کد خبر: ۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
الحمدالله همه چیز روبه راه است فقط مانده تاسیس استان لوت!
در حالی‌که دولت برای تامین آب و انجام امور روزمره مردم دچار مشکلات فراوانی است یک سایت نزدیک به یک دستگاه دولتی در کرمان پیشنهاد داد استانی بنام "لوت" در دشت لوت تشکیل شود و استانداران سه استان حاشیه لوت نیز مدیریت این استان جدید را دست بگیرند.
در حالی‌که دولت برای تامین آب و انجام امور روزمره مردم دچار مشکلات فراوانی است یک سایت نزدیک به یک دستگاه دولتی در کرمان پیشنهاد داد استانی بنام "لوت" در دشت لوت تشکیل شود و استانداران سه استان حاشیه لوت نیز مدیریت این استان جدید را دست بگیرند.

این سایت در یادداشتی که روی خروجی خود قرار داده نوشته است: ...اگرچه کویر لوت دهه‌های متمادی محل تردد قاچاقچیان مسلح بوده اما هیچ‌گاه به لحاظ زیست بوم آسیب جدی ندیده و آن‌ها حرمت کویر را نگه داشته‌اند اما دیری نخواهد پایید که کویر به بهانه‌ی توسعه مورد هجوم و تاخت و تاز سوداگران قرار خواهد گرفت. پس از یک سو ما با عدم حضور در کویر لوت مواجه‌ایم و از سوی دیگر با این واقعیت روبروییم که موج‌های گسترده‌ای از افراد، هم چون کاشفان طلا دیر یا زود به بهانه‌ی توسعه به پهنه‌ی لوت سرازیر شده و هر کدام از زاویه‌ی منافع خود به کویر چشم می‌دوزند. این پهنه، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که با استانداردهای متداول متفاوت است.


نویسنده ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه حتی استانداران سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان می‌توانند به صورت هیات مدیره‌ای پهنه‌ی کویر را مدیریت کنند و از بین آن‌ها یک نفر متولی کویر انتخاب گردیده (به عنوان مدیرعامل) و از جایی در درون کویر و در سکونت‌گاه‌هایی از جنس فرهنگ و مردم حاشیه‌ی کویر (بناهای کپری و سیاه چادر)، امورات کویر را مدیریت نماید. 

این سایت نوشته است: مدیر محیط زیست دشت لوت، مدیر آب، مدیر معادن، مدیر گردشگری، مدیر امنیت و سایر مدیران مسئول در کویر در همان محل مستقر شوند و با ساز و کاری متناسب با کویر، بدون تشریفات زائد اداری، بدون ساختمان سازی‌های متداول و پرهزینه با مکانیزمی متفاوت کویر را اداره کنند. کویربانانی انتخاب شود برای حفاظت از کویر و راهنمایانی برای هدایت گردشگران و واحدهای تحقیقاتی و مطالعاتی برای کشف ناشناخته‌های کویر در همان محل استقرار یابند. اقتصاد کویر نیز مستقل شود؛ یعنی پهنه‌ی کویر خودگردان اداره شود. درآمد و هزینه‌اش از درآمد و هزینه‌ی دولت و نفت جدا شود. ...

نویسنده این سایت توضیح نداده است که اگر قرار است زیست بوم کویر با این پیشنهاد عجیب به هم نخورد و «به بهانه‌ی توسعه مورد هجوم و تاخت و تاز سوداگران» قرار نگیرد پس چه لزومی دارد برای مدیریت معادن کویر هم فکر شود.

صرف نظر از اینکه چه میزان این پیشنهاد شدنی و منطقی است و با توجه به گرمای منطقه که در سال 2005 به 70.7 درجه نیز رسیده است و با توجه به توفان‌های شن و محیط غیر قابل سکونت آن هم از منظر اجتماعی و هم از منظر اقتصادی، به نظر می‌رسد افرادی قصد دارند با این پیشنهاد ضمن نابودسازی رسمی طبیعت کویر از طریق دست‌کاری کردن در محیط بکر طبیعت، نقشه خود را برای بهره‌برداری از معادن کویر عملیاتی سازند؛ اگرچه ممکن است ظاهر طرح نیز «جلوگیری از تاخت و تاز سوداگران» نامگذاری شود. 

در کنار هم نشاندن دو گزاره «مدیر معادن» و همچنین جدا شدن «درآمد و هزینه‌» استان جدید از «درآمد و هزینه‌ی دولت و نفت» نشان‌دهنده برنامه‌ریزی وسیع و جامع! برای بهره‌برداری از معادن کویر است. موضوعی که طرح آن به صورت یکباره موجب ایجاد حساسیت است؛ اما در پوشش استان لوت  و تامین هزینه و درآمد استان جدید می‌توان آن را پیش برد.

البته پیش از این کارشناسانی این موضوع را هشدار داده‌اند؛ اکبر رشیدی مقدم دبیرکارگروه کویرشناسی جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان پیش از این گفته بود: «باید از کویر به گونه‌ای استفاده شود که اکوسیستم محیط را حفظ کنیم و تیغ لودر در کویر یک سم مهلک است. اگر کوتاهی شود با توجه به معادنی که در کویر وجود دارد بحران را در چند سال آینده خواهیم داشت.»

به نظر می‌رسد مدیریت ارشد استان لازم است با تذکر به موقع به طراحان چنین نظریه‌هایی آنها را به انجام امور روزمره خود فراخواند و ارائه اینگونه پیشنهادات را بر عهده کارشناسان بگذارد.
برچسب ها: کویر لوت ، استان لوت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پربازدید ها

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

معاون وزیر نیرو خبر داد: معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه برق تا چهارماه

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)