کد خبر: ۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس‌جمهور خودخواه و بی‌نزاکت ترکیه حتی به دروغ گفته است که بعد از هشدار من، رسانه‌ها و مسئولین ایرانی کوتاه آمدند و دیگر ادامه ندادند!
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

تجاوز نظامی ترکیه به خاک عراق، اشتباه دیگری است که رجب طیب اردوغان بعد از ساقط کردن سوخوی 24 روسی که درحال بمباران تروریست‌های داعش بود و اظهارات دروغ و مضحک اردوغان مبنی بر اینکه به رئیس‌جمهور ایران هشدار داده است چنانچه صحبت درباره خرید نفت از داعش توسط ترکیه در رسانه‌های ایرانی ادامه یابد ایران هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد، مرتکب شده است. رئیس‌جمهور خودخواه و بی‌نزاکت ترکیه حتی به دروغ گفته است که بعد از هشدار من، رسانه‌ها و مسئولین ایرانی کوتاه آمدند و دیگر ادامه ندادند! این سخن دروغ اردوغان، با واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مواجه شد. وی ضمن تکذیب این ادعای اردوغان گفت: همسایگان ایران، نزاکت را رعایت کنند.

ماجرا از اینجا شروع شد که افشای قاچاق نفت سوریه با همکاری ترکیه و داعش، مسئولین دولت ترکیه را در موضع انفعالی قرار داد بطوری که مقامات سیاسی و نظامی و همچنین رسانه‌های روسیه در این زمینه اطلاعات جامعی را منتشر کرده‌اند. مقامات مسکو می‌گویند اطلاعات بیشتری را طی روزهای آینده در اختیار افکار عمومی جهان قرار خواهند داد. در پی این افشاگری‌ها، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در یک اقدام انفعالی و در پاسخ به این افشاگری‌ها ادعا کرده اساساً ترکیه در خرید و انتقال نفت از سوریه و غارت منابع نفتی توسط داعش، نقشی ندارد بلکه این سوریه و متحدانش هستند که از داعش نفت می‌خرند! این ادعا بقدری مضحک است که رسانه‌های ترکیه با تکرار آن، اردوغان و حزبش را به باد انتقاد و نیشخند گرفته‌اند و دولتمردان ترکیه را تحقیر می‌کنند.

رسانه‌های روسیه در اطلاعات تکمیلی خود خاطرنشان کرده‌اند که طیف مشترک داعش – ترکیه و قاچاقچیان نفتی نه تنها نفت سوریه بلکه نفت عراق را هم غارت می‌کنند و از میادین کونیکو و التیم در استان دیرالزور سوریه و از میادین «النجمه» و «القیاره» در عراق، نفت خام را استخراج و به شهرکردنشین «زاخو» در مرز با استان شرناک ترکیه منتقل می‌کنند و حتی نام قاچاقچیان و ملیت آنها نیز کاملاً محرز و مشخص شده است.

این افشاگری‌ها بویژه ذکر اسامی و موقعیت شغلی آنها در میان نزدیکان اردوغان، باعث ایجاد سردرگمی و خشم در میان اطرافیان اردوغان شده و زمینه‌های تقابل سیاسی با احزاب مخالف و رقیب از یکطرف و تقابل با نظامیان را فراهم آورده است.

علاوه بر این، تحریم اقتصادی – تجاری – توریستی اعمال شده از سوی مسکو، تدریجاً اثرات خود را نشان می‌دهد و طیف وسیعی از کشاورزان، شرکت‌های توریستی و بنگاه‌های اقتصادی – تجاری طرف معامله با روسیه را علیه اردوغان و دولت «داود اوغلو» به اعتراض واداشته است. این پدیده، جبهه جدیدی را علیه اردوغان و دستیارانش گشوده و از حیث تاثیرگذاری و دامنه اعتراضات با هیچ مورد دیگری قابل مقایسه نیست، چرا که مخالفت‌ها را به درون جامعه ترکیه و در میان اقشار مختلف گسترش می‌دهد.

اردوغان در یک اظهارنظر رسمی ادعا کرده است که با گفت و گوی تلفنی، به آقای روحانی رئیس‌جمهور ایران هشدار داده که پرداختن به ترکیه دارای عواقبی است و بلافاصله تهران از مواضع گذشته منصرف گردیده است. این یک اظهارنظر برای مصرف داخلی ترکیه است که از اردوغان یک پهلوان پنبه خیالی را ترسیم کند و چنین وانمود سازد که گویا همه از وی حساب می‌برند و با یک تشر زدن قبله عالم، آنچنان رعب و وحشت در دل همگان می‌افتد که حرف روزمره خودشان را هم فراموش می‌کنند! کاملاً آشکار است که این ادعاهای ناشی از خام طمعی اردوغان، نشانه سرخوردگی روحی و مقدم بر آن، نشانه وجود عقده خودبزرگ بینی است که وی خود را در قامت امپراطوری نوعثمانی می‌بیند و در تخیلات خود تصور می‌کند که با یک نهیب و هشدار وی، همگان از موضع خود عقب نشینی می‌کنند. جالب است که حتی رسانه‌ها و احزاب مخالف و رقیب در ترکیه هم این روزها با حساسیت مضاعفی درباره رسوائی‌ها و فساد خانواده اردوغان و حزبش احتمال محاکمه و مجازات وی و دستیارانش را دور از ذهن نمی‌دانند و حتی از امکان تعقیب و محاکمه وی توسط دادگاه بین‌المللی لاهه به خاطر همدستی با تروریست‌های داعش سخن به میان آورده‌اند.

همانگونه که رئیس‌جمهور روسیه گفته است گویا هیات حاکمه ترکیه از موهبت عقل بی‌بهر‌ه‌اند و به نظر می‌رسد در میان اطرافیان اردوغان، فرد عاقل و آینده‌نگری وجود ندارد که با توصیه‌های مدبرانه و هوشمندانه‌اش راهکار شرافتمندانه‌ای را به اردوغان نشان دهد و به او بفهماند که با اظهارات و موضع‌گیری‌های خلاف، بر شدت و دامنه اعتراضات علیه خود نیفزاید و به این فضای پرتنش دامن نزند و مطمئن باشد که هرچه به این موضوعات بیشتر دامن بزند، بیشتر در عمق باتلاقی که خود به وجود آورده‌، فرو خواهد رفت و غرق خواهد شد. به آقای اردوغان توصیه می‌کنیم صداقت، منطق و برخوردهای عاقلانه را بر دروغگوئی، سخنان غیرمنطقی و برخوردهای غیرعاقلانه ترجیح دهد و هرچه زودتر خود را از این مهلکه نجات دهد. مردم ترکیه رئیس‌جمهور دروغگو نمی‌خواهند و می‌دانند که دروغگوئی دشمنی با خدا و خلق خداست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)