کد خبر: ۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات گفت: من قبل از آنکه قرار بر بررسی برجام در مجلس باشد در مصاحبه با یکی از روزنامه ها گفتم که اگر برجام به مجلس برود، به لحاظ سیاسی خیلی خوب است؛ چون هم دست دولت پر است و هم مردم متوجه می شوند که با چه جماعتی در مجلس روبرو هستیم.
معاون رییس جمهور در دولت اصلاحات گفت: من قبل از آنکه قرار بر بررسی برجام در مجلس باشد در مصاحبه با یکی از روزنامه ها گفتم که اگر برجام به مجلس برود، به لحاظ سیاسی خیلی خوب است؛ چون هم دست دولت پر است و هم مردم متوجه می شوند که با چه جماعتی در مجلس روبرو هستیم.


سید حسین مرعشی در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران گفت:

×× انقلاب اسلامی در مقطعی که اتفاق افتاده همه اسناد، شعارها، خواسته های مردم، بیانیه‌های امام، اسناد نزدیکان امام و هر آنچه که مردم باید بدانند موجود است. امکان ندارد ما بتوانیم آن را به شکل مصادره به مطلوب، بازسازی کینم.

×× بعد از انقلاب و جمع شدن همه اقشار، نگاه ها و احزاب زیر یک سقف، کم کم از گفتمان اولیه دور شدیم و انشعاب‌هایی به وجود آمد و همین شروع درگیری ها شد. در بعضی از جنبه‌ها ما شعارهایمان پررنگ و در بعضی از موارد شعار هایمان کم رنگ شد.

×× من فکر می کنم مشکل از جایی شروع می‌شود که عده ای بی هنر نمی‌توانند هنر هنرمندان را تحمل و نظاره کنند و به همین دلیل بازی را به هم می‌زنند. مثل این می‌ماند که دو نفر که شطرنج بازی می کنند و یک نفر که در بازی کم می آورد بازی را به هم می زند. عده ای در کشور بازی را به هم می زنند، چون نمی توانند بازی خوب را ببینند.

×× استقلال به معنی زیر سلطنه نرفتن است نه قطع ارتباط با دنیا. استقلال به معنی بی نیازی نیست. دنیای امروز دنیای نیازمندی های متقابل است. در محدوده زندگی فردی، اجتماعی و بین المللی ما نیاز به ارتباط داریم. در خانواده استقلال یک زن و یا شوهر از یک دیگر به معنی بی نیازی از یکدیگر نیست. این برداشت که استقلال یعنی قطع ارتباط ما با دنیا برداشت های چپ و کمونیستی است که از رسوخ و نفوذ افکار کمونیستی نشأت می گیرد.

×× این شعارهای کشور های چپ در قدیم بوده است. اینکه ما به خودمان و در آمدمان متکی می شویم و مزیت هایی داریم که بر اساس آن ها تولیدات انجام می دهیم، صادرات انجام می دهیم و در مقابلش باید واردات انجام دهیم. اساسا در اقتصاد این صحبت بی نیاز بودن ما از دنیا سطحی و غیر فنی تلقی می‌شود که یک کشور فقط صادر کننده باشد.

×× سال ها بود در کلاس های علم اقتصاد این تفکر بود که هر کشوری که صادرات بیشتری داشته باشد و در مقابلش طلا وارد و ذخیره کند کشور قدرتمند و ثروتمندی است. این مازاد منابع اقتصاد را ویران می کند. اقتصاد متعادل اقتصادهای پویا هستند؛ یعنی هر آنچه که تولیدش اقتصادی نیست را وارد و هر آنچه که اقتصادی است را تولید و صادر می کنند.

××‌  من قبل از آنکه قرار بر بررسی برجام در مجلس باشد در مصاحبه با یکی از روزنامه ها گفتم که اگر برجام به مجلس برود، به لحاظ سیاسی خیلی خوب است؛ چون هم دست دولت پر است و هم مردم متوجه می شوند که با چه جماعتی در مجلس روبرو هستیم.

×× به نظر من اقدام مجلس و تشکیل رسیدگی به برجام و کمک صدا و سیما در پخش بخش‌هایی از این جلسات و گفت و گو ها مجموعا به روشنگری کمک بزرگی کرد و مردم در آستانه انتخابات مهم مجلس دهم به خوبی با خطرهای پیش رو در انتخابات آشنا شدند.

×× آن جلسه و اقدامات به نظر من شجاعانه آقای حسینیان بسیار به کشور کمک کرد. شاید بپرسید چرا می گویم شجاعانه؟ دلیلش این است که از نظر من هیچ سرمایه ای مهمتر از آگاهی مردم نیست این آگاهی پشتوانه بزرگی برای نظام، دولت و مسئولان نظام است.

×× نتیجه این بحث‌ها هم این شد که پنبه افکار پایداری در کشور زده شد و انتخابات آینده نشان خواهد داد که این اتفاقات تا چه اندازه مفید بوده است. البته اصولگرایان میانه رو به رهبری آقای لاریجانی هم به خوبی خودشان را بازسازی کردند. واقعیت این است که آقای لاریجانی و همفکرانش در مجلس به کشور کمک مهمی کردند این برای همه ارزشمند و قابل تقدیر است.

×× مشکل اصولگرایان بعد از سال 76 انفعالشان بود. این طیف بعد از ریاست جمهوری آقای خاتمی، فرصتی برای عرض اندام پیدا نمی کردند. در یک دوره این افراطیون با انگیزه بیشتری وارد و با استفاده از ابزارهایی مشروع و بعضا نامشروع در کنار زدن جریان رقیب با ابزارهایی که در دست داشتند توانستند موقعیتی را برای  خودشان بسازند، اما نتوانستند از این موقعیتی که پیدا کردند در جهت تحکیم روابط با مردم و خدمت به جامعه استفاده کنند. نتیجه حاکمیت افراطی ها در کشور دولتی شد که سرمایه های اصولگرایی، اصلاح طلبی و انقلاب اسلامی را سوزاند.

×× باروی کار آمدن دولت آقای روحانی که از نظر من عنایت بزرگ الهی بود. در آن فضا با رد صلاحیت آقای هاشمی رئیس جمهور شدن آقای روحانی کاری  آن هم با درصدی ناچیز بالاتر از نصف شبیه به معجزه بود. آقای دکتر روحانی به عنوان مظهر نیروهای میانه و اعتدالگرا فضایی را امروز به وجود آورده که اصولگرایان میانه رو به خوبی از این فضا به خصوص بعد از تصویب برجام در مجلس، برای بازسازی جناح خودشان استفاده می کنند و من این موضوع را برای کشور مبارک می دانم.

××این طیف بسیار قاطع با افکار افراطیون برخورد می کنند. از الان روشن است که اصولگرایان میانه در انتخابات آینده کاملا از تندرو ها جدا می‌شوند و این مبارک است و این موضوع شناخت صحیحی از شرایط امروز کشور در جبهه اصولگرایی است، اما کاش این اتفاق در آستانه انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در سال 88 می افتاد.

×× اگر اصولگرایان در آن مقطع تکلیف خودشان را با احمدی نژاد که در حال هدایت کشور به قهقرا بود، روشن می‌کردند، امروز بسیار دستشان در عرصه سیاسی پرتر بود. اصولگرایان در آن مقطع اشتباه تاریخی کردند و فرصتی که نباید برای بار دوم به احمدی نژاد می‌دادند را دادند و احمدی‌نژادی که هویتش برای ما قبل از انتخابات 88 روشن بود در دور دوم هویتش را به اصولگرایان نشان داد و در نهایت انحرافی از آب در آمد و وجهه اصولگرایان  را نیز خراب کرد، اما جلوی ضرر را از هرکجا بگیری منفعت است و این منفعت در جبهه اصولگرایی امروز اتفاق افتاده است.

×× اصلاحات هیچ وقت افکار عمومی را از دست نداده بود. اصلاح طلبان اشتباهشان جای دیگری است. اشتباه اصلاح طلبان این است که فرصتی را مهیا کرد تا  تندروها نهادها و عناوینی مانند شورای نگهبان، سپاه و ولایت فقیه را به نفع خودشان مصادره کنند و گویی این نهادها فقط برای این طیف خاص است و متعلق به سایر تفکرها نیست.

×× در حالی که اصلاح طلبان ریشه در خط امام دارند و در تشکیل نظام و استقرار ولایت فقیه تکلیفشان معلوم است. اصلاح طلبان از بعد اجتماعی و بحث های گفتمانی ضربه نخوردند، بلکه موقعیت خودشان را در نظام سیاسی مقداری از دست دادند که بخشی از آن به دوران مجلس ششم و بخشی دیگر به حوادث 88 برمی گردد.

×× ما یک ضربه سنگین در دوران مجلس ششم خوردیم که بخشی از آن را رقیب به ما زد و بخشی دیگر را خودمان به خودمان زدیم و نمی‌خواهم به این موضوع ورود کنم و آسیب شناسی این موضوع را در وقت دیگری باید انجام دهیم.

×× باقی مانده آن هم در سال 88 وقتی که ما نتوانستیم حرف صحیح خودمان درباره ریشه تفکرات احمدی نژاد منتقل کنیم، عده‌ای از این فرصت استفاده کردند و جمعی از اصلاح طلبان را برانداز خواندند در صورتی که اگر تفکر احمدی نژاد چند سال دیگر ادامه پیدا می کرد معلوم نبود چه بر سر کشور خواهد آمد.

×× اصلاح طلبان بازسازی خود را از سال 92 و انتخابات ریاست جمهوری شروع کردند در همان محدوده و زمینی که آزاد به فعالیت بودند دست به انتخاب زدند و یک اصولگرای میانه رو که ذاتا اصلاح طلب است را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند و  انشاالله انتخابات آینده فرصت دومی برای تقویت روابط خود با حاکمیت و از بین بردن سوء تفاهمات گذشته خواهد بود.

×× من ضعف را در ضعف سازمان های سیاسی می بینم. سال‌هاست که به اصلاح طلبان و اصولگرایان الگویی پیشنهاد می‌شود که هر طیف یک حزب شود. ما می توانستیم یک یا 2 حزب شویم و در نهایت با یکدیگر ائتلاف می کردیم، چرا که نبود یک تشکیلات فراگیر این ضعف ها را دارد، ولی خوشبختانه در جبهه اصلاحات پذیرش آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات کمک بزرگی به حفظ اتحاد بین اصلاح طلبان کرده است که نهایتا شورای عالی سیاستگذاری انتخابات که شکل گرفته است همه ی آن اختلافات جزیی در 2 شورای قبلی را حل کرده است. در جبهه اصلاحات مشکلی بر سر این مسائل دیگر نداریم.

×× حامیان دولت قطعا اکثریت قاطع مجلس را خواهند داشت. به نظر می‌رسد که آرایش در حال حاضر به این شکل است که اصلاح طلبان حضور فعالی به صورت متحد خواهند داشت. اصولگرایان میانه نیز یک ضلع انتخابات آینده خواهند بود و پایداری ها هم آخرین تلاش های خودش برای ماندن را خواهد کرد.

×× احمدی نژاد فاقد یک جریان است. نیروهای احمدی نژاد در درون جبهه پایداری هستند. واقعیت  این است که احمدی نژاد قادر نیست که ضلعی از اضلاع انتخابات آینده باشد و تنها راه پیش رویش این است که نیروهایش را در درون پایداری بفرستد. اینکه از بین اصولگرایان میانه رو، اصلاح طلبان کدام دست بالا را خواهند داشت را رای مردم تعیین می کند.

×× البته حدی که شورای نگهبان برای اصلاح طلبان تعیین خواهد کرد نیز مهم است، اما به نظر می رسد دو فراکسیون اصلی مجلس فراکسیون اصولگرایان میانه و اصلاح طلبان خواهند بود. پایداری ها نیز یا کاملا حذف خواهند شد و یا فراکسیونی چند نفره در مجلس خواهند داشت.

×× این اتحاد اتفاق نخواهد افتاد اما ممکن است در بعضی از حوزه ها و یا در مورد برخی از اشخاص یک همکاری شکل بگیرد. من این را بعید نمی دانم که از افراد اصولگرای میانه بعضی از افراد در لیست اصلاح طلبان قرار بگیرند و بالعکس. امکان وجود مشترکات در لیست های انتخاباتی وجود خواهد داشت، اما اتحاد کلی اتفاق نخواهد افتاد. بالاخره ما دو جریان رقیبیم و رقابت نیروی میانه اصلاح طلب و میانه اصولگرا به نفع کشور است، مثلا در صورت ورود آقای ناطق، ایشان و آقای عارف می توانند از اشخاص مشترک هر دو لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان باشند.


برچسب ها: سید حسین مرعشی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

برگزیدگان نخستین رویداد داستان مصور دفاع مقدس معرفی و تجلیل شدند

زمان پخش فصل سوم سریال «سرزمین مادری» مشخص شد

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در مناطق مختلف کرمان

پانسمان‌های سوختگی بیمه نیست، اغلب بیماران قادر به تهیه آن نیستند / گلایه از غیراستاندارد بودن تخت‌های سوختگی کشور

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

امکان ثبت نام سرویس مدرسه از اول خرداد

مسئولان ذغالسنگ استان به دستگاه قضایی احضار شدند

اظهارات «تاج» درخصوص جزئیات جدید پرونده فساد در فوتبال

تاکید فرماندار بر رفع نقاط حادثه‌خیز کرمان: حفظ جان شهروندان مهمترین وظیفه است

ریزش زغال سنگ جان کارگر معدن کوهبنان را گرفت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)