کد خبر: ۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره مجوز زیست محیطی طرح های انتقال آب به استان کرمان اظهار کرد: سه گزینه انتقال آب به استان کرمان مطرح است و تنها پروژه ای که ما در جریان آن هستیم انتقال آب از خلیج فارس است که در این راستا نیز تمام ملاحظات زیست محیطی مد نظر است و قرار نیست در هیچ پروژه‌ای مماشات داشته باشیم و به قوانین خدشه‌ای وارد شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره مجوز زیست محیطی طرح های انتقال آب به استان کرمان اظهار کرد: سه گزینه انتقال آب به استان کرمان مطرح است و تنها پروژه ای که ما در جریان آن هستیم انتقال آب از خلیج فارس است که در این راستا نیز تمام ملاحظات زیست محیطی مد نظر است و قرار نیست در هیچ پروژه‌ای مماشات داشته باشیم و به قوانین خدشه‌ای وارد شود

محمود صفرزاده افزود: در چارچوب ضوابط تا جایی که در صلاحیت استان است، کار می‌کنیم و اگر طرحی تمام شرایط را داشته باشد، مجوز می گیرد.

 وی درباره وضعیت پسماندها در استان کرمان هم گفت: کارگروهی در این زمینه در حال تشکیل است تا مشکلات با همراهی همه مسئولان مدیریت شود و به زودی شاهد این خواهیم بود که در تمام شهرستان‌های استان پسماندها با ضوابط حمل و دفن بهداشتی بشوند.

جازموریان؛ چالش زیست محیطی استان 
صفرزاده در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت تالاب جازموریان اظهار کرد: این تالاب براثر خشکسالی‌های دو دهه اخیر، کاهش بارندگی و تغییر اقلیم تبدیل به یک چالش زیست محیطی شده است.

وی با بیان اینکه امروز چالش‌های زیست محیطی به صورت منطقه‌ای و بین المللی هستند، افزود: به دلیل نرسیدن حقابه به تالاب، وجود سازه‌های بالادست رودخانه هلیل رود، برداشت بی‌رویه آب از منابع سطحی و زیرزمینی و ... امروز دیگر تالابی در این منطقه وجود ندارد و تنها پهنه‌ای با حوزه آبریز 300 هزار هکتاری است.

صفرزاده با بیان اینکه دوسوم وسعت تالاب جازموریان در استان کرمان قرار دارد، تصریح کرد: طبق مطالعات اخیر، بافت خاک جازموریان کاملا خشک شده و براثر کوچک ترین جریانات جوی، اراضی آن حوزه مستعد تولید ریزگرد و فرسایش بادی خواهند بود.

وی بیان کرد: با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در استان کرمان، کارگروه احیاء تالاب جاموریان و مقابله با گرد و غبار تشکیل شد و خانم ابتکار دستور داد که با الگوبرداری از طرح احیای دریاچه ارومیه و با توجه به نقشی که جازموریان در جنوبشرق کشور دارد، طرح تفصیلی و جامعی برای این مهم تدوین و اجرا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: براساس این طرح باید دستگاه‌های مختلف طبق زمان‌بندی به وظایف خود عمل کرده و اقدامات مختلفی از جمله تثبیت شن‌های روان، کانال‌های رسوب‌گیر و ... انجام شود که در این راستا مکاتبات انجام، مجوزها اخذ و کار اجرایی توسط سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اداره کل محیط زیست کار سیاست‌گذاری و پایش گرد و غبار را انجام می‌دهد که در این راستا اقدامات تدوین سند جامع مقابله با گرد و غبار استان را جلو انجام داده‌ایم و این سند هم اکنون آماده است.

صفرزاده اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با پایش ریزگردها و ارائه گزارش به مبادی ذیربط از جمله کارگروه سلامت استان و ستاد مدیریت بحران، این موضوع را به مردم اطلاع رسانی کنیم زیرا سلامت آنها برای ما اهمیت زیادی دارد.

وزارت نیرو مدعی است حقابه می دهد
وی در ادامه با اشاره به دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمبنی بر پیگیری حقابه تلاب جازموریان تصریح کرد: وزارت نیرو ادعا دارد که آب را برای این منطقه رها می‌کند اما فاصله هوایی نقطه رهاسازی آب تا کانون تالاب 1200 کیلومتر است که با توجه به کانال‌های انحرافی حاشیه رودخانه، این رهاسازی اثری در این منطقه ندارد.

صفرزاده با اشاره به انجام مطالعات اولیه درباره جازموریان بیان کرد: در طرح تکمیلی پژوهشی دنبال می‌کنیم که در صورت بازگشت به دوران ترسالی و رسیدن رودخانه‌های فعال به جازموریان و رهاسازی حقابه تالاب، انتقال آن به جازموریان به چه روشی انجام شود؟

6.3 میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی و کویری در استان کرمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه درباره کانون‌های فرسایش بادی در استان به ایسنا گفت: کرمان به لحاظ ویژگی اقلیمی دارای 6.3 میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی و کویری است که 3.3 میلیون هکتار از این وسعت، شنزارهای فعال هستند.

وی افزود: 4.2 میلیون هکتار عرصه کویری استان کرمان است که جزو ذات استان می‌باشد و اجرای جنگل‌های دست کاشت از 40 سال قبل در استان انجام شده که باید پذیرفت کار بزرگی بوده است و سرجمع 250 هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان وجود دارد.

صفرزاده با اشاره به اقدامات مختلف و اجرای طرح‌های بین المللی در استان در راستای مقابله با بیابان‌زایی تصریح کرد: ریزگردها مشکلات زیادی برای مردم استان به ویژه در شرق و شهرستان ریگان به وجود آورده است به طوری که طی دو ماه اخیر تقریبا هشت روز وضعیت هوای منطقه و به ویژه در 27 و 29 آبان ماه جاری بحرانی و غلظت ریزگردها بالا بوده است.

22 روز بحرانی داشتیم
وی بیان کرد: طی شش ماه نخست سال جاری وضعیت هوای شرق استان 22 روز بحرانی را داشته و غلظت ریزگردها بیش از حد استاندارد گزارش شده و پیگیری می‌کنیم که ایستگاه های سنجش آلودگی در منطقه مستقر شده تا به موقع اطلاع رسانی به مسوولان و شهروندان صورت گیرد، زیرا ما دغدغه سلامت مردم را داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: 25 روستا در شهرستان ریگان و حدفاصل بین این شهرستان تا ایرانشهر در کانون گرد و غبار واقع شده‌اند که باید هر چه سریع تر اقداماتی در این منطقه صورت بگیرد.

وی افزود: وضعیت هوای استان کرمان تحت تاثیر جریان های فرامرزی از جمله بادهای 120 روزه سیستان نیز قرار دارد و از ابتدای خرداد تا ابتدای مهرماه شاهد این جریانات در جنوب و شرق استان هستیم.

صفرزاده تصریح کرد: در شمال استان نیز کانون تولید گرد و غبار محلی وجود دارد که ممکن است تبدیل به ریزگرد شوند و برخی مواقع این ریزگردها تا 1000 کیلومتر جابه جا می‌شوند که قدرت نفوذ در مجاری تنفسی را داشته و بیماری تنفسی را تشدید می‌کنند.


شناسایی 24 کانون تولید گرد و غبار در استان کرمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: سازمان جنگل ها و مراتع اعلام کرده که در استان کرمان 16 کانون فرسایش بادی وجود دارد اما بالغ بر 24 مورد شناسایی شده که وسعت و نقش متفاوتی در تولید گرد و غبار و ریزگردها دارند.

وی در ادامه درباره تاثیرات زیست محیطی معادن در استان کرمان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست قوانین قوی و خوبی برای جلوگیری از آلودگی هوا، پایش صنایع، خوداظهاری و ... دارد و زمانی که به واحد معدنی مجوز می دهیم، همراه با الزامات است که باید آن را اجرا کنند.

وجود 50 واحد آلاینده در استان کرمان

صفرزاده تصریح کرد: خط قرمز ما بحث آلودگی و تخریب محیط زیست است و استان کرمان در کاهش صنایع آلاینده موفق بوده و برخی از واحدها پایش برخط دارند و کنترل شده‍‌اند و می‌توان گفت که تعداد واحدهای آلاینده استان از 73 مورد به 50 مورد رسیده و ممکن است در سال جاری نیز تعدادی موفق به تغییر شرایط شده باشند.

وی با اشاره به آلودگی کارخانه مس خاتون آباد شهربابک بیان کرد: اداره کل محیط زیست با پهنه پیشنهادی این واحد مخالف بوده اما به این نظر اعتنا نشده، در حالی که اگر به توصیه محیط زیست توجه می‌شد مشکلات کنونی در زمینه‌های مرتع داری، کشاورزی و دامداری منطقه رخ نمی داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: از سال 84 مرتبا به این واحد اخطاریه داده‌ایم و پرونده مس خاتون آباد در دادگاه مفتوح است و این واحد هنوز نتوانسته خود را به استانداردهای روز زیست محیطی برساند.

وی افزود: باید مبادی ذیربط در چهارچوب وظایفشان دغدغه را منتقل کرده و این واحد باید در سطح ملی تعیین تکلیف شود.

صفرزاده در ادامه تصریح کرد: در زمانی معادن از ما استعلام می‌گرفتند اما در حال حاضر مکلف به مراجعه به محیط زیست برای دریافت مجوز نیستند و تنها معادنی که در 3 میلیون هکتار مناطق تحت مدیریت ما هستند، با مجوز فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: تا جایی که قانون اجازه داده و در صلاحیت اداره کل استان بوده در مناطق حساس از جمله روی زون‌های آب، در مناطق تحت مدیریت و ... محکم روی ضوابط ایستاده و مجوز نداده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما در زمینه برداشت بی رویه از منابع تجدیدپذیر است، گفت: با توجه به برداشت بیش از ذخیره منابع آبی، بحران آب در استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: باید علاوه بر نزولات جوی، برداشت و ورودی و خروجی به منابع آب بالانس باشد و زمانی که برداشت ما بیشتر است، مشکل به وجود می‌آید لذا اگر در معادن نیز برداشت براساس ضوابط و چهارچوب باشد و اکتشاف با روش های نوین صورت بگیرد، حتی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست به جز خطوط قرمز، براساس طرح های مدیریتی می توان کار کرد.


مخالفتی با توسعه نداریم

صفرزاده با بیان اینکه قانون زیست محیطی با سابقه 42 ساله است که باید با درایت و مدیریت محیط زیست را حفظ کنیم که اشتغال و سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار را نیز داشته باشیم، افزود: ما مخالفتی با توسعه نداریم و همراه با اشتغال و سرمایه‌گذاری هستیم اما می‌گوییم باید دغدغه زیست محیطی داشت زیرا حفاظت از محیط زیست وظیفه شرعی، قانونی و فرامنطقه‌ای است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
0
0
شما که این قدر در فکر جازموریانید ، بیش از این در انتقال اب سرچشمه های هلیل اقدام نکنید که به قول خودتان ما در کمربند خشکیم و شرایط باران هم همین است که تا کنون بوده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

وعده حل مشکل شغل، بیمه و حقوق ورزشکاران توسط وزیر ورزش و جوانان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)