کد خبر: ۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
تحلیل وضعیت کاهش قیمت سنگ آهن
همانگونه که مردم مطلع اند در آخرین ماه‌های مسئولیت مدیریت سابق شرکت معدنی صنعتی گل گهر آزمون کتبی و مصاحبه به منظور جذب 130 نفر نیروی انسانی جدید برگزار شد که بعد از تغییر مدیریت بنا به مشکلاتی این مهم به تعویق افتاد و همین باعث اعتراض منتقدین شد.
همانگونه که مردم مطلع اند در آخرین ماه‌های مسئولیت مدیریت سابق شرکت معدنی صنعتی گل گهر آزمون کتبی و مصاحبه به منظور جذب 130 نفر نیروی انسانی جدید برگزار شد که بعد از تغییر مدیریت بنا به مشکلاتی این مهم به تعویق افتاد و همین باعث اعتراض منتقدین شد.

 به هر حال طبیعی است زمانی که تغییر مدیریت در یک مجتمع صنعتی رخ می دهد چند ماهی درگیر تطبیق راهکارهای مدیرعامل جدید باشد و از طرفی همزمان با مدیریت جدید دچار بحران مالی و کاهش شدید قیمت سنگ آهن بوده ایم که این یکی از علل اصلی عدم جذب نیرو تا این زمان بوده است . قیمت سنگ آهن در دو سال پش حدود 150 دلار بوده است؛ اما امروز 30 دلار شده چیزی حدود یک چهارم کاهش قیمت داشته است.

قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی هفته گذشته سنگاپور و چین بار دیگر سقوط کرد. در حالی که میلگرد شانگ‌های در اثر تقاضای ضعیف ریزش داشت و فشار بیشتری روی قیمت سنگ‌آهن وارد کرد تا این ماده اولیه تولید فولاد به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر برسد.

 بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت مشاوره صنعتی استیل‌هوم، میزان ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین به 87.65 میلیون تن رسید که بیشترین مقدار آن از ماه می بوده است. موجودی سنگ‌آهن در بنادر از ماه ژوئن بیش از 10 درصد رشد داشته که نشان‌دهنده کندی تقاضا از سوی کارخانه‌های فولاد چین بوده است که بسیاری از آنها با کاهش تولید و زیان‌دهی مواجه شده‌اند.
« ثبات در قیمت فولاد چین عامل کلیدی برای سنگ‌آهن خواهد بود اما برای رسیدن به این هدف صنعت باید میزان تولید را کاهش دهد. »

  هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه می در بورس کالای دالیان با افتی 0.5 درصدی 294.5 یوان ( 46 دلار)‌ معامله شد. همچنین قیمت سنگ‌آهن ژانویه در بورس کالای سنگاپور با ریزش 0.2 درصدی به 39 دلار و 35 سنت برای هر تن رسید. قیمت هر تن میل‌گرد بیشترین کاهش را داشت و قراردادهای ماه می با رسیدن به قیمت یکهزار و 618 یوانی  پایین‌ترین قیمت خود را از زمان آغاز بورس کالای شانگهای تجربه کرد.

میزان مصرف فولاد چین از کندی اقتصاد این کشور ضربه خورده است. بررسی دولت این کشور نشان می‌دهد که فعالیت در بخش تولید صنعتی چین برای چهارمین ماه متوالی کاهش داشته و به پایین‌ترین سطح سه سال اخیر خود رسید. این موضوع نشانگر این است که علی‌رغم محرکهای اعمال شده، نشانه‌هایی از کندی اقتصاد چین همچنان وجود دارد.

 مرکز تحقیقات بی‌ام‌آی موسسه رتبه بندی فیچ با استناد به کندی سرمایه‌گذاری در چین اعلام کرد:‌ « تولید فولاد در چین، به عنوان تولیدکننده نیمی از فولاد جهان، به طور متوسط بین سال جاری و 2019، در حدود 1.4 درصد کاهش خواهد یافت. به دلیل قادرنبودن کارخانه‌های فولاد به پرداخت هزینه‌های سرمایه برای ارتقای کارخانه‌ها به منظور کنترل آلودگی‌های ناشی از انتشار، ظرفیت اضافی تولید نیز با کاهش مواجه خواهد شد.»   

این در حالی است که سنگ آهن در سال جاری با افت 40 درصدی، سومین سال سقوط قیمت خود را تجربه می‌کند.

به گزارش معدن24 هر تن سنگ اهن با عیار 62 درصد در بندر تیانجین چین به 48 دلار و 70 سنت رسیده که 0.8 درصد پایین تر از بهای 49.1 دلار در هر تن که در 11 جولای به ثبت رسید پایین تر است.

البته نرخ سنگ آهن در جولای سال جاری به کمترین رقم در 10 سال اخیر یعنی قیمت 44.1 دلار در هر تن نیز رسیده بود.

روند نزولی قیمت سنگ آهن و تجربه تنها یک روز مثبت در طول 17 روز متوالی می تواند زنگ خطری برای سنگ آهن باشد؛ چرا که این موضوع بدترین حالت در 18 ماه روند نزولی نرخ ها بوده است.

پیش بینی های نگران کننده از بخش فولاد چین یکی از عوامل بسیار مهم در روند نزولی اخیر بوده است.

در این بین معامله گران از گسترش عرضه ریوتینتو، بی اچ پی و واله نگرانند چراکه اکنون تاخیر و کاهش تقاضا در دوره ای از زمان رخ خواهد داد.

از سوی دیگر بازار شاهد عرضه هایی از سوی معادن جدید نظیر روی هیل (Roy Hill) وابسته به جینا رینهارت و وارد مدار تولید شدن آنها خواهد بود. پیش بینی می شود در ماه دسامبر اولین محموله مربوط به این پروژه وارد بازار شود. در عین حال، بی اچ پی وجددا درخصوص امکان باقی ماندن نرخ ها زیر 40 دلار در کوتاه مدت یا میان مدت هشدار داده است.

معاون بازاریابی بخش سنگ آهن شرکت بی اچ پی اعلام کرده در میان مدت و تا چند سال آینده شرایط قیمت ها همینطور خواهد بود؛ اما ما همچنان به رشد تقاضا امیدوار هستیم در عین حال معتقدیم رشد عرضه از تقاضا پیشی می گیرد. وی گفت؛ فشار بر روی قیمت ها ادامه می یابد اما به تدریج فشار از روی قیمت ها برداشته می شود چون شاخص جایگزینی فولاد و سنگ آهن کندتر می شود.

آنچه که تمامی تحلیل ها در سطح دنیا هم مشخص است ؛ سنگ آهن با بحران کاهش قیمت شدید مواجه شده است.

با این تفاسیر جذب 130 نیرو در این شرایط بحرانی با حقوق متوسط دو میلیون تومان در ماه حدود 260 میلیون و با احتساب حداقل یک سال بودجه مالی کلانی می خواهد که در حال حاضر با این کاهش قیمت ها به نظر امکان پذیر نیست. ضمن اینکه آنچه مشخص است مدیران ارشد شرکت گل گهر  تاکنون نگفته اند که این نیروها را جذب نمی کنند؛ بلکه طبق آخرین اظهار نظرات گویا بعد از پشت سرگذاشتن  بحران مالی نیروهای مورد نظر در اولویت جذب خواهند بود. 

در واقع مسئولین شرکت صنعتی و معدنی گل گهر به محض افزایش مجدد قیمت سنگ آهن و بازگشت به دوران شکوفایی مالی و بهبود اوضاع؛ به نظر می رسد طبق وعده های داده شده نیروهایی را که در آزمون پذیرفته شده اند را جذب می نمایند؛  البته این حق متقاضیان است که دنبال حق و حقوق خود باشند اما با آرامش و باید این نکته را مد نظر داشته باشند که با برهم زدن نظم موجود کاری از پیش نمی برند و چنانچه مشکل کاهش قیمت سنگ آهن برطرف شود؛ چه بسا در همین سال جاری این نیروها جذب شوند؛ ضمن اینکه همانگونه حق متقاضیان کار است باید به مدیران ارشد شرکت نیز حق داده شود مبنی بر اینکه تعهدی را ایجاد نکنند که بعدا به دلیل مشکلات عدیده از پس انجام تعهدات بر نیاین . 

همان طور که شاهد به تعویق افتادن حقوق کارگران شهرداری و ایجاد عدم رضایت در آنها هستیم ، با جذب این نیروها در زمانی غیر از زمان مناسب خود ممکن است چنین وضعیتی در گل گهر هم پدیدار شود. به هر حال زمان وعده های بدون عمل گذشته است و باید با تدبیر و آینده نگری با حفظ روحیه امید در بین مردم مشکل شرکت کنندگان در آزمون استخدامی  گل گهر نیز برطرف گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

معاون وزیر نیرو خبر داد: معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه برق تا چهارماه

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

پربازدید ها

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

آغاز پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)