کد خبر: ۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
سیدحسین مرعشی گفت: در ایران فقط ایرانیان تصمیم‌ می‌گیرند و اگر مشکلی هم داشته باشیم به خارجی‌ها ارتباطی ندارد.
سیدحسین مرعشی گفت: در ایران فقط ایرانیان تصمیم‌ می‌گیرند و اگر مشکلی هم داشته باشیم به خارجی‌ها ارتباطی ندارد.

به گزارش گفتارنو به نقل از فارس؛ عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در یادواره شهدای دانشجوی استان البرز با تشریح شرایط جهان طی قرن اخیر اظهار داشت: ما باید بتوانیم متناسب با نیازهای روز و سیاست‌های روز جهانی کار کرده و نقش‌آفرینی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی حدود یک درصد از جمعیت دنیا و یک درصد از مساحت جهان را در بر می‌گیرد، گفت: ما در یک منطقه نسبتا توسعه‌نیافته و پر تنش خاورمیانه زندگی می‌کنیم.

این فعال سیاسی افزود: در سال‌های اخیر شرایط حاکم بر جهان تغییرات اساسی زیادی کرده است که متاسفانه برخی از این تغییرات را درک نکرده و الان هم متوجه اهمیت این تغییرات نشده‌ایم.

سید حسین مرعشی بیان داشت: در سال‌های بعد از پایان جنگ جهانی دوم، دنیا وارد مرحله جنگ سرد شد و اکثر کشورها، قدرت خودشان را در افزایش قدرت نظامی و سیاسی متمرکز کردند. لذا در همان سال‌ها و در نخستین گام پنج قدرت هسته‌ای دنیا برای خودشان در منشور سازمان ملل حق وتو گذاشتند و رقابتی بین شرق و غرب بر سر گسترش حوزه نفوذ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این سیاست‌گذاری‌ها دیگر جواب نمی‌دهد، گفت: بیش از سه دهه است که به تدریج سیاست‌ها در دنیا تغییر کرده و رقابت‌های اقتصادی جایگزین رقابت‌های سیاسی و نظامی شده است.

سخنگوی حزب کارگزاران اظهار داشت: این تغییرات به طور تقریبی حتی جغرافیای دنیا را هم تحت‌ تاثیر خود قرار داده و با ورود جهان به مرحله جدید، در ابتدا شاهد پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی بودیم.

مرعشی از چین به عنوان یکی از کشورهایی که تغییر در سیاست‌گذاری‌ها پیش از دیگران آغاز کرد، گفت: یکی از کشورهایی که در این دوره تغییر کرد، کشور کمونیستی چین است. چینی‌ها دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با کنار گذاشتن برنامه‌های انقلاب فرهنگی مائو، سیاست‌های متفاوتی را بر اساس یک دکترین جدید پایه‌گذاری و پیگیری کردند.

وی ادامه داد: در دکترین جدید چین، قدرت این کشور در حق وتو نیست، قدرت چین در تعداد بمب‌های اتمی، جمعیت میلیاردی و ارتش نیست، بلکه قدرت آینده چین را اقتصادی دیدند. این تغییر دکترین در چین باعث شده است که در تمام 39 سال اخیر چین سالانه اقتصادش بیش از هشت درصد رشد داشته باشد.

این فعال سیاسی افزود: با اجرای سیاست‌های جدید شاهد هستیم که امروز چین بعد از آمریکا، دومین قدرت بزرگ اقتصادی دنیا است.

مرعشی بیشترین تغییرات در اقتصاد و سیاست‌های جهانی را مربوط به 15 سال اخیر دانست و گفت: حجم اقتصاد جهان در این 15 سال با حجم اقتصاد جهانی از زمان آغاز تمدن بشری تا 15 سال قبل برابر می‌کند. به عبارتی از آغاز تمدن بشری تا 15 سال قبل یک طرف و این 15 سال یک طرف دیگر از نظر رشد و حجم اقتصادی قرار دارد.

وی در ادامه به شرایط ایران در جهان اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم که پیش از انقلاب اسلامی رژیمی در ایران حاکم بود که وابستگی آشکاری به سیاست‌های غرب به ویژه آمریکا داشت. حاکمیتی فاسد و دیکتاتور بود که ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) آن را ساقط کردند.

مرعشی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران جزو آخرین جنبش‌های سیاسی – اجتماعی دوران جنگ سرد است، گفت: ما تا یک دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور تقریبی در مسیری طبیعی و متناسب با سیاست‌های روز جهانی هم در بخش سیاسی و هم اقتصادی حرکت کردیم.

سخنگوی حزب کارگزاران تصریح کرد: پس از انقلاب بسیاری از صنایع را ملی کردیم، ثروت‌هایی که از راه غیر‌قانونی و بر اثر فساد انباشته شده بود را مصادره کرده و به طور کلی هر کاری که فکر می‌کردیم باید برای رفاه حال مردم و تقویت اقتصاد ایران باید انجام دهیم را انجام دادیم.

مرعشی گفت: انجام این کارها علیرغم هزینه‌های سنگین ناشی از جنگ تحمیلی موجب شد که ما به نقطه خوبی برسیم. پس از آن بود که مسئولان نظام جمهوری اسلامی فکری هوشمندانه را اجرا و قبل از اینکه کشور به بحران برسد، سیاست‌های جدیدی را تدوین و پایه‌گذاری کردند.

وی ادامه داد: نخستین سندی که داریم برای تغییر سیاست‌ها انجام دادیم، مربوط به سیاست‌های بانک‌داری در شورایی به ریاست رئیس‌جمهوری وقت که آن زمان مقام معظم رهبری بودند و با حضور آقای هاشمی، آقای موسوی‌اردبیلی و حاج احمد به نمایندگی از امام خمینی (ره) بود. این شورا با رایزنی مجلس و دولت سیاست‌های بازسازی نظام بانک‌داری را تدوین و پس از تایید امام (ره) اجرا شد که در حقیقت نخستین سند بالادستی برای جلوگیری از مشکلات اقتصادی و اصلاح سیاست‌های اقتصادی کشور است.

این فعال سیاسی بیان داشت: از آن سال به بعد که حدود 27 سال می‌گذرد، تاکنون پنج دوره برنامه پنج ساله توسعه را تصویب و اجرا کردیم که متاسفانه به دلیل تغییر سیاست‌گذاری‌ها در هر دوره نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است. به عنوان نمونه در اثر اجرای در برنامه اول، رشد اقتصادی کشور سالانه به هفت درصد رسید، اما بلافاصله مجلس چهارم روی کار آمده و سیاست‌ها را تغییر داد که نتیجه آن رشد اقتصادی دو و نیم درصدی است. بار دیگر در برنامه سوم سیاست‌ها اصلاح شد و رسیدیم به رشد اقتصادی پنج درصد که از آغاز برنامه چهارم زلزله‌ای در اقتصاد و سیاست کشور اتفاق افتاد که همه آثارش را می‌بینیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشجو و سیاست‌مداران ما باید متوجه باشند که سیاست‌ حاکمیت جهان امروز رقابت در عرصه اقتصاد است، گفت: متاسفانه در 15 سال اخیر حجم اقتصاد دنیا دو برابر شده، این در حالی است که سهم ایران از اقتصاد جهانی از یک درصد به شش دهم درصد کاهش داشته است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: امروز حجم اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با جمعیت 80 میلیونی، برابر با حجم اقتصاد کشور کوچک و کم جمعیت امارات است.

این‌ها درد جامعه ما است و دانشجویان و مسئولان ما باید به این دردها آشنا باشند و آن را به درستی درک کنند.

مرعشی افزود: پس از این دوره خوشبختانه شاهد حضور دولت آقای روحانی هستیم که بسیاری از سیاست‌های اشتباه را اصلاح کرده و در مهم‌ترین اقدام با حمایت رهبری و جدیت تیم مذاکره‌کننده، مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام رساند.

وی گفت: امروز ایران وارد مرحله جدیدی از حیات اقتصادی و سیاسی خود شده است. ما توانستیم با ایستادگی و مقاومت حقوق خودمان را تثبیت کنیم. توانستیم به غرب حالی کنیم که در مورد حاکمیت ملی ما هیچ کس نمی‌تواند تصمیم بگیرد. ما توانستیم این را ثابت کنیم که در ایران، تنها ایرانی‌ها تصمیم می‌گیرند.

مرعشی در بخش دیگری از این مراسم به دیدار خود با یکی از کارکنان سفارت انگلیس پیش از انتخابات مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: یک روزی این فرد از سفارت انگلیس آمده بود پیش من و گفت که بوش رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است، ما از اصلاح‌طلبان از کرانه باختری تا ایران حمایت می‌کنیم. من به او گفتم که گفته شما غربی‌ها از ما حمایت کنید، مگر آقای خاتمی را شما رئیس‌جمهور کردید، مگر مردم ایران اجازه می‌دهند و یا نیازی به حمایت دارند، چرا فکر تصورات خود را از ایران اصلاح نمی‌کنید.

وی ادامه داد: به او گفتم که در انتخابات 76 یک دیدار با نیک‌بران انگلیسی انجام شد و چند میلیون رای یک کاندیدا در انتخابات ریزش داشت. جایگاه شما کجاست که فکر می‌کنید می‌توانید در امور داخلی ایران دخالت کنید.

سخنگوی حزب کارگزاران تاکید کرد: خیلی طول کشید که غرب‌ها متوجه شوند در مورد مسائل داخلی ایران، تنها ایرانی‌ها تصمیم می‌گیرند. این نظام را ما خودمان آوردیم و اشکالاتی هم اگر داشته باشد، خودمان رفع می‌کنیم و مشکلات داخلی ما به هیچ کس و به ویژه آمریکایی‌ها مربوط نیست.

مرعشی با یادآوری اظهارات برخی از نیروهای ملی و مذهبی در دوره‌ای که خواستار نظارت بین‌المللی بر انتخابات در ایران شده بودند، گفت: به آنها هم گفتم که چرا این حرف‌ها را زدید. مردم ما آگاه هستند و می‌فهمند و ایستادگی می‌کنند و نیازی به خارجی‌ها نداریم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ما شاهد بودیم که با همین ایستادگی مردم و مقاومت آنها در نهایت به نقطه‌ای رسیدیم که دولت آقای روحانی روی کار آمد. ما باید به حرف‌های امام (ره) توجه کنیم. به همین دلیل است که امام (ره) فرمودند هیچ وقت انتخابات را تحریم نکنید و بیایید توی صحنه و دیدیم وقتی مردم به صحنه آمدند، نتیجه همانی شد که مردم می‌خواستند.

وی با اشاره به انتخابات آخر ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات گفت: این دوره در حالی برگزار شد که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود، نجار وزیر کشور بود و اکثر استانداران هم مشخص بود از چه جناحی هستند. اما مردم به صحنه آمدند و در نهایت هم خواست آنها محقق شد.

سخنگوی حزب کارگزاران افزود: امام خمینی (ره) فرموده‌اند هر وقت مشکل داشتید به مردم بگویید و مردم مشکلات را حل می‌کنند. چنین کشوری نیازی به خارجی‌ها ندارد.

مرعشی با بیان اینکه امروز غربی‌ها حقوق ما را پذیرفته‌اند، گفت: غرب پذیرفت که خاورمیانه آشوب‌زده با ایران مقتدر به سامان می‌رسد و ایران مقتدر پشتوانه امنیت خاورمیانه است. غرب با بحران‌های زیادی در منطقه روبه‌رو است و بالاخره فهمید که کشور چون ایران که دارای ظرفیت مردمی خوب، نظام مردمی و صلابت و انضباط است،‌ می‌تواند به امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.

مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما مجلسی می‌خواهیم که نمایندگان آن ضرورت‌های اقتصادی و سیاسی روز دنیا و ایران را درک کند. نماینده مجلسی که دلش می‌خواهد برجام به هم بخورد، از بهم خوردن مذاکرات ذوق می‌کند، به درد ما نمی‌خورند.

وی تاکید کرد: ما مجلسی می‌خواهیم پر از بزرگان و کسانی که ضرورت‌های حاکم بر زمان را می‌شناسند. این افراد چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا باشند به نفع مردم کار می‌کنند. البته اصلاح‌طلب‌ها در این مسیر پیشتاز هستند و شرایط را از گذشته پیش‌بینی کرده‌اند. اصول‌گراها را هم نیز علیرغم اینکه با تاخیر به فکر افتادند، اما شاهد هستیم که مسیر خود را از پایداری‌ها جدا کرده‌اند. ما باید از آقایان لاریجانی و ناطق تشکر کنیم که مسیر خود را جدا و برای نجات اصول‌گرایان اقدام کردند.

وی افزود: ما مجلسی می‌خواهیم که برای توسعه اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی کشور برنامه‌ داشته باشد و ضرورت‌ها را به درستی درک کند. نیاز داریم اقتصادی با نرخ بالای 10 درصد رشد داشته باشیم تا عقب‌ماندگی‌های خودمان را جبران کرده و شرایط توسعه را فراهم کنیم.

سخنگوی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه بحران بیکاری کاملا واقعی و جدی است، گفت: امروز هیچ خانواده‌ای را نمی‌بینیم که فارغ‌التحصیل بیکار نداشته باشد. این‌ها سرمایه‌ها و امکانات کشور هستند که به کار گرفته نمی‌شوند.

مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین نیاز اصلاح‌طلبان را گذشت و فداکاری و حفظ وحدت دانست و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری بزرگان با آقای عارف صحبت کردند و ایشان هم با گذشت و فداکاری برای پیروزی آقای روحانی از صحنه کنار رفتند و ما امروز شاهد نتایج این گذشت و همکاری و وحدت هستیم. امروز باید هر اصلاح‌طلب لایق با اصلاح‌طلب لایق دیگری که می‌َشناسد متحد شود.

وی اظهار داشت: توصیه من به دانشجویان و جوانان اصلاح‌طلب این است که دور کسی که حاضر به توافق و مصالحه برای پیروزی اصلاح‌طلبان نیست و به دنبال وحدت نیست جمع نشوید. ما سیاسیونی لازم داریم که هر کسی که راه اختلاف را پی گرفت، حذفش کنند.

سخنگوی حزب کارگزاران گفت: نداشتن وحدت و اختلاف نتیجه‌ای به غیر از احمدی‌نژاد دیگری برای ایران نیست. ورود یک احمدی‌نژاد دیگر برای جامعه و کشور ما مانند سم مهلک است. کشور و مردم ما هزینه بسیار سنگینی پرداخت کردند که تا رسیدیم به امروز. لذا امروز همه باید با حفظ وحدت اجازه تکرار گذشته را ندهیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پیام تسلیت محمدعلی کریمی در پی درگذشت محمدعلی علومی

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رفع تنش آبی ۳۹۸ روستای استان با افتتاح 20 حلقه چاه آب

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)