشد. ما در دفتر موسیقی سعی کردیم نقاط ضعف و قوت جشنواره‌های پیشین را بسنجیم، نقاط ضعف را تا حد امکان به حداقل برسانیم و نقاط مثبت را تقویت کنیم.

طالبی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پایان رسیدن دوره سرپرستی‌اش در دفتر موسیقی، آیا سمت او به‌عنوان رئیس جشنواره موسیقی نواحی تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟ گفت: آقای مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - برای من به‌عنوان یک شخصیت حقیقی، حکم ریاست شورای سیاست‌گذاری جشنواره نهم را صادر کرده است. قطعا این جشنواره با چارچوب خاصی پیش می‌رود و اگر شخص دیگری هم جای من بیاید، همین روند را ادامه می‌دهد؛ اما حکم من به عنوان یک شخصیت حقیقی و نه حقوقی است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چه حکم جدیدی از معاونت هنری گرفته است‌؟ بیان کرد: من اصلا این موضوع را پیگیری نمی‌کنم، چون این موضوع توسط معاونت هنری پیگیری می‌شود و باید آن‌ها به این پرسش پاسخ دهند. همچنین ترجیح می‌دهم بیشتر از این، به این موضوع نپردازم، زیرا جشنواره به حاشیه کشیده می‌شود.

به گزارش ایسنا‌، در نشستی که صبح 18 آبان‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، دبیر نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران در سخنانی اظهار کرد: هویت ما ایرانی‌ها در وهله اول در گرو موسیقی مقامی است. ‌آنچه در تاریخ این موسیقی گذشته، در کتاب‌های مختلف نوشته شده است. در واقع موسیقی ما دارایی‌ کشور ما محسوب می‌شود.

ایرج نعیمایی با بیان این‌که موسیقی مقامی جزو باورها و هویت ملی ماست، گفت: این جشنواره همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود و بی‌شک این تقارن با موضوع جشنواره بی‌ربط نخواهد بود. ما موضوع شادیانه‌ها را محور بخش رقابتی قرار داده‌ایم.

این پژوهشگر حوزه موسیقی با بیان این‌که امسال ابعاد جشنواره نواحی گسترده‌تر شده است، ادامه داد: با امکاناتی که امسال در اختیار ما قرار گرفته است، جشنواره کمی وسیع‌تر برگزار می‌شود. در بخش اجراها، ما دو بخش رقابتی و غیررقابتی خواهیم داشت. در بخش رقابتی هیئت داوران برنامه‌ریزی مفصلی دارند و در بخش غیررقابتی هم از پیشکسوتان و استادان این عرصه دعوت کرده‌ایم تا با موضوع «مولود» اجراهایی داشته باشند.

او اظهار کرد: در بخش جنبی جشنواره‌، گروه‌هایی از استان میزبان روی صحنه می‌روند. همچنین ما هفته‌ای به‌عنوان «هفته فیلم» خواهیم داشت که فیلم‌های تراز اول در زمینه موسیقی در آن پخش می‌شوند. همچنین مسابقه عکاسی در اینستاگرام را ترتیب داده‌ایم که طرح خوبی است. انتخاب کتاب و سی‌دی در زمینه پژوهش موسیقی نواحی، بخش دیگری از برنامه‌های ما است و در زمینه مقالات دانشگاهی هم برنامه‌هایی داریم.

نعیمایی در ادامه سخنانش گفت: موزه هرندی در استان کرمان در ایام جشنواره میزبان سازهای ایرانی خواهد بود. تقدیر از بزرگان حوزه موسیقی نواحی ایران هم جزو برنامه‌های ماست، البته قرار بود تقدیری از آقای محسن حجاریان که در زمینه اتنوموزیکولوژی فعالیت می‌کند، داشته باشیم که ایشان مریض‌احوال هستند و معلوم نیست این اتفاق بیفتد.

دبیر جشنواره نهم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که برای ثبت و ضبط آثار ارائه‌شده در جشنواره و هنرمندان پیشکسوتی که نمی‌توانند از طریق فراخوان از برگزاری جشنواره مطلع شوند‌، چه اقداماتی انجام شده است؟ توضیح داد: همانطور که می‌دانید فراخوان، یک موضوع تبلیغی است و خیلی از هنرمندان موسیقی نواحی از این طریق نمی‌توانند مطلع شوند. بر همین اساس ما تیمی تشکیل دادیم که این هنرمندان را در همه شهرستان‌های ایران شناسایی کنند. طبیعی است که ما صرفا براساس فراخوان عمل نمی‌کنیم.

او افزود: درباره ثبت و ضبط آثار ارائه‌شده در جشنواره هم باید بگویم که برنامه ما انتشار این آثار است. ما همه آنچه را که در این جشنواره ضبط می‌کنیم، در اختیار دبیرخانه قرار خواهیم داد و هدف‌مان این است با رعایت حقوق مولف این آثار منتشر شود.

همچنین محمدرضا علیزاده - مدیر کل اداره ارشاد استان کرمان - با حضور در این نشست، گفت: پس از امضای تفاهمنامه‌ای با وزارت ارشاد قرار شد که نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با مشارکت استان کرمان برگزار شود. به هر حال موسیقی‌های مختلفی در مناطق جنوبی و شهری استان کرمان رواج دارند و یکی از دلایلی که باعث شد کرمان میزبان این جشنواره شود، موقعیت فرهنگی این استان است.

او ادامه داد: تنوع فرهنگی که در این استان وجود دارد یکی از دلایل میزبانی ما بود. امیدوارم کرمان بتواند میزبان خوبی برای جشنواره موسیقی نواحی باشد و هنرمندان کرمانی بتوانند از این جشنواره بهره لازم را ببرند.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از چهار تا هفتم دی‌ماه به‌مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و همزمان با هفته وحدت در استان کرمان برگزار خواهد شد. 
برچسب ها: موسیقی نواحی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)