کد خبر: ۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
روایت محمدعلی کریمی استاندار وقت کرمان از زلزله بم:
چندی پیش ماهنامه عصرانه با محمدعلی کریمی استاندار کرمان در زمان زلزله بم گفت‌وگویی انجام داده بود که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو پیرامون ان حادثه تلخ بحث شده بود. آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای از آن گفت‌وگو است:
چندی پیش ماهنامه عصرانه با محمدعلی کریمی استاندار کرمان در زمان زلزله بم گفت‌وگویی انجام داده بود که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو پیرامون ان حادثه تلخ بحث شده بود. آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای از آن گفت‌وگو است:
 
**حادثه به اندازه کافی تلخ بود و به نظرم نیازی نباشد که بخواهیم آن را مرور دوباره کنیم. اما مختصر اینکه با تکان‌های شدید زلزله از جای برخاستم. بدون فوت وقت با کشیک دفترم در استانداری تماس گرفتم و خواستم که اعضا ستاد بحران را مطلع کرده و از فرمانداران نیز کسب خبر کند. خودم نیز شروع به تماس گرفتن کردم چند تماس گرفتم خاطرم هست که فرماندار وقت جیرفت گفت که در آن شهرستان اتفاقی نیفتاده، تماس‌هایم با بم برقرارنمی‌شد. فهمیدم که احتمالا  حادثه در آن حوزه باشد. سریع نماز خواندم و بدلیل نزدیکی منزلم به استانداری پیاده تا دفتر کارم دویدم.

** ساعت 6 بود دوستان دیگری را که فرا خوانده بودم آمدند ستاد بحران شکل گرفته بود و کلیه دستگاه‌های اجرایی فعال شده بودند. اولین تماسم با بم تماسی بود که فرمانده انتظامی بم با یک تلفن ماهواره‌ای گرفت و گفت بدادمان برسید وضعمان خیلی خراب است. حدود ساعت هفت بود که این تماس برقرار شد و معلوم شد که مرکز زلزله بم بوده و ما متوجه ابعاد حادثه شدیم. این زمان، زمان زیادی است و دلیلش عدم وجود امکانات ارتباطی مناسب است تا در شرایط بحران که زیرساخت‌ها تخریب می‌شوند، کار کنند. در این وضعیت معمولا دو حس همزمان سراغمان می‌آید یکی غم ناشی از درد و رنج  مردم و دیگری بار مسوولیتی که برای کاهش دردها و جلوگیری از افزایش آن بر دوش‌مان سنگینی می‌کند طبیعتا به عنوان مسوول ستاد بحران می‌بایست از حس اول سریع عبور کنم که سعی کردم اینگونه عمل نمایم.
 
**ساعت حدود 3 عصر روز زلزله به اتفاق آقای مقیمی که معاون عمرانی وزیر کشور بودند با یک پرواز 30-130 به بم رفتیم. از صبح و اولین دقایق بعد از زلزله، در استانداری درگیر مسائل بم و کارهای ستادی بودیم و بالاخره عصر فرصت شد که به بم برویم. دیدن بم از بالا بسیار دلخراش بود اما دلخراش‌تر از آن، صحنه فرود ما در فرودگاه بم بود. هواپیما وقتی فرود آمد به سختی آن هم با فشار نیروهای نظامی و انتظامی توانست جایی برای پارک کردن پیدا کند. نیروها مردم را از باند و مسیر حرکت هواپیما دورکردند تا امکان پارک فراهم شود. تقریبا همه پارکینگ فرودگاه، سالن‌های ورودی و خروجی و مسیر فرود هواپیما و حتی خارج از فرودگاه مملو از مردمی بود که یا مجروح بودند و یا به دنبال عزیزانشان میگشتند و یا همراه مجروحانشان بودند. این صحنه را هیچگاه فراموش نمی کنم.
 
**فکر کنم آخرین باری که به بم رفتم دو سال پیش بود. نقدهای زیادی به کار ما و بعد از ما وارد است. اما در مجموع فکر می‌کنم مجموعه موفق عمل کرد به ویژه در همان روزهای اول و در مرحله امداد و نجات و اسکان از عملکرد دولت و خودمان بشدت دفاع می‌کنم. نه استان و نه کشور هیچ کدام آمادگی چنین حادثه بزرگی را نداشت و ما به گونه‌ای مدیریت بحران را با سعی و خطا یاد گرفتیم. من و مدیران استانی و دولت و وزرا هر آنچه که داشتند صادقانه و سخاوتمندانه به میدان آوردند تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم. 
 
**یادم است در کمپ سازمان ملل که هماهنگ کننده همه گروه‌های کمک رسان خارجی  بود پیرمردی حضور داشت که مسوول کمپ بود و مشخص بود سال‌های سال در این امور تجربه دارد. وقتی از او نظرش را درباره اقدامات پس از زلزله پرسیدم گفت آخرین زلزله‌ای که حضور داشتم زلزله ازمیر ترکیه بوده  و عنوان کرد که  شما خیلی بهتر از آن عمل کردید و علت را از نظر خودش تجربیات بدست آمده در جنگ تحمیلی هشت ساله و بحران‌های تابع آن میدانست. قضاوت‌هایی که از سوی سازمانهای جهانی بود همه اینگونه بود. تصور میکنم مراجعه به اسناد و مدارک و بازخوانی بخشی از اعداد و ارقام موید این واقعیت است. البته شاید عده‌ای این صحبت را به این تعبیر کنند که کریمی میگوید مشکلی نبوده، قطعا کار در آن سطح بی اشکال نبوده است؛ قطعا مشکلاتی بوده که بیشترینش فکر می‌کنم به گردن خود من است و بابت همه قصورها  نیز عذرخواهی می کنم.
 
**من تصور اینکه اینقدر دوران سختی را در اداره استان پشت سر بگذارم اصلا نداشتم. آن زمان به این دلیل که معاون سیاسی بودم و از معاونت سیاسی به استانداری رسیده بودم، چالش‌های اصلی را در بحث امنیت می‌دیدم. آن زمان استان درگیر مسایل ناامنی به خصوص در بحث مواد مخدر بود، تصور می‌کردم مهمترین مساله برایم تامین امنیت باشد. واقعیت این است اگر شما 5 وظیفه حاکمیتی برای یک حکومت بشمارید مهمترینش حفظ امنیت مردم است. اما زلزله غافل‌گیرمان کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)