کد خبر: ۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
عرب سرخی معتقد است: «ائتلاف انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل استراتژی مناسبی نیست و نمی تواند جلوبرنده و راهبردی باشد.»
گمانه‌زنی‌های انتخاباتی برای مجلس دهم از هم‌اکنون آغاز شده و جریان‌های سیاسی به شکل‌های مختلف در حال آماده‌سازی خود برای حضور جدی در این انتخابات هستند. انتخاباتی که از جنبه‌های مختلف با انتخابات گذشته متفاوت است و رنگ و بوی جدیدی دارد. به همین دلیل«آرمان» با فیض‌ا... عرب سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آخرین وضعیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش جماران، عرب سرخی معتقد است: «ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل استراتژی مناسبی نیست و نمی‌تواند جلوبرنده و راهبردی باشد.» در ادامه متن گفت‌وگوی فیض‌ا... عرب سرخی با «آرمان» را از نظر می‌گذرانید.
 
 برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند در شرایط کنونی سرلیستی یک شخصیت معتدل مانند ناطق نوری بیشتر به مصلحت اصلاح‌طلبان است. در مقابل برخی معتقدند که جریان اصلاحات دارای پتانسیل زیادی است و سرلیست اصلاح‌طلبان باید از دل جریان اصلاح‌طلبی انتخاب شود. شما با کدام دیدگاه موافقید؟

در شرایط کنونی بحث ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل نه امکان‌پذیر است و نه مفید خواهد بود. جریان اصولگرا باید تکلیف خود را مشخص کند و با رویکرد اعتدالی حول شخصیت‌هایی مانند آقای ناطق نوری یا علی لاریجانی اجماع کند. این در حالی است که از گوشه و کنار خبر می‌رسد آقای ناطق نوری قصد ندارد در انتخابات حضور پیدا کند و به احتمال زیاد وارد رقابت‌های انتخاباتی نخواهد شد. هر کدام از جریان‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دارای یک شناسنامه، تاریخ و مشی خاص خود هستند. در نتیجه اختلاط یا امتزاج این دو جریان سیاسی نمی‌تواند گامی به جلو باشد و بلکه ممکن است سبب سردرگمی جریان‌های سیاسی در برنامه‌ریزی‌های خود در بلندمدت شود. مساله مهم در این زمینه این است که جریان‌های سیاسی باید بتوانند برنامه‌ها و اهداف خود را برای مردم تشریح کنند و به صورت آزادانه به فعالیت بپردازند. فضای آزاد سیاسی سبب نشاط و پویایی جریان‌های سیاسی خواهد شد و در نتیجه دلیلی برای امتزاج لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود نخواهد شد. در نتیجه به نظر من ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل استراتژی مناسبی نیست و نمی‌تواند جلوبرنده و راهبردی باشد. این احتمال وجود دارد که یک شخص به مرور زمان مواضع سیاسی خود را تغییر بدهد و وارد یک جریان سیاسی جدید شود اما این وضعیت برای جریان‌های شناسنامه‌دار سیاسی امکان‌پذیر نیست. امتزاج لیست‌های انتخاباتی در شرایطی امکان‌پذیر است که تحلیل هر دو جریان سیاسی از مسائل مختلف به هم شبیه باشد و مواضع یکسانی در بزنگاه‌های سیاسی اتخاذ کنند. البته این نکته وجود دارد که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به این نتیجه برسند که در یک ائتلاف نانوشته و با هماهنگی وارد انتخابات شوند. ممکن است به نتیجه مطلوب برسند و مانع از حضور مجدد تندروها در مجلس آینده شوند. این ائتلاف نانوشته و استراتژیک قابل قبول است و ممکن است جریان تحول‌خواه ایران را به نتیجه مطلوب نزدیک کند. البته این ائتلاف مقطعی است و نمی‌تواند تا درازمدت ادامه داشته باشد. به همین دلیل در شرایط کنونی بهترین استراتژی انتخاباتی ائتلاف نانوشته است. مساله دیگر اینکه سرلیست اصلاح‌طلبان باید یک شخصیت اصلاح‌طلب باشد. با این وجود اینکه این فرد چه کسی باشد نیاز به بررسی و دوراندیشی دارد. جریان اصلاحات از پتانسیل بالایی در نیروی انسانی و فکری برخوردار است و با بررسی دقیق می‌تواند سرلیست انتخاباتی خود را مشخص کند. هر شخصیتی که بتواند مطالبات اصلاح‌طلبان را نمایندگی کند می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده باشد. در شرایط کنونی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرلیستی اصلاح‌طلبان دکتر عارف است. آقای عارف علاوه بر اینکه از دانش و تخصص کافی برخوردار است در بین عامه مردم و همچنین جریان اصلاحات دارای محبوبیت است. با این وجود سخن گفتن درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان کمی زود است و باید منتظر بود و مشاهده کرد که آیا چهره‌های مطرح اصلاحات از کانال شورای نگهبان عبور می‌کنند یا خیر. به نظر من سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید پس از مشخص شدن وضعیت تایید صلاحیت‌ها و با سنجیدن و بررسی شرایط آن مقطع زمانی انتخاب شود. 

 ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل چه کاربردی خواهد داشت؟
در برخی از حوزه‌های انتخاباتی ممکن است چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان به دلیل ممانعت نهادهای نظارتی حضور نداشته باشند. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان باید از یک اصولگرای معتدل و میانه‌رو استفاده کنند و مانع از حضور چهره‌های تندرو و منتقد دولت در مجلس شوند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد اصلاح‌طلبان با یک تیر دو نشان زده‌اند. نخست اینکه مانع از حضور تندروها در مجلس شده‌اند و دوم اینکه هزینه‌های خود را کم کرده و با حمایت از یک اصولگرای معتدل که با سیاست‌های دولت همراه باشد زمینه را برای تحقق مطالبات اصلاح‌طلبی هموار کرده‌اند. با این وجود این نوعی استراتژی انتخاباتی است و به معنای ائتلاف نیست. ائتلاف به حالتی گفته می‌شود که دو جریان سیاسی با تشکیل اتاق فکر برای آینده برنامه‌ریزی کنند. این در حالی است که چنین اتاق فکری هیچ‌گاه بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل تشکیل نخواهد شد. 

 آقای موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات به تازگی عنوان کرده که ما با اصولگرایان رقابت می‌کنیم و نه شراکت. نظر شما درباره دیدگاه ایشان چیست؟
 بله؛ بنده با آقای موسوی لاری موافق هستم. اصولگرایان رقیب سیاسی ما هستند و نه شریک ما. قرار هم نیست که دو جریان سیاسی رقیب با هم شراکت کنند. این مساله در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست. با این وجود بنده معتقدم برخی از اصولگرایان عاقل و منصف هستند و می‌توان با آنها مراوده شد و ارتباط برقرار کرد. ممکن است همین مراودات نیز در نهایت به سود منافع ملی و مردم تمام شود. 

  چه نقشی برای آقای لاریجانی در انتخابات قائل هستید؟
آقای لاریجانی از جمله معتدلین اصولگرایی به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته نشان داده که دارای مشی اعتدالی و معتدل است و با افراط‌گرایی مخالف است. عملکرد ایشان درباره مساله برجام در مجلس گواهی بر تایید این مساله است. به نظر من آقای لاریجانی بیش از اینکه بتواند به اصلاح‌طلبان و گفتمان اعتدال کمک کند این امکان را دارد که سبب تعدیل در جریان کلی اصولگرایی شود و معتدلین اصولگرایی را حول محور خود جمع کند. در شرایط کنونی بسیاری از طیف‌های اصولگرایی با مشی آقای لاریجانی موافق هستند. به همین دلیل ایشان می‌تواند مطالبات جریان اعتدالی را در بین اصولگرایان نمایندگی کند و به یکی از نقاط کانونی استراتژی اصولگرایان برای انتخابات پیش رو تبدیل شود. نکته دیگر اینکه حضور افرادی مانند آقای لاریجانی ممکن است سبب کاهش منزلت تندروها در بین جریان اصولگرایی شوند و جایگاه تندروها را در بین این جناح متزلزل کند. 

 آیا این احتمال وجود دارد که آقای ناطق نوری نیز مانند آیت‌ا... هاشمی که در ابتدا قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشت در لحظه آخر وارد رقابت‌های انتخاباتی مجلس شود؟
بنده نمی‌توانم در این باره اظهارنظر قطعی کنم. با این وجود معتقدم اگر آقای ناطق نوری وارد عرصه انتخابات شوند اتفاق مثبت و خوشایندی خواهد بود. حضور آقای ناطق نوری در انتخابات برای هر دو جریان سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا مغتنم است و در نهایت به سود منافع ملی تمام خواهد شد. 

 برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند استراتژی اصلی این جریان باید جلوگیری از ورود تندروها به مجلس آینده باشد. به نظر شما این دیدگاه تقلیل‌گرایانه نیست؟آیا بهتر نیست اصلاح‌طلبان افق‌های بلندتری را در زمینه انتخابات مجلس در نظر بگیرند؟
در مسائل سیاسی نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد و امور سیاسی را باید به صورت نسبی تحلیل و بررسی کرد. به همین دلیل نمی‌توان استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان را به جلوگیری از حضور تندروها در مجلس آینده تقلیل داد و باید افق‌های بلندتری را در نظر گرفت. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که در شرایط کنونی تندروها نقش تخریبی در فضای سیاسی دارند و حضور آنها در مجلس آینده ممکن است بیش از گذشته منافع ملی را به خطر بیندازد. با این وجود نباید به مسائل سیاسی به صورت سیاه و سفید نگاه کرد و استراتژی یک جریان مهم سیاسی را به یک موضوع خاص تقلیل داد. 

 آقای روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید. آیا در انتخابات مجلس نوعی بده‌وبستان سیاسی بین اصلاح‌طلبان و آقای روحانی صورت خواهد گرفت؟شما چه نقشی برای آقای روحانی در انتخابات مجلس قائل هستید؟
 آقای روحانی منادی گفتمان اعتدال در کشور هستند و مشی‌ای که دنبال می‌کنند بیانگر میانه‌روی و عقلانیت است. نکته مهم در این زمینه اینکه میانه‌روی و اعتدال نمی‌تواند با یک جریان سیاسی خاص امتزاج شود و خود را تقلیل بدهد. در نتیجه نباید توقع داشت که آقای روحانی در انتخابات مجلس به صراحت از اصلاح‌طلبان حمایت کند و در زمین آنها بازی کند. این در حالی است که جریان اصلاحات نیز هیچ‌گاه از دولت تدبیر و امید سهم‌خواهی نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد. در دنیای سیاست قرار نیست به همه مسائل پاسخ دوطرفه داد. گاهی باید سکوت کرد و با زمان‌شناسی استراتژی مناسب را انتخاب کرد. نکته دیگر اینکه نقش مهم آقای روحانی در انتخابات پیش‌رو برگزاری انتخابات سالم و برابر برای همه جریان‌های سیاسی است. اگر آقای روحانی زمینه را برای فعالیت همه جریان‌های سیاسی مهیا کنند که جریان‌های سیاسی بتوانند برنامه‌های خود را برای مردم تشریح کنند بهترین اقدام ممکن را انجام داده است. در نتیجه قرار نیست اصلاح‌طلبان با روحانی بده‌وبستان سیاسی کنند. دولت قرار نیست یک طرف انتخابات و رقیب بقیه جریان‌های سیاسی باشد. دولت‌ها معمولا برگزار‌کنندگان انتخابات هستند. دولت آقای روحانی هم اعلام کرده قصد ندارد به بحث انتخابات ورود کند. البته جریان‌های حامی دولت مانند احزابی که به دولت به نحوی منتسب هستند در زمینه انتخابات فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. با این وجود اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند از تمام پتانسیل‌های موجود در جهت پیروزی در انتخابات استفاده کنند. دولت آقای روحانی نیز به هر حال دولتی برآمده از جریان اصلاح‌طلبی است و این مساله بر همگان آشکار است، یعنی اینکه جنس دولت از جنس اصلاح‌طلبی دور و غریب نیست. این اصلاح‌طلبان بودند که در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث پیروزی آقای روحانی شدند. در شرایط فعلی هم جریان اصلاح‌طلبی و هم دولت با یک رقیب سیاسی مشترک روبه‌رو هستند که همین عامل سبب هرچه نزدیک‌تر شدن اصلاح‌طلبان به حامیان آقای روحانی شده است. هم اصلاح‌طلبان و هم دولت تمایل دارند که برنامه‌های دولت با مشکلات کمتری در مجلس آینده مواجه شود و به همین دلیل تلاش می‌کنند سهم بیشتری از کیک قدرت در مجلس آینده را به دست بیاورند.  

 ارزیابی شما از لیست انتخاباتی منتشر شده از سوی حزب کارگزاران سازندگی چیست؟به نظر شما این لیست انتخاباتی با چه هدفی در شرایط کنونی منتشر شده است؟
در شرایط کنونی اغلب احزاب سیاسی تلاش می‌کنند آمادگی خود را برای انتخابات پیش‌رو نشان بدهند تا هم بر فضای انتخابات تاثیرگذار باشند و هم اینکه برای خود فرصت ایجاد کنند. لیست منتشر شده توسط کارگزاران نیز به نوعی آمادگی این حزب برای حضور جدی در انتخابات و تمایل برای هماهنگی بین طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی را نشان می‌دهد. 

 انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه هم‌زمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود. حضور شخصیت‌های برجسته‌ای چون آیت‌ا... هاشمی چه تاثیری برای فضای انتخابات خواهد گذاشت؟
حضور آیت‌ا... هاشمی بی‌تردید بر صحنه انتخابات تاثیر می‌گذارد. انتخابات اسفندماه از دو جنبه با انتخابات گذشته متفاوت است. اول اینکه این انتخابات مجلس همراه با انتخابات خبرگان برگزار می‌شود و انتخابات خبرگان هم به‌دلیل نقش و جایگاه آن در جای خود بسیار مهم است. در نتیجه این مساله اهمیت انتخابات را دو برابر می‌کند. نکته دیگر این است که چون دولت نسبتا قابل قبولی بر سر کار است و مجلس نهم مشکلات فراوانی را برای این دولت ایجاد کرده در حقیقت مجلس دهم می‌تواند مجلسی باشد که به دولت کمک کند و مسیر پیش‌روی دولت را هموار کند. بنابراین از این جهت که مجلس آینده می‌تواند به دولت کمک کند یا موانع پیش‌ پای دولت را بردارد نیز این انتخابات حائز اهمیت است. به‌هرحال دولت اعتدالی مجری برگزاری انتخابات است، یعنی بخش اجرایی انتخابات با دولت آقای روحانی است و به همین دلیل می‌توانیم انتظار داشته باشیم نتایج کار هیات‌های اجرایی از نتایج هیات اجرایی دولت‌های نهم و دهم بهتر باشد. هنوز تا انتخابات اسفند چندماه باقی مانده و ممکن است در زمان باقیمانده اتفاقات مختلفی در فضای سیاسی کشور رخ بدهد. شاید برخی گمان کنند چون فعالیت‌های انتخاباتی از هم‌اکنون آغاز شده، رأی مردم نیز شکل گرفته و مردم کاندید مورد نظر خود را از هم‌اکنون انتخاب کرده‌اند. در شرایط کنونی مهم‌ترین مساله مردم ایران مساله اقتصادی و معیشتی است. در نتیجه اغلب مردم به دنبال افرادی هستند که توانایی حل این مشکل را در مجلس آینده داشته باشند. اصولگرایان در مجلس نهم نشان دادند که توانایی حل این مشکل را ندارند و مردم نیز به خوبی کارنامه این جریان سیاسی را در نظر دارند. به نظر من شرایط برای حضور قوی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس مهیا شده و این جریان می‌تواند پیروز انتخابات آینده شود. 
برچسب ها: عرب سرخی ، انتخابات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)