کد خبر: ۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشی از سند میثاق جناح راست برای ارائه لیست مشترک
کارهای انتخاباتی اصولگرایان در راستای وحدت بسیار خوب پیش می‌رود.
گفته‌های فعالان و کارشناسان سیاسی اصولگرا هویدای نا به سامانی و دگرگونی در جریان سیاسی راست است.

کمتر از 100 روز به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است. بنابراین تمام جناح‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد اجرایی کردن برنامه‌ها و سیاست‌های خودشان هستند تا شاید شانس و موفقیت بیشتری برای کسب آراء مردمی و در نهایت جذب حداکثری کرسی‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به بقیه داشته باشند.

گفته‌های فعالان و کارشناسان سیاسی اصولگرا هویدای نا به سامانی و دگرگونی در جریان سیاسی راست است. به دلیل اینکه هر روز خبر حیرت‌انگیزی از جریان‌های سیاسی اصولگرا رسانه‌ای می‌شود، دیروز ائتلاف جبهه پایداری با حزب موتلفه اسلامی و جمعیت ایثارگران و تبعیت اصولگرایان از شورای فقها، امروز رونمایی از سند میثاق جهت ارائه لیست مشترک احزاب اصولگرا و فردا هم داستان‌ها و خبرهای حیرت انگیز دیگری مانند گذشته از جناح سیاسی راست رسانه‌ای خواهد شد. به گفته برخی از کارشناسان سیاسی هدایت احزاب اصولگرا در دست رهبر جبهه پایداری افتاده است، اما این هدایت تا چه اندازه می‌تواند با موفقیت همراه باشد، معلوم نیست.

مصوبات جبهه پایداری بعد از تائید شورای فقها قابلیت اجرا دارد
روز گذشته، فاطمه آلیا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری مجلس به ایسنا گفته است، اصولگرایان در راستای رسیدن به وحدت و بر اساس اسنادی که به امضا رسانده‌اند با یکدیگر میثاق بستند که تنها افراد منتسب به تشکل و حزبشان در لیست‌های انتخاباتیشان نباشد بلکه این لیست‌های انتخاباتی مطابق با شاخص‌ها و معیارها بسته شوند.

او با اشاره به آخرین فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان به ویژه جبهه پایداری گفت:‌ کارهای انتخاباتی اصولگرایان در راستای وحدت بسیار خوب پیش می‌رود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست‌های انتخاباتی برخی احزاب و گروه‌های اصولگرا از جمله حزب موتلفه، حزب رهپویان و جمعیت ایثارگران افزود: این گروه‌ها جلسات مستمر انتخاباتی خود را دارند.

وی گفت:‌ البته تضمین وحدت اصولگرایان بستگی به نوع ارتباط آن‌ها با شورای فقها دارد و احزاب اصولگرا پذیرفته‌اند که در راس فعالیت‌‌هایشان شورای فقها قرار داشته باشد.

آلیا این شورای سه گانه فقها را متشکل از حضور آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی خواند و گفت: این شورا اخیرا هم جلساتی داشته است و در راستای وحدت اصولگرایان به جاهای بسیار خوبی رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصولگرایان پس از رسیدن به وحدت وارد معیارها، شاخص‌ها و مصادیق می‌شوند گفت:‌ مطابق شاخص‌ها و معیارهایی که اصولگرایان برای خود تعریف کرده‌اند لیست‌های انتخاباتی بسته خواهد شد.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری مجلس در ارتباط با آخرین فعالیت‌های جبهه گفت:‌ جبهه پایداری به طور فصلی با شورای فقها جلسه دارد و یکی از وجوه تمایز این جبهه با سایر تشکل‌ها این است که مصوباتش تا زمانی که به تائید شورای فقها نرسد معتبر نیست. آلیا در پایان گفت: شورای مرکزی جبهه پایداری جلسات منظم و هفتگی خود را دارد و مصوبات این جلسات بعد از اینکه به تائید شورای فقها می‌رسد قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

با جبهه پایداری ائتلاف نمی‌کنیم
اما این سند میثاق چه سندی است و آیا تمام احزاب اصولگرا از میثاق برای ارائه لیست مشترک اطلاع دارند؟ مهمتر اینکه این موضوع می‌تواند بر خلاف اصل تحزب باشد یا خیر؟ دلاور صیامی، دبیرکل حزب حامیان ولایت درباره سند میثاق اصولگرایان مبنی بر ائتلاف و ارائه لیست مشترک به «ابتکار» گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم امضای سندی به اسم میثاق با احزاب اصولگرا شکل نگرفته است.

او در ادامه افزود: من با اصولگرایان بسیاری در ارتباطم، اما چنین موضوعی را تا به امروز نشنیده‌ام. 

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه به اظهارات فاطمه آلیا اشاره کرد و افزود: به عقیده من، چنین سخنانی بر خلاف اصل تحزب است به دلیل اینکه هر حزب و تشکیلاتی مستقلا فکر و ایده‌های خودش را دارد. بنابراین شخص یا اشخاصی نمی‌تواند سخنگوی دیگر احزاب و اشخاص باشد.

به گفته صیامی، باید مصوبه‌ای برای انجام سیاست‌ها صورت بگیرد در غیر این صورت کسی حق ندارد بجای دیگران تصمیم گیری کند. پس بهتر است سخنگوی جریان یا تشکلات دیگر نباشیم. 

دبیرکل حزب حامیان ولایت در پاسخ به این پرسش که آیا حزب حامیان ولایت با جبهه پایداری ائتلاف می‌کند یا خیر، تاکید کرد: تاکنون صحبتی با جبهه پایداری در این مورد نداشته‌ایم، اما سیاست حزب حامیان ولایت بر این است تا با احزاب و اصولگرایان معتدل و اعتدالی تا گام‌های مثبتی برای مجلس شورای اسلامی داشته باشد یا از دولت حمایت کنند، ائتلاف خواهد داشت.

صیامی به اظهارات لطف‌الله فروزنده مبنی بر تبعیت اصولگرایان از شورای فقها اشاره کرد و گفت: احترام به مراجع و علما واجب است، اما به نظر من، بهتر است علما و مراجع را تصاحب نکنیم به دلیل اینکه علما برای همه ملت ایران است.

او در این باره اضافه کرد: همان‌طور که پیشتر گفتم تمام احزاب و تشکل‌ها صاحب فکر و اندیشه هستند. بنابراین اگر حزب یا جریانی دچار اشتباه و خطا شود به حساب مراجع و علما نوشته خواهد شد.

به گفته وی، به نظر من، سخنان فروزنده سندیت ندارد. صیامی در پایان تصریح کرد: همان‌طور که گفتم بهتر است مراجع و علما را وارد اشتباهات و خطاهای حزبی خود نکنیم.

اصولگرایان چاره‌ای جز وحدت ندارند
سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز درباره سند میثاق اصولگرایان مبنی بر ائتلاف و ارائه لیست مشترک به «ابتکار» گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم، اما قرار است جامعه روحانیت مبارز از دبیرکل‌های احزاب، تشکل‌های سیاسی و شخصیت‌های حقیقی دعوت کنند تا در قالب یک شورا شرکت و لیست و فهرست برای شعارهای مشترک داشته باشند. 

او اضافه کرد: من به عنوان سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری موضوعاتی را که گفتم اطلاع دارم و درباره میثاق همچنین در خصوص ارائه لیست مشترک اصلا خبری ندارم.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اظهارات لطف‌الله فروزنده مبنی بر تبعیت اصولگرایان از شورای فقها تاکید کرد: به نظر من، شخص فروزنده باید در این زمینه توضیحاتی را بیان کند، اما محوریت جبهه پیروان خط امام و رهبری جامعه روحانیت مبارز است.

وی در ادامه تصریح کرد: جامعه مدرسین هم از شورای هماهنگی اصولگریان حمایت می‌کند. از طرفی آیت‌الله مصباح یزدی هم موافق تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان است.

به گفته سجادی، جامعه روحانیت مبارز ساختار حزبی‌تری نسبت به بقیه دارد. یعنی دارای کیمته، شورای مرکزی، کنگره سیاسی و ساختارهای دیگری است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه ساختار جامعه روحانیت مبارز حزبی‌تر است، تصریح کرد: کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده که حجت الاسلام مصباحی مقدم در خصوص این کمیته توضیحات بهتر و بیشتری می‌تواند ارائه دهد، اما تمام این موارد بستگی به این دارد تا جامعه روحانیت مبارز از جبهه پیروان خط امام و رهبری و سایر احزاب و تشکلات سیاسی دعوت کنند. 

سجادی در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه پیروان خط امام و رهبری با جبهه پایداری ائتلاف انجام خواهد داد یا خیر، گفت: ما جبهه پایداری را به صورت یک مجموعه می‌بینیم به دلیل اینکه از تمام احزاب و تشکلات اصولگرا برای وحدت و هماهنگی دعوت شده است.

او در این باره اضافه کرد: در بین احزاب اصولگرا شخصیت‌هایی همچون علی اردشیر لاریجانی، محمدباقر قالیباف و ... حضور دارند و تنها جبهه پایداری نیست.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به وحدت و اتحاد اصولگرایان اشاره کرد و گفت: به عقیده من، اصولگرایان چاره‌ای جز وحدت و اتحاد ندارند در غیر این صورت اصولگرایان با داستان ریاست جمهوری سال 92 مواجه می‌شوند.

به گفته وی، یکی از علت‌هایی که اکثریت مجلس نهم را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، وحدت و اتحاد آن‌ها بوده است. بنابراین اصولگرایان ناگزیر به وحدت و انسجام هستند.

رویای اصولگرایان
باتوجه به اظهارات کارشناسان و فعالان سیاسی اصولگرا می‌توان دریافت که سندی تحت عنوان میثاق برای ارائه لیست مشترک از طرف فاطمه آلیا بیان شده وجود خارجی ندارد و به نظر این موضوع شبیه به مثل معروف تیری در تاریکی انداختن است تا شاید به هدف بخورد، اما این بار تیر جبهه پایداری به سنگ خورد. به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی شخصی مانند آیت‌الله مصباح یزدی در گذشته حزب را قبول نداشته چه برسد به آنکه معنای دقیق اصل تحزب را بداند! و فقط به دنبال باندبازی و هدایت جریان فکری خودشان هستند نه چیز دیگر. از طرفی دیگر اصولگرایان هنوز در جستوجوی رویای اتحاد و وحدت هستند.
برچسب ها: مجلس ، انتخابات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۳۱ درصد مراجعه کنندگان از نحوه ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی رضایت ندارند

الصاق پابند به پای سارقان با بیش از ۳ بار سابقه محکومیت قطعی

برگزیدگان نخستین رویداد داستان مصور دفاع مقدس معرفی و تجلیل شدند

زمان پخش فصل سوم سریال «سرزمین مادری» مشخص شد

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در مناطق مختلف کرمان

پانسمان‌های سوختگی بیمه نیست، اغلب بیماران قادر به تهیه آن نیستند / گلایه از غیراستاندارد بودن تخت‌های سوختگی کشور

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

امکان ثبت نام سرویس مدرسه از اول خرداد

مسئولان ذغالسنگ استان به دستگاه قضایی احضار شدند

اظهارات «تاج» درخصوص جزئیات جدید پرونده فساد در فوتبال

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)