کد خبر: ۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشی از واکنش‌ها نسبت به کاندیداتوری سیدحسن خمینی
از همان زمانی که احتمال حضور نوه امام(ره) در انتخابات مجلس خبرگان مطرح شد، جوی از نگرانی در میان جریان افراطی شکل گرفت. همان جریانی که زمین انتخابات 92 را به اصلاح‌طلبان واگذار کرد و در ماجرای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، چون اسپندی برروی آتش شدند.
کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری به صورت رسمی چهارشنبه شب گذشته، توسط سید علی خمینی برادر ایشان اعلام شد. با اعلام این خبر، رسما ضلع سوم مثلث قدرت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان سر جایش قرار گرفت. مثلثی متشکل از حسن روحانی، هاشمی ‌رفسنجانی و سید حسن خمینی. از همان زمانی که احتمال حضور نوه امام(ره) در انتخابات مجلس خبرگان مطرح شد، جوی از نگرانی در میان جریان افراطی شکل گرفت. همان جریانی که زمین انتخابات 92 را به اصلاح‌طلبان واگذار کرد و در ماجرای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، چون اسپندی برروی آتش شدند. اینها همان کسانی هستند که در دولت گذشته نوه امام(ره) را با توصیفات مختلفی چون «فرزند نوح»، «غلطیده در دامن فتنه» و «منحرف از خط امام (ره)» یاد می‌کردند. گرچه حضور نوه امام(ره) در انتخابات، از مجلس شورای اسلامی گرفته تا ریاست جمهوری سال‌هاست که مطرح می‌شود، اما انتخابات امسال بوی دیگری به خود گرفته است. بعد از موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92، بیم این‌ که مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به دست اصلاح‌طلبان بیفتد، به جان افراط‌گراهای مختلف افتاده است. 

طی روزهای گذشته افراد مختلف از طیف‌های مختلف درباره اهمیت خبرگان و نگرانی‌های‌شان اظهار نظر کرده‌اند. گفته‌های خطیب موقت تهران حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه گذشته یکی از اینها بود که گفت: «مجلس خبرگان جای فتنه‌گری و فتنه‌گران نیست». همچنین عبدالرضا داوری از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق ایران، در کانال تلگرامی خود اقدام به انتشار بنری با محتوای اتهام به بیت امام (ره) را منتشر کرد.

به نقل از مجلس آنلاین در محتوای بنر منتشر شده در کانال عبدالرضا داوری این ادعا مطرح شده است که بیت امام (ره) با جمهوری آذربایجان و سفارت یکی از کشورهای بیگانه ارتباط دارد. این در حالی است که عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد هنوز سندی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است. حمیدرضا مقدم فر، فعال اصول‌گرایی نیز گفته است: «فتنه‌گران می‌خواهند مجلس خبرگانی که محل اجتهاد و شیخیت است به محلی برای جنجال‌های سیاسی تبدیل کنند».

 اما در مقابل، بسیاری از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب و معتدل از حضور سید حسن در انتخابات خبرگان استقبال کرده‌اند. حسین انصاری‌راد بعد از انتشار خبر کاندیداتوری سیدحسین آقا، به ایلنا گفته است: «حضور یادگار امام می‌تواند موجب استقبال بیشتر مردم به مجلس خبرگان رهبری شود و از دیگر سو می‌تواند معنای جدید، معتبر و قابل اعتنایی را به مجلس خبرگان رهبری دهد». 

 از طرفی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان از مدرسان حوزه علمیه قم نیز به «وقایع اتفایقه» گفته است: «حضور آقای سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان رهبری علامت ادامه و استمرار امام خمینی در نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وی به راستی یادگار ایشان و تبلور منش و روش بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی است. از طرفی افراطیون مخالف حضور ایشان در مجلس خبرگان هستند». این صحبت‌ها در حالی است که برخی از افراطیون از سن کم ایشان به عنوان حربه‌ای برای مخالفت با او استفاده می‌کنند و معتقدند سن کم سید حسن خمینی به ناپختگی و ناکارآمدی‌اش برای خبرگان رهبری است. اشرف بروجردی مدیر کل اسبق امور زنان وزارت کشور و معاون اجتماعی اسبق وزیر کشور در دوره اصلاحات و معاون سیاسی دبیرکل حزب اتحاد ملت نیز به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان به معنای احساس خطر ایشان برای آینده انقلاب است. حضور ایشان قطعا برای نسل جوان بسیار مهم و ضروری است».

اشرف بروجردی: افراطی‌ها نگران جایگاه خودشان هستند
اشرف بروجردی، معاون سیاسی دبیرکل حزب اتحاد ملت، معتقد است: «سید حسن آقای خمینی کسی است که بیش‌ترین سهم را در این انقلاب دارد و کسی است که به عنوان فرزند پایه‌گذار انقلاب نگرانی آینده نظام را دارد». او به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «همان‌طور که امام فرموده بودند که نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد، سید حسن آقای خمینی هم برای اینکه چنین اجازه‌ای ندهند، احساس تکلیف‌کرده و وارد میدان شده‌اند. حضور ایشان قطعا هم برای نسل جوان و هم برای آینده نظام بسیار مهم و ضروری است و می‌تواند چشم‌انداز خوبی را برای نظام داشته باشد». 
او درباره اظهارنظر تند بعضی از اصول‌گرایان و افراط‌گراهای تندرو درباره کاندیداتوری نوه امام می‌گوید: «من اسم کسانی که به سیدحسن خمینی حمله می‌کنند و او را برای انتخابات مجلس خبرگان ناکارآمد می‌دانند، اصول‌گرا نمی‌گذارم. اینها تمامیت خواه و کسانی هستند که مدعی حفظ نظامند. اینها سهمی در انقلاب نداشته‌اند یا علاقه‌شان به حفظ نظام کمتر از علاقه‌شان به حفظ ایده‌ها و افکار خودشان است. این افراد از حضور سید حسن آقا ابراز نگرانی می‌کنند چون معتقدند اگر ایشان به عرصه انتخابات بیایند بیشترین اقبال را در میان نسل‌های علاقه‌مند به نظام خواهند داشت. جامعه چنین دید تندی را نمی‌پذیرد. این افراد دچار آشفتگی شده‌اند به این دلیل که فکر می‌کنند اگر سید حسن آقا بیاید چه بلایی سر جایگاه خودشان می‌آید. این خواست و اراده ملت است که ایشان بیایند و حتی انتخاب شوند».

غرویان: صلاحیت علمی حسن‌آقا محرز است
آیت‌الله محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه قم نیز می‌گوید: «اظهاراتی که بعضی در مخالفت با کاندیداتوری سید حسن ارائه می‌دهند، ریشه در حسادت این افراد دارد. آثار و نشانه‌ها، نشان می‌دهد که همه این گفته‌ها از روی هوای نفس و وسوسه‌های شیطانی است. بعضی نمی‌توانند موفقیت و درخشش سید حسن خمینی را تحمل کنند و مثل قبل شروع به بهانه تراشی می‌کنند. 
مردم ما به این سخنان واهی عادت کرده‌اند و سال‌هاست که با آن انس گرفته‌اند. هرکسی که نوع تفکرش خلاف تفکر افراطی‌ها باشد، وصلش می‌کنند به انگلیس و آمریکا و موساد. این طور حرف‌ها خیلی عادی و بی‌مزه شده».

او درباره صلاحیت علمی سید حسن خمینی برای شرکت در انتخابات خبرگان به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «من شخصا درس فقه و اصول ایشان را از طریق سایتشان پیگیری کرده‌ام و صلاحیت علمی ایشان برای من محرز شده است. سال‌هاست در حوزه مشغول تدریس و تدرس هستم و می‌دانم معیارهای علمیت در افراد چیست. معتقدم توانایی ایشان در خارج فقه بسیار زیاد است و قدرت استنباط زیادی دارند. ایشان همچنین به فلسفه و عرفان اسلامی تسلط دارند. اساتید ایشان آیات عظام جوادی آملی و شبیری زنجانی هستند که علمیت ایشان را در فقه و اصول و معقول تأیید کرده‌اند. حتی از خود آیت‌الله جوادی آملی درباره تدریس خارج فقه ایشان پرسیدم که بسیار علمیت او را تأیید کردند».

حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان درباره سن سید حسن خمینی که مورد اختلاف برخی از اصول‌گرایان است، می‌گوید: «مسئله سن در اجتهاد مطرح نیست. بعضی‌ها در سن 80-90 سالگی هم قوه استنباط خوبی ندارند، اما بعضی دیگر در سن پایین هم به درجه‌ای می‌رسند که ملکه استنباط را به دست می‌آورند. در علما و فقهای گذشته هم همین‌طور بوده است. به نظر من، نه از نظر سنی می‌توانیم بگوییم ایشان برای خبرگان مناسب نیستند و نه این سن پایین را می‌توانیم مانعی برای ملکه اجتهاد بدانیم. ایشان سن‌شان بین 40 تا 50 سال است یعنی در میان‌سالی قرار دارند. حتی پیامبران هم در سن 40 سالگی مبعوث می‌شدند. 40 سالگی به بعد نشان‌دهنده بلوغ فکری است».

او با اشاره به اینکه در مجلس فعلی کسانی هستند که از نظر علمی از سید حسن خمینی پایین‌تر هستند، ادامه می‌دهد: «سید حسن خمینی نسبت به بعضی از اعضای مجلس خبرگان جامعیت علمی بیشتری دارد و هیچ مانع علمی و سنی برای ایشان وجود ندارد». آیت‌الله غرویان در واکنش به اظهار نگرانی برخی در خصوص فتنه‌گران ادامه می‌دهد: «استفاده از برخی الفاظ توسط تعدادی از فعالان سیاسی نادرست است و به نوعی تلاش برای حذف رقیب محسوب می‌شود. من معتقدم این تعبیرهای لغزنده را به کار‌بردن اصلا مناسب نیست. مگر هرکسی یک قرائت و استنباط فکری دیگری غیراز ما داشته باشد، می‌شود گفت فتنه‌گر؟ 

----------------

سید حسن خمینی در دیدار با اعضای حزب ندای ایرانیان:

نا امید‌ها هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسند

اولین صحبت‌های نوه امام بعد از اعلام کاندیداتوری‌اش، پنجشنبه گذشته در دیدارش با اعضای حزب ندای ایرانیان؛ به ریاست صادق خرازی منتشر شد. او گفته است: «یقین داشته باشید همه جامعه را نمی‌توان فریب داد و بنابراین اگر ابزار و تریبون کمی در اختیار داریم، به فهم مردم اعتماد داشته باشیم؛ زیرا کار و سخن درست را مردم می‌فهمند».

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی با اشاره به‌وجود عنصر امید در تمام مقطع زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) که به مسلمانان نیز منتقل شده بود، یادآور شد: «مرحوم استاد مطهری هنگامی که از نزد امام راحل ما در نوفل لوشاتو بازگشتند، گفتند در امام چهار ایمان دیدم؛ ایمان به خدا، ایمان به مردم، ایمان به هدف و ایمان به راه».

او ادامه داد: «یکی از بزرگان تعبیر جالبی دارد که می‌گوید من نمی‌گویم امیدوارها همیشه به جایی می‌رسند، اما یک چیز را می‌دانم و آن اینکه ناامیدها هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسند. بنابراین می‌بینیم که در جامعه عده‌ای ناامید بوده و این ویژگی درون آنها تبدیل به یک ژست شده است؛ آنها یا از روی بی‌حوصلگی و تنبلی یا برای هزینه ندادن، دائما سخن از «نشدن» می‌زنند و در تمام عرصه‌های شخصی، اجتماعی و ملی زندگی‌شان این نگاه را دارند».

نوه امام ادامه می‌دهد: «اعتماد به خدا سرمایه بزرگی است که باعث نشاط، امید، حرکت و کم‌شدن کدورت‌ها می‌شود». او همچنین با تأکید به اعتماد به مردم، آن را امری مهم برای کسانی که وارد حرکت‌های سیاسی می‌شوند، دانست و افزود: «اعتماد داشته باشیم که مردم را نمی‌توان فریب داد که اگر به این حقیقت ایمان داشته باشیم در راستای فریب مردم تلاش نخواهیم کرد. مردم قدردان کارهای صحیح هستند و خداوند این امر را وعده داده است».

در این دیدار سید محمدصادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای‌ایرانیان با اشاره به باورهای اعتقادی مجموعه ندای ایرانیان یادآور شد: «باور ما در مباحث اعتقادی و سیاسی همان مسیر پاک و منزه‌ای است که حضرت امام (ره) بنیان‌گذار انقلاب آن را بنا نهاده و اندیشه‌های آن را پایه‌گذاری کردند».

او ادامه داد: «امام خمینی(ره) عصاره فضائل مرجعیت و فقاهت سیاسی اسلام در مدت غیبت کبری امام عصر (ع) هستند. برخی جریانات و کسانی که محو در جریانات فکری معاصر شده‌اند نمی‌دانند، مبانی اندیشه ولایت فقیه بیش از 10 قرن است، در مکاتب فکری مختلف مورد بحث و بسط و نقد است. ما باور داریم نمی‌شود مبانی اعتقادی ملت را دستمایه بحث‌های روشنفکری قرار داد».

او در ادامه با اشاره به اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه مجموعه ندای ایرانیان تصریح کرد: «ما معتقدیم اصلاحات غیرقابل حذف و محدودسازی است؛ اگرچه برخی سعی زیادی برای خشک‌کردن ریشه اصلاحات انجام دادند، اما این تفکر روز به روز در میان مردم جایگاه بهتری را پیدا می‌کند و برزگانی که در ساحت اصلاحات به مردم خدمت کرده‌اند، آثار خدمت آنها در ذهن مردم ایران ماندگار است. اگر بتوانیم آن نگاه اعتقادی را در کنار باورهای اصلاحی آمیخته کنیم و عصاره عقل و دین را در کنار یکدیگر داشته باشیم روزهای فرخنده و درخشانی برای مردم خودمان رقم خواهیم زد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

زمین‌های طرح‌ نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در چهار شهر کرمان آماده واگذاری شد

امام جمعه شهر بلوک جیرفت در سانحه تصادف درگذشت

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)