کد خبر: ۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول دستگاه قضایی و سخنگوی این قوه در نشست خبری خود به صورت مفصل درباره ممنوع الخروجی سعید مرتضوی و مصوبه ممنوعیت درج تصویر و خبر سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق توضیح داد.
غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول دستگاه قضایی و سخنگوی این قوه در نشست خبری خود به صورت مفصل درباره ممنوع الخروجی سعید مرتضوی و مصوبه ممنوعیت درج تصویر و خبر سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق توضیح داد.

غلامحسین محسنی اژه ای در ابتدای سخنانش با اشاره به محدودیتهای قانونی در بحث تبلیغات انتخاباتی و جرایمی که در این برهه از سوی برخی فعالان سیاسی ممکن است به وجود بیاید، هشدار داد.

او ضمنا درباره پرونده کلاهبرداری نگین خودرو نیز توضیح داد و پس از آن به پرسش و پاسخ با خبرنگاران پرداخت.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ اژه ای در نشست خبری ۸۹ با رسانه ها:

سئوال

رسانه

خلاصه پاسخ

آقای دهدشتی نماینده آبادان و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی امروز در مجلس تذکر داد قوه قضاییه با برخی متهمان برخورد دوگانه دارد. اجازه می دهد سعید مرتضوی با محافظ وارد دادگاه شود و از کشور برود و برگردد. بابک زنجانی هم همه را متهم کند. در مقابل این انتقادات چه جوابی دارید؟

خبرآنلاین

نماینده محترم را نمی دانم چه گفته. اگر فرض کنید یک فردی در یک مقامی است که برایش محافظ گذاشته اند، این را قوه قضاییه تعیین نمی کند. بر اساس دستگاهی که باید برای کسی محافظ گذاشته، با محافظ به دادگاه می آید و طبیعی است با آنها بیاید. اختصاص به ما هم ندارد. اختصاص به این دوره و آن دوره ندارد. ما در برخی از ازمنه بود، خودم رئیس محکمه بودم که محافظ نداشتم. آن آقا با اسکورت و راننده و دو همراه می آمد. اشکالی نداشت. این ما نبودیم که بگوییم تو با اسکورت بیا یا نیا. در مقطعی زمانی یادم است رئیس مجتمع کارکنان دولت بودیم. وزیر و نماینده مجلس می آمد و راننده داشتند. این که بگوییم شما امتیاز قائل شدید. یکی با راننده آمد، یکی با آژانس و دیگری پیاده. این به ما ارتباط نداشت. در جلسه رسیدگی به کارکنان دولت، قاضی، وزیر، کارمند و نماینده محاکمه می شوند. اینها بعضا محافظ دارند. حتما یک نماینده مردم نیز به این مسایل توجه دارند. درباره ممنوع الخروجی و صدور قرار، قانون می گوید قرار مناسب صادر شود. برای کسی که ممکن است فرار کند و برود و دیگر دستتان بهش نرسد، یک چیز است. برخی وقتها شما یک نفر را با کفیل آزاد می کنید و با یک تلفن هم می آید. اگر می دانید یک زنگ به او بزنید می آید، قرار مناسبش کفالت است. اگر برای کسی کفیل صادر شد که فردا نه دست شما به خودش می رسد نه کفیلش، بهتر است وثیقه بگیرید که اگر گریخت، وثیقه را ضبط کنید.کسی ممکن است فرار کند. کسی هم اینطور نیست و اگر مرخصی به کسی بدهید برمی گردد. این به تناسب فرق می کند. اگر به یک نفر مرخصی دادید و ۱۰۰ میلیون وثیقه گرفتید، به کس دیگری مرخصی دادید و ۵۰۰ میلیون وثییقه گرفتید، تفاوت قائل شدید؟ بله. چون جرم، بدهی و میزان اعتماد به او فرق می کند. این تفاوتها، خلاف قانون و عدالت نیست. بعضی وقتها اگر مثل هم رعایت شود، چه بسا خلاف عدالت باشد. فرضا کسی ۱۰۰ میلیون مجازات دارد، برای او ۵۰۰ میلیون وثیقه بگیرید خلاف عدالت و قانون است. من نمی گویم هر چه در قوه قضاییه باشد، هیچ اشکالی ندارد. حتما به کار ما هم اشکال و نقد است، ولی این نقدها و فرمایشات جواب داد. لکن برخی جاها نیز نقد جواب ندارد و باید به خلاف اذعان کنیم.

یکی از اعضای کانون صنفی معلمان می گوید دادگاه او در ۵ دقیقه تشکیل شده و اعتصاب غذا کرده. نظر شما چیست؟

-

این مطلب صحیح نیست در ۵ دقیقه دادگاه تشکیل شود. اصلا امکان صورتجلسه و صحبت نیست. چنانچه حکمی صادر شد و کسی اعتراض داشته باشد، مرجع تجدید نظر رسیدگی می کند و اگر حکم را خلاف ببیند، نقض می کند، قانون در این باره واضح است. حتی اگر حکم قطعی شده باشد، درخواست اعاده دادرسی می شود کرد. اعمال رسیدگی فوق العاده طبق ماده ۴۷۷ نیز امکان دارد. اگر هم کسی اعتصاب غذا کند، سازمان زندانها وظیفه ای برای تذکر، صحبت کردن با خانواده زندانی، وکیل یا اقدامات پزشکی دارد که انجام می شود. اگر این محکوم اعتراض به حکم دارد از طریق مجاری قانونی دنبال کند

انتشار تصویر و خبررئیس دولت اصلاحات در روزنامه اطلاعات و تعهد آقای دعایی در دادسرای ویژه دادگاه انقلاب و سخنانی که در این باره می شود، دستگاه قضایی تصمیم به تجدیدنظر درباره ممنوع التصویری دارد؟

اعتماد

سئوال ۳ بخش دارد. نقل قولی را آقای دعایی از مقام معظم رهبری می کند که من خبر ندارم و اظهارنظر ندارم. درباره دستورالعمل دادستان تهران که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده، هنوز تغییری صورت نگرفته. هر کسی خلاف دستور دادستان عمل کند، تحت تعقیب قرار می گیرد. همانطور هم که آقای دعایی تحت تعقیب قرار گرفت و برای بار دوم دادسرای ویژه ایشان را احضار کرد، تفهیم اتهام شد و آخرین دفاع اخذ و ایشان با قرار تامین آزاد شدند. پرونده آماده برای ارسال به دادگاه است. دستور به قوت خود باقی است و هر کسی خلاف دستور عمل کند، تعقیب می شود.

آقای دعایی با وجود احضار به دادگاه ویژه نامه ای به رئیس جمهور برای تذکر به دستگاه قضایی نوشتند. اگر عملکرد ایشان تکرار شود، چه برخوردی می شود؟

فارس

تکرار هم نشود، با ایشان برخورد می شود. نامه را ایشان به رئیس جمهور نوشتند نه ما. دو مرتبه ایشان امروز احضار به دادسرای ویژه روحانیت شد و تعهد گرفتند. مجددا ایشان احضار شدند و تفهیم اتهام شدند. آخرین دفاع اخذ و با قرار مناسب آزاد شدند و پرونده برای دادگاه آماده می شود.

پرونده بورسیه ها در قوه قضاییه چه شد؟

بسیج

این دو بخش دارد. بخشی درباره تصمیمات اخذ شده است که باید به دیوان عدالت اداری برود. آن موقع دیوان اجازه نداشت. بر اساس نامه ریاست محترم قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب و مجوز ایشان درباره بورسیه ها، عمل می شود. اما چنانچه حیثیت کسی ملکوک شده باشد یا ظلم شده باشد به دادگستری شکایت می کنند. این اقدام دو بخش دارد. یک بخش تصمیمات مربوط به افراد بورسیه ای است و دوم، ادعای خصوصی که سبب تضییع حق و هتک حیثیت برخی از افراد شده. هنوز هیچکدام منجر به تصمیم نهایی نشده.

شما قبلا گفتید دستور ممنوع التصویری خاتمی مربوط به دادستانی است نه شورای عالی امنیت ملی. رئیس جمهور هم گفتند چنین مصوبه ای نداشتیم. قانون اساسی نیز می گوید اصل بر برائت است. دادستان نیز نمی تواند حکم صادر کند. دستور دادستان بر اساس کدام قانون است؟

شرق

شورای عالی امنیت ملی دو مصوبه دارد. یک مصوبه درباره طرح مسایلی است که باید و نباید دارد. برخی مصوبات تعیین مصادیق را به عهده دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می گذارد. نمونه ها وجود دارد. برای برخی پرونده های قضایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تعیین مصداق کرد مانند برجام یا کرسنت. تعیین رعایت مصادیق برخی از مصوبات با دبیرخانه گذاشته شده است. شورای عالی امنیت ملی مستقیما نسبت به یک فرد، مصوبه ای ندارد. در مصوبه کلیات تعیین شده. دبیرخانه تعیین مصداق کرد که از جمله، این مصداق است. این دستور دبیرخانه نیست. این دستور دادستان است که منشا آن، تصمیم دبیرخانه و تعیین مصداق برای مصوبه شورای عالی ملی است. دادستان حکم صادر نمی کند، دستور قضایی صادر می کند. شما به مواد  دیگری نیز مراجعه کنید. بسیاری از متهمان، در دو مرحله رسیدگی می شود. با این حرف شما، دادستان نباید هیچ حکم یا دستوری صادر کند که اینطور نیست. دستور قضایی می تواند صادر کند تا زمانی که لغو نشده است.

در پرونده زنجانی چند متهم وجود دارد و چند نفرشان دولتی هستند؟

تسنیم

آمار دقیقی ندارم ولی از نفرات کثیری تحقیق شده و نمی دانم کدام منجر به قرار یا تفهیم اتهام شده. مسلما متهمان از ۳ نفر بیشتر هستند.

گزارش شده در زندان اوین، وسایل گرمایشی را خاموش کرده اند و برخی زندانیان بیمار شده اند. نهاد نظارتی در این باره وجود دارد؟

آنا

زندان هم در عین حال که بیش از حد معمول به آن توجه می شود، از کل کشور مستثنی نیست. فرضا در زندان برق می رود. معمولا برق اضطراری دارند، منتهی ممکن است اشکال پیش بیاید. ممکن است سیستم گرمایشی از کار بیفتد. این چیزها مسایلی نیست که بتوان به صفر رساند. بیش از مقداری که در بیرون توجه به وسایل سرمایشی و گرمایشی در خانه ها و کارخانجات و بیمارستانها هست، در زندان توجه می شود. امکانات اضطراری وجود دارد. گاهی اوقات نیز امر کوچکی را بزرگ جلوه می دهند. بحث گرمایشی و سرمایشی زندان از بقیه جاها، بیشتر مورد توجه است. بازرسی کل کشور نیز نظارت دارد. دستگاه نظارتی قوه قضاییه نیز حضور دارد و مشکل خاصی غیر از موردهای استثنایی کمبودی در این جهت نمی بینیم.

بابک زنجانی ادعا کرده با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی، برخی اقدامات را کرده و حتی به وزارت اطلاعات در زمینه دور زدن تحریم کمک کرده. ادعای ایشان چقدر به واقع نزدیک است؟

ایران

ما در حال تحریم بوده و هستیم و امیدواریم تحریمها برداشته شود. محدودیتها هست. سعی می شود برای رفع این محدودیتها، برخی اقدامات اضطراری انجام شود. هیچ کس این مشکلات منکر نیست. سیستم بانکی و پولی ما دچار تحریم ظالمانه شده. بدیهی است تلاش می کنید از تحریمها فلج نشوید. این در هر دولتی بوده و هست. اما درباره ادعاهای ایشان، من نه جزئیات شنیده ام و نه می دانم دادستان، وکیل، شاکی، متهم چه گفته اند و چه کسانی جواب داده اند. اینکه بگوییم از صفر تا ۱۰۰ آقای زنجانی خلاف است نیز درست نیست. حتما بخشی از کارها جهت دور زدن تحریمها بوده، ولی چقدرش؟ اینکه چه جاهایی خلاف شده یا وسط کار طمع کرده اند، باید بررسی شود. کسانی هم اکنون مدعی هستند می توانند تحریم را دور بزنند. حتما استقبال می شود. چه بسا در ابتدای امر واقعا قصد سوئی نبوده یا روشن نیست. ممکن است در قدمهای بعدی خیانت کنند. من نمی گویم ایشان کلاهبردار است یا نه. ولی کلاهبرداران در اقدامات اولیه طوری عمل نمی کنند طرف مقابل بلافاصله متوجه شود. برخی از همان اول خیانت کار هستند و برخی نیز وسط کار، طمع می کنند یا کار از دستشان در می رود و خلاف می کنند.

آیا کسی در پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در گردنه حیران بازداشت شده اند؟

-

قبلا توضیح دادم. کسی بازداشت نشده ولی پرونده تشکیل شده و در دست بررسی است که چه کسی تخلف کرده و چه کسی مرتکب جرم شده است. تخلف را برخورد اداری می کنندو در صورت اثبات جرم، مجازات تعیین می شود.برخی پرونده ها دارای تخلف و برخی دارای جرم است. ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز وارد شده و با هماهنگی سایر دستگاه ها و مسئولان قضایی در حال بررسی هستند.

اظهارات برخی مقامات قضایی محلی درباره موسسات اعتباری باعث مشکل شده. در این باره قوه قضاییه چه می کند؟

راه مردم

در این که باید همه موسسات و تعاونی های مالی و اعتباری ساماندهی هستند.، همه متفق القول هستند. نباید اینها رها شوند تا در سیاستهای پولی و مالی مشکل ایجاد کنند. همه باید خود را با قانون تطبیق دهند. ولی نحوه برخورد نباید باعث بر هم خوردن آرامش مردم شود. باید علاوه بر اینکه کارمان را انجام می دهیم، از التهاب در فضای جامعه جلوگیری کنیم و کار خود را انجام دهیم.

پیگیری حقوقی فاجعه منا چه شد؟

میزان

آماری درباره شکایت خانواده ها نداریم ولی به نسبت جمعیت شکایت زیادی نشده و درصد بالایی شکایت نشده است. اقدامات دادستانی کل کشور، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت، معاون حقوقی رئیس جمهور، وزارت خارجه دنبال مسئله هستند و بخش عمده ای از این مسئله به خارج از کشور برمی گردد و باید تلاش شود تا ثمره این تلاشها به نتیجه برسد.

پرونده دکل گمشده نفتی چه شد؟

واحد مرکزی خبر

کیفرخواست صادر نشده. دو نفر بازداشت هستند. برخی با قرار آزادند.

آقای میرسلیم درباره تخلفات شهرداری تهران از سوی مجمع نامه ای نوشتند و سازمان بازرسی نیز تایید کرده. پرونده ای درباره تخلفات شهرداری وجود دارد؟

ایلنا

حتما پرونده است. نامه آقای میرسلیم را نمی دانم. در طول زمان مختلف، دستگاه های نظارتی و سازمان بازرسی در شهرداری نظارت می کنند. در مقاطعی پرونده وجود دارد. از موضوع خاصی اطلاع ندارم ولی مگر می شود شهرداری تهران با این عرض و طول حتما اتفاقاتی در آن می افتد  که مدعی العموم یا نظار قانونی گزارش می کند و پرونده تشکیل می شود.

درباره فشار به شورای نگهبان، قوه قضاییه برنامه خاصی دارد؟

حمایت

در فشار سیاسی علیه این نهاد قانونی ثابت شده که این شورا تحت تاثیر فشار قرار نمی گیرد. اگر افرادی که احراز صلاحیت کسی نشود و بعد اینها منصبی را بر عهده بگیرند، حق مردم ضایع شده. چون فردی که ناصالح است، وارد این نهادها شده و حق مردم را ضایع می کند. شورای نگهبان تحت تاثیر این فشارها قرار نمی گیرد. آنهایی که فشار می آورند دو دسته اند. اگر جرم مرتکب شوند قوه قضاییه برخورد می کند. اگر هم غیر از این باشد، شورای نگهبان پاسخ می دهد. به عنوان مثال یک رسانه از سوی یک فرد نوشته بود که مردم نمی دانند آقای جنتی تصمیم می گیرد یا خود مردم. این یک توهین به شورای نگهبان است. آقای جنتی تصمیم نمی گیرد. شورای نگهبان تصمیم می گیرد. در مجلس خبرگان فقهای شورای نگهبان تصمیم می گیرند و درباره مجلس همه اعضا تصمیم می گیرند. از نظر من، این جرم است که توهین کرده که آقای جنتی تصمیم می گیرد نه شورای نگهبان. در این اقدامات آقای جنتی تصمیم نمی گیرد. شورای نگهبان تصمیم می گیرد. آیت الله جنتی تصمیم گیر شخصی نیست. به عبارتی توهین و افترا به ایشان هم هست. این نظر شخصی من است. توهین به این مقامات به سبب کاری که انجام می دهند، می شود مدعی العموم وارد شود. یعنی نیاز به شکایت شخصی نیست. اگر من دادستان بودم حتما این آقا را تعقیب می کردم.

شایعات اینترنتی باعث مشکل بین مردم می شود. چه تدبیری دارید؟

قدس

اعتقاد داریم باید از شبکه های اجتماعی و فناوری استفاده بهینه شود. نمی گوییم مطلقا شبکه ها مسدود شود. بلکه باید استفاده صحیح شود. اگر چنانچه می خواهیم ضربه اقتصادی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی نخوریم باید زیرساختهای ما بومی شود. تا زمانی که همه مطالب ما باید به اسراییل و آمریکا برود و برگردد، ما متضرر می شویم. برخی وقتها مسایل ضد امنیتی بیشتر از مسایل ضد اخلاقی ضرر دارد. تمام هم دولت هم باید روی این نکته باشد. مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی عنایت به این داشتند که زیرساختهای بومی در کشور ایجاد شود. متاسفانه در این زمینه آنطور که حق مطلب است، سرمایه گذاری فکری و مالی نشده و نمی گیرد. آیا با فیلتر کردن کار حل می شود؟ فیلترشکن وجود ندارد؟ آیا می شود همه چیز را مسدود کرد؟ فیلتر شکن هست و محدودیت زیادی هم برای مردم نمی شود انجام داد. آیا به این معنی است ما هیچ کاری نکنیم؟ از وزارت ارتباطات می خواستیم این را مدیریت کند. با فیلتر هوشمند یا غیرهوشمند، زیانها را باید کم می کردند. آقایان قول هم دادند. اول گفتند سه ماه، بعد گفتند ۶ ماه بعد گفتند نشد. شخصا این گلایه را دارم که چرا تلاش نمی شود؟ وزارت ارتباطات دارد تلاش می کند ولی بیش از این لازم است و خطری که می آید تنها فرهنگی و ضد اخلاقی نیست. خطرهای گوناگون دارد دامن همه را می گیرد. این امکانی بود که داعش استفاده کرد. اگر مدیریت نشود، همه ضرر می کنند. این که مردم هر روز سرگردان باشند و شایعات همه را نگران کند و دلواپس باشند، البته دلواپسی خوب است و هر آدم باغیرتی دلواپس است. آدمهای بی رگ دلواپس نیستند. هر آدم غیرتمندی باید دلواپس باشد. بنده هم معتقدم نه شورای عالی فضای مجازی و کارگروه مربوطه آن مقداری که شایسته است کار نکرده اند. اقدامات کارگروه مانع از اقدامات دادستان به عنوان مدعی العموم نیست. لذا در حد رصد و اقدامات فنی، دستور می دهد. بنده دستوری دادم و وزارت ذیربط انجام نداد. از لحاظ فنی دست ما نیست. قول دادند و دستور متوقف شد. بعدا خبر ندارم به قولشان عمل کردند یا نه.

حدود ۱۳ سال از پرونده نگین غرب می گذرد. چند شعبه درگیر در این هستند. آخرش چه شد؟

ایرنا

این که در این پرونده حکم صادر شد. مهم این است مردم به پولشان می رسند یا نه. در دادگاه بدوی حکم صادر شد و محکومیت پیدا شد. محکومیت هم می شد تایید شود و زندان می رفتند، برای مردم پول و خانه می شد؟ قوه قضاییه باری را بر عهده گرفت که شاید این بار سنگین را نباید به تنهایی عهده دار می شد. تا الان تعداد قابل توجهی از نفرات شاکی صاحب خانه شدند. برخی پولشان را با درصدی اضافه گرفتند. برخی توافق کردند در آینده با پول بیشتری که می دهند صاحب خانه می شوند. آمار دقیق ندارم چند هزار پول گرفتند و چند هزار صاحب خانه شدند. یک پرونده آقای فروغی است که همکاری بیشتری می کند. یکی آقای ریاضی است که کمتر همکاری می کند و کارها در پروژه ایشان کمتر پیش می رود. ولی تلاش دادگاه این بوده تعداد کثیری از شکات که برخی شان هم مقصرند و کوتاهی در پولی که داده اند کرده اند. اقای فروغی زمان پرونده در دادستانی ویژه روحانیت داشت. بنده دعوتشان کردم. با برخی از شکات قرارداد داشت. مثلا آپارتمانی را در تهران به صورت اقساطی ۳ میلیون تومان فروخته بود. اصلا این امکان پذیر است؟ معلوم است واقعیت ندارد. برخی کم عنایتی می کنند. این شدنی نیست. یک قراردادی نوشته شده که اصلا نخوانده امضا کرده اند. بندی گذاشته شده که در صورتی که پول را تا فلان تاریخ ندادید، قرارداد فسخ است. شاکی می گوید من قرارداد را نخواندم! چه کسی باید جور او را بکشد که نخوانده، امضا می کنند؟ به مردم بگوییم قراردادها را بخوانند و توجه کنند با ۵۰۰ هزار تومان نمی شود صاحب آپارتمان شد.

حکم حبس جیسون رضاییان چه شد؟

ایسنا

حکم حبس صادر شده و از بیان جزئیات معذورم. اینکه چرا ابلاغ نشده را باید از دادگاه بپرسیم!

پرونده مرتضوی چه شد؟

خراسان

خبر جدیدی ندارم. درباره ممنوع الخروجی ایشان، لازم نیست هر متهمی حتما ممنوع الخروجی باشد. هر کسی که پرونده دارد، ممنوع الخروج نیست. کسانی که ممنوع الخروج می شوند ممکن است جهت این حکم رفع شود. بعضا نیز افراد ممنوع الخروج می گویند می گویند می خواهم بروم عتبات یا مکه. قاضی نیز اطمینان دارد او دروغ نمی گوید که پس از عمره یا عتبات به اروپا می رود. موارد زیادی از امنیتی ها داشتیم که آمده برای یک نوبت یا بیشتر برای عتبات و مکه یا جاهای دیگر درخواست مرخصی کردند. سه هفته پیش یک محکوم امنیتی نامه نوشت که من می خواهم بروم بچه هایم را ببینم و برگردم. بررسی کردم و یقین حاصل کردم او برمی گردد. قاضی گفت چه تضمینی بگیرم؟ گفتم من باشم تضمین هم نمی گیرد. ایشان رفت، بچه هایش را در ترکیه یا امارات دید و سر فرصت هم برگشت. آقای مرتضوی اگر از من بپرسند می خواهد برود کربلا، برمی گردد؟ می گویم صد درصد برمی گردد. مرتضوی کسی نیست بخواهد برود عراق و پناهنده شود یا به کشور دیگری برود. امکان ندارد. دسته ای هم هستند که به لحاظ مالیات ممنوع الخروج می شوند که ارتباطی با ما ندارد. آن بحث حقوقی است که حق دارند رفع ممنوعیت کند یا نه. بانک مرکزی و بانکها نیز می توانند متعهدان را از طریق قوه قضاییه ممنوع الخروج کنند. این نیز بحث است که آیا بدون اذن بانک، دادگاه می تواند رفع ممنوعیت کند یا نه. موارد زیادی داریم برخی در زمان حج، به سفر حج می روند. پرونده دارند و همه یقین دارند آنها برمی گردند، ممنوعیت رفع می شود. برخی وقتها بی جهت خودمان این مسایل را تبدیل به التهاب می کنیم. شاید هر کدام از ما ممنوع الخروج شویم. توقع داریم خبر به ما بدهند تا نرویم بلیت بگیریم و در فرودگاه بگویند ممنوع الخروج شده ای. قانون می گوید ممنوع الخروجی را به متهم اعلام کن. انتظار دوم این است که دلیل ممنوعیت اعلام شود تا برود رفع کند. یک خانم دکتری گفت من ممنوع الخروجم و بهم نگفته اند و در فرودگاه اعلام کرده اند. بعد دیدم با ۸۰۰ هزار تومان ممنوع الخروج بود. گفت اگر می گفتید همان فرودگاه از جیبم می دادم. بحث سوم نیز این است که مدت رسیدگی مشخص شود، یا تضمینی لازم است اخذ شود. همیشه به دادگاه ها تاکید کرده ام ممنوع الخروجی را اعلام کنید و پس از ۶ ماه باید دوباره ابلاغ شود و قرار جدید صادر شود. این هم زمان زیادی است. فرض کنید مرتضوی ممنوع الخروج بوده، از قاضی اجازه گرفته. بهش اجازه دادند این عادی و بدیهی است. اگر هم نبوده که دیگر هیچ.

درباره کرسنت احکام صادره چه زمانی اجرا می شود؟

دانا

اجمالا آنها درخواست اعمال ماده ۴۷۷ و اعاده دادرسی کرده اند ببینیم پذیرفته می شود یا نه.

اگر رسانه ای در جریان انتخابات توهین به نظام یا حکومت کنند، برخورد چه خواهد شد؟

نسیم

قانون را اجرا می کنیم هر زمانی که انتخابات باشد یا نه. در انتخابات سواستفاده هایی می شود که برخورد می شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)