کد خبر: ۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در مراسمی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در سالن همایش‌های تخصصی نمایشگاه کتاب کرمان برگزار شد، کتاب «تل ابلیس» و مجموعه‌ی «مس‌شناخت» معرفی و رونمایی شدند.
در مراسمی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در سالن همایش‌های تخصصی نمایشگاه کتاب کرمان برگزار شد، کتاب «تل ابلیس» و مجموعه‌ی «مس‌شناخت» معرفی و رونمایی شدند.
 
در این مراسم سید علی میرافضلی مدیر روابط عمومی مس منطقه‌ی کرمان، ضمن معرفی کتاب «تل ابلیس» گفت: این کتاب در نشان دادن پیش‌گامی منطقه‌ی جنوب‌شرق کشور در آغاز عصر مس و نیز پیشرفت‌های تمدن فلزکاری این منطقه، بسیار حائز اهمیت است.

میرافضلی ادامه داد: هدف از ترجمه و انتشار این کتاب، نه‌تنها پرداختن به مقطعی در تاریخ مس، بلکه بخشی کم‌ترشناخته‌شده در تاریخ ایران و استان کرمان بوده که گوشه‌هایی از آن در «تل ابلیس» آمده است.

وی افزود: آقای محمد شریفی مترجم این کتاب و مجموعه‌ی «مس‌شناخت»، در کنار امانت‌داری نسبت به متن اصلی، ترجمه‌ای خوش‌خوان و روان را به دست داده‌اند که این موضوع، بر ارزش کار افزوده است.

مدیر روابط عمومی مس منطقه‌ی کرمان با بیان این‌که مجموعه «مس‌شناخت» شامل ١٢ جلد کتاب با موضوعات تاریخی و فرهنگی است، گفت: شرکت مس با اهتمام در چاپ و انتشار آثاری از این دست، می‌کوشد قدمی در راه معرفی و شناخت تمدن و فرهنگ ایران کهن بردارد.

در ادامه‌ی این مراسم، محمد شریفی نعمت‌آباد مترجم کتاب «تل ابلیس» ضمن ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی منطقه‌ی تل ابلیس، گفت: «تل ابلیس» در منطقه‌ای باستانی در اطراف شهرستان بردسیر قرار دارد و هفت دوره‌ی تمدنی در این منطقه، یکی پس از دیگری و در طول قرن‌ها شکل گرفته‌اند.

محمد شریفی نعمت‌آباد افزود: هر تمدنی پس از نابود شدن تمدن قبلی در طی سالیان طولانی، در محل تمدن پیش از خود بنا شده که بقایای این تمدن‌ها در حفاری‌های مختلف کشف شده است.

وی ادامه داد: تل ابلیس تپه‌ای طبیعی نیست بلکه یک محل باستان‌شناختی است که در طول هزاره‌ها با روی هم انباشته‌شدن آوار خانه‌های خشتی به‌وجودآمده است.

شریفی گفت: تاریخ مس ایران، یک تاریخ حداقل هفت‌هزارساله است و همین قدمت می‌تواند بهانه‌ی کوششی همه‌جانبه در شناخت آن و انگیزه‌ای برای بازیابی هویت فرهنگی‌مان باشد.

وی با بیان این‌که کار ترجمه‌ی این مجموعه، سال‌ها به طول انجامیده، گفت: ترجمه‌ی آثار و منابعی از قبیل «تل ابلیس»، سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

شریفی در ادامه، به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت و پس از آن، کتاب «تل ابلیس» و مجموعه‌ی «مس‌شناخت» رونمایی شدند.

گفتنی است؛ کتابِ «کندکاوی در تل ابلیس» گزارش حفاری‌های سال 1964 و یک‌سری مطالعات در این منطقه است که از سوی دانشگاه ای‌.لی‌.نویز انجام شده و به قلم ژوزف. آر. کالدوِل باستان‌شناس و مردم‌شناس معروف آمریکایی به رشته‌ی تحریر درآمده است. هم‌چنین کتاب‌های «ایران در شرق باستان»، «عصر مس در اروپا»، «عصر مس در یونان» و «مس؛ تشریح یک صنعت»، از دیگر آثار منتشرشده‌ی مجموعه‌ی «مس‌شناخت» است. این کتاب‌ها در موسسه‌ی فرهنگی‌هنری مفرغ ترجمه شده و به اهتمام روابط‌عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، منتشر شده‌است.
برچسب ها: مس ، شرکت مس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)