کد خبر: ۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در امور تحریم ها در یک گزارش محرمانه جدید اعلام کردند موشک میان‌برد «عماد» که ایران دهم اکتبر آن را آزمایش کرد یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است و این اقدام نقض قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
رویترز نوشت: دیپلمات‌ها می‌گویند آزمایش موشک عماد ایران به لحاظ فنی، نقض توافق هسته‌ای نیست، اما کارشناسان سازمان ملل، نظر متفاوتی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دیپلمات ها می گویند آزمایش موشکی دهم اکتبر (17 مهر) ایران به لحاظ فنی، نقض موافقتنامه هسته ای ماه ژوئیه (تیر) میان تهران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) نیست، اما گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد درباره این آزمایش موشکی می تواند دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، را در موقعیتی دشوار قرار دهد.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در امور تحریم ها در یک گزارش محرمانه جدید اعلام کردند موشک میان‌برد «عماد» که ایران دهم اکتبر آن را آزمایش کرد یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است و این اقدام نقض قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
نتیجه گیری این گروه از کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آزمایش موشکی ایران احتمالا منجر به مطرح شدن درخواست هایی در واشینگتن و برخی دیگر از پایتخت‌های غربی درخصوص اقدامات تنبیهی بیشتر علیه تهران خواهد شد.

در این گزارش آمده است: این گروه کارشناسی بر اساس تحلیل ها و یافته های خود نتیجه گیری می کند که پرتاب موشک عماد نقض پاراگراف 9 قطعنامه 1929 شورای امنیت است.

این گزارش که تاریخ آن به 11 دسامبر (20 آذر) باز می گردد و در چند روز اخیر در اختیار اعضای کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است، روز سه شنبه در اختیار رویترز قرار گرفت.

در همین حال کاخ سفید نیز هشدار داد گام های بیشتر علیه ایران را بر سر آزمایش موشک میان برد عماد منتفی نمی داند.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: ایران اعلام کرده است هرگونه تحریم جدید علیه این کشور باعث به خطر افتادن موافقتنامه هسته ای به دست آمده خواهد شد، اما خودداری آمریکا از درخواست برای تحریم ها علیه ایران در واکنش به پرتاب موشک عماد ممکن است نوعی ضعف تلقی شود.

دیپلمات ها می گویند ممکن است کمیته تحریم های سازمان ملل متحد شهروندان یا شرکت های ایرانی بیشتری را در فهرست سیاه قرار دهد و این چیزی است که واشینگتن و کشورهای اروپایی احتمالا خواستار آن هستند.

آنها افزودند: اما روسیه و چین، که تمایلی به اعمال تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران ندارند، ممکن است از چنین  اقداماتی جلوگیری کنند.

در گزارش این کمیته کارشناسی آمده است این کمیته موشک هایی را بالستیک تلقی می کند که قادر به حمل کلاهکی دست‌کم 500 کیلوگرمی با برد دست‌کم 300 کیلومتر باشند. ارزیابی این کمیته نشان می دهد موشک عماد بردی کمتر از هزار کیلومتر ندارد و قادر به حمل کلاهکی دست‌کم هزار کیلوگرمی است و به این ترتیب این موشک با استفاده از فناوری موشکی بالستیک پرتاب شده است.

در این گزارش آمده آزمایش های موشکی ایران، که از سال 2012 تا 2013 انجام شده است، نیز ممنوعیت سازمان ملل متحد را درمورد آزمایش های موشکی بالستیک نقض کرده است.

جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، که مخالف موافقتنامه هسته ای ایران هستند از یافته های این کارشناسان سازمان ملل متحد به عنوان توجیهی برای تحریم های بیشتر کنگره آمریکا علیه ایران استفاده کردند. حتی برخی دموکرات ها نیز از اقدام یکجانبه آمریکا در واکنش به این موارد نقض موشکی حمایت کردند.
در ادامه گزارش رویترز آمده است:
اگرچه آزمایش های موشکی بالستیک ممکن است نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد، اما دیپلمات های شورای امنیت می گویند این پرتاب های موشکی نقض موافقتنامه هسته ای ایران نیست؛ زیرا این موافقتنامه صرفا بر فعالیت های هسته ای ایران متمرکز است.

در گزارش این کمیته کارشناسی به دومین آزمایش موشکی گزارش شده که ایران ماه گذشته انجام داد اشاره نشده است. این کمیته کارشناسی شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش خود را پس از آن منتشر کرد که آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان ماه اکتبر از کمیته تحریم های سازمان ملل متحد خواستند به آزمایش موشک عماد ایران واکنش نشان دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)